Wanduwela (v. Kennedy) @ training, voor het eerst online!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jaggie

Wanduwela (v. Kennedy) @ training, voor het eerst online!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 12:47

Mag ik jullie voorstellen aan mijn nieuwe wedstrijdpaard:
Wanduwela (tsja, de naam heb ik zelf niet uitgekozen), een merrie van Kennedy x Rechter en ze is 5 jaartjes oud. Met haar 1.63 is ze niet al te groot, maar dat compenseert ze weer met haar zwarte kleur. Voorheen heeft ze enkele wedstrijden in het L1 dressuur gelopen en sinds een maand heb ik haar overgenomen, omdat haar amazone er geen tijd meer voor had.

Sinsdien is ze in mijn ogen veel vooruit gegaan, want er zat nog behoorlijk wat werk aan. De aanleuning was ronduit slecht te noemen, elke overgang kwam ze omhoog met haar hoofd, ze kantelt snel, heel onrustig en niet los in de mond. Daarnaast is ze niet zo geweldig voor het been, en valt ze snel naar binnen of buiten weg. Ook was spanning af laten vloeien heel moeilijk. De basis is dan ook waar we aan werken, en telkens weer terug naar de ontspanning. In al deze dingen is ze erg vooruit gegaan, maar het kan nog beter.

Verder is het een ontzettend braaf paard, wat de nieuwe manier van rijden goed op pakt en ze doet elke x maar weer opnieuw haar best, daarom is het wel een leuk dier om mee te werken.

deze x wel op HAW, omdat ik toch nog wel behoorlijk wat tips kan gebruiken bij deze merrie

losrijden
Afbeelding

in de galop houd ik mijn handen bewust lager, ik zet ze zeker niet! vast, in deze gang spant ze namelijk het meeste, ze zette haar nek er dan echt hoog en vast op, je kon haar niet buigen of niks. Linksom gaat dat nu stukken beter.
Afbeelding

Afbeelding

even belonen, heel belangrijk!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZATWZIXS.jpg

van hand veranderen
Afbeelding

stappen, ze wordt hier eigenlijk iets te rond, maar eerst de aanleuning wat stiller krijgen, voordat we daar aan gaan werken
Afbeelding

de voorhand en achterhand naar binnen zetten, hier in stap, gebruik ik om haar losser te krijgen, ze leert dan ook beter reageren op ophoudingen. Tevens werk je dan ook toe naar sb en travers.
Afbeelding

Afbeelding

drafje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ANU7GE74.jpg

wijken, haar moeilijkere kant, haar achterhand blijft vaak wat achter
Afbeelding

ze begint wel langzamer mooier te worden, alleen ik moet haar echt nodig ff toiletteren, want die manen zijn vreselijk zo Clown
Afbeelding

wending
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3NDGY7CU.jpg

soms begint het ergens op te lijken
Afbeelding

haar moeilijke galop, ze zet zich echt vast in de hals en mond, ik probeer haar voorzichtig hierin los te krijgen (overigens ben k zelf in de schaduw aan het kijken op deze foto), maar tips hiervoor zijn altijd welkom.
Afbeelding

naar voren rijden, dan begint ze wel te komen van achter!
Afbeelding

best aardig
Afbeelding

en afwerken; doordat ze niet genoeg geleerd heeft om te ontspannen, gaat halsstrekken heel moeilijk, gelukkig gaat het wel elke x beter. Maar tips om haar nog meer/sneller te laten zakken zijn welkom.
Afbeelding

Na nauwelijks 3 weken trainen, besloot ik om haar toch al mee te nemen op wedstrijd. Zo konden we samen wat ringervaring opdoen en wist ik nog beter de punten waar we aan moesten werken. Ze pakte het prima op, en ik kwam er zo ook achter dat ze nog enorm zoekerig is in een ring. In de proef hadden we nog wel wat fouten, maar het algemene gevoel was goed (voor de eerste x dan!) en ik weet nu dat het best wat kan worden. Met 192 punten zaten we net buiten de prijzen.
Afbeelding

Marijkeeee

Re: Wanduwela (v. Kennedy) @ training, voor het eerst online!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:15

Erg leuk beessie !!!
Zit ook hele fijne beweging in haar
erg mooi draf

In de draf zit je zelf ook heel netjes en je handen ook heel netjes

Probeer haar in de galop omdat ze dan wat moeilijk vind allemaal, mooi laag en rond in te stellen... mag wel te diep en dan veel tempowisselingen, vooruit en niet te veel terug, zodat je niet sprong verlies krijgt

Echt een prachtige zwarte parel !!!

