probleempje met Pony : stelling ed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vuitton_love

probleempje met Pony : stelling ed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 15:12

Hoi!!

Een stalgenootje van me is nu een 3tal weken op vakantie.
In tussentijd mag ik haar 10 jarige New Forest merrie ( D pony) verzorgen en doortrainen.

Ik krijg zelf wekelijks priveles. Wij werken volgens het principe : rijden met onafhankelijke zit, en lekker los door de rug te rijden met correcte stelling & lengtebuiging.
Het rijden met hem is dus een grote verrassing :
Deze pony is gereden volgens een gans ander principe : reageert enkel op de handen. Voorbeeld: Halthouden lukt enkel als je eens 'trekt' aan de teugels, pony buigt zijn hals af als je je handen goed breed en laag zet...nu wil ik natuurlijk niet op die manier rijden.
Pony is n fijn dressuurpaardje en kent heel wat oefeningetjes.

Dit is ook meteen mijn probleem met de pony :
Ik stap in met een los teugeltje en zorg ervoor dat hij zijn rug lekker loslaat. Zodra ik de teugels opneem ( losjes) en de pony in de correcte stelling wil zetten komt hij in verzet. Hoofd naar boven en bijna stilstaan.
Pony is ook steeds naar rechts gesteld ( uit zichzelf) : ga je halthouden staat ie naar rechts, draaf je dan buigt hij zich naar rechts en hij is op geen enkele manier in de correcte stelling te rijden. Tevens zit de pony muurvast.
Ook draven lukt niet op 1 tempo : ofwel heel stil , ofwel heel snel. Laat je de teugels los en probeer je hem aan een lang teugeltje te laten draven zodat hij zijn hals strekt loopt ie zo met je weg.
Ook galop is allesbehalve beheerst : heeeel snel gaan draven en dan in de galop vallen.
Achterhand is er ook niet bij.

Ook respect tov mens heeft de pony niet : sleurt je door de gang, wacht niet netjes naast je tot jij besluit om verder te wandelen,... Hij is een beetje verwend en word amper op de vinger getikt.

Nu wil ik natuurlijk graag mn taak n beetje goed doen en de pony lekker losjes door zijn lijf krijgen. Ook hem een beetje meer op de zit en benen te krijgen.
Heeft iemand na het lezen van mn verhaal wat tips voor me?

Zou het longeren met de pessoa iets uithalen?
Of iets anders... Tips zijn steeds welkom!!

carolovejebe

Re: probleempje met Pony : stelling ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:51

hey,
ik ga dit topic volgen want ik ken ook zo'n pony
en weet ook niet zo goed wat ik eraan moet doen!

veel succes

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:56

heej,
Ik ga ook dit topic volgen, mijn verzorgpony doet dat ook met draven en aan galoperen. en weet ook niet zo goed wat ik er mee aan moet.

Succes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:57

Belangrijk is dat je niet teveel wilt veranderen en te snel.
Als de eigenaar terug komt, wordt deze weer op dezelfde manier gereden,dus de pony heeft er niet zo veel aan.
De basis, met langen laag rijden is denk ik het fijnste voor de pony en zal hij minder in verzet gaan komen. Probeer het allemaal minder correct te verlangen, want anders is het niet eerlijk voor de pony.

Naast je lopen is wel snel aangeleerd. gewoon een ruk geven aan het halstertouw als deze je probeerd mee te sleuren Knipoog

Het aangaloperen is oook zoiets, gewoon iets harder laten gaan en dan steeds iets minder lang/hard tot de pony door heeft wat precies de bedoeling is.

Rijtechnisch dus een questie van geduld. (en voor sommige meelezers les)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 14-08-08 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:01

Ik denk dat je op zich wel op de goede weg bent door soepel met je handen te blijven en hem eerst goed losstappen.
Dit gaat denk ik alleen langer duren dan drie weken om hem 'goed' te krijgen.
Hij moet leren op eigen benen te lopen, werk eerst aan de tempocontrole door als hij steeds harder wil heel rustig te gaan lichtrijden en rustig te ademhalen. Zet hem desnoods op een volte.
Sowieso is voltewerk denk ik goed, veel wisselen van hand en soepel vragen van de goede stelling in het voorwaarts neerwaartse.

En zoals superwoman zegt, waarschijnlijk is het weer terug naar af als de eigenaar weer terug komt en gaat rijden..

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 10:59

Bedankt voor de tips!!
Idd andere stalgenootjes zeiden het me ook al : het haalt toch niet uit om hem proberen correct te krijgen, want als de eigenaar terug is word hij gewoon opnieuw op die manier gereden.
Uiteraard ieder zijn eigen manier van rijden, ik ben niet zo voor dat streng in de handen... Ik probeer mijn paard steeds met zit en benen te rijden...

Gisteren heb ik met de pessoa gelongeerd...in 1 woord : RAMP!!
Op de pessoa zelf reageerde hij echt niet. Ik ben begonnen op de linkerhand , de slechte kant eigenlijk, waarin hij zich steeds naar rechts stelt. Stappen kende hij niet, enkel heel hard rennen met het hoofd naar buiten, steeds naar binnen willen komen, ...
Dan op de rechterhand : kende hij duidelijk niet. Bleef staan, na aansporen kwam hij op me af, begon te rennen...
Enfin niets beheerst...
Dan pessoa eraf gedaan...zelfde verhaal maar dan erger Verdrietig

Vandaag dan maar weer eens erop...Ik denk dat ik gewoon jullie tips ga opvolgen : veel werk op de cirkels, stelling veranderen, beetje werken op de overgangen...Ik ga er vooran afblijven. ( zowiezo!).

Alleen lijkt het mij niet normaal dat een pony constant met zijn hoofd naar rechts gesteld is...
Heeft dit ook bij het halthouden , ook als ik hem loslaat in de bak om even te rennen,...
Heel apart...

Als er iemand nog tips heeft, graag!!