paard "loopt weg" na de sprong.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DevilsFriend

paard "loopt weg" na de sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 23:03

sinds vandaag een nieuw paard.
springt super etc.

Het enigste wat nogal moeilijk is ,is hem terug pakken na zijn sprong.
Je mag hem niet ambeteren in z'n mond,dus trekken helpt ook niet echt,maar dat wil ik ook niet als oplossing.
na zijn sprong loopt hij vreselijk door,hij heeft echt veel macht,dus is het moeilijk om hem terug op een deftig tempo te krijgen!
als ik dan terug naar volgende sprong wil rijden ,moet ik eerst een volte rijden voor hem "kalmer" te maken.
maar het blijft echt wel een slordig zicht.
hij sowieso een vooruit paard,maar bij het springen echt té..
ik heb dus les,maar we concentreederen vooral op iets anders ,iets met handen dat ik te hoog hou ofz,ik geloof dat het daar niet aan kan liggen,ik ambeteer hem ook totaal niet z'n mond,boven de sprong heeft hij alle vrijheid om z'n nek uit te strekken Knipoog

Het paard is wel zéér gewoon om te springen.
Ik weet wel dat hij bijna elk weekend in weekend in de prijzen liep (bij vorige eigenaar) dus misschien is hij door al die op fok in de barrage?

Hij heeft nu gewoon een normaal bitje om.

Sigrid

Re: paard "loopt weg" na de sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:14

Ben jij Belgisch? Je hebt grappig taalgebruik.

Ontopic:
Het gaat hier dus om tempo controle. Kan je hem goed schakelen als jullie niet springen? Dus gewoon draf -> galop -> draf -> stap in vloeiende overgangen?
Daar zal je eerst aan moeten werken. Als dat in orde is kan je gaan springen.
Let er bij het springen op dat het aanrijdtempo ook niet te hoog ligt, vaak worden ze toch alleen maar rennerig en slordig ervan. Gewoon rond stappen en pas een aantal meters voor de hindernis laten draven/galopperen. Meteen na de sprong diep terug gaan zitten, zwaar maken en proberen zoveel mogelijk op de zit terug te rijden. Dat je hierbij een paar voltes moet maken maakt niks uit. Probeer zo snel mogelijk weer rustig te draven of stappen. Pas als je controle hebt over je tempo kan je het tempo op gaan voeren.

Las tussen de sprongen ook regelmatig een pauze in door te stappen aan de lange teugel. Hierdoor vloeit een bepaalde opgebouwde spanning weg die je soms door het enthousiasme krijgt.

Rijdt je overigens met een martingaal? Dat zou ook wel een goed hulpmiddel zijn. Niet te strak zetten, alleen als begrenzing (zoals ook bedoeld)

Scherper bit erin hangen zou ik zeker niet doen! Probeer het eerst maar rijtechnisch op te lossen. Op een gewoon trensje moet dit echt wel lukken.

Hoop dat je er iets aan hebt
Succes ermee!

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 23:28

_Sigrid_ schreef:
Ben jij Belgisch? Je hebt grappig taalgebruik.

Ontopic:
Het gaat hier dus om tempo controle. Kan je hem goed schakelen als jullie niet springen? Dus gewoon draf -> galop -> draf -> stap in vloeiende overgangen?
Daar zal je eerst aan moeten werken. Als dat in orde is kan je gaan springen.
Let er bij het springen op dat het aanrijdtempo ook niet te hoog ligt, vaak worden ze toch alleen maar rennerig en slordig ervan. Gewoon rond stappen en pas een aantal meters voor de hindernis laten draven/galopperen. Meteen na de sprong diep terug gaan zitten, zwaar maken en proberen zoveel mogelijk op de zit terug te rijden. Dat je hierbij een paar voltes moet maken maakt niks uit. Probeer zo snel mogelijk weer rustig te draven of stappen. Pas als je controle hebt over je tempo kan je het tempo op gaan voeren.

Las tussen de sprongen ook regelmatig een pauze in door te stappen aan de lange teugel. Hierdoor vloeit een bepaalde opgebouwde spanning weg die je soms door het enthousiasme krijgt.

Rijdt je overigens met een martingaal? Dat zou ook wel een goed hulpmiddel zijn. Niet te strak zetten, alleen als begrenzing (zoals ook bedoeld)

Scherper bit erin hangen zou ik zeker niet doen! Probeer het eerst maar rijtechnisch op te lossen. Op een gewoon trensje moet dit echt wel lukken.

Hoop dat je er iets aan hebt
Succes ermee!

ja idd belgisch Huilen van het lachen

ja alles wat je zegt word gedaan.

Hij loopt sowieso vooruit maar niet dat ik er last van heb,en het valt echt reuze mee dan.
voltes en overgangen gaan prima.
ook idd veel stappen tijdens de les na een parcourtje.
ook gebruik ik een martingal,die niet te strak staat!

wat me wel opvallende is dat hij nogal heet begon te worden omdat ik achter zo een pony moest in de les ,die echt zoo traag was *LOL*
moest de hanse tijd voltes maken!en hem inhouwen,dat maakte hem nogal zenuwachtig denk ik!

natuurlijk moet je in het parcour niet achter een ander Clown
er was ook wel een harde wint toen!
de volgende vraag ik voor op kop te rijden,wat wel zal mogen Tong uitsteken

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:31

Ja, het zou heel goed kunnen dat hij die pony in de weg vond lopen. Verder is het belangrijk dat je denk ik met zo min mogelijk druk en spanning rijdt.

Verder zal het wel een kwestie zijn van veel oefenen. Misschien hier en daar wat stemhulpen gebruiken?
Mijn bijrijdpaard heeft dit ook wel een beetje, wordt na een tijdje té enthousiast en wil dan niet meer terug naar de draf. Dan is het altijd tijd voor pauze... Knipoog

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 23:35

_Sigrid_ schreef:
Ja, het zou heel goed kunnen dat hij die pony in de weg vond lopen. Verder is het belangrijk dat je denk ik met zo min mogelijk druk en spanning rijdt.

Verder zal het wel een kwestie zijn van veel oefenen. Misschien hier en daar wat stemhulpen gebruiken?
Mijn bijrijdpaard heeft dit ook wel een beetje, wordt na een tijdje té enthousiast en wil dan niet meer terug naar de draf. Dan is het altijd tijd voor pauze... Knipoog

ok bedankt voor tips! Haha!

bosperdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:37

Na de sprong ophouding en dan weer los, en je stem erbij, vasthouden heeft toch geen zin. En je hebt hem sinds vandaag? Elkaar eerst even goed dressuurmatig leren kennen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:44

Zorgen dat je hem dressuurmatig onder controle krijgt. Leg na de sprong een galopbalk.
Maar ga eerst oefenen met gewoon simpel galopbalken op de grond om controle te krijgen. Schakelen

Dus eerst de dressuur, dan de simpele balken op de grond je zult zien dat dat alleen al heel erg moeilijk is. En pas als je kunt schakelen en controle hebt op de grond dan pas dan gaan springen en niet eerder