paard wil niet doorlopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDanielle

paard wil niet doorlopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 14:58

hallo, Mijn tante heeft 2paarden op de boederij staan, eentje waarop ik mag rijden, en de andere is van me nichtje.
Ik rijd nu ongeveer 2maanden paard, en krijg 2x in de week prive les, in de bak van de buren van me tante.

nu mijn probleem.
Toen ik begon met rijden, (wat ik dus nog niet zo lang doe)
Liep het paard altijd rustig mee als het opgezadeld was, rustig over een bruggetje, want er zit een bruggetje over de sloot, om van hun grond, naar de grond van de buren tegaan. (hoop dat jullie 't snappen).
Het bruggetje is van beton, dus erg stevig.

Maar sinds een tijdje, stopt het voor 't bruggetje. en wil het niet meer doorlopen.
meestal geeft mijn tante dan een tik op zijn kont, en geeft dus aan dat het echt moet doorlopen.
Alleen als ik nou een x alleen ga rijden, omdat mijn tante niet thuis is of iets, kan ik moeilijk zijn teugels los laten, om een tik op zijn kont te gaan geven Tong uitsteken.

Maar, nu na het opzadelen, en ik moet de stal uitlopen, stopt het ook al net voor de stal deuren.
En ook dan geeft mijn tante meestal een tik op zijn kont, zodat 't doorloopt.

En laatst gebeurde dit zelfde ook toen ik het paard uit de wei wilde halen om het op te gaan zadelen.
Hij liep rustig naar me toe. en ik klik het halstertouw aan zijn halster. en ik wilde wei uitlopen.
Looptie rustig mee, todat we bij het hekje kwamen om uit de wei te lopen.
Hij liep gewoon niet door, heb ik eerst een kwartier staan te doen, gras van de grond geplukt, om hem mee te lokken, hij doet niks, dat klik geluidje maken, van datie mee moet komen, hij reageerd er niet op, toen kwam me tante en gaf hem dus weer een tik op zijn kont:P en liep gelukkig wel mee, want ik had les, dus moest nu een snelle tijd hem opzadelen.

maar wat kan het probleem hiervan zijn? en hoe kan ik hem gewoon mee laten lopen?

Groetjes, een beginner Knipoog

(sorry voor dit lange berricht Tong uitsteken)

_iza_

Re: paard wil niet doorlopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:32

Ik ben zelf ook niet zo heel ervaren, maar heb je het al geprobeerd met een zweepje in je hand? Dan kun je hem indien nodig een terwijl je hem vasthoudt een tikje op zijn kont geven.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:37

Heb je een zweepje bij de hand? Misschien werkt dit al.
Of als je met je hand een klein tikje achter zijn voorbeen geeft?(net voor de singel).
In iedergeval niet er voor gaan staan en trekken want dan gaat tie waarschijnlijk terugtrekken en dat ga je zeker niet winnen

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:09

Ik geef dan meestal een tikje achter de singel (waar je drijft) en dan lopen de meeste wel door.
Succes en nog veel rijplezier!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:14

Dit is gewoon een fase. Jullie leren elkaar nu kennen. Ik zou gewoon veel met je paard optrekken en dan komt het vanzelf weer goed. Vooral niet gaan slaan ofzo, dit werkt alleen maar averechts. Ga een oefeningen doen met wandelen. Even op 'grondwerk' zoeken hier op bokt of op google.

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:27

Zal ik zeker gaan doen:D
Dankjewel Lachen

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:30

En niet alleen maar het paard uit de wei halen om te gaan rijden, maar ook om andere leuke dingetjes te doen! Lachen

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 20:20

Mistie schreef:
En niet alleen maar het paard uit de wei halen om te gaan rijden, maar ook om andere leuke dingetjes te doen! Lachen

Zoals wat Tong uitsteken?? alleen poetsen? of nog meer?

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:24

xDanielle schreef:
Mistie schreef:

Zoals wat Tong uitsteken?? alleen poetsen? of nog meer?

Bijvoorbeeld ja, of wat lekkers geven. Wat voeren terwijl je poetst en dan weer terug zetten. Of gewoon naar de wei gaan zonder hem te halen Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:29

Mistie schreef:

Helemaal goed "Mistie" Vork Deze... en de truc met het zweepje moeten verbetering geven.

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 20:49

Dat doe ik meestal ook Lachen, vandaag liep hij gewoon door. maar dat kan morgen weer anders zijn. maar dat zie ik nog wel.

En meestal als ik daar kom, loop ik eerst naar de wei, om allebei de paarden te begroeten.
Dan ga ik naar stal, om hem uit te mesten, en dan kom ik hem halen om te gaan poetsen/opzadelen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:24

Ja denk ook dat het een stukje vertrouwen is, zelf moet je ook nog heel veel leren op het gebied paarden, want je rijd nog maar 2 maanden , dan zou ik als ik je tante was jou er ook nog niet alleen op uit sturen.

bosperdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:39

En een lekkere buitenrit voor de ontspanning!

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:15

kan je paard achterwaarts gaan?
als ik ga wandelen en mijn paard heeft schrik van iets of stopt gewoon en ze wil echt niet meer verder draai ik haar om en zetik haar in achteruit , en dan gaat ze zonder problemen door na een paard passen waar omdraaien en ik kan verder =p

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 16:04

bosperdje schreef:
En een lekkere buitenrit voor de ontspanning!

Dat zou ik GRAAG maar dan ook ERG GRAAG willen, helaas mag ik dit nog niet.
Omdat ik nog niet zo lang op paardrijden zit.

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 16:34

Lynnlovesyou schreef:
kan je paard achterwaarts gaan?
als ik ga wandelen en mijn paard heeft schrik van iets of stopt gewoon en ze wil echt niet meer verder draai ik haar om en zetik haar in achteruit , en dan gaat ze zonder problemen door na een paard passen waar omdraaien en ik kan verder =p

whahaha lol xD. kzou niet weten hoe ik dat moet doen, maar ik heb vandaag dus weer les gehad.
En ik gaf hem een tik bij de singel. en toen lieptie gewoon Lachen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:44

Dit heeft te maken met de kennismakingsfase. Het paard is nu aan het uitproberen en zoekt de grenzen op.
Streng zijn wanneer ze niet wil doorlopen en nooit het paard laten winnen (of het moet gevaarlijk worden natuurlijk). Wanneer je dit zou toelaten dan kun je een paard krijgen wat vervolgens helemaal niet meer uit het land te krijgen is, of bijv niet meer in de box wil. En inderdaad niet alleen maar rijden met het paard, maar ook andere 'leukere' dingen.
Bijv. bij warm weer lekker afspoelen. Een grote poetsbeurt geven waneer ze dat leuk vindt. Stappen aan de hand en dan wat grondwerk oefenen in de bak, enz.