bram voor het eerst onder het zadel (shet/welsh/arabier)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

endorable

bram voor het eerst onder het zadel (shet/welsh/arabier)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 19:02

hoi hoi

na enige voorbereiding aan de longe heeft mijn nichtje voor het als eerste op onze a-pony bram gereden.
bram is een 3 jarige shetxwelshxarabier . Haha!
mijn nichtje rijd enkel in manege lessen en bram .....na ja het staat er al ..voor het eerst erop.
ze moeten allebei nog een hoop leren maar het ging erg goed (vind ik zelf dan) voor de eerste keer.
ook loopt hij sinds dezelfde weken af en toe voor de kar

oordeel zelf maar Knipoog Knipoog

1 even uitleg geven voor ze wegrijd
(sorry voor mensen die denken dat hij in de krul getrokken word hij ging zelf zo staan Bloos!
Afbeelding

2 en weg zijn ze Tong uitsteken :
Afbeelding

3 draf nog een beetje voorzichtig hij durfde niet echt te lopen Ach gut
Afbeelding

4 ja ja hier durfde hij al wat meer
Afbeelding

5 foeii die binnen hand
Afbeelding

6 fijn beeld
Afbeelding Lachen Lachen

7 en nog een galopje (let op het gezicht van de ruiter Duivel )
Afbeelding

8 nog even een hoofd foto
Afbeelding

9.
Afbeelding
Kwijl

10.
en nog even goed uitstappen

Afbeelding

dit was het alweer

fotos van de keren erna hebben we jammer genoeg niet.l
om de zit van mijn nichtje te verbeteren hebben we er toen maar zonder zadel en teugels opgezet Duivel Duivel

natuurlijk is comentaar welkom

Immetje

Re: bram voor het eerst onder het zadel (shet/welsh/arabier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:03

Leuke pony!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:05

Ik vind ten eerste de ruiter véél en véél te groot.
Voor het inrijden zou ik als ik jou was liever een kleine ruiter zoeken met veel lef.
Want zo'n kleine pony, en ook nog eens zo'n jonge, is erg snel uit balans gebracht, en door een grote ruiter wordt dat lijkt mij alleen maar bevorderd.

Dus, als ik jou was zou ik een kleiner ruitertje zoeken.

Verder ziet het er netjes uit, het zadel mag nog wel een stukje naar achteren en/of de ruiter moet haar benen iets meer naar achteren houden, ze zit nu op de schouders.

Veel succes met het verder beleren van dit leuke pony'tje!

EngeltjeS

Leuke pony.

*waarom peesbeschermers om de achter benen?? dit viel me op Knipoog *

veel plezier met deze Krack C Tong uitsteken

blacklight

Ten eerste vind ik het een hele gave pony! Echt een chique beestje!
En zo te zien ook een fijne en brave pony.
Je nichtje mag alleen wel wat meer achterover blijven zitten, gezien haar lengte zal het al moeilijk genoeg zijn voor de pony om in balans te blijven. Kijk wel uit dat je niet te vaak/intensief rijdt want je nichtje is al redelijk groot en dat je niet zijn rug teveel gaat belasten.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:07

Wat leuk om weer iets van Bram te zien!
Heb je zelf zijn manen zo gedaan of heeft hij wat last van exzeem?
Bram loopt altijd snel met zn koppiej in een krulletje Bloos Heeft hij denk ik van zn paps Knipoog

Echt heel leuk om te zien dat het goed gaat met hem!
ohja: je nichtje meot wel opletten dat ze niet te ver voorover hangt.

Groetjes

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:08

Ik vind een 1ste keer onder het zadel veel te vroeg om aan draf of zelfs galop te denken! Eerst indrukken laten opdoen, en zijn evenwicht laten zoeken. Rustig beginnen. Ik zou ook een ander ruitertje zoeken, ik denk niet dat zij heel erg ervaren is met pony's opleren dus misschien de eerste keren door iemand ervarener laten doen? Veel plezier met je pony, en zorg ervoor dat je er later ook nog plezier aan kan hebben! Lachen

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 19:13

dankje voor het commentaar

ze is inderdaad wel groot voor de pony
gelujkkig weegt ze maar heel weinig en dan kijk ik toch liever naar het gewicht dan de lengte van een ruitertje
dat ze tever naar voren zit komt door het zadeltje ondertussen word er een andere gezocht .
en hebben we haar dus ook zonder zadel en teugels laten rijden
ze komt rechtstreeks van de manege af en moet nog leren om onafhankelijker te zitten Tong uitsteken

