Gevangen door eerdere angst, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Gevangen door eerdere angst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 20:04

Hoi bokkers,

In april 2007 was ik in de manegeles met het paard van mijn instructrice aan het rijden waar ik toen door een schrik en ren actie behoorlijk hard vanaf ben gevallen. Lees een heklanding waarbij ik half in de wei lag en met mijn arm langs het hek geschaafd ben en met mijn rug/ nek op het hek gevallen ben. Uiteindelijk heb ik hier ook een whiplash aan over gehouden. Door deze val is de schrik er mij goed in gaan zitten. Was na de val ook niet direct mogelijk om er weer terug op te gaan en heb zo dus een hele tijd na de val niet meer in de betreffende buitenbak gereden.
Nu het dus weer af en toe mooi weer is rijden we weer met regelmaat in deze bak. Heb er eerst met een ander vrij bomproof paard gereden wat gewoon goed gaat, maar zodra ik met het paard ga waar ik vanaf gevallen ben gaat het mis. Ik span mezelf zo dusdanig aan dat er van paardrijden niks komt en ik alleen maar zit te mutsen. Gevolg is dus 4 dagen lang dusdanige rug en nekpijn dat ik bijna niks meer kan. Wie heeft er tips hoe ik over deze angst/ onmacht heen kom. Ik wil kunnen genieten van het paardrijden en niet mezelf in de weg zitten.

RianneH

Re: Gevangen door eerdere angst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:33

Volgens mij heb je verschillende opties.

Eerste, dat paard in die bak niet meer rijden. Je zou kunnen zeggen dat je dan het probleem ontloopt, maar gezien je meerder paarden kunt rijden (begrijp ik dat goed?) is dit de makkelijkste en snelste keuze. Je hoeft natuurlijk niet nooit meer op dat paard daar te rijden, misschien eerst een jaar niet en dan als de herinnering verder weg is en je rijden zelfverzekerder dat je angst ook plots over is.

Gewoon doen en dan zien heeft al niet geholpen schrijf je, je spant alleen maar aan. Is het de volledige bak, of alleen die rand?
Ben je alleen bang om langs die rand te rijden, dan kun je eerst die rand vermijden om vervolgens wanneer je geconcentreerd bent tijdens het rijden langzaam aan dichterbij gaan rijden.
Ben je op dat paard bang om in die bak te rijden, dan kan je proberen na de les tijdens het uitstappen, jij en je paard moe en ontspannen, even de bak in te gaan. Dit kan je natuurlijk steeds langer doen. Als dat met je volledige les niet kan is het misschien een idee om prive lessen te gaan nemen?

Pobeer je tijdens het rijden goed te concentreren op je paard. Vraag goede begeleiding van je lesgever die je daardoor afleid. Dus heel intensief met iets bezich, zodat je die angst voor dat moment vergeet.
Misschien dat dat je niet ligt en je liever wil proberen te ontspannen op de moment. Rij met je paard richting het hek en probeer ademhalingsoefeningen te doen. Die ademhalen, spieren los laten enz. Misschien handig als iemand het paard vast houdt, misschien aan de longe.
Wil je jezelf confronteren met je angst, zorg dan dat je de tijd neemt en niet overdrijft. Sla niet door je angst heen. Neem de tijd en ruimte om bij te komen. Hoe zou je zoiets bij een paard aanpakken?

Hopelijk heb je er wat aan. Als je iets niet begrijpt of onduidelijk is in het verhaal, geef maar een gil Lachen

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 20:50

Ik heb in principe wel de mogelijkheid om op een manegepaard mee te rijden in de les. Maar ik heb dus allang die angst die mij in de weg zit met dat bewuste paard. Met de instructrice die ik normaal gesproken heb zou het goed gaan, maar die is met zwangerschapsverlof. Het is trouwens de volledige bak, er is een kippenhok langs de bak, een huisje van het stroom wat ze eng vinden, een bospad waar mensen lopen, aan 2 kanten de wei en nog een speeltuin dus van alles te zien, niet alleen door mijn paard dus maar ook door mij waardoor ik zelf spoken ga zien.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:03

Aha nu begrijp ik je probleem beter. Zowel jij als je paard vinden het eng? Dat versterkt zich natuurlijk alleen maar, kan me voorstellen dat dat niet werkt.