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:21

Wauw égt n pracht van n dier!

Dat klein lijkt niet zo op de foto's. Je bent er absoluut niet te groot voor.

In de galop zou ik juist m'n handen voor naar de oren toe en ietsjes omhoog zetten. Dan geven ze zich sneller en heb je d'r ook sneller over haar rug lopen.

Maargoed dat komt allemaal wel goed!
192 punten voor de eerste wedstrijd is helemaal netjes! Zeker als je t idee hebt dat je nog niet helemaal klaar bent voor wedstrijd.

Nog veel succes en plezier ermee!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:19

prachtig paard inderdaad, ik vind het er best aardig uitzien al!
Ik ga mee met het advies van cassini, handen een stuk hoger houden, zo moet het paard ook meer op het achterbeen blijven, bovendien kunnen ze bovenin ook nageven en kan je later proberen uit te schuiven. Succes!!

jeanine94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:03

echt super paard! Haha!

probeer wat ik hier boven ook al lees veel tempowisselingen te rijden!
zodat hij van achter sterker wordt en er betere impuls komt!

en voor die galop,,, je zei dat hij zich daar nogal vast zette?
probeeer dan veel contra stelllingen ed. te rijden
zodat hij aan beide kanten goed bewerkbaar blijft!

let ook op je tenen, die staan nogal naar buiten (heb ik ook last van hoor! Knipoog )

ik hoop dat je er iets aan hebt! Knipoog

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:21

zitten mooie beelden bij, mist nog aardig wel wat bespiering Knipoog
ik ga juist niet mee met de handen hoger, eerst een goed rug gebruik waarbij ze soms miss iets te diep komt. dan dmv tempowisselingen het achterbeen erbij rijden. daarna kan je haar iets meer bergopwaarts laten lopen.

succes ermee

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:26

leuk paardje en natuurlijk 192 punten scoren is geweldig. Ik heb wel een opmerking waar je eens op moet letten en dat is je beenligging. Deze moeten meer naar achteren liggen. Op veel foto's zie je jou been naar voren komen. Deze moet je 10 cm naar achteren leggen, dan kun je ook beter inkomen met je been en het paardje meer ondersteunen waar ze het nodig heeft.
Succes ermee.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:32

leuk dier! Kan je ver mee komen hoor!
Ik vraag me alleen af, waar je in goedsnaam je knieen hebt liggen. Volgens mij voor het zweetblad??? Ook liggen je benen tever naar voren. Als je kijkt naar de 7e foto (van de zijkant) moet je je bedenken dat je achterkant rug een verticale lijn moet zijn met je hak...
Ik denk dat je knie wel 10 cm naar achter mag Bloos

Dan ga je ook fijner zitten denk ik Vork Haha!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 16:45

Bedankt voor de reacties en de tips!

ik kan er in komen dat ik mijn handen juist hoger zou moeten houden en normaal zou ik dat ook best willen doen,maar zodra ik mijn handen echt ga dragen, steekt zij haar neus er royaal uit. Op de een of andere manier heeft ze niet geleerd om te blijven lopen waar ze loopt. Dus dit kan ik maar beetje bij beetje veranderen.

In het begin had ik zelfs dat wanneer ze de juiste houding had en ik dus mijn hand stil hield, dat zij echt ging zoeken met haar mond/hoofd van 'hallo' waar is een bewegende hand. Ze is namelijk een vrij onrustige hand gewend (helaas).

In de galop maak ik al veel gebruik van tempowisselingen, naar voren gaat ook wel aardig, terug zou nog beter kunnen. Ook het extra buigen naar binnen en contrastelling vragen probeer ik bij haar toe te passen, ze maakt zich zeker in het begin hierin heel stijf, maar ik weet zeker dat met wat geduld en veel belonen dit ook wel komt.