@ engeltjeS
de peesjes zijn voor zijn bescherming hij had daarvoor even met een balkje erachter gelopen als voorbereiding voor de kar . dan heb ik hem toch liever beschermd je weet maar nooit. Lachen

de pony word ongeveer 1 x in de week gereden wat naar mijn idee moet kunnen

de manen hebben we zelf geknipt want hij heeft lichtjes last van exceem nu ze eraf zijn jeukt het een stuk minder voor hem en kan het goed luchten Lachen

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 19:19

@ eowyn3003
tja wat moet ik daar nou op zeggen
ja en nee
1 hij is braaf en had al een aantal keer voor de kar gelopen
2 hij is echt niet snel onder de indruk van nieuwe dingen
3 stappen is het belangrijkst maar met een goedde voorbereiding aan de longe vond ik het wel verantwoord voor zowel ruiter als pony om te galopperen . En het is natuurlijk geen paard van 1,80 m hij word hier trouwens enkel op stemhulpen van ruiter en longeur gereden.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:37

Wat bedoel je met 'het is geen paard van 1.80m'? Bedoel je daarmee dat je hem makkelijk kan tegenhouden als hij weg wilt? Dat zou ik niet eens durven denken, zelfs een shetje is niet tegen te houden als ie weg wilt. Ik vind het stappen er rustig uitzien, maar het galopperen vindt ik niet echt iets dat je nu al zou mogen doen. Sorry, maar ik vindt daarvoor de ruiter niet ervaren genoeg voor, noch de pony. Maar jij doet het op jouw manier, ik op mijn manier Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:42

Nou, ik zou toch eerder op lengte dan op gewicht afgaan.
Een Shettie kan behoorlijk wat dragen, maar de ruiter belemmert hem duidelijk in zijn bewegingen.

Dan maakt het niet uit hoe zwaar iemand is, ik kan ook nog prima op een Shetlander stappen met m'n 1.72 (ik ben niet de dikste), maar ik belemmer hem dan enorm in z'n bewegingen.

Dus ga niet af op het gewicht van de ruiter, maar op de lengte.

Dit is geen aanval of zoiets, alleen ik adviseer je om een kleinere ruiter te gaan zoeken als je hem verder wilt krijgen onder het zadel.

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 19:56

haha nee als je valt is het hoogstens 1,1 m dat scheelt nogal Tong uitsteken
ik vind dat je de tijd die je doet over het stappen draven galloperen vsan de pony af moet laten hangen en niet van je eigen snelheid . een goedde voorbereiding is hierbij het halve werk .
(had beter kunnen zetten voor het eerst rijden want de dagen ervoor eerst natuurlijk even gehangen )

ps ewony3003
ik vind jou ook veel te groot voor vinkie en ik denk dat je meer weegt dan mijn nichtje (en zei is pas 12)
en bram heeft er ook echt heel veel plezier in:P

de foto,s zijn trouwens van +_ 5 weken geleden hij is nu ongeveer 4 x onder het zadel geweest daarna ben ik op vakantie gegaan en daarna is hij niet meer gereden hij word in september weer eens op de proef gesteld (ze mag enkel onder goedde begeleiding met hem draven en galopperen en we vinden het leuk haar de kans te geven een hoop van deze leuke pony te leren Lachen )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:32

het ziet er leuk uit,maar toch denk ook ik dat je nichtje en bram niet de beste combi zullen zijn,omdat ze natuurlijk toch wel te lang is,en dat is niet heel erg,maar wel als je nog niet goed onafhankelijk zit.
een klein drafje kan geen kwaad,de galop is al wel erg snel,een pony die nog zo jong is en net bereden word moet nog erg de balans zoeken

het mooiste zou zijn een wat kleinere ruiter met een makkelijkere zit.

verder wel een erg leuke pony hoor,succes met hem

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:27

Sorry, maar de amazone heeft een belabberde zit en ik denk dat dit komt omdat de veel te groot is voor de pony...

Ze zit het paardje vreselijk in de weg....en dit terwijl het diertje zelf ook nog bezig is met het zoeken van de balans etc.

Het mag nu nog goed gaan, maar ik denk dat dit geen aangename manier is voor de pony om in contact te komen met rijden...het zou me niks verbazen als hij er op gegeven moment schoon genoeg van heeft en de amazone in het zand laat bijten...

estherrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:35

leuk paardje!
alleen die ruiter is wel te groot...
en zit ook erg naar voren.