Ik zou dan eerst haar angst proberen op te lossen zonder erop te zitten. Dat kan door een andere ruiter je paard eraan te laten wennen of door zelf op de grond ermee bezig te gaan. Je kan het grondwerk noemen, Parelli, longeren, schriktraining, wandelen, maakt niet uit. Maar ik denk dat door daar zelf mee aan de gang te gaan ook jij zelf vertrouwder ermee raakt en dus je angst overwint.
Als ik jou was zou ik dat dus eerst doen. Voorlopig in die bak er niet op, zodat je niet alle indrukken tegelijk op je af krijgt.

Snap je een beetje wat ik bedoel?

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 21:17

Nou het is dus zo dat ik veel spoken zie, paard ziet ook wel van alles maar doordat ik verkramp reageert het paard anders als onder een andere amazone.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:09

Daarom denk ik dat het misschien goed is eerst op de grond in die bak zo zelfverzekerd te raken en er dan pas weer op. Reken maar dat het een tijdje gaat duren, maar het lijkt me de beste oplossing.
Of natuurlijk door middel van ademhalings- ontspanningsoefeningen proberen die spanning los te laten.

loves_donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:14

vertrouwen terug winnen, zoals RianneH zegt

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:50

Als het in het zadel niet meteen lukt door jouw onzekerheid, is het dan niet verstandig om eerst deze zekerheid eens terug te winnen?
Is het niet mogelijk om een (eenmalige) privéles te nemen? Hier zou je op het betreffende paard kunnen gaan en vragen of de instructrice met het paard mee wil lopen. Dit geeft zekerheid, omdat deze ook een stukje controle heeft over het paard. Probeer tijdens het lopen te ontspannen en ook oefeningen te doen die jouw vertrouwen een stukje groter maken. Als dit goed gaat kan je een stapje verder gaan door het paard te rijden terwijl de instructrice de longe in de handen heeft. Dit is voor het gevoel vaak erg fijn.
Zo kun je er in kleinere stapjes heen werken om weer los te rijden en lekker op het betreffende paard mee te doen in de lessen. Knipoog

aikido24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:52

ik ben ook van een paard gevallen en heb mijn arm gebroken , ik was eerst ook wat bang voor het paard maar mijn lerares heeft hem toen aan de longe genomen met mij erop zodat ik weer meer vertrouwen in hem kreeg en nu ben ik niet meer bang ( of toch veeeeeeel minder)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:10

neem even je instructrice apart en zeg dat je erg bang en onzeker bent geworden en dat je een aantal privelessen wilt nemen zonder dwang ofiets ( ik voel me altijd erg gepusht als ik dan toch die hindernis moet nemen terwijl ik springen heel eng vind), neem die lessen op een mak paard en als dat een tijdje goed gaat vraag of je op het paard mag waar je vanaf bent gevallen en ga ook in die bak rijden, ga lekker rustig stappen en verder helemaal niets! en doe vooral niets waar je nog niet klaar voor bent ooka duurt het 8 jaar!

ik had iets met honden meegemaakt ( niets met paarden) en toen ben ik ook heel erg gepusht om weer uit te gaan laten en nu 4 jaar later durf ik het nog steeds niet dus doe alleen dingen waar jij klaar voor bent!

btw: ik heb 6 jaar niet meer gereden na het overlijden van mijn pony en nu ga ik volgende week weer beginnen en ik ben doodsbang!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:02

Bij mij hielp het, vanaf ik niet meer zuiver dressuurmatig moest rijden. Mijn paard en ik zijn toen véél gaan wandelen (wel altijd met een braaf paard erbij) en het vertrouwen kwam als vanzelf terug.

Uiteindelijk lukte het beetje bij beetje om ook terug in de bak en echt dressuurmatig opnieuw door te werken.

Ik heb het ook geprobeerd aan de longe, wat op zich geen slecht idee is - op voorwaarde dat het paard dat zelf rustig blijft aan de longe. De mijne kwam daar helemaal "heet" van, dus dat was geen optie.

