ik ben sinds 5 jaar in het bezit van een ontzettend leuke Haflinger : Max. Ik ben ontzettend blij met hem en qua karakter passen we heel goed bij elkaar, we zijn echt dikke maatjes.
Maar het probleem ligt een beetje bij het rijden. Max is van het ouderwetse type (heel zwaar gebouwd) en hij is daardoor niet zo soepel, en hij heeft linksvoor ook een zwak sesambeentje (heel gevoelig botje bij de pezen) waardoor ik voorzichtig met hem moet doen.
Springen doen we niet meer, omdat dit veel druk geeft op de benen. Ik rij vooral veel buiten agz ik hier ook een geschikte omgeving voor heb : strand, bos en duin op 10 min. afstand.
Max is dus niet zo soepel, en ik vind het ook moeilijk om dit te trainen met hem omdat ik zelf ook niet zo goed ben met dressuur, en ik daar ook niet echt het geduld voor heb als het niet lukt. Ik wil graag verder komen, maar moet ook weer voorzichtig doen met zijn benen en langzaam zijn spieren opbouwen, omdat hij geen dressuur gewend is. Ik wil ook graag privéles, maar dat is best wel duur.
Ik heb wel een tijdje les gehad op de ponyclub en dat wil ik ook weer oppakken, maar in een groep heb je toch minder persoonlijke aandacht waardoor het nog steeds veel op mezelf neerkomt. Voorheen hadden we een andere instructrice waarbij het heel goed ging, maar nu is er iemand anders waarbij ik het toch minder lekker vind gaan. Longeren doe ik ook wel een beetje met Max, alleen onze longeerring is best zwaar en anders mag het alleen in de buitenbak, maar dan probeert Max steeds verder weg te lopen omdat hij het moeilijk vindt. Dit heeft ook weer te maken met zijn stijfheid en ook met zijn benen denk ik. Op die manier wil ik zijn spieren losser maken, maar ik wil ook niet dat het problemen met zijn benen of iets anders oplevert...
Ik zit er best wel over in dat het niet zo lekker gaat en dat vind ik heel naar. Er is al best veel onzekerheid door zijn benen, die kunnen gewoon niet veel hebben. Zijn stijfheid merk ik ook doordat hij zijn benen heel recht neerzet, hij strekt niet. Ondertreden doet hij wel netjes met zijn achterbenen wanneer ik hem goed aan het lopen heb. Door dat recht neerzetten van zijn voorbenen komt er ook meer druk op de pezen te staan, en mijn hoefsmid heeft daarom silliconen met zooltjes onder zijn voorhoeven gemaakt om de druk te dempen.
Maar de stijfheid blijft. Hij is ook best een struikelaar en hij loopt als een boer zo af en toe, want hij is liever lui dan moe. Dat vind ik ook best griezelig omdat ik door dat struikelen er weleens af ben gevallen (soms zakt hij echt door zijn voorbenen dat ik een klap in m'n nek krijg) en omdat ik ook bang ben dat hij dan weer kreupel is...
Ik hoop dus een goede manier te vinden om rustig aan met hem een beetje op te bouwen waarbij we allebei op een ontspannen manier kunnen rijden, zonder gebok en gemopper. Ik hoef het Z niet met hem te halen en dat zit er ook niet in, maar het zou wel leuk zijn als hij een net B proefje kan rijden en de basisbegrippen kent en in de bak toch lekker loopt.
Hopelijk hebben jullie wat goede adviezen om het rijden, longeren en alles wat je zelf nog kunt bedenken te verbeteren. Alle tips zijn welkom !!
Groetjes Anne-Sophie

Ze was echt zo goed als los...