na 3 jaar weer op paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinette

na 3 jaar weer op paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 15:50

sins kort heb ik een bijrijdpaard.
23 jaar, voorheen Z2 gelopen met eigenaresse, maar heeft nu 3 jaar een luizenleventje gehad.
tot vandaag... ben er de 1e keer weer op gegaan.
rustig aan wat gestapt, wat wendingen gereden enzo.

maar nu wilde ik van jullie graag wat tips over hoe ik het het beste kan opbouwen om weer wat conditie bij hem te krijgen.
en in hoeverre moet ik rekening houden met zijn leeftijd?
hij is verder nog helemaal fit, daar niet van.

hier het topic met de eerste rijfoto's van vandaag:
[HAW] Boy's 1e x na 3 jaar

patatjemet

Re: na 3 jaar weer op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:12

Wat bedoel je met luizenleventje? 3 jaar op het land? Of ook nog gelongeerd en dergelijke?
Ik zou als ik jou was beginnen met een half uur rijden per dag, met veel overgangen en wendingen en stukken 'ontspannen stappen'er tussen. Ik zou het wijken en de moeilijkere oefeningen nog even achterwege laten.
Je moet natuurlijk wel een beetje rekening houden met zijn leeftijd houden, dus niet 6 keer per week rijden en dan een uur per dag.
Voorderest kan het niet veel kwaad zolang hij er nog plezier in heeft.
Succes.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:19

Ik heb ook net een paardje opgepakt en zij geeft zelf heel goed aan wat ze kan en niet kan! Gewoon lekker rustig beginnen, veel overgangen, lekker laag over de rug! Ik rij nog maar 20min per dag! Maar dit paard is voorheen ook niet actief doorgereden en dus nog redelijk groen (ze is 7jaar)

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 18:42

met luizenleventje bedoel ik dat er 3 jaar niks mee is gedaan... heeft elke dag lekker op de wei gestaan.
wijken was even om te kijken of de knopjes er nog op zaten

alvast bedankt voor de gegeven tips Lachen

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:00

Ik zou zeggen; gewoon lekker bezig gaan!
Een paard wat tijden heeft stilgestaan kan best een uurtje lopen, alleen zal het intensieve werk veel van hem vergen. Houd de intensieve stukjes eerst relatief kort en probeer dit steeds een beetje meer uit te bouwen.
Een paard vergeet niet snel iets wat het geleerd heeft, misschien beter gezegt dat ze dit níet vergeten. Soms is de fijnheid van de hulpen wat minder, maar door het weer te oefenen brengen ze dit al heel gauw weer goed in de praktijk!

Veel succes en geniet van je nieuwe bijrijdpaardje Knipoog

Aardpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:37

Gewoon rustig opbouwen, eigenlijk net als een jong paard dat net onder het zadel is. Dus niet teveel in een keer vragen, en zoals Avalon_ zegt.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 07:59

Is een leuk en braaf paard zo te zien, die alles wel voor je wil proberen lekker mee spelen en spelletjes doen, ik denk dat je aan hem zelf wel kan zien of je teveel doet lijkt mij. OK dan! *LOL*