Bram @ work in Huge-dip.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annn

Bram @ work in Huge-dip.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 18:45

Vandaag een meeeting gehad met Ier, en brambo meost natuurlijk ook geshowd worden!
Er is ook nog een ITP topic Lachen

Ik zit op dit moment in een ontzettende dip met bram, en ik weet niet waarom Huilen van het lachen
Het is heel frustrerend omdat het zo'n 5/6 weken geleden ontzettend goed ging, hij liep lekker door, was lekker ontspannen, maar nu is alles weg, hij tilt zijn voeten niet op, gooit zn kop in de lucht en doet het gewoon niet meer.

Ik weet niet echt meer wat ik er mee aan moet, en hoop dat jullie na het zien van de foto's wat tips kunnen geven.
Wel even dit lezen voor je verder gaat.
Er zit niets vast, dit is nog nagekeken. Het zadel ligt goed. Dus daar kan het niet door komen.
Wel heeft hij last van Ataxie, ik kan alleen niet goed zeggen of dat er mee te maken heeft of niet.
Misschien komt het doordat mijn rug vast zit, dat ik te gespannen ben, en dit door geef? Ik weet het echt niet meer.

Ik rijd bram maar 1 keer per week, dan heb ik les. Soms rijd ik 2 dagen, maar hij lest op maandag en dinsdag, en ik vind dat woensdag(de 2e dag dat ik hem doe) dan een lekkere rustdag is voor hem. Maar zo af en toe stap ik er toch even op, maar dat is dan meestal voor een lekker buitenritje.
Dat zorgt er dus voor dat ik niet veel kans heb om er aan te werken. Daar komt nog bij dat de eigenaresse anders rijd dan ik, en hij dus anders gewend is.

Oh, nog even het niveau: Geen Huilen van het lachen Ik rijd geen wedstrijden met hem, en op dit moment moeten we nog heel had sleutelen aan de basis Nagelbijten / Gniffelen

Sorry voor het lange verhaal, hier de foto's Clown

1. Afbeelding
instappen

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Afbeelding

7.
Afbeelding
Hier dus die verschrikkelijke hertennek Nagelbijten / Gniffelen maar, achterbeen is hier wel redelijk.

8.
Afbeelding
Ook nog een aantal keer over de balkjes gelopen, dan tilt hij daarover zijn benen net iets meer op, maar zo gauw de balkjes weg zijn, valt hij uit elkaar.

9. Afbeelding

10. Afbeelding

Na de arbeid "gooi" ik altijd de teugels los en laat hem nog even uitdraven, dan heeft zij ineens speed in zijn reet, en kan hij toch wel snel, maar weer geen achterbeen, gelukkig wil hij dan wel wat zakken, vaak gaat hij dan echt lekker stofzuigen.
11.
Afbeelding

12. Afbeelding

13. Afbeelding

14. Afbeelding
en klaar Lachen

15. Afbeelding
zit best wel scheef ROFL

eigen commentaar:
- Been ligt soms te ver naar achter, niet drijven vanuit de knie dus.
- handen lager
- teugels meer op maat houden.
- En wat doen aan mijn rolladebuik ROFL

Zoals jullie zien, gaat het dus echt niet (meer)
Graag wil ik dus onderbouwd commentaar, iets waar ik echt wat mee kan.

[HAW] Fotoshoot: Annemiek & Bram @ work. Vorige topic even ter vergelijking, van januari dit jaar, ging toen beter dan nu..
Laatst bijgewerkt door Annn op 14-08-08 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bram @ work in Huge-dip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:49

Ann! Haha!..
Ik vond het leuk jullie te zien vandaag en foto's te maken!

Het viel me - terwijl jullie aan het rijden waren - op dat hij natuurlijk niet erg voorwaarts was.. Hopelijk heeft iemand een goede tip voor je. Je teugels mogen inderdaad wat korter, maar ik zag toen je aan het rijden was dat zodra je wat contact nam met de mond hij eigenlijk graag op de rem wilde gaan Nors opkijken..

Toen je 'm langer liet aan het einde ging die wel stukken beter lopen in tempo zeg! Haha!.. Het leek wel een ander paard! Huilen van het lachen..

Hopelijk gaat het snel weer beter met rijden en komen jullie snel uit je dip! Kusje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:54

Allereerst: Wat een leuk paardje heb je!