Over mijn houding, en dan vooral mijn benen jullie hebben 100% gelijk en dat was in eerdere topics ookal een probleem en op mijn eigen paarden en eigen zadel lijk ik al beter te gaan zitten. (kijk anders even bij mijn topic op ITP voor een idee wat ik bedoel). Dit zadel is een stuk ouder, onnoemelijk hard (het zit echt niet lekker) en ik kom al snel voor de zweetbladen uit. Ik heb hier veel meer moeite in om de juiste houding te vinden, daar moet ik echt een oplossing voor vinden. Helaas kan ik niet mijn eigen zadel meenemen, want dan blijf ik alles op en neer aan het slepen, dus moet ik roeien met de riemen die ik heb.

@adcde, ze mist idd voor haar leeftijd nog behoorlijk wat bespiering, zoveel werd ze ook niet getraind door de vorige ruiter. Ik hoop dat ik daar wat verandering in kan brengen.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:52

Leuk beestje stephanie!

Met halsstrekken, misschien kun je haar eerst wat dieper en ronder instellen, dan langzaam met de binnenhand meer teugel geven, buitenteugel iets langzamer geven zodat je nog wel een stuur hebt. Gewoon met kleine stukjes beginnen.

Probeer zelf je been niet te ver naar voren af te steken.

Voor de rest ziet het er netjes uit, succes verder met haar!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:56

Ik zie dat je op je andere zadel inderdaad je benen beter op de plek hebt liggen. Toch moet je erg uitkijken voor de stoelzit, waar je snel in terugvalt. In je andere zadel houden je wrongen je op je plaats, maar eigenlijk zou je dit zelf moeten kunnen Knipoog

Probeer eens een paar keer zonder beugels te rijden. Maakt niet echt uit op welk paard. Je moet leren je benen ontspannen en lang te houden. Lekker laten hangen. Het gaat bij de andere paarden beter, maar als je zo gaat zitten op een zadel met mindere wrongen, zou ik er toch aan blijven werken Lachen

Succes!

fieke1009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:28

wat leuk om je nieuwe topper ook te zien, lijkt me zo wel een fijn paard. Al zie je wel dat er nog wat werk aan zit. Voor het halstrekken, hielp het bij mijn vorige paard heel erg om haar heel even extra rond te zetten (zonder dat ze dan losspoelde) en van daaruit wat lucht te geven om zo lengte en daling te krijgen. Wel goed opletten dat je haar daarin niet alleen laat, maar volgens weet jij goed hoe je dat aan moet pakken. (ik weet ook dat dit bij sommige paarden juist niet werkt, maar misschien is het het proberen waar). Een andere tip is misschien om balkjes te gaan draven zodat ze moet rekken in de bovenlijn?

Rijden met een zadel wat niet fijn zit is altijd erg lastig, probeer inderdaad toch op je beenligging te letten. Of misschien toch je andere zadel mee op en neer nemen, of heeft de eigenaresse geen ander zadel liggen?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:57

he steph, ziet er super uit, wat een vooruitgang. Die concoursfoto is onwijs stoer Haha!.

Ik zou beginnen in de galop de hand steeds kleine beetje hoger te gaan dragen, komt ze omhoog direct lichte kuitdruk met twee benen zodat je haar weer tegen de teugel aanrijdt. Ali doet dit namelijk ook, maar juist door mijn handen te blijven dragen wordt hij ronder en constanter, wat soms ook helpt is de hand wel dragend te houden maar iets naar binnen te zetten (dus niet terug, maar opzij).

Bij het halsstrekken voornamelijk op de buitenteugel contact houden, komt ze hier vanaf direct toe rijden met je binnenbeen. Eventueel voordat je begint met halsstrekken haar wat schoudervoor pakken. Eventueel ook werken met kleine stukje, dan weer oppakken en een paar passen later weer laten zakken, hierbij wel erop letten dat ze een tempo loopt.

