leren sturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Acda

leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 16:04

hallo allemaal,

Ik ben een beetje bezig met mijn verzorg paard te beleren ik kan er nu op zitten en aan de longeerlijn draven. verder snapt ze het bit nog niet helemaal en het sturen dus al helemaal niet. hoe kan ik haar dit het beste leren..

Groetjes,
Suzan

FriesWytske

Re: leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:58

Heel veel voltes, slangenvoltes en gebroken lijnen rijden. En zorgen voor een goede instructie.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:41

Een voorpaard (leider) gebruiken is altijd heel fijn. Het paard is dan rustiger, en volgt het ander paard.
Je voorpaard kan dan eens links en rechts gaan, en je paard volgt dan, en jij stuurt mee.
Wat vaak ook wat helpt is. Als jij dan naar links wilt je rechterbeen op zijn schouder legt. Maar meestal snappen ze het na een paar keer met voor paard wel..
Succes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:27

Ik leer ze het sturen eerlijk gezegd veel liever zonder bit. Gewoon op een stalhalster of op een vriendelijk (dus zacht en dik) rijhalster. Gewoon leren wijken voor druk, zoals je dat ook in je grondwerk al gedaan hebt (hoop ik). Dat neem je dan vanuit het zadel heel makkelijk over, met rustige en vrij grote gebaren van je zit en handen om het duidelijk te maken. Dus buitenteugel tegen de hals om te begrenzen en weg te sturen, binnenhand mooi naar voren/binnen om ruimte te geven waar 'ie wél heen mag, en goed meekijken je bochten in zodat je lichaam meestuurt.

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 22:07

bedankt voor de tips ten eerste Lachen zoals ik het hier begrijp beschrijven jullie het als ware een beetje dat ze het al wel een beetje kennen, maar ze kent nog helemaal niks ze snapt nog helemaal niks ook niet qua zit en been.. ze kan wel met bit aan de longeerlijn lopen dat wel.. maar verder snapt ze er niks van.. ik hoop dat er nog meer ideeen komen alles is welkom Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:09

Nope, wat ik beschrijf is wat ik echt de eerste keer dat ik erop ga doe.
Doe je wel voorbereidend grondwerk met 'r, behalve longeren?

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 22:38

Sonja:

nee eerlijk gezegt niet.. ik zou niet weten wat ik dan moet oefenen heb wel met haar gewandeld enzo en langs de weg gewandeld maar verder niet echt specifiek op in gegaan. wel dat ik ging lopen stilstaan en dat ik dan huh zei dat ze ook direct stil ging staan als ik ging stilstaan. maar verder niet echt dus. zou je misschien wat oefeningen kunnen uitleggen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 08:00

Ja zou ook zeker eerst grondwerk doen.
Ook is een bit geen stuur, als je dat denkt zou ik toch zeker iemand er bij halen di eje kan helpen en er verstand van heeft,
Ik ben ook een voorstander van bitloos beleren,
Ook kun je het sturen vanaf de grond leren, dus aan de dubbelen lijnen , en in de menpositie erachter lopen.
Maar zou zelf eerst maar eens gaan leren hoe je een jong paard beleert voor je eraan begint, want je moet echt bij het begin beginnen en vooral heel erg op je gemakkie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:39

Ik wil dat een jong paard voor ik erop ga zitten al het principe van 'wijken voor druk' snapt. Dat oefen je gewoon op de grond. Achterhand pasje om laten zetten, schouder pasje om laten zetten, achterwaarts, voorwaarts etc.
Ook het werken aan de dubbele lijnen zoals midgie beschrijft hoort er wat mij betreft zéker bij.

Weet je zeker dat jij al in staat bent een jong paard te beleren zonder verdere hulp?
Zo te lezen weet je eerlijk gezegd nog totaal niet waar je mee bezig bent...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:52

Mijn inziens heb je nog niet genoeg eraring een pony op te leiden. Je kunt het heel erg verpesten namelijk. Waarom rij je de pony in, is er niet iemand met meer ervaring of anders onder leiding van instructie?

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:33

nou ik weet nog wel en beetje waar ik mee bezig ben en ik zal absoluut ook geen risico's nemen.. Maar deze twee weken kan ik niet verder omdat mijn instructrice op vakantie is en ik wil haar in deze twee weken niet gelijk stil zetten. Dus vraag ik via deze manier of jullie nog ideeen hebben om toch verder te kunnen oefenen. Verder ken ik het paard wel zo goed dat ik nog wel wat zelf kan proberen, ik ken haar tenslotte al vanaf veulen af aan en ben dan ook al vanaf veulen met haar bezig. Ik weet dus ook wel een beetje hoe ik haar moet behandelen en hoe niet. En als je het niet probeert leer je het nooit denk ik dan. Maargoed ieder zijn mening. Ik wilde dus gewoon weten via deze manier of jullie nog tips of ideeen hadden die ik kan proberen of toepassen zodat ik toch verder kan oefenen. Het idee van de dubbele lijnen vind ik ook een zeer goed idee. En ga ik ook zeker proberen. Lachen vandaar deze topic!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:39

Dubbelen lijnen werk vraagt ook even wat voorbereiding, of heb je dat al eerder gedaan bij een jong paard??

