Tegenwoordig wordt dressuur in zo veel verschillende vormen aangeboden (sportdressuur, westerndressuur, dressuur in vrijheid, barokke dressuur, hogeschool om er maar een paar te noemen
) dat ik erg benieuwd ben naar wanneer iets nog dressuur is en wanneer niet meer?Ik had het er laatst over met een vriendin, en zij vond bijvoorbeeld de hogeschoolsprongen in feite niets meer dan kunstjes rijden, net als dressuur zonder bit of hoofdstel trainen. Voor mij persoonlijk wordt klassieke dressuur kunstjes rijden als je de dressuuroefeningen als afzonderlijke kunstjes gaat beschouwen. Dus als je paard zijwaarts kan, streep je het schouder binnenwaarts van je lijstje en ga je een nieuwe oefening tackelen, zonder te snappen waarom een correct zijwaarts zo belangrijk is. Kunstjes rijden is in mijn definitie dat je je paard gewoon de oefeningen laat doen waar je vandaag zin in hebt, terwijl klassieke dressuur is dat je iedere training die oefeningen kiest die het paard op dat moment het meest kunnen helpen (bijvoorbeeld om rechter te worden, meer te gaan zitten, enz.).
Je gebruikt naar mijn mening in de klassieke dressuur dus de oefeningen om je paard te helpen en lichamelijk sterker te maken, in plaats van dat je je paard gebruikt om bepaalde oefeningen te bereiken. Ik ga dus vooral uit van de intentie die de dressuurtrainer heeft en de keuzes die dat laten zien. Maar dat laat op praktisch vlak nog enorm veel vraagtekens staan. Vallen hulpteugels er dan wel of niet onder, en dressuur in vrijheid, enz enz enz...
Dus ik ben er nog steeds niet uit.
Ik erg benieuwd naar welke definities anderen gebruiken voor klassieke dressuur en kunstjes rijden. Wat valt er dan allemaal wel onder, en wat niet?
Moeilijk...