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:51

ik zou wel opassen dat je niet te veel in 1 keer doet gelijk de galop doen zal ik zelf niet doen!
en waarom peesbeschermens achter? die hooren toch voor? Verward
verder kan je er wel op gaan letten dat de ruiter niet in de weg zit van je pony
de ruiter mag wat meer naar achter gaan zitten

verder een leuke pony!!!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:59

erg leuke pony,

maar door al die fotos krijg ik er een negatief beeld van..,
de ruiter mist balans,bene steken na voren ,ze zit niet recht boven de pony,buitenteugel mist op de galop foto een heleboel..
jammer...tis zon leuk beest

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 16:05

Adil18 schreef:
Sorry, maar de amazone heeft een belabberde zit en ik denk dat dit komt omdat de veel te groot is voor de pony...

Ze zit het paardje vreselijk in de weg....en dit terwijl het diertje zelf ook nog bezig is met het zoeken van de balans etc.

Het mag nu nog goed gaan, maar ik denk dat dit geen aangename manier is voor de pony om in contact te komen met rijden...het zou me niks verbazen als hij er op gegeven moment schoon genoeg van heeft en de amazone in het zand laat bijten...

lekkere bokt reactie, het is maar een meisje van 12, ze komt van de manege, en het was nouw niet zo fijn op een zadeltje in je kont Knipoog
We zijn erg bezig geweest met haar zit, die erg verbeterd is in een korte tijd. De pony is zeer braaf en staat volledig aan de hulpen van de longeur, (al enkele maanden). En wij zorgen voor de volledige bergelijding en hebben genoeg ervaring hiermee. En helaas hebben we nouw eenmaal niet een dressuurtalent van 7 of 8 jaar.
(galop enkel gedaan omdat het zo goed ging en omdat hij juist zo'n goed balans had).

Vaak hebben mensen peesbeschermer inderdaard aan de voorbenen, maar aangezien we met een balkje er achter gelopen hebben (zoal boven al beschreven) zitten ze achter.

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:08

mag ik vraagen wat een balkje is? Bloos

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 16:11

lique schreef:
erg leuke pony,

maar door al die fotos krijg ik er een negatief beeld van..,
de ruiter mist balans,bene steken na voren ,ze zit niet recht boven de pony,buitenteugel mist op de galop foto een heleboel..
jammer...tis zon leuk beest

ja, we weten het, ze had moeite om mee te komen en goed op dit zadel te zitten (4e keer was zonder zadel (ging erg goed) en toen had ze een mooie onafhankelijke zit, ze vond het zelf ook veel lekkerder zitten Lachen ).
Daarnaast klopt het dat de teugels vaak in een boog hangen, ze mocht namelijk geen contact nemen van ons. Ze zat er dus ook enkel op (met zitles) en mocht niks doen. Willen de pony nog beschermen en de zit van de ruiter zo onafhankelijk te krijgen.

In de galop heeft ze trouwens ook het handvat vast van het zadeltje.

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 16:14

_Ro0sj_ schreef:
mag ik vraagen wat een balkje is? Bloos

een paaltje, die we met een dit touw aan het tuig vast hadden om hem te leren trekken. Want we waren ook bezig met het beleren voor de kar. Helaas hier geen foto's van. Dit was de eerste keer dus om zijn ahcter benen te beschermen tegen trappen had die ze om. (even van de voren gedaan in stap net zo als de dag ervoor, om hem te laten wennen).

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:19

oke Haha! Bloos

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:11

Leuke pony!

de ruiter is wel wat TÉ groot, ik zou een iets klijnere ruitertje zoeken.. met misschien wat meer ervaring..
en als hij maar ene keer per week gereden word zou ik al helemaal NIET gaat draven of galoperen.. 15 minutjes rijden is dan al genoeg.. het meest stappen een heel klijn drafjemisschine..
maar dat is je eigen beslissing.

wel ene hele mooie pony, veel succses nog met hem!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:13

Ik vind dit geen fijn beeld qua inrijden. De ruiter zit veel te veel in zijn mond en heeft zelf weinig balans. En rustig aan met inrijden, de eerste keer meteen draven is misschien net iets te veel voor hem.

Verder is het wel een leuke pony. Veel succes nog.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:14

Ik zou toch een kleiner ruitertje kiezen.
Dit meisje lijkt zelf ook niet stabiel te zitten, dus is het voor de pony extra moeilijk zijn balans te vinden.
Waarom zoeken jullie geen leuk klein meisje die er nog mooi oppast?
Dat zou voor de pony (die natuurlijk voorop gaat) veel beter zijn Lachen.