Evaluatie nieuwe regels HorsesAtWork en de fotofora

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Evaluatie nieuwe regels HorsesAtWork en de fotofora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 15:48

Zoals aangekondigd willen we graag jullie mening horen over de nieuwe regels die op dit forum gelden vanaf 29 mei.

Al geruime tijd ontving het moderatorteam signalen dat Horses At Work, één van de meest populaire fora op Bokt, niet helemaal lekker liep. Wij hebben vanwege de aanhoudende problemen via een vragentopic in HAW om jullie mening gevraagd; meer dan 100 mensen hebben de vragen beantwoord. Aan de hand van hun reacties en eerdere topics op ForumZaken hebben we, zoals jullie gemerkt hebben, de regels op HAW aangepast.
De belangrijkste aanpassingen waren dat we meer eisen zijn gaan stellen aan een topic: naast een maximum aan foto's geldt nu ook een minimum van 5 duidelijke foto's en vragen we je de foto's toe te lichten zodat het voor mensen makkelijker wordt om zinnig commentaar te leveren.
Daarnaast zijn ook de regels om te reageren op HAW aangescherpt: er wordt van je verwacht dat inhoudelijk ingaat op het rijtechnische plaatje van de foto's: en dan niet alleen commentaar 'je paard loopt scheef op de volte' maar ook tips om dit te verbeteren 'probeer eens in het begin wat meer oefeningen mee te pakken om je paard recht te richten, wat schouderbinnen, schoudervoor bijvoorbeeld'. Reacties waarin rijtechnisch commentaar ontbreekt of waarin enkel herhalingen staan worden verwijderd. Achter de schermen hebben we één en ander geëvalueerd, en zijn er voordelen en nadelen van de verandering genoemd.

Wat wij zelf in ieder geval merken is dat weinig mensen op dit moment de keuze maken tussen HAW of ITP, maar alle rijfoto's op ITP plaatsen. Om die reden en omdat op dit moment elke tak van sport zijn eigen ITP heeft behalve de dressuur, denken wij erovern om een 'dressuur-in the picture' forum te maken zodat mensen die niet zozeer een oplossing zoeken voor een rijtechnisch probleem maar gewoon foto's willen showen daar een plaats voor hebben.
Bovendien merken wij dat er bij vrijwel iedereen het gevoel leeft dat complimenten niet meer zijn toegestaan, dat elke post alleen maar negatieve zaken mag bevatten: dat is pertinent niet waar, op het moment dat mensen inhoudelijk ingaan op de positieve punten van een combinatie is dit gewoon toegestaan. Oneliners als 'mooi paardje' of 'wow, ziet er goed uit!' zijn dus niet toegestaan, maar 'Ik vind het plaatje er zo veel beter uitzien dan in jullie vorige topic, je ziet dat hij zeker op de voltes al veel meer in evenwicht is' gewoon wel.
Omdat we jullie mening erg op prijs stellen, willen we ook graag horen wat jullie van de veranderingen vinden: de berichten in eerdere topics op ForumZaken nemen we ook mee, maar we hopen dat veel van jullie ook de volgende vragen willen beantwoorden.

Je vindt deze enquête via deze link. Eventuele vragen of opmerkingen over de enquête kun je in dit topic kwijt. De vragenlijst blijft drie weken actief, tot vrijdag 5 september. We streven ernaar om op 1 oktober de resultaten bekend te maken.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie medewerking! Lachen

Bonechi_

Re: Evaluatie nieuwe regels HorsesAtWork en de fotofora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:20

Waarom is er geen ruimte voor een neutrale optie? Dus als je van mening bent dat de verandering in de regels geen effect heeft gehad op het gevraagde onderwerp?

'geen antwoord' betekent in mijn ogen wat anders, maar is het dan de bedoeling dat je die aanvinkt? Of worden die data direct uitgefilterd?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:33

Misschien kun je dat beter onderbouwen in de open vakjes later in de enquête.

Ik heb 'm ingevuld. Lachen

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:00

Elessar schreef:
Misschien kun je dat beter onderbouwen in de open vakjes later in de enquête.

Ik heb 'm ingevuld. Lachen

Dat denk ik niet, want ik ben oprecht nieuwsgierig naar het antwoord. Uit ervaring weet ik dat die input op blanco vakjes bij grote enquetes waarschijnlijk niet stuk voor stuk worden nagelopen... Knipoog

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:09

Bonechi, ik heb dan gewoon 3 ingevuld, wat tussen de twee is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:07

Heb ingevuld, vond de vragenlijst qua kwaliteit niet helemaal schitterend deze keer maar het zal wel de resultaten opleveren Ja

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 21:21

Bonechi: als je helemaal geen verandering ziet kun je inderdaad de optie 'geen antwoord' invullen. Wij zien de 'geen antwoord' stemmen gewoon als onderdeel van het resultaat, deze worden er niet uitgefilterd.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:34

