Problemen met 5-jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Problemen met 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 09:36

Even kort uitleggen: Deus heb ik sinds zn 6maand. 1 jaar geleden is hij ingereden, door iemand anders, op zn 4jaar. Alles ging lange tijd heel erg goed, braaf paard, lief, wel nog veel werk aan natuurlijk. Maar alles ging goed Lachen
Nu heeft hij mei-juni stilgestaan wegens examens en dan was ik op vakantie. Ik dacht dat dit hem goed ging doen. Eens even rust. In die periode is hij nog gegroeid én veel breder geworden (niet dat hij zo groot en breed is hoor, hij was vroeger gewoon veel minder ontwikkeld. Nu ongeveer 1.70m?).

Nu sinds juli nemen we alles weer op. Hij is nog steeds heel erg lief en knuffelig, maar tijdens het rijden loopt het steeds vaker mis. Hij is erg drammerig, kantelt vaak, 'wijkt vaak uit', ... Het probleem is eigelijk dat alles goed gata, tot wanneer hij andere paarden (of honden ziet). Dan maakt hij zich groot, hoofd en staart in de lucht, en begint vaak te 'dribbelen'. Ook hinnikt hij ook erg vaak.
Hij staat met een shetpony op de weide, dus heeft wel gezelschap, maar misschien niet goed genoeg?
Vorige week waren we 5dagen aan zee (buiten enkele bokjes(die hij vroeger ook niet dee) heel braaf). Hij stond op de trailer met een merrie en was sindsdien verschrikkelijk...Hinniken, heel de tijd draaien in zn stal, tijdens het rijden een beetje dominant naar andere ruin toe... De laatste 2 dagen was hij wel veel kalmer, zijn oude 'ik' kwam weer naar boven.

Ik zou hem liefst weer eens een maandje of 2 maanden bij zijn africhtingsstal brengen, maar die zitten waarschijnlijk vol tot na de winter (misschien zoek ik wel iets anders, maar daar ben ik zeker dat het goed is!). Ik volg les, maar helaas niet met hem, aangezien de lesgevers van de manege niet ons ding zijn en ik niet met andere lesgevers mag 'beginnen' op die manege.

Het is nog geen groot probleem, maar het irriteert me wel. Ik ben normaal heel erg geduldig, maar op bepaalde momenten heb ik het erg lastig