wijken....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wat kun je het beste doen als het na een week nog geen resultaat heeft??

het maar opgeven
1 (1%)
net zo lang doorgaan met rijden totdat ze iets meer haar best doet
12 (13%)
denken: morgen weer een dag
47 (54%)
elkaar een dag rust geven en overmorgen weer proberen
25 (28%)
een andere pony kopen als ze het na 2 maanden nog niet doet
2 (2%)

Totaal aantal stemmen: 87

_Bitje_

wijken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 21:39

heey beste bokkers,
ik heb een pony van 145 m en rij dressuur.
nu is mijn nynke(mijn pony) wel 7 maar nog niet super lang onder het zadel, ze heeft altijd voor de kar gestaan. het is ook een kwpn x welsh. nou ben ik er erg mee bezig om haar klaar te stomen voor de wedstrijden,
maar nu ik de galop al mooi verzameld heb en het draven soepel en het stappen goed voorwaarts en zo ben ik
gaan oefenen met het....... Ach gut wijken, nou is dat niet erg of zo,
maar mijn pony is nog al een bitten-vast-pakker en kan soms erg raar maar ook super eigenwijs uit de hoek komen.
nu is mijn probleem: ik weet de hulpen super goed te gebruiken maar krijg mijn pony niet echt mooi aan het wijken,
ze neemt vooral in draf haaar kont niet mee en ze loopt dan ook niet aan de teugel, ik kreeg haar trouwens de laatste tijd wel zo ver om aan de teugel in stap een beetje te laten wijken, wat ze dan wel doet maar neemt dan niet erg goed haar kont mee,
ik weet het, een pony leert niet in een keer maar toch...

ik hoop dat jullie me kunnen helpen, groetjes lotte en mijn pony nynke Pling

xDanielle

Re: wijken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:42

Neem de tijd, ikzelf kon ook niet in 1dag hele zinnen praten toen ik nog moest leren praten. (en soms heb ik er nu nog moeite mee Tong uitsteken)

ooh sorry, dit antwoord geld even voor de poll Tong uitsteken.
Ik zou je niet kunnen helpen hiermee, aangezien ik beginner ben, en nog niet eens weet wat wijken is:P:P

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:53

les gaan nemen?
je poll vind ik nogal zeeer onnodig trouwens Verward

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:59

Blijven oefenen en niet opgeven. Ik vind het makkelijker om in stap te wijken omdat dan alles wat langzamer gaat en je dus meer tijd hebt om over iedere stap na te denken. Als je dit goed onder de knie heb kan je je tempo op gaan voeren.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 00:06

Denk erom dat je niet alles in 1 keer kan doen, of verwachten dat het binnen een week goed gaat, vooral niet als je een paard iets aan het leren bent.
Dat je de hulpen super beheerst, daar heb je nu vrij weinig aan, aangezien je het je paard aan het leren bent, je kan de hulpen nog zo goed beheersen, als je pony niet snapt waar je het over hebt, dan gebeurd er niets. Dus gewoon rustig dooroefenen, verwacht geen wonderen, maar geef het tijd. Denk vooral aan het beloningssysteem, als je merkt dat je pony het ook maar 1 stapje goed doet, meteen belonen, helemaal de hemel in prijzen, zodat je pony ook gaat snappen wanneer ze het goed doet.
Verder lijkt het me ook, les nemen, nooit iets zelf ondernemen, de kans dat je iets fout doet is altijd groot en een instructie kan je net even iets beter begeleiden, zien of je misschien toch iets fout doet, jou en je paard leren kennen waardoor ze jullie beter kunnen begeleiden.. Ik bedoel, dat kan je wel aan ons vragen, maar wij zien jou niet rijden en je paard niet lopen, dus met veel meer dan de standaardadviezen kunnen wij op deze manier niet komen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:41

Grondwerken? Leer je pony eerst op de grond wijken voor druk, dan zijn de beenhulpen van het wijken naar een tijdje geen enkel probleem meer.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:25

Optie 6: les nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:28

les nemen Knipoog dit gaat niet in een keer sommige paarden pakken het snel op mijn bijrijdpaard kon in een week wijken maar wel met behulp van les

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:40

Ik vind dat je wel erg weinig geduld hebt, 1 week proberen is nog maar kort voor een relatief groen paard. Ik vind idd les nemen ook de beste oplossing.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:04

Een andere methode proberen? Misschien snapt 'ie wel niet wat je bedoelt... Een ervaren iemand kan je hier vast mee helpen.

tippex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:23

ik zou het gewoon eens opnieuw proberen met een intructrice erbij
mijn pony wijkt ook niet super (pakt zn kont ni mee) maar ik liet het gewoon even rusten en nam les mn instructeur heeft gezegd dat een zweepje tegen zijn kont legeen wel kan helpen en nu doen we het zonder en het begint te lukken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:01

Ik heb niet gestemd.
Mijn oplossing:
Leren rijden Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:07

Je paard klaarstomen voor de wedstrijd? Heb je zoveel haast dan?