Ook ingevuld. Bij wat je zelf trouwens doet op het einde zou het best interessant zijn wat meer mogelijkheden te hebben, niet iedereen houdt zich maar met één ding bezig.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:37

Kan het trouwens niet wat groter vermeld worden? Je ziet het eigenlijk amper staan (en aangezien er tig topics over haw geweest zijn lijkt het me dus niet slecht dat zoveel mogelijk mensen deze invullen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:44

Wat ik mis is dat je idd niet mag zeggen
Wat zijn jullie en leuke combi en niet veel meer Lachen
Gewoon omdat je simpelweg geen rt commentaar hebt, omdat je weet dat die persoon daar zelf wel van op de hoogte is.
Zo wilde ik pas een bericht plaatsen bij Renske die op een nieuw paard reed. Zelf haar punten al aangaf..dan wil ik graag laten weten dat ik het een leuke combi vind..nu zet je er nutteloos bij, let op je handen oid...

Dat je het commentaar goed moet onderbouwen als je het geeft vind ik alleen maar goed.
Ik vind HAW eigenlijk ook echt positief veranderd, op dat ene puntje na.
Wat ik in een ander topic ook al heb laten weten Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 00:09

Bluem: Natuurlijk zijn er mixes mogelijk, maar om het overzichtelijk te houden vragen we echt naar wat je het meest doet. Ook wij zien graag dat zoveel mogelijk mensen hem invullen. Er staat ook een nieuwsbericht over op de voorpagina er zal ook zeker nog een aantal dagen een melding onder de banner komen te staan. Meestal doen we dat als de 'instuurperiode' bijna op het einde loopt.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:23

Ik snap niet waarom het team zo krampachtig vasthoud aan de "verplichting tot geven van rijtechnisch commentaar" en daar dan allerlei constructies omheen bouwt.

Er is al jaren een oneliner-verbod op HAW, waarom wordt dat niet wat strenger gehandhaafd? Dan vang je nl vanzelf alle opmerkingen als "mooi paardjuh" "leuk setjuh" en " Lachen " er wel uit, en kan gewoon een oprechte felicitatie of een compliment blijven staan. Neem toch aan dat het intelligentieniveau van de gemiddelde mod voldoende is om dat te kunnen zien.

Door de regeling van max 1 topic per week ondervang je dat de boel volloopt met topics van dezelfde mensen.

Ik vind het weer een typisch voorbeeld van hoe bokt functioneert. Je moet er soms niet teveel aan willen modereren en regelen. Laat de boel eens wat meer op z'n beloop, als mensen met modder gaan smijten zit je er snel genoeg bovenop om in te grijpen.

Door de regels is de kwaliteit op HAW er beslist niet op vooruit gegaan. Mensen gaan nu krampachtig zoeken naar commentaar en dat voegt in de meeste gevallen weinig toe.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:49

Equimotion, zo af en toe gaat een topic zooo hard op een moment waarop geen enkele mod online is... en de ervaring leert dat
A dat helemaal niet netjesz of vrijblijvend blijft
B je dat als mod dus niet zomaar weer onder controle hebt...

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:46

Waarom zou een topic dan niet meer uit de hand lopen als er een verplichting tot rijtechnisch commentaar is? Als mensen met modder willen gooien doen ze het toch wel...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:00

Equimotion schreef:
Ik snap niet waarom het team zo krampachtig vasthoud aan de "verplichting tot geven van rijtechnisch commentaar" en daar dan allerlei constructies omheen bouwt.

Er is al jaren een oneliner-verbod op HAW, waarom wordt dat niet wat strenger gehandhaafd? Dan vang je nl vanzelf alle opmerkingen als "mooi paardjuh" "leuk setjuh" en " Lachen " er wel uit, en kan gewoon een oprechte felicitatie of een compliment blijven staan. Neem toch aan dat het intelligentieniveau van de gemiddelde mod voldoende is om dat te kunnen zien.

Door de regeling van max 1 topic per week ondervang je dat de boel volloopt met topics van dezelfde mensen.

Ik vind het weer een typisch voorbeeld van hoe bokt functioneert. Je moet er soms niet teveel aan willen modereren en regelen. Laat de boel eens wat meer op z'n beloop, als mensen met modder gaan smijten zit je er snel genoeg bovenop om in te grijpen.

Door de regels is de kwaliteit op HAW er beslist niet op vooruit gegaan. Mensen gaan nu krampachtig zoeken naar commentaar en dat voegt in de meeste gevallen weinig toe.

Met het risico op 'n onliner: Totaal mee eens Ja

Had het zelf niet beter kunnen verwoorden! OK dan!
Met als toevoeging: Ik snap zelfs niet dat er zo krampachtig gedaan wordt over oneliners Verward
Niet iedereen is in staat om zijn bewondering/waardering/kritiek om te zetten in een prettig leesbaar
stukje proza Knipoog

Liever een welgemeend 'Gaaf paard!' dan drie alinea's semi-interessant zgn 'rijtechnisch onderbouwd' geleuter *LOL*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:41

Mijn mening is bekend genoeg. Ik vind het geheel absoluut geen verbetering.