Ook vanaf de foto's te zoien is dat hij niet voorwaarts is. Ik zou dara nu het meesta aan gaan werken, dan komt dat achterbeen er vast wel onder na een tijdje. Aangezien ik van jou én Ier hoor dat hij al shij langer wordt gelaten sneller loopt, zou ik hem eens een keer helemaal laag rijden. Meer tips heb ik niet voor je, sorry! Veel succes met hem.

steeff2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:57

hé, wat balen zeg! ik heb het ook gehad, gelukkig ben ik er weer uit aan het komen.
Van mijn instructeur moest ik 2 weken lang elke dag een half uur/ 3 kwartier (langzaam opbouwen natuurlijk) haar met een pessoatuig gaan longeren. Na dat heb ik 2 weekjes met een elastiek gereden om het gevoel van ontspanning weer terug te krijgen, zoals op deze foto:
Afbeelding

dit hielp heel erg goed en ik ben nu weer terug bij wat ik was.
Maar ik zie dat je maar 1x per week rijd. Misschien is het verstandig iets vaker te gaan rijden. En als je daar geen tijd voor hebt misschien longeren dan?
ik hoop dat je hier wat aan hebt!

heel veel succes

steeff2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:58

Oja, en wat ik er vergeten was bij te zetten was dat je met het longeren hem ook dan moet proberen goed voorwaards te houden

steeff2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:00

oh sorry wat stom, ik heb er over heen gelezen dat hij niet van jou is en ook nog in les rijd enzo dus dan gaat het natuurlijk wat moeilijker. Maar dan misschien is overleggen ofzo met de eigenaresse?

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 19:01

Ier: Thanks voor je reactie, hij loopt idd meer door met lange teugel, misschien dat hij last van zn gebit heeft?

Steeff2: Ik verzorg hem, ik kan dus maar 2 dagen hem doen Knipoog Dat is dus eigenlijk ook het probleem: Ik kán er amper aan werken Clown
Elastiek gaat hij ontzettend aan hangen, dat wil ik niet hebben.
Normaal wordt hij ook met thiedeman gereden, maar die is kapot gegaan.

Jorine_falco: Bedankt voor je reactie! Lachen

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:01

Ik zou veel (schijn) overgangen rijden, waardoor je hem een beetje heet maakt en hij wat vlugger en oplettender wordt. Vaak zoeken ze je hand dan zelf op.
Probeer hem ook zo voorwaarts mogelijk te rijden (wat je denk ik al deed) en stelling te vragen zodat hij je hand opzoekt, meteen loslaten als hij zakt als beloning.
Ik hoop dat je er wat aan hebt maar misschien deed je dit al...
veel succes verder

Marloess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:03

En toch blijf ik Bram leuk vinden. *LOL*

Maar even to the point, veel overgangen rijden om hem voorwaarts aan je been te krijgen
Niet te veel aan de voorkant friemelen, maar echt van achter naar voren rijden.
Als ie lekker voorwaarts is op een gegeven moment zoekt ie vanzelf (als het goed is) je hand wel op.
Verder moet je zelf op je benen en handen letten.

Succes meis! Lachen

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:04

Zie ik het goed dat je sporen draagt?
Misschien is het een idee, niet zoveel aan de voorkant van je paard te willen, maar eens eerst met een losser teugeltje flink tempowisselingen te rijden. Probeer je sporen wat minder te gebruiken, anders kan hij er erg op afstompen en heb je helemaal niets meer aan die dingen. Rij vooral consequent. Dus eerst kuit, krijg je geen reactie: pas gelijk actie toe, dus of spoor of zweep. Pas als hij actief aan je been loopt, proberen wat meer stelling ed te krijgen. Zodra je merkt dat hij niet meer op je been reageert, direct weer terug naar de basis en actief aan het been rijden. De rest komt allemaal later wel weer. Eerst weer even terug naar de basic dingen. Hopelijk helpt dat je wat!

edit: stonden wat dingen dubbelop..
Laatst bijgewerkt door Chel_ op 14-08-08 19:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:05

En kijk of de eigenaar de mond wil laten nakijken. Misschien heeft hij een probleem daar waardoor hij zo reageert wanneer je contact zoekt met de mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:06

Chel_ schreef:
Zie ik het goed dat je sporen draagt?
Misschien is het een idee, niet zoveel aan de voor- en achterkant van je paard te willen, maar eens eerst met een losser teugeltje flink tempowisselingen te rijden. Probeer je sporen wat minder te gebruiken, anders kan hij er erg op afstompen en heb je helemaal niets meer aan die dingen. Rij vooral consequent. Dus eerst kuit, krijg je geen reactie: pas gelijk actie toe, dus of spoor of zweep. Pas als hij actief aan je been loopt, proberen wat meer stelling ed te krijgen. Zodra je merkt dat hij niet meer op je been reageert, direct weer terug naar de basis en actief aan het been rijden. Maak je niet druk om het achterbeen dat onder massa hoort ed. Dat komt allemaal later wel weer. Eerst weer even terug naar de basic dingen. Hopelijk helpt dat je wat!

