Rechts totaal niet willen inbuigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Rechts totaal niet willen inbuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 09:39

Hallo,

Ik heb sinds kort weer prive les, dus ben er wel mee bezig.
Maar het is zo lastig bij haar en ik ben eigenlijks wel nieuwsgierig naar mensen die dit probleem ook hadden/hebben bij hun paard.
En hoe ze het hebben opgelost.

Ze buigt op links super in, maar op rechts totaal niet, ze ontloopt alle druk en ze gaat daardoor er ook onderuit lopen(zo hard dat je gewoon niet meer gecontroleerd kunt losrijden), springt in de verkeerde galop aan.
Al gaat dat al beter sinds de les, maar het inbuigen tijdens het losrijden wil gewoon niet.

Mijn oefeningen, veel in een S van hand veranderen, gebroken lijnen rijden, probeer der ook in te buigen naar rechts maar dat gaat lastig.

Tips zijn van harte welkom!

Vandaag wil ik met mijn pessoa teugel aan de slag, zijn daar ook tips voor kwa het los maken op de rechterhand?

montyjansen

Re: Rechts totaal niet willen inbuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:22

parouscha schreef:
Hallo,

Ik heb sinds kort weer prive les, dus ben er wel mee bezig.
Maar het is zo lastig bij haar en ik ben eigenlijks wel nieuwsgierig naar mensen die dit probleem ook hadden/hebben bij hun paard.
En hoe ze het hebben opgelost.

Ze buigt op links super in, maar op rechts totaal niet, ze ontloopt alle druk en ze gaat daardoor er ook onderuit lopen(zo hard dat je gewoon niet meer gecontroleerd kunt losrijden), springt in de verkeerde galop aan.
Al gaat dat al beter sinds de les, maar het inbuigen tijdens het losrijden wil gewoon niet.

Mijn oefeningen, veel in een S van hand veranderen, gebroken lijnen rijden, probeer der ook in te buigen naar rechts maar dat gaat lastig.

Tips zijn van harte welkom!

Vandaag wil ik met mijn pessoa teugel aan de slag, zijn daar ook tips voor kwa het los maken op de rechterhand?

Begin je ook met longeren rechtsom of altijd links om, vaak rechts om beginnen en niet laten hangen aan de lijn en naar binnen laten kijken (zonder hangen).
Zowel links als rechts om stelling rechts vragen. Druk maken en houden op je linker teugel.
met oefeningen, veel in een S van hand veranderen, gebroken lijnen rijden, is goed wel met rechter stelling aanhouden,Valt hij ook minder naar binnen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 10:27

Nou eigenlijks begin ik meestal gewoon op 1 hand, niet specefiek op een bepaalde kant.
Maar ik begrijp dus wel dat ik beter op rechts kan beginnen en haar ook wat naar binnen stellen Lachen

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:30

Ik heb ook dit zelfde probleem. ik probeer altijd zoveel mogelijk op rechts los te rijden, en als het even niet meer gaat gewoon even op de linker hand, en als dat weer goed gaat naar de rechter.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:33

contra stelling, linksom iets stelling naar buiten, en rechtsom iets stelling naar binnen, en haar dan zo langzaam in de lengtebuiging laten 'rollen'.
en met je been en je zit voltes en figuren rijden, niet het hoofd naar binnen 'trekken' dan forceer je het alleen maar.

kan wel een tijd duren voordat het helemaal goed is.
heb het zelf ook al gehad met meerdere paarden, de ene paard die er wat meer moeite mee heeft dan de ander, maar op deze manier zijn ze allemaal erg fijn erin geworden Ja

en verder gewoon overleggen met je instructeur/trice wat je er het beste aan kan doen Lachen
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 10-08-08 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:33

Laat hem anders een keer nakijken door een fysiotherapeut. Kan best dat hij ergens niet goed in z'n lijf zit. Was bij mijn paard ook zo. Toen bleek dat ze linksachter scheef stond.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:38

rechts niet buigen is links niet los zijn. Als jouw paard rechtsom moet buigen, moet hij zijn aan de linkerkant zijn spieren rekken. Dus vaak als hij rechtsom vaspakt of niet wil buigen zit hij links vast.
Dit kun je imo oplossen door de manier die magic_lover aankaart

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:48

Houd je paard goed aan je rechterbeen en je linkerteugel. Dus voltes rechtsom rijden op je buitenteugel (niets doen met je binnenhand) en dan met je rechterkuit het binnenachterbeen van je paard echt goed onder het zwaartepunt rijden, en opvangen onder je buitenteugel. Je moet het achterbeen echt opzij drukken, zodat het voorlangs kruist met het andere achterbeen. Deze oefening helpt goed als je paard het rechterachterbeen naast de massa zet (laat dat wel even checken door iemand langs de kant).

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 15:51

Hartstikke bedankt voor deze tips!
Hier kan ik ook mooi eens mee aan de slag van de week Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:05

Inderdaad fysio erbij of iemand van www.spierproblemen.nl . Dit duidt volgens mij op scheefheid, en dat kan vaak niet alleen worden opgelost met trainen. Lachen Succes!

