Wanduwela (tsja, de naam heb ik zelf niet uitgekozen), een merrie van Kennedy x Rechter en ze is 5 jaartjes oud. Met haar 1.63 is ze niet al te groot, maar dat compenseert ze weer met haar zwarte kleur. Voorheen heeft ze enkele wedstrijden in het L1 dressuur gelopen en sinds een maand heb ik haar overgenomen, omdat haar amazone er geen tijd meer voor had.
Sinsdien is ze in mijn ogen veel vooruit gegaan, want er zat nog behoorlijk wat werk aan. De aanleuning was ronduit slecht te noemen, elke overgang kwam ze omhoog met haar hoofd, ze kantelt snel, heel onrustig en niet los in de mond. Daarnaast is ze niet zo geweldig voor het been, en valt ze snel naar binnen of buiten weg. Ook was spanning af laten vloeien heel moeilijk. De basis is dan ook waar we aan werken, en telkens weer terug naar de ontspanning. In al deze dingen is ze erg vooruit gegaan, maar het kan nog beter.
Verder is het een ontzettend braaf paard, wat de nieuwe manier van rijden goed op pakt en ze doet elke x maar weer opnieuw haar best, daarom is het wel een leuk dier om mee te werken.
deze x wel op HAW, omdat ik toch nog wel behoorlijk wat tips kan gebruiken bij deze merrie
losrijden

in de galop houd ik mijn handen bewust lager, ik zet ze zeker niet! vast, in deze gang spant ze namelijk het meeste, ze zette haar nek er dan echt hoog en vast op, je kon haar niet buigen of niks. Linksom gaat dat nu stukken beter.

even belonen, heel belangrijk!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZATWZIXS.jpg
van hand veranderen

stappen, ze wordt hier eigenlijk iets te rond, maar eerst de aanleuning wat stiller krijgen, voordat we daar aan gaan werken

de voorhand en achterhand naar binnen zetten, hier in stap, gebruik ik om haar losser te krijgen, ze leert dan ook beter reageren op ophoudingen. Tevens werk je dan ook toe naar sb en travers.

drafje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ANU7GE74.jpg
wijken, haar moeilijkere kant, haar achterhand blijft vaak wat achter

ze begint wel langzamer mooier te worden, alleen ik moet haar echt nodig ff toiletteren, want die manen zijn vreselijk zo

wending
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3NDGY7CU.jpg
soms begint het ergens op te lijken

haar moeilijke galop, ze zet zich echt vast in de hals en mond, ik probeer haar voorzichtig hierin los te krijgen (overigens ben k zelf in de schaduw aan het kijken op deze foto), maar tips hiervoor zijn altijd welkom.

naar voren rijden, dan begint ze wel te komen van achter!

best aardig

en afwerken; doordat ze niet genoeg geleerd heeft om te ontspannen, gaat halsstrekken heel moeilijk, gelukkig gaat het wel elke x beter. Maar tips om haar nog meer/sneller te laten zakken zijn welkom.

Na nauwelijks 3 weken trainen, besloot ik om haar toch al mee te nemen op wedstrijd. Zo konden we samen wat ringervaring opdoen en wist ik nog beter de punten waar we aan moesten werken. Ze pakte het prima op, en ik kwam er zo ook achter dat ze nog enorm zoekerig is in een ring. In de proef hadden we nog wel wat fouten, maar het algemene gevoel was goed (voor de eerste x dan!) en ik weet nu dat het best wat kan worden. Met 192 punten zaten we net buiten de prijzen.
)

Grappig tip m.b.t 'geld zoeken', dat ga ik zeker eens eens uitproberen.