Hij is al redelijk afgestompt op het been door eigenaresse en ook op de zweep.. Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb echt met verbazing staan kijken wat ze moest doen om hem uberhaupt in draf te krijgen, maar daar kan Ann natuurlijk weinig aan doen als hij door de eigenaresse wel gewoon op die manier word gereden..

Dus geen reactie > actie met zweep.. is bijna geen doen voor haar denk ik, omdat ie op de zweep al weinig reactie geeft

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 19:07

Golan: Ik zal het proberen, dankje voor de tip Lachen
Marloes:Thanks voor je reactie en tip!
Chel_: Ik draag idd sporen, eigenaresse draagt ze ook, en zonder reageert hij helemaal amper Nagelbijten / Gniffelen Bedankt voor je tip! ik ga er z.s.m mee aan de slag!

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 19:09

Ier schreef:
Hij is al redelijk afgestompt op het been door eigenaresse en ook op de zweep.. Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb echt met verbazing staan kijken wat ze moest doen om hem uberhaupt in draf te krijgen, maar daar kan Ann natuurlijk weinig aan doen als hij door de eigenaresse wel gewoon op die manier word gereden..

Wil ik nog even op reageren: Ik wil het niet op de eigenaresse afschrijven, ik ben zelf op het begin ook te makkelijk met hem geweest. De eigenaresse heeft hem namelijk ook heel veel verbeterd!
Het is nou eenmaal niet een makkelijk paard, die eigenlijk alleen op die manier echt luisterd. Lachen

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:10

@ Ier, Dat is echt balen als een ander er niet consequent mee is. Dan is het een stuk moeilijker om het weer recht te trekken..

@Annn, is het dan niet een idee om met de eigenaresse een soort van plan op te stellen? Samen consequent zijn en samen proberen er te komen. Anders kon je er nog wel eens veel moeite mee krijgen en moet je elke week weer opnieuw beginnen (als je snapt wat ik bedoel Lachen ).

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 19:12

Chel_ schreef:
@ Ier, Dat is echt balen als een ander er niet consequent mee is. Dan is het een stuk moeilijker om het weer recht te trekken..

@Annn, is het dan niet een idee om met de eigenaresse een soort van plan op te stellen? Samen consequent zijn en samen proberen er te komen. Anders kon je er nog wel eens veel moeite mee krijgen en moet je elke week weer opnieuw beginnen (als je snapt wat ik bedoel Lachen ).

Eigenaresse is juist degene die hem een beetje doorheeft Clown
het is gewoon niet mijn rij-stijl.
Misschien ligt het daar gewoon wel aan Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:12

Annn schreef:
Wil ik nog even op reageren: Ik wil het niet op de eigenaresse afschrijven, ik ben zelf op het begin ook te makkelijk met hem geweest. De eigenaresse heeft hem namelijk ook heel veel verbeterd!
Het is nou eenmaal niet een makkelijk paard, die eigenlijk alleen op die manier echt luisterd. Lachen

Natuurlijk kun je het niet (allemaal) op een ander afschuiven Knipoog..
maar een manier waarop een paard gereden is, is voor een ander sowieso moeilijk af te leren Ja

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:14

[/quote]
Eigenaresse is juist degene die hem een beetje doorheeft Clown
het is gewoon niet mijn rij-stijl.
Misschien ligt het daar gewoon wel aan Huilen van het lachen[/quote]

Ah oke, dan had ik je niet helemaal begrepen. Lachen Kan zij je dan niet ook een paar tips en vooral trucs geven?

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:19

misschien dat een nieuwe tiedeman uitkomst kan bieden
maar de teugels wat korter rijdt misschien ook iets beter

voor de rest heb ik geen idee

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:24

is er al naar zijn mond gekeken?misschien heeft hij wel last van zn tanden waardoor hij zn hoofd zo wegtrekt en niet wil ontspannen en ook niet voorwaarts is?

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:43

Ann, ik hoop dat jij en Bram snel uit jullie dip zijn Ach gut
Ik las dat jij last van je rug had ?
't kan dan idd dat jij er gespannender (of hoe je het ook moet zetten) erop zit, en dat dat doortrekt zogezegd naar Bram en dat die daarom nu wat minder loopt ?

wordt er niet vaak hetzelfde met Bram gedaan ? (ook door de eigenaresse ?) Daardoor kan een paard ook in een Dip zitten Knipoog

Maar als ik jou was zal ik hem eerst voorwaarts laten lopen en dan daarna pas aan die achterbenen gaan werken Knipoog
Voorderest weet ik het eigenlijk ook niet

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:58

Ier schreef:

Dus geen reactie > actie met zweep.. is bijna geen doen voor haar denk ik, omdat ie op de zweep al weinig reactie geeft

Ik wil hier toch graag even op reageren. Ik ben zelf ook hard bezig met mijn deelpaard die door 2 andere gereden wordt. De 2 andere rijden met spoor en zweep en zetten bij elke pas die het paard zet de spoor in de buik. Ik heb bovenstaand excuus ook gebruikt tegen mijn instructrice. Mijn paard reageert niet omdat de andere (en ik toen trouwens ook) met sporen rijden en steeds "prikken".
Nu heb ik geen sporen meer om en drijf alleen nog als ik wil dat hij sneller of in een andere gang gaat. De andere rijden nog steeds met spoor en zweep, maar bij mij is dat niet meer nodig. Een paard reageert ook op de ruiter en weet heel goed wie er op dat moment op zijn rug zit (ook als het "maar" 2 keer in de week is).