Je houding is helaas niet echt verbeterd op dit paard, maar dat geef je zelf ook wel aan. Ik kan me wel voorstellen dat als ze een wat moeilijkere aanleuning heeft je geneigd bent naar onder te kijken, probeer dit langzaam te verbeteren door tussen haar oren door te kijken, dan zie je haar toch maar kijk je niet zoveel naar beneden.

Succes ermee Haha!, maar komt zeker goed Ja

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:53

zo, die begint al lekker een stuk voller te worden! mooi hals in de galop heeft ze zeg!
je heb zo echt een paar leuke concours paarden om te rijden! (al danniet van jezelf, al dan voor iemand anders)

waarom zie ik je topic pas, als er al meerdere gereageerd hebben! Boos!
het is HAW, dus tja, moet met iets komen...

zit even je wijkfoto te bekijken, maar wat ben je daar op dat moment aan het doen met je linkerbeen? ik probeer je oorzaak van achterhand te ontdekken.... probeer wel recht er bonven te zitten, oogt als of je nu wat op rechts hangs, maar aan die beugel te zien, geef je daar niet echt druk op...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:19

Steph, ziet er goed uit, ik zou haar graag net wat lager zien, maar begrijp dat dit moeilijk is!! Tis wel al een echt plaatje om te zien!! Ga zo door!!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:29

Die loopt lekker over de benen zeg! Op een paar foto's op het eind komt er een heel lekker achterbeen bij en sjouwt ze lekker.
Voor naar het halsstrekken toe, 'er al wat dieper instellen en dan ruimte geven om langer te worden in de hals. En dan met je zit naar je hand toe rijden. Op een volte vind ik het makkelijker om te rijden dan rechtuit.
Maar zo te zien pakt ze het idd goed en lekker op Lachen

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 14:52

Weer bedankt voor alle reacties en tips, daar kunnen we tenminste wat mee.

Ik zie dat veel mensen over veel dingen het zelfde denken als mij en dingen ook op een dergelijke manier proberen op te lossen. Ik denk dat de lengte maken uiteindelijk niet zo'n probleem wordt, maar vooral het dalen vindt ze ontzettend moeilijk/eng. Ik pak haar voor het halsstrekken meestal op de volte en dan op de manier die Nathalie beschrijft, binnen langer laten en buiten meer contact, tot op een bepaalde hoogte pakte ze dit, maar lager ging ze dan niet. Vandaag haar nog wat ronder ingesteld en van daaruit laten zakken en laten vieren, na een paar x weer opgepakt te hebben en opnieuw te hebben gedaan, durfde ze eindelijk even wat verder door te zakken en heb ik haar heel goed beloond en zijn we gestopt Lachen Nu dit kleine succes verder uit gaan proberen te bouwen.

Het galopwerk deed ik eigenlijk dus al grotendeels op de manier zoals de meeste ook als tips gaven, vandaag heb ik er wel opgelet dat ik mijn handen afentoe wat meer ga dragen en eigenlijk pakte ze het nu al een stuk fijner aan, ze bleef tenminste in de aanleuning. Langzaam kreeg ik haar wat losser door contra te buigen (ik moet dan goed opletten, want ze heeft dan de neiging om zomaar uit de galop te vallen, maar het ging goed nu) en na een half uurtje rijden, lukte het, ze liet los Haha! Heel mooi dus als we dat nu elke x kunnen bereiken.

@trisca, klopt ik neig idd heel snel naar stoelzit (resultaat van een periode geen les hebben, en iets afleren is erg moeilijk heb ik ontdekt, maar ik zet stug door hoor, wil graag beter worden). Wellicht lijkt het zo, maar mijn eigen zadel heeft ook niet erg veel wrong, waar ik eventueel steun aan zou kunnen houden. Aan de ene kant misschien een nadeel, aan de andere kant juist een voordeel, omdat ik dan leer om door eigen toe doen goed te gaan zitten. (een hele uitdaging:D) Ik rijd regelmatig al zonder beugels, maar dan vooral op die 6-jarige, omdat ik op de jongere dieren nog niet zolang blijf doorzitten. (en geloof me lichtrijden zonder beugels is heeeeeel zwaar). Ik weet van mezelf wel dat wanneer een paard moeilijker of nog niet zo fijn is, dat ik dan snel de neiging heb om niet meer op mijn houding te letten (die verslechterd dan simpelweg gewoon), ik weet dat dat juist fout is, maar het geeft aan dat mijn houding nog geen 'gewoonte' is geworden.