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 20:14

Ik denk dat je paard scheef is.
Oplossing:rechtrichten hierbij zal ik hulp zoeken zie voorgaande berichten!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 07:44

parouscha schreef:
Nou eigenlijks begin ik meestal gewoon op 1 hand, niet specefiek op een bepaalde kant.
Maar ik begrijp dus wel dat ik beter op rechts kan beginnen en haar ook wat naar binnen stellen Lachen

Als je bijbeeld altijd linksom begint, maak je hem op die hand sterker omdat ze dan de meeste energie hebben als je begint, zetten ze zich dan ook sterker af in het begin, daardoor meer kracht ontwikkeling, ik wissel elke dag om met beginnen, vandaag links volgende keer rechts.
Als ze aan één kant erg veel sterker zijn dan begin ik wat meer op de zwakkere kant. Ach gut

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 07:59

Rechtrichten/gymmen zou ik zeker doen, stelling en buiging vragen en kijken waar het achterbeen neergezet word, de rug spieren langer maken zodat ze ook beter rechts kan buigen, doe deze oefeningen niet te lang achtereen het veroorzaakt somns ook best spierpijn, goed is goed en lange teugel, dit werk zou ik eerst aan de hand doen, kun je gelijk ook meekijken naar het achterbeen of dat goed neergezet word.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:07

Haar linkerachterbeen blijft altijd een beetje achter zeg maar.
Haar rechterachterbeen komt echt kwa ruimte in haar voorbeen voetspoor, maar dat is niet het geval bij het linkerachterbeen, daar kunnen nog wel 2 hoefsporen tussen Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:23

Als je juist bezig ben met rechtrichten komt het achterbeen tussen de voorbenen onder het ruiter gewicht terecht, dan pas draagt hij je goed, maar dat heeft tijd nodig een ballerina kan ook niet na 2 x te split, je moet echt zijn spieren daar voor gaan trainen , wij noemen het altijd gymmen en het fijnst voor je paard is het als je het inb het begin aan de hand doet, dan kun je zelf ook meekijken hoe hij zijn pootjes weg zet en dan weet je vanaf de rug hoeveel stelling en buiging je moet vragen voor hij je juist kan dragen, maar het belangrijkste is dat je kan voelen hoe en waar de benen zijn, zodat je aanwijzingen kan geven vanaf de rug.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:28

idd rechtrichten.
Een beginnende oefening is op de linkerhand rijden, en dan op de lange en korte zijden met stelling naar buiten. Gewoon rechterteugel niet aantrekken maar flink van de hals. Je hebt dan ook steun aan de bakrand.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:29

Misschien kan je het paard een keertje na laten kijken door een ostheopaat? Heb ik ook gedaan en weet nu precies waarom ik op 1 hand niks met het paard kan beginnen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:32

beantsje schreef:
idd rechtrichten.
Een beginnende oefening is op de linkerhand rijden, en dan op de lange en korte zijden met stelling naar buiten. Gewoon rechterteugel niet aantrekken maar flink van de hals. Je hebt dan ook steun aan de bakrand.

daar ben ik nu mee bezig geweest gisteren.
En dat ging al aardig, ik ben rustig bezig geweest en weer recht en weer vragen.
Dus niet teveel gevraagd want het is natuurlijk best heftig omdat die spieren inprenciepe weinig gebruikt zijn kwa buiging

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:38

magic_lover schreef:
contra stelling, linksom iets stelling naar buiten, en rechtsom iets stelling naar binnen, en haar dan zo langzaam in de lengtebuiging laten 'rollen'.
en met je been en je zit voltes en figuren rijden, niet het hoofd naar binnen 'trekken' dan forceer je het alleen maar.

Deze manier gebruik ik ook als ze aan 1 kant loszitten, contrastelling nemen tot ze dit goed aanpakt, dan maak je een ophouding met je buitenhand en stelt haar om naar binnen. Houdt hierbij goed je binnen been op de singel en blijf drukken. 'Duw' haar op die manier om je been heen. Houdt goed je buitenteugel erbij, af en toe sluiten om die druk erop te blijven houden. In het begin kan je voor de makkelijkheid je binnenhand ook wat naar binnen brengen. Vraag hierbij net zolang door tot ze hier ook buigt.
Komt ze tegen de hand, even doorvragen, of je herhaalt de hele oefening.

Heel belangrijk hierbij is je binnenbeen. Blijf goed druk op de singel houden.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:42

Oefen eens vanaf de grond met hals inbuigen. Vind je paard het moeilijk? Hou dan een wortel of snoepje bij zijn achterhand, zul je zien hoe makkelijk ze ineens wel kunnen inbuigen Extreme duivel

Met grondwerkoefeningen kun je je paard losmaken en gymnastiseren, wenden om de voor en achterhand bijvoorbeeld.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:46

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:52

Arabesk schreef:
Oefen eens vanaf de grond met hals inbuigen. Vind je paard het moeilijk? Hou dan een wortel of snoepje bij zijn achterhand, zul je zien hoe makkelijk ze ineens wel kunnen inbuigen Extreme duivel

Met grondwerkoefeningen kun je je paard losmaken en gymnastiseren, wenden om de voor en achterhand bijvoorbeeld.

Ja Grondwerk is zeker aan te raden! Maar bouw het inbuigen (met of zonder versnapering) wel rustig op. Dus begin met de schouder als eerste punt en bouw dit uit naar de achterhand (tijdsbestek +/- 2 tot 4 weken). Je kunt de oefening meerdere malen per dag herhalen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:26

als je dat aan de hand doet mogen ze toch niet naar achter of opzij stappen? Dat is toch een teken dat ze 'nog niet zover zijn'?