hij laat ons niet opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rugby

hij laat ons niet opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 13:20

We zijn nu ongeveer 2 maanden bezig met het inrijden met mijn 3 jarige welsh cob ruin.
in het beging ging het super maar de laatste 3 keer wil die ons er niet meer oplaten.
Als we er eenmaal opzitten is het goed en doet hij ook super zijn best maar voor dat we er op zitten zijn we al weer een half uur verder. Nu weer ik eerlijk niet zo goed hoe ik dit moet oplossen.
We stappen altijd op met opstapje maar ook zonder vertoond hij dit gedrag.
wie heeft er tips

Kendra

Re: hij laat ons niet opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:27

Waar gaat het precies fout? Is dat als jij je voet in de beugel zet, of als je gaat zitten, of...En wat doet hij dan? Komt hij omhoog, of loopt ie weg?
Vanaf wanneer gaat het wel weer goed?

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 13:37

dat verschil de ene keer mag je al niet je voet in de beugel doen en de ander keer als je er op hangt.
we zijn ook al weer terug gegaan naar het hangen maar dat vind hij wel goed.
hij komt niet om hoog of zo, maar loopt weg. ( vind het ook moeilijk om in te schatten of hij er nou gewoon onderuit wil komen of dat hij het echt eng of moeilijk vind. want soms dat blijft hij in eenkeer gewoon braaf staan als of opstappen weer de normaalste zaak van de wereld is.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:09

mijn paard vond het heel eng als ik op ging stappen. het kan ook zijn dat het zadel niet past of dat hij pijn in zijn rug heeft. dat zou ik eerst uitsluiten als ik jou was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:12

Terug gaan naar het hangen levert niks op, het kan zijn dat hij je in de maling neemt of dat hij last heeft van het zadel, kijk dat eerst goed na alvorens je verder gaat.

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 14:15

het is een boomloos zadel. en licht verder goed. verder geeft hij op het moment dat we er op zitten ook geen enkel blijk van verzet. Zie ook na het rijden niks aan het zadel en voel ook niks op z'n rug hij reageert ook niet als ik aan z'n rug zit.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:17

mijn paard vond het echt eng...ik kon ook niet opstappen, dan ging hij rennen maar als je eenmaal zat was het ook goed. ik heb toen het rijden laten zitten en ben verder gegaan met grondwerk en veel dingen op zijn rug gelegd. zoals pionnen, ballen, zijlen etc.

*edit* ook een boomloos zadel kan niet passen Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:19

Als je nou via een krukje opstapt, dan hang je ook nie teerst met je hele gewicht aan 1 kant, misschien dat je paardje dat heel vervelend vindt? En anders is er misschien inderdaad sprake van pijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:23

Is er bij het inrijden ook een scheiding gemaakt tussen opstappen en gaan rijden?
Paard dat moeite heeft met balans, onzeker is of gewoon vreselijk braaf wil zijn, kan erg makkelijk de link leggen tussen gewicht in de stijgbeugel en gaan lopen als dit niet als 2 aparte dingen is aangeleerd.

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 14:25

zoals boven ook staat we stappen op met krukje.
zadel past. is al na gekeken.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:28

stipje heb ook een pony die dit af en toe doet.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:37

Heb je iemand die je helpt bij het opstijgen?
Hoe hoog is je krukje?
x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:38

Ik ga maar niet speculeren over de oorzaak, want dat kan ik nooit zien vanuit hier. Maar ervanuitgaande dat hij geen pijn heeft...... Zadel hem op, stap een rondje aan de hand, singel hem een stukje aan, stap weer een rondje en singel hem nog een stukje aan. Laat 1 iemand hem vast houden en tegenhangen, ook met krukje hang je meer aan 1 kant namelijk.
Wil hij weglopen, laat je diegene die hem vast heeft precies hetzelfde aantal stappen tot hij weer terug staat bij het krukje. vervolgens probeer je het weer. en zo afbouwen tot hij het niet meer doet. Veel paarden moeten er gewoon aan wennen dat er iemand opstapt. In het begin laten ze het zich over hen heen komen, na een poosje krijgen ze paartjes........ Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-08-08 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:41

Er zijn hier al meerdere topics over geweest, dus misschien dat de zoekfunctie nog wat extra tips voor je oplevert?