@Fieke, bedankt voor de tip, m.b.t. de balkjes, ik heb haar die al enkele malen laten draven, dit doet ze uitstekend en ze rekt dan idd ook haar bovenlijn wat uit naar voren. Het enige ander zadel dat hier op stal ligt, is een (oud) springzadel dus daar schiet ik niks mee op. Mijn eigen zadel meenemen is eigenlijk pas een optie die ik wil overwegen als het echt niet anders kan, want dan ben ik verplicht om telkens met de auto te rijden en dat is ook weer zo'n gesleep. Ik ga er gewoon kei hard aan werken en dan komt het ook met het oude zadel hopelijk wel goed.

@Saskia, ik mag zeker niet klagen over mijn wedstrijdpaarden! Haar achterhand met wijken naar rechts is al verbeterd t.o.v. het begin, dus zo heel erg is het nu niet meer. Ze moet de ophouding op links beter aanpakken en niet door het linkerbeen vallen, dan blijft ze voor en achter goed aan het scharen. Dat ben ik op die foto waarschijnlijk ook aan het doen met mijn linkerbeen; haar tegen aan het houden.

@Pauline, ik zie haar liever niet nog lager lopen, want uit ervaring weet k dat als ze eenmaal laag lopen ze vaak ook weer moeilijker omhoog komen. Wanneer ik de goede controle over de houding heb, dan is het juist fijn om dat wel te gebruiken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:37

Daar heb je wel gelijk in, maar ik vind dat zelf altijd wel fijn om te gebruiken om ze fijn los te krijgen.. Tis maar net hoe paard reageert.. Vind het er alsnog super uitzien hoor!!

dressuur_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:06

wat een super leuk paard, echt. mooie kleur en leuk hoofdje!
je hebt hem ook lekker lopen !

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:34

Ontzettend leuk dier, maar ik vind je houding storen!

Je knieen gaan bijna over je wrongen heen, en zitten dus te ver naar voren. Hierdoor zit je onderbeen te ver naar voren, en word drijven moeilijk.
probeer je onderbeen op zijn plek te houden, en je paard neer naar voren te rijden!

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:24

Ah, daar hebben we Wannie Haha! eens op de foto.

Voor zo kort een combinatie ziet het er al heel goed uit, super om op de allereerste wedstrijd gelijk 192 punten te halen,.
Ik vind jullie goed bij elkaar passen, ze toont idd niet klein onder je.
Jammer dat het zadel niet zo lekker zit voor je, op de andere paarden van je zit je eigenlijk veel beter met je eigen zadel, misschien toch eens uitproberen of anders de eigenaar lief aan kijken voor een ander zadel Knipoog
Over het geld zoeken kreeg ik laatst een tip, je tong tegen het gehemelte aan drukken, dan ben je minder geneigd om naar beneden te kijken, probeer maar eens.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 15:21

@Pauline, daar heb je ook zeker gelijk in hoor Lachen Ik maak daar ook vaak genoeg wel gebruik van.
@Rosanne1988, bedankt voor je tip, e.a. staat boven je ook al eens uitgelegd/in discussie, je hebt ook helemaal gelijk hoor, ik werk er hard aan. Ze mag idd meer voorwaarts blijven lopen, het lijkt net alsof ze nog wat 'bang' is om dit vanzelf te blijven doen.
@Monique, mwah denk dat een ander zadel er niet zomaar in zit, en met mijn eigen zadel gaan slepen is ook zo'n gedoe. Ik merk wel als ik er consequent op let/mee bezig ben dat het beter gaat, pff maar het kost me behoorlijk wat moeite en spierpijn Tong uitsteken Grappig tip m.b.t 'geld zoeken', dat ga ik zeker eens eens uitproberen.