op teugel hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDanielle

op teugel hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 20:28

Als ik ga galoperen gaat mijn paard op de teugel hangen.
na zon halve hoefslag, gaat het erop hangen.
Dit is erg vervelend.

Als ik les krijg, zegt mijn instructice (of lerares of hoe je het ook noemt)
Dat ik niet zo naar voren moet gaan hangen, maar dat komt omdat hij erop gaat hangen.
Als ik hem dan wil aangeven ofzo dat het niet moet hangen, gaat het weer terug in draf.

Hoe leer ik hem dit af?
Of doe ik zelf iets fout en zoja wat dan?

Groetjes, een beginner.

Show_Jumper

Re: op teugel hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:36

dan moet je hem meer been geven en als hij je uit het zadel trekt of wil gaan hangen klein tikkie meet zweepje maar vooral veel been geven en reageerdhij daar niet op tikkie met de zweep en op je kont blijven zitten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:04

Eigenlijk zou je instructrice de juist eoplossing moeten hebben,
Ik zou veelaan het rechtrichten gaan doen, en zeker niet oplossen met de zweep, het kan zijn dat je paard zijn nekspieren niet goed getraint zijn en hij daardoor zijn hals te laag moet laten zakken om voor hem lekker te lopen, dus zou zeggen zoek de oorzaak en los op de juiste en vriendelijkste manier op.
Als je het op de teugel doet dan komt er druk op het bit en daar gaan ze vaak op den duu rook tegenin, wat je kan doen is een kaptoom onder het hoofdstel en dan kun je hem daar aan optillen en steeds maar weer vertellen waar het hoofd gedragen moet wordn, mijn tink kon het ook heel erg goed leek wel een stofzuiger, maar sinds ik anders met haar tarin en gym , doet ze het praktisch nooit meer, je moet zeker niet helpen haar hoofd te dragen, je kan het b.v even snel laten vallen en dan weer oppakken en wat versnellen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:28

Als ik het zo lees kukelt hij dus op de voorhand?
Allereerst niet terug gaan trekken of iets dergelijks.
Probeer zelf naar achteren (recht) te blijven zitten en geef hem been bij, houd hem niet tegen van voren. Daarnaast zou ik veel overgangen, tempowisselingen en schijovergangen doen om de achterhand sterker te maken.

Hoe oud is je pony?

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:36

Marchador schreef:
Probeer zelf naar achteren (recht) te blijven zitten en geef hem been bij, houd hem niet tegen van voren. Daarnaast zou ik veel overgangen, tempowisselingen en schijovergangen doen om de achterhand sterker te maken.

Hoe oud is je pony?

Het is een paard Lachen geen pony. maarja foutje kan.
En het is al 17 dacht ik.

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:15

Marchador schreef:

Hoe oud is je pony?

Wat hier staat is denk ik inderdaad het probleem. Je paard word van achter niet genoeg gereden om van voor los te laten. Rij hem naar voren, vang hem/haar iets op en geef tegelijker tijd zachtjes been bij. (zoals hier boven ook al staat veel overgangen) als je voelt dat hij los laat in je hand ontspan jij je hand ook. Het is een samenspel tussen je hand en je been. En inderdaad als het goed is hoord jou instructrice dit ook snappen en te weten waar het aan ligt. Voordat je dit (het nageven eigenlijk, door je pony van achter actief te laten lopen zodat hij er van voor inzakt en los laat) allemaal snapt is daar bij mij nogal wat tijd overheen gegaan Tong uitsteken bij mijn eigen pony lukte het wel, daar rijd je altijd op dat gevoel ken je helemaal. Maar bij ander paarden lukte het mij nooit. Nu merk ik dat ik het zelf steeds beter snap en gaat het bij andere paarden ook steeds gemakkelijker. Ik hoop dat je aan deze informatie wat hebt en succes ermee. Knipoog

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:19

Trouwens ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd want daar ben ik niet zo goed in hihi.. Tong uitsteken

p.s ik zou JUIST geen hulmiddelen of hulpteugels gebruiken want je houd je zelfd daar alleen maar mee voor de gek. En bovendien is het toch veel gaver als het je zonder lukt.. Knipoog Een zweepje is ook absoluut niet verkeerd hoor als je die af en toe eens op zijn kont legt of een zacht tikje geeft.