Maar het zit vooral in het koppie, da's een feit. Dus van zodra je zelf wat meer vertrouwen hebt, en minder schrik, zal je zien dat alles vanzelf opgelost geraakt Pling

Anne_Babke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:55

Mijn pony schrok OVERAL van, ook als er niets te zien was. Ze sprong opzij en kletterde daarna weg (kont er onder, hoofd omhoog). Erg prettig waren bosritjes en het rijden in de buitenbak daardoor niet. Ik ben er nooit afgevallen maar ik betrapte mezelf er op dat ik in de buitenbak om me heen ging kijken naar dingen waar ze evt van kon schrikken. Niet erg leuk rijden....
Nu staat ze trouwens op rust in het land en rijd ik een andere pony. De eerste keer buiten was ik net zo gespannen als bij mijn andere pony. Toch ben ik iedere keer bewust de buitenbak in gegaan, verstand op nul en alleen maar met je oefeningen en het paard bezig zijn. Ze schrikt wel eens maar het doet met helemaal niets meer. Ik concentreer me op het rijden en waar ik naar toe wil, mijn paardje schrikt dus wel eens maar omdat ik het niet echt merk, loopt ze ook zo weer door.
Ik begrijp heel goed dat het nog eng is, maar gewoon doen is het beste denk ik.
Het gaat echt over, gewoon doen. Succes!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:57

Het heeft tijd nodig, niets forceren...
En belangrijk PRAAT EROVER, niet mee blijven lopen.

Ik werd niet begrepen maar iemand snapt dan wel dat je bepaalde dingen echt gewoon niet durft ook al deed je het eerst wel....

Sterkte ermee, het gaat helemaal lukken!!

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:29

Ja, mee eens!

Lekker veel over praten of schrijven of typen. Niet voor schamen. Angst is een lastig iets. Je hoofd weet dat je niet bang hoeft te zijn maar je gevoel zegt wat anders. Luister daarnaar maar luister ook naar je hoofd. Je bent 1 keer gevallen maar hoevaak ging het goed en had je plezier met dat paard?
Niet iedereen komt volledig van zijn angst af na een ongeval. Velen wel. Belangrijker is dat je leert omgaan met je angst. Angst is goed, het houdt je veilig en voorkomt dat je jezelf onnodig in gevaar brengt. Gaat de angst je verlammen dan is het fout en moet je er wat aan doen. Hieronder wat tips!

Ik zou situaties die voor zowel jou als het paard spanning opleveren voorlopig wel even vermijden. Lekker aan de slag op een andere veilige plek.

Zodra je weer wat stoerder wordt, echt dat gebeurd, zoek je de makkelijkste plek in de lastige rijbaan op en als dat zonder problemen gaat rijdt je steeds iets dichter langs de moeilijke plek. Zorg ervoor dat je paard niet extreem fris is als je het weer gaat proberen.

Kun je dat niet zelf bepalen zorg dan dat je in elk geval een braaf paard voor en liefst ook achter je hebt. Zodat jouw paard niet aangestoken wordt door zijn vrolijke maatjes. Verder helpt het soms als je een liedje zingt. Desnoods binnensmonds.

Verder kun je ook vooraf wat kruiden thee drinken ter ontspanning of een tabletje nemen (homeopatisch). 1 Bokt-ster heb ik zelfs een keer een glaasje wijn gegeven voor ze op haar paard stapte dat na een periode van extreem slecht en gevaarlijk gedrag bij ons gecorrigeerd is.

Terwijl je rijdt kun je ook nog wat simpele oefeningen doen, gewoon met je beugels aan, zoals het ronddraaien en strekken van schouders, torso, nek en enkels. Dit helpt niet echt voor je angst maar voorkomt verkrampen.

Nog veel rijplezier toegewenst!

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:20

Bedankt voor alle tips, met sommige kan ik wel wat, maar niet met allemaal omdat het niet mijn eigen paard is natuurlijk. Maar over een paar maanden is mijn vaste instructrice weer terug en als die zou zeggen ga aan zijn buik hangen dan zou ik het bij wijze van gewoon doen, heel typisch maar dan voel ik me veilig.