Extreem veel moeite met volte en stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mango_

Extreem veel moeite met volte en stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 17:04

Sinds kort rij ik een 17jarige welsh pony bij, écht een lieverd, wat dat betreft is ze perfect!

Alleen is ze nooit goed doorgereden vertelde de eigenaresse mij, waardoor ze sommige dingen niet snapt/kan en dus veel en vooral duidelijke hulpen/'ondersteuning' nodig heeft. Een seconde niet helemaal erbij zijn, wordt een pony die uit elkaar valt en écht niet meer weet wat ze nou moet doen.

Het grootste probleem is op het moment wel de volte, en goede stelling aannemen op de volte. Er zijn momenten dat het geweldig gaat en ze super de volte rond loopt, maar veel vaker hebben we dagen dat het absoluut niet wil. Mevrouw begint dan zodra ik een volte inzet, te rennen als een idioot, maar dat is snel en makkelijk terug te rijden. Ze gooit de kop in de lucht en begint te dribbelen, dat is het ergste nog niet, maar het expres contra stelling gaan lopen wel. Ik kan dan vragen en rijden wat ik wil, maar goede stelling aannemen, nee.
Vooral rechtsom heeft ze dit.

Iemand tips om dit goed te krijgen?

ankem

Re: Extreem veel moeite met volte en stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 20:10

Ik denk dat je pony een beetje last heeft van scheefheid in zijn lijf. Je zou je eens kunnen verdiepen in rechtrichten en daar hulp bij kunnen zoeken van een instructeur die je daarbij kan helpen.
Ik kan hier een heel verhaal houden, maar je informatie is te sumier en blijft rechtrichten een lastige materie om zonder hulp in real life uit te voeren.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 20:11

De ene dag pakt ze extreem vast op rechts en de dag erna weer niet. Het wisselt echt heel erg. Maar áls ze vastpakt, dan is het wel op rechts ja. En wat ik al zei was dat het vooral rechtsom was.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:19

Mijn verzorgpony (20 jr) doet dit ook maar dan op links. Ik hoor het wel vaker bij de wat oudere pony's en paarden.

Je moet vanaf het moment dat je opstapt beginnen met loswerken. Als je niet meteen op de goede manier door de bochten gaat, zal dit de hele tijd misgaan. Begin niet elke dag op dezelfde hand met loswerken, maar wissel dit om. Eerst de makkelijke kant, dan de moeilijke kant en de volgende keer begin je met de moeilijke kant.

Je geeft aan dat dit juist op de volte gebeurd. Rijdt daarom juist veel voltes, maak deze kleiner en dan weer groter. Doe dit om en om, zodat je op elke hand deze oefening vier keer hebt gedaan. Op elke kant (a en c) twee keer.

Slangenvoltes rijden en dus steeds van hand verwisselen kan ook heel goed helpen. En dat vraagt dus ook een stukje aandacht van je pony. Ikzelf ervaar hierbij dat het heel belangrijk is om op de AC-lijn van draf moet verwisselen zodat je in de bocht juist uitkomt. Sommige pony's en paarden bouwen heel erg op het lichtrijden als je stelling en buiging aanneemt.

Achtjes rijden - en dus ook steeds van hand veranderen - werkt ook erg fijn vind ik zelf.

Denk bij deze oefeningen dus goed aan stelling en buiging, en heel belangrijk is het om daarna weer recht te richten. Zoals ankem al zei, verdiep je hier eens in. Mijn ervaring hiermee is ook erg fijn en de stelling op haar moeilijke kant is tot nu toe alleen maar verbeterd op de volte.