Ik ken het probleem ook, mijn pony stond eerst heel braaf stil met opstappen en toen vond hij het opeens weer heel 'eng'. Wat ik toen gedaan heb is gewoon heel geduldig geweest en rustig een beetje druk op de rug geven, voorzichtig met voet in de beugel (en belonen als hij blijft staan, zo niet dan weer opnieuw proberen). Het hoeft geen groot probleem te zijn, en in het begin duurt het misschien eventjes voordat je er op zit maar je zult merken dat het steeds sneller gaat. Gewoon geduldig en consequent blijven, dat is wat ik zou doen. Ja

Pascha4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:47

Wat vervelend voor je! Ik zie dat je al vele tips hebt gehad. Misschien kun je ook iets met die van mij...
Paarden zijn meesters in het lezen van onze emoties. Wrs wordt je steeds verdrietiger of bozer nu dit een paar keer gebeurd is. Probeer dat uit te schakelen en ga er van uit dat je pony gewoon braaf is. Hij snapt je best en dat moet je hem duidelijk maken! Hoe vaak leggen we de schuld niet bij het dier? Hij neemt je in de maling. Zeggen we dan. Maar het paard voelt je boosheid of druk. Wacht meer af en doe je handeling stapje voor stapje. Stilstaan is belangrijker dan erop. Ga daar maar eerst vanuit.
Neem mijn tip als optie, maar onderzoek daarin zelf wat nodig is. Ik zie het niet, dus ik kan daar niet op in spelen.
Succes!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:29

Mijn ervaring is dat elk paaard wel even een periode heeft waar hij bij het opstappen lastiger wordt (of nog vervelender bij het afstappen).
Geduld en als het gelukt is, klopje op de hals, even stilstaan of klein rondje stappen om daarna gewoon weer af te stappen en opnieuw te proberen.

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:11

heb even in je profiel gekeken, hij is wel super geworden. misschien kan je hem tegen een hek aanzetten en er dan op gaan. daarna goed belonen. Hij blijft toch eigenwijs.

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 20:30

aller eerst iedereen heel erg bedankt voor de tips.
ga het denk ik inderdaat weer rustig aan op bouwen. Wil niks onder dwang doen. vind ontspanning heel belangrijk. Zat de denken misschien is het ook zo dat hij het associeerd met de bak dus ga morgen is kijken wat hij doet al we ergens anders opstappen. Zou het kunnen dat hij de bak vervelend vind. Het begin is nammelijk ook niet in de bak gemaakt ( hij stond eerst nog o phet land) maar nu hij op stal staat en ik de luxe van bak heb ben ik alleen nog maar in de bak aan de gang geweest ( hebben ook wel gewoon gewandel en gelongeerd). ga morgen en van het weekend is wat tips uit proberen en kom er dan zeker nog op terug.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:36

Ik zou het ook proberen door het paard in eenhoek van de bak te zetten zodat hij aan 2 kanten al op gesloten is. Als er dan ook iemand bij gaat staan met een hand op zijn kont heeft hij helemaal het gevoel opgesloten te zijn.
Succes

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 21:27

ik wil hem niet opsluiten daar los ik het probleem niet mee op daar maak ik hem alleen maar banger mee. Ben echt opzoek naar een blijvende oplossing. nu komen we er met heel veel moeite ook wel op ( vooral heel veel geduld en dan ook echt heel veel geduld) maar dit is niet hoe ik het wil. ben dus opzoek naar een manier hoe ik dit kan verbeteren

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:34

Inderdaad niet alle paarden vinden het fijn om in een hoek te staan maar, ik dacht als die van jou daar geen probleem mee heeft, kan je hem op die manier leren dat opstappen niet eng is.
Het was maar een idee..........

loves_donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:13

had ik ook met een jonge pony van mij

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:14

loves_donja schreef:
had ik ook met een jonge pony van mij

Een uitleg hoe je het opgelost hebt kan leuk zijn. Tong uitsteken Clown

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 22:16

het probleem is dat hij nogal overgevoelig is.
Hij is super mak voor dingen van buiten af maar heeft heel veel moeite met bewegingen en bepaalde aanrakingen is daarnogal snel van van slag

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:26

Ik weet dat dit ook nogal eens voorkomt bij jonge paarden met een slechte (nog slappe) verbinding tussen voorhand en middenhand. Je ziet dat ook nog wel eens bij Friezen. Het paard eerst sterker maken aan de longe wil dan nog wel eens helpen.

N.a.v. je laatste opmerking: een paard dat veel last heeft van bepaalde aanrakingen kan natuurlijk toch wat spierpijn hebben.