Wat dacht je van een blik geduld Tong uitsteken Een ding tegelijk en zorg dat ze haar werk leuk blijft vinden...neem wat les.Leer haar wijken met grondwerk...heel simpel,na het longeren ga je schuin voor haar staan en pakt haar halster vast.
Netjes belonen als ze stilstaat en vervolgens voorzichtig met je zweep haar lichaam overal aanraken en haar rustig toespreken(zowel links als rechts)...belonen en klaar.
Volgende keer weer hetzelfde en dan tik je zachtjes met je zweep tegen haar achterhand zodat ze "om" gaat en tegelijkertijd duw je haar hoofd ook die kant op...1 pasje is al genoeg.Beide kanten en zo bouw je dat langzaam uit.
Je kunt er een stemcommando bij gebruiken...prijs haar de hemel in en wil niet meteen de lange zijde in een dag doen Clown ....geduld,geduld,geduld.

Als dit goed gaat doe je hetzelfde onder het zadel,desnoods in het begin met stemcommando...ze zal zo wegtippelen Knipoog

Ook al is ze 7,het is allemaal nieuw voor haar dus neem de tijd.Beter nu geduldig alles aanleren en een paardje krijgen wat haar werk met plezier doet dan een paard in verzet en zuur Knipoog
Volgend jaar kun je ook starten...toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:09

Idd les nemen!

Volte openen en sluiten wil ook nog wel eens helpen, zowiezo om je paard lekker aan de hulpen te krijgen!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:46

ik heb elke week al les

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:48

Andere optie:
Je afvragen wat er mis is gegaan met de voorbereiding en/of je rijden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:30

Onnodige pol?
ik zou zeggen: les nemen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:37

Als het in stap wel redelijk gaat eerst goed in stap blijven oefenen. En zodra je voelt dat hij sterk word er weer mee ophouden. En dit dat steeds verder uitbouwen. Maar vooral neem er de tijd voor. En zorg voor goede instructie.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:39

Tijdens je les eens kijken waarom je pony het niet doet. Vaak ligt het toch aan de hulpen van de ruiter. Zeker als je het al vanaf de grond heb aangeleerd (?) en ze het in stap wel wil. Let vooral op je gewichtshulpen: Heb je je gewicht goed op de zitbeenknobbel aan de kant waar je heen wil? En knik je niet in omdat je haar wanhopig met de been aan het wegdrukken bent? (ook zinloos want ze snapt je niet) Trek je haar hoofd niet te ver naar binnen waardoor ze achter recht kan blijven lopen?

Als je op al die punten let moet het toch lukken.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:43

Bespreek het met je instructrice, niet te overhaast dingen doen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:50

Mag ik vragen:
- kan ze het aan de hand?
- welke hulpen geef je precies voorbereidend aan het wijken en tijdens het wijken?

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:10

poes schreef:
Mag ik vragen:
- kan ze het aan de hand?
- welke hulpen geef je precies voorbereidend aan het wijken en tijdens het wijken?

volgens mij kan ze dat niet antwoorden Huilen van het lachen

ik zou echt les gaan nemen!
van wie heb je dan les,hoelang? al over gepraat met instructie?wat zegt hij/zij?

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:36

Geduld hebben! Ik ben mijn pony het nu ook aan het leren. ongeveer 1 maand geleden ben ik begonnen met voor druk wijken. Dan erop gegaan en zo geprobeert dat ze voor mijn been opzij ging zodat ze iig het principe snapt. Daarna pas aan de andere dingen denken en vooral niet overhaasten Knipoog En wijk je ook in de les? Of wil je dat hem zelf aanleren? Als je toch les hebt kan je misschien vragen of je instructeur wil helpen Lachen Succes!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:25

Je moet er niet elke keer specifiek op gaan trainen. Als je echt WILT en je vind dat het MOET lukken dan zal dit ook echt wel lukken. Je moet het gewoon op een bepaald moment van hem vragen, geheel onverwacht. En dan zul je zien dat het op een gegeven moment heel stiekem een paar stapjes opzij doet, en dit worden er meer. BELANGRIJK: overhaast het niet. neem er de tijd voor.

Begin dan ook niet bij de middellijn, maar neem niet meer dan 1 meter van de hoefslag.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:47

ik heb niet gestemd op je poll, want vind de mogelijkheden ronduit dom eerlijk gezegd.

zijgangen zijn niet iets dat elk paard met zn vingers in zn neus even uitvoert hoor. Het feit dat hij schuin gaat als je vraagt om te wijken of het bit wil vast nemen, toont aan dat die oefening niet makkelijk is voor jouw pony.

enig idee hoe veel ballerina's moeten oefenen eer ze enigzins soepel zijn??