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:45

je stuurt niet met het bit, maar met je benen. met het bit geef je stelling aan

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:47

Langzaam beginnen als je niet zo bekend bent met grondwerk (overigens wijken voor druk is een goede oefening) of lange lijnen. Je kunt wel als je er op zit in stap proberen te sturen. Gebruik het bit zo min mogelijk, maar wel je zit en benen. Meestal hebben ze het zo door.

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 11:55

Lilke schreef:
Langzaam beginnen als je niet zo bekend bent met grondwerk (overigens wijken voor druk is een goede oefening) of lange lijnen. Je kunt wel als je er op zit in stap proberen te sturen. Gebruik het bit zo min mogelijk, maar wel je zit en benen. Meestal hebben ze het zo door.

Oke bedankt voor je tips Lachen Ik ga het proberen.!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:14

Ik zou haar de weken dat je instructie op vakantie is alleen longeren. De periode van het beleren waar je nu in beland bent is zo vreselijk belangrijk.
Het is de basis van het rijden. Als er nu fouten gemaakt worden snapt je paard er straks niets meer van en dat zou zo zonde zijn.
Vaak ben je dan tijden bezig om je fouten weer te herstellen.
En zeg nou zelf; wat zijn twee weken op een heel paardenleven. Haha!
Dus rustig aan en alleen geen nieuwe dingen gaan aanleren dat gaat zeker fout.
Ik ben ook bezig met het beleren van mijn merrie en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om het alleen te doen omdat er toevallig niemand bij is.
Ik doe elke stap van het beleren samen met mijn moeder met als doel een fijn rijpaard te krijgen en als een van ons niet kan ga ik er in dit stadium nog niet opzitten.Terwijl ik van mezelf kan zeggen dat ik toch een aardig ervaren dressuurruiter ben Bloos
Ik ben(qua africhting)net zo ver als jij nu bent.Dus geen haast en veel succes.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:17

Ik ben op het moment ook bezig met inrijden: 3 shetjes en een grotere pony. (Zusje is ruiter voor de shetjes, ik begeleid)

Het leren sturen (en stoppen) doe ik eigenlijk als hierboven ook al is gezegd: heel duidelijk buitenteugel begrenzen en binnenteugel ruimte geven. Vooral gewichts- en beenhulpen zijn heel belangrijk.
Aan het halster kennen ze de stuurhulpen normaal al (als je naar links trekt komt er rechts druk en links ruimte, ze wijken dan voor de druk). De eerste keren los rijden we met dubbele teugels, aan het halster en aan het bit. Zo kun je ze ook makkelijk leren stoppen (ook omheining en stemhulp daarvoor gebruiken).
Ook loop ik vaak even mee (nog aan de longe) de bak door: rechtdoor, afwenden. Natuurlijk niet vergeten ook andersom te gaan.
Als het sturen nogsteeds erg lastig gaat gebruiken wij een zweepje: NIET slaan, maar tegen de schouder drukken. (Je paard hoort ook opzij te gaan als je met je vingers drukt terwijl je er naast staat, anders dit eerst goed oefenen!)

Aukelizzy heeft helemaal gelijk, wacht liever tot je instructrice terug is, dan dat je er (per ongeluk) te veel aan trekt. Het bit moet te vertrouwen zijn, zeker voor een onbeleerde (= nog supergevoelige) mond. Je wil vast ook geen paard dat "verkeerdom" stuurt; alleen een bocht maakt als je aan de binnenteugel trekt... Zo staat hier dus een oudere pony, verkeerd ingereden, tja. Krijg dat maar weer goed!

Dubbele lijnen zijn ook een goed hulpmiddel, maar pas daar aub heel erg mee op. Je hebt echt een helper nodig die er naast loopt, want ze snapt het sturen natuurlijk nog niet! Wen haar ook eerst heel goed aan de lijnen (ook bij de achterbenen en kont, zelfs als je ze over de rug doet)! Het is bij mij helaas heel erg misgegaan: Alles ging goed tot de lijn per ongeluk het achterbeen raakte: pony rukt zich van helper los, racet in paniek met de lijnen (en mij) nog achter zich aan de bak door. Ik struikel, val. Stapt op de lijn, doet zich erg pijn in z'n mond en op z'n neus (zat aan het bit en halster). Schaafwond op de neus, bit door de mond. Heeft nog lang last gehad van z'n mond, at langzaam etc. Kon ook geen halster meer dragen. Gelukkig is alles helemaal genezen, niks aan overgehouden. Oefen nu met de lijnen aan de longeersingel, zodat hij helemaal is gewend aan het gevoel voor dat ik het nog eens aan het bit probeer. Als ik dat al ga doen voor hij echt goed kan sturen.