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 11:48

Ik ga zowiezo geen hulpmiddelen gebruiken. want dan DWING je hem iets te doen, wat je hem eigenlijk moet leren.

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:57

xDanielle schreef:
Ik ga zowiezo geen hulpmiddelen gebruiken. want dan DWING je hem iets te doen, wat je hem eigenlijk moet leren.

precies Knipoog

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 20:17

Oke ik had vandaag dus les gehad, en mijn instructrice zei, dat het komt omdat hij zich lang moet maken. en alstie even galopeert hij zijn hoofd weer naar boven doet.
Alleen ik moet leren om hem aan het galoperen te houden.
Want meestal kan ik 1rondje op de hoefslag nog niet halen Tong uitsteken.
Maarja ik rijd ook nog maar net 2maanden mischien nog niet eens paard. dus komt allemaal nog wel denk ik Tong uitsteken

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:32

xDanielle schreef:
Oke ik had vandaag dus les gehad, en mijn instructrice zei, dat het komt omdat hij zich lang moet maken. en alstie even galopeert hij zijn hoofd weer naar boven doet.
Maarja ik rijd ook nog maar net 2maanden mischien nog niet eens paard. dus komt allemaal nog wel denk ik Tong uitsteken

2 maanden te paard, joh, dan komt het allemaal wel goed! Benen erbij, goed blijven zitten en veel oefenen!

xmiepje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:11

je lesgever, die kan jou misschien het beste helpen

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:18

Je paard loopt (nog) niet genoeg gedragen, op eigen benen en in ballans. Het paard gebruikt jou handen om op te steunen. "Wijken" in galop is hier opzich een goede oefening voor, hierdoor ontstaat meer sprong en komt je paard meer op 't achterbeen. Ook kun je in het wijken van de draf, de overgang naar de galop maken. Omgekeerd kun je ook de overgang van de galop naar de draf in het wijken van de galop doen.

Om te controleren of je paard in galop op eigen benen loopt, kun je hem laten halsstrekken, je moet dan heel licht contact met de mond houden. Succes!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:51

xDanielle schreef:

Als je nog maar net 2 maanden te paard bent, dan kun je wel graag alles zonder hulpmiddelen willen doen, maar jij moet eerst leren zitten, een onafhankelijke zit leren hebben. Je moet nog leren hoe een paardenmond aanvoelt, hoe je kunt doorkomen en hoe je kunt laten gaan. Het beste is met hulpmiddelen rijden, anders leer je niet eens zitten en je maakt je paard gek. Want, met alle respect, jij bent niet nu nog niet in staat hem dat bij te brengen.

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:58

Het paard is 17 en kan zelf al goed rijden.
ik hoef hem dus niks te leren.
alleen moet IK leren hem aan hetgaloperen te houden.
Ik moet meer been geven ofzo.
Alleen doet hij het op weide wel goed. en in de bak stopt hij na een half rondje.
En om hem nu nog hulpmiddelen te geven vind ik zielig. want dan dwing je hem iets. terwijl ik 't mezelf moet leren.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:29

Het is juist zielig voor hem om het niet te doen. Maar goed om dat te begrijpen moet je wat langer paardrijden als 2 maanden.

Even een vraag: hoe lang denk jij dat je moet lessen om goed te kunnen paardrijden?

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 19:03

henkb schreef:
Het is juist zielig voor hem om het niet te doen. Maar goed om dat te begrijpen moet je wat langer paardrijden als 2 maanden.

Even een vraag: hoe lang denk jij dat je moet lessen om goed te kunnen paardrijden?

Ik weet heuswel dat dat niet in 3maanden gebeurd is hoor. zo dom ben ik nou ook weer niet.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:07

Danielle, Henkb bedoelt het echt niet verkeerd!
Hij probeert alleen te zeggen dat je eerste zelf een beetje moet leren rijden en dat je dan pas zulke dingen makkerlijker snapt en dan pas toe kan passen op je paard.
Gewoon even volhouden, en de adviesen van hierboven en je lesgever goed opvolgen, hoe moeilijk het ook voor jou kan zijn.
Ga vooral niet terug trekken of iets dergelijks want dat ga je nooit winnen.

Succes