De ruiter moet dus zelf concequent blijven met de hulpen. Verder denk ik dat de tip over overgangen rijden een hele goede is en inderdaad, laat de hals/teugels maar even voor wat het is, verbinding is voldoende.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:58

Ik vind Bram en jij een leuk stel, vind het ook een erg leuk paard en het is jammer dat het niet lekker gaat nu. Ik lees alleen wel iets enorm herkenbaars in je verhaal en de reacties eronder en dat is het niet voorwaartse, het afgestompte op spoor en zweep en dan in je eerste post iets over ataxie....

Ik heb jarenlang een groot paard gereden (bram is ook de kleinste niet zo te zien) die achteraf al die tijd ook last heeft gehad van ataxie. Heel lang verhaal maar goed ik ben altijd enorm hard bezig geweest om dat paard naar voren te rijden en uiteindelijk ging ik altijd stuk....bleef het liefste paard ter wereld maar goed dressuurmatig lopen was er dus gewoon niet bij.

Ik weet niet hoe erg de ataxie is bij Bram maar ik weet wel dat King destijds met mij L1 wedstrijden gelopen heeft en dat dat al een heel zware beproeving was. Ik hoop echt dat je wel weer op het goede spoor komt maar ik heb de ervaring dat dit dus niet beter wordt helaas.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:31

Goh, ik herkend mezelf in deze situatie. Ik heb 2 jaar geleden anderhalf jaar met een paard gereden die ook echt niet vooruit te branden was. Het enige verschil is dat dat paard wel netjes ontspande en zelf mn hand opzocht. Wanneer ik hem dan effectief voorwaarts kreeg, liep ie echt lekker. En stofzuigen kon hij ook als de beste Ja
Ik zie het scenario nog voor me dat ik echt heuse tikken met de zweep moest geven en dat hij er echt niet op reageerde. Vreselijk was dat & dat ben ik dan ook algauw gestopt. Het is een hele tijd beter gegaan, maar op het einde begon hij zodanig te protesteren en wou hij écht niet meer vooruit dat ik gestopt ben met hem te verzorgen, ik had er gewoon echt geen plezier meer aan. Wat achteraf bleek was dat zijn zadel niet paste, die protestacties & negeren van het been bleken daarvan een uiting te zijn. Nu lees ik dat bij jou het zadel wel past enzo.
Dan zou ik denken dat hij gewoon lui is. Als je je teugels gewoon losgooit neemt hij wel tempo, misschien heeft hij ofwel iets aan zijn gebit , ofwel neemt hij je gewoon in de maling en weet ie dat ie zo onder het werk uitkomt. Want eerlijk, met lange teugel wat vooruit lopen is ook niet zo'n grote inspanning voor hem.

Ik denk dat je best eerst laat controleren of er effectief iets aan zijn gebit is, wanneer je 100% de pijn kan uitsluiten, dan weet je dat hij gewoon niet WIL meewerken & dan kan je het probleem beginnen aanpakken. Welke tips geeft je instructeur eigenlijk ivm het niet voorwaartse?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:37

Op een paar foto's lijkt het ook of hij zijn tong buitenboord heeft. Kunnen ook momentopnames zijn. Maar dat zou kunnen duiden op aanleuningsproblemen of inderdaad zijn gebit.

Een paard kan ook afgestompt raken op de zweep. Wat ook werkt is de zweep bovenhands nemen. Het ziet er heel maf uit, maar bij mijn paard werkte het wel. Als hij niet voorwaarts is, zwiep je een keer flink met de zweep in de lucht. Het tikken van de zweep kent ie wel, maar van het geluid van een zwiepende zweep willen ze ook nog wel eens "schrikken". Als je paard dan reageert, laat hem dan maar even flink op eigen benen lopen en niet meteen aan de rem trekken. Als je tijdens het zwiepen ook wat been geeft en het werkt, kun je langzaam aan minder zwiepen en proberen met alleen been te rijden. En dan inderdaad zoals gezegd, niet aan de voorkant friemelen. Laat hem daar maar even met rust. Als hij voorwaarts is, komt de voorkant vanzelf goed! Succes!