HAW is er niet leuker op geworden.. het is inderdaad zoeken naar woorden als je er toch iets kwijt wil. En daar heb ik weinig zin in.

Dan liever ITP als ik rijfoto's zou willen plaatsen.

Verder vind ik de nieuwe regels voor de subfora vreselijk. Ik ben topics kwijt, mensen die hun paardenfoto's nu verplicht op ITP moeten zetten omdat er geen westernzadel op ligt o.i.d., krijgen minder commentaar en nog steeds van hetzelfde groepje. Er komt echt geen commentaar van bokkers die niet specifiek iets met western hebben...

Ik vind het alles bij elkaar niet sfeerbevorderend gebleken.
Laatst bijgewerkt door Anya op 18-08-08 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:43

Ik vind het ook een beetje té streng allemaal nu. Ik mis af en toe toch die verhitte discussies wel een beetje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:46

Wranglerbutt schreef:
Equimotion schreef:

Met het risico op 'n onliner: Totaal mee eens Ja

Had het zelf niet beter kunnen verwoorden! OK dan!
Met als toevoeging: Ik snap zelfs niet dat er zo krampachtig gedaan wordt over oneliners Verward
Niet iedereen is in staat om zijn bewondering/waardering/kritiek om te zetten in een prettig leesbaar
stukje proza Knipoog

Liever een welgemeend 'Gaaf paard!' dan drie alinea's semi-interessant zgn 'rijtechnisch onderbouwd' geleuter :))

nou inderdaad!! "ik kan niet echt commentaar geven maar als het dan toch moet, je hebt kapstokhanden Clown " wtf..kapstokhanden..

dan heb ik liever dat er terechte kritiek op mij en mijn rijtechnische hoogstandjes word gegeven en voor de rest alleen "wat een mooi paard" dan al dat gedoe over kapostokhanden en tenen Clown

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:57

Wat het beheer wel moet (blijven) beseffen is dat de sfeer op een forum gemaakt of gebroken wordt door mensen en hun reacties. Veel mensen reageren nu eenmaal op hun gevoel of gewoon spontaan en vergeten hierbij verder na te denken over de gevolgen die hun reactie kan hebben. Maar dit ligt aan de houding en normen en waarden (oef ik durfde het bijna niet te typen) van mensen zelf, daar kan geen regel tegenop....

Mijn moeder zei altijd: "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet". En dat is wat mensen vaak vergeten tijdens het plaatsen van een bericht. Als we ons hier allemaal van bewust zijn, en dingen misschien nét iets anders verwoorden, dan kunnen we weer komen tot gezellige, verhitte discussies waarin we elkaar wel in onze waarde laten. Tot zover Mama Marije Tong uitsteken Clown

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:33

Ik zou graag idd een ITP dressuurgedeelte willen, omdat ik weet wat mn slechte punten zijn maar mijn rijfoto's toch wil laten zien, om bevestiging te krijgen dat we beter gaan of dat ik ergens echt aan moet blijven werken. Zonder dat ik een probleem heb. Lachen

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:57

En... wat wordt er nu gedaan met deze evaluatie??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:22

waarom staat dit niet op FZ? Door de nieuwe regels kom ik nog nauwelijks op HAW, krijg nu via via de link door, anders had ik m niet in kunnen vullen (ga ik nog doen).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:48

Ik heb hem ingevuld, maar ik wil zeggen dat de regels echt een stuk milder moeten imo.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:12

Wat er voornamelijk leeft, imo, is dat we tegenwoordig op HAW altijd commentaar moeten geven en een ontzettend groot achtergrond verhaal moeten vertellen, en dat niet bevalt bij veel mensen. Daardoor plaatst vrijwel iedereen op ITP, zodat je daar gewoon je foto's kan laten zien, zonder onnodig veel te moeten vertellen over je paard of onnodig commentaar moet verzinnen/incasseren.
Wat ik dan niet begrijp is dat er een apart stukje geopend moet worden, terwijl HAW gewoon veel minder bezocht wordt hierdoor. Kan HAW dan niet gewoon weer terug naar wat het was? Alleen dan met de aanpassing dat er niet minder dan 5 foto's mogen en max 15(daar heeft niemand problemen mee), kwalitatief beoordeelbare foto's en bv alleen foto's van paarden van jezelf?!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:14

Idd, mss dat jullie die achtergrondverhalen nodig vinden, maar ik vind het niet nodig om het complete leven in een topic te vertellen. Het gaat om de foto's waar ik graag commentaar op wil, voor echte problemen ga ik wel naar mijn instructeur toe.