LB @ bareback&bridleless [filmpje]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

LB @ bareback&bridleless [filmpje]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 12:50

Normaal gesproken rijdt ik mijn 6-jarige ruin LB gewoon met zadel en hoofdstel. Dan rijden we op M1 niveau. vandaag ahd ik echter eens zin om weer eens gek te doen, dus na de nodige voorbereiding op de grond ben ik er zonder zadel opgeklommen.

Dit was de derde keer dat we een poing deden zonder de hulp van de hackamore een paar rondjes rond te sturen. De hackamore heeft hij om voor de veiligheid. Galloperen zonder de hulp van de hackamore heb ik in het begin niet geprobeerd, maar later in het het filmpje zie je een klein stukje galop.

LB reageerd erg goed op de neckreign. Het meeste moeite heeft hij met mij, want niet zo gek is: je balans vinden op zo'n glad paard is erg moeilijk. Dit is dan ook de reden dat de rechtergalop in eerste instantie niet lukte. Als er iemand nog tips heeft (behalve veel doen) om mijn balans zonder zadel te verbeteren, dan hoor ik het graag.

http://www.youtube.com/watch?v=PTEedn52Dw8

dorientjuh

Re: LB @ bareback&bridleless [filmpje]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:30

Ziet er goed uit, alleen de houding van het paard vind ik minder, hij heeft steeds zijn rug weggedrukt. Als je op m1 niveau rijdt, lijkt het me geen grote moeite om hem over zijn rug te laten lopen. Maar verder ziet het er heel ontspannen uit. Lachen Balans houden: tja, veel oefenen! Tong uitsteken Met je ogen dicht rijden en je focussen op je zitbeenknobbels wil ook wel helpen. Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 21:26

Paard loopt niet over de rug omdat we twee weken geleden een spierprobleem in de achterhand hebben gehad. We zijn dus nog aan het opbouwen, maar goede zelfhouding is iets wat pas weer komt als de problemen zijn verdwenen (de masseur komt volgende week weer eens langs). Bedankt voor de tips!

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:07

Dat is toch geen hackamore Clown Of vergis ik me?
Soms leiden je handen een eigen leven, daar moet je mee oppassen. Ik zie soms als je stuurt je hand helemaal naar je toegetrokken worden, dat ziet er niet zo vriendelijk uit. Ohja, als je bloot op het paard te glad vind kan je zo'n bontje kopen. Je zit meteen veel vaster!.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 09:33

Het is een natural hackamore, een touwhalster met een lang touw eraan. De enige manier om daarmee te sturen is je hand optillen (indirecte teugel, wss wat jij ziet als naar me toe trekken) of van je af bewegen (directe teugel), omdat beide teugels aan dezelfde lus onderaan de kin zitten. Daarom is de teugelvoering anders dan bij een 'normaal' bitloos hoofdstel.
Daar komt nog bij dat ik dus zonder zadel rijdt en mijn been en zithulpen dus niet zo gecoördineerd kan geven als dat ik met zadel zou doen. Om die reden worden de teugelhulpen ook wat groter. Als ik met halster en zadel rijd, dan zijn de teugelhulpen veel kleiner en vallen ze minder op.
Dus nee, mijn handen doen precies wat ik ze wil laten doen. Als ik niet onafhankelijk genoeg kon zitten, reed ik niet met een neckreign of helemaal zonder teugels, zoals je me wel in het filmpje ziet doen. Want dan zou ik eraf vallen :p

Ik heb helaas geen geld voor een degelijk barebackpad, daarvoor ben ik aan het sparen. Voorlopig gaat het zo ook prima Lachen

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:51

Okee, dan begrijp ik het maar ik ben een leek dus daarom leek het voor mij ze Knipoog. Mijn vz-pony heeft ook een bontje, en ik denk niet dat dat superduur was, is ook niet van een merk ofzo. Maar een 'echte' bbpad is natuurlijk wel duurder.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 09:56

Ja, ik wil wel graag investeren in een echte goeie, omdat ik dit toch wel redelijk vaak doe. Op het moment zijn we nog niet zover dat we echt bareback en bitloos naar buiten kunnen (bitloos al wel), maar voor lange ritten heb je gewoon een goeie pad nodig. We zitten vlakbij de veluwe, dat is heerlijk rijden.

In de leerfase ziet alles er wat onwennig, onnatuurlijk en wat grover uit dan je zou willen. Dat is waarom ik juist dit soort filmpjes post: omdat anders iedereen denkt dat het allemaal vanzelf gaat en die paarden uit zichzelf zo goed luisteren naar alleen een touwtje om hun nek. daar zit echt wel een heleboel voorbereiding aan, voor paard EN ruiter, en dat wil ik juist laten zien Lachen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:06

het ziet er iig echt al wel super leuk uit voor paard en ruiter.
is iig wat anders dan met een bitje.
Vint ik altijd leuk om te zien Lachen
Maar als je paard net een spierprobleem heeft gehad waarom ga je dan springen ??
miss heb je er hele goede redenen voor ?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:46

Hoi ziet er leuk uit. Ik zie dat je soms wat klemt met je onderbeen, probeer dat bewust te laten hangen, juist als je klemt met je kuiten, span je de verkeerde spieren waardoor je ook wat gaat klapperen op zijn rug. Probeer jezelf helemaal 'zacht' te maken op zijn rug, raar gezegd misschien maar het werkt echt.
Eigenlijk mag je gewoon nog veel minder doen op je paardje.Lachen

Een andere tip: probeer in het begin een langzamer drafje, dan kun je zijn ruime draf makkelijker uitzitten. Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 22:26

Ik weet dat ikzelf nog wat finetuning nodig heb. Mijn paard is erg smal in de schouder, maar heeft inmiddels ook een dikke grasbuik, waardoor mijn onderbenen vanzelf meer naar voren gaan en ik uit balans kom te zitten. Geen excuus natuurlijk, maar het maakt goed zitten wel moeilijk.

Dat is dan ook de reden dat ik wat met mijn onderbeen knijp: ik heb om de pas wel even het gevoel dat ik ga vallen.
En langzamer: ik ben allang blij dat hij weer gaat (hij heeft een tijdje terug 3 weken lang gestaakt). ik probeer hem dus op het moment zo min modelijk af te remmen. Dat meer verzamelen komt wel (wat ik al zij eerder, met z'n spierprobleem). Bovendien heb ik alleen moeite met zijn hele harde 'ik-wil-niet-in-galop' racedraf. En die wil ik er helemaal uit hebben :p

Vergeet ook niet dat dit de tweede of derde keer was zonder hoofdstel en de eerste keer sinds 2 maanden dat we dit weer eens hebben gedaan. Als we het vaker doen, zal het er beter uit gaan zien en zal hij wat beter reageren.
Wederom zoals ik eerder zei: ik post deze filmpjes juist omdat dit een work-in-progress is en ik nog laaaaaaaang niet tevreden ben met hoe het nu gaat Lachen Ik wil garag dat mensen eens zien dat het niet vanzelf gaat, maar zie ons over een maand of 2 nog maar eens Knipoog

BTW: voor morgen heb ik een barebackpad geritseld, dus als ik iemand vinden kan die weer even wil filmen, ben ik benieuwd wat voor verschil het maakt en hoe het er dan uitziet (als ik wat beter kan blijven zitten).

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:06

Nogmaals mijn vraag: Waarom gaan springen als hij net een spierprobleem heeft gehad ?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 16:53

Omdat juist het advies was om de spieren te activeren na de massage. De doorbloeding moet beter worden en de spieren worden opgerekt. Hoe meer hij z'n spieren gebruikt, hoe beter het wordt.
Deze week wordt hij weer gemasseerd en krijg ik zelf een lesje erin zodat ik het zelf bij kan houden als de problemen terugkomen.
De afgelopen twee weken sinds de massage is hij na elke keer rijden beter geworden. Ik heb het trainingsschema wel wat aangepast, maar we zijn inmiddels weer waar we gebleven waren.
Lage sprongetjes en in-uitjes zijn natuurlijk een super manier om de spieren in de achterhand te strekken en te gebruiken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:14

Oke, je weet iig dus wel wat je doet.
Super Lachen
En hopelijk kunnen jullie over een tijdje weer doen wat jullie wouden bereiken Lachen

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:26

Je zegt dat hij erg goed reageert op neckreining, maar ik zie toch nog voornamelijk stickgebruik. Lijkt me dus iets om aan te werken.
Je overgangen galop-stap zien er overigens wel goed uit.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 13:14

Auky, het is de derde keer met neckreign. Ik vind het al super dat ik m´n hackamore niet meer nodig heb om te sturen. Dus hij reageert wel super. Als hij deze voortgang vast kan houden, dan rij ik de 10e keer zonder stick :p

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 04:14

ik kan het filmpje niet goed genoeg zien om iets over je houding te zeggen. Het lijkt alleen of je heel veel drijft? of zie ik dat verkeerd?
Ik neem aan dat je paard vrij lb is, licht introvert? voor zover ik het kan zien. Ik zie vooral veel weerstand bij overgangen voorwaarts.

Ik zou me veel meer bezig houden met motivatie op dit niveau. Meer obstakels in de bak, meer rechte lijnen. Nadruk op het voorwaarts. overgangen terug zijn duidelijk makkelijker. Die zien er ook zeker super uit OK dan!
Je ziet dat je paard af en toe geen idee heeft waar je naar toe wilt en waarom. Je bent op die momenten ook wat kritisch op hem, snel met de CS bijsturen. Ik zou hem op dit moment meer een doel geven zodat hij met je mee gaat denken. Van en naar obstakels rijden bijv. Ook weer goed voor het voorwaarts Knipoog
Dan hoef je ook minder grote hulpen te geven. CS gebruik vind ik wat plotseling en heftig. Ik zou meer friendly doen met de cs bij het hoofd en je fases wat langzamer geven. Je zit nu gelijk met de cs naast z'n hoofd.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 07:34

Bedankt voor de tips sanne! Daar kan ik zeker wat mee.

M'n paard is LB-Ex en heeft wat Lb-in trekjes (voedsel!). Motivatie is eigenlijk niet zo'n probleem, maar zoals ik al eerder aangaf is hij herstellende van een spierprobleem in de achterhand, wat de overgangen voorwaarts lastiger voor hem maakt. vandaar de boze blikken en de staartzwiepen. Dit doet hij echter op de lange lijnen in het bos ook, zowel op de heen als de terugweg. Dat zegt mij dat het geen motivatieprobleem is, maar een lichamelijk probleem.
Zoals ik al eerder aangaf zijn we op advies van de masseur en osteopaat vooral aan het bewegen om de spieren beter te maken.
De bosritten en de sessies in de bak zijn ongeveer gelijk. En dat gaat goed zo.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:54

Bij het rijden valt het nog wel mee, maar zeker met het grondwerk heb je erg veel druk nodig om hem in beweging te zetten. Denk er eens over na, wanneer is hij intro, wanneer meer extrovert? dus eigenlijk wat motiveert hem? Probeer meer te denken hoe je hem moet motiveren, ipv door je fases heen te gaan. Hoe krijg je hem zo ver dat hij ook wilt wat jij wilt Knipoog
meer met een doel rijden maakt het een stuk duidelijker voor je paard, dan zomaar wat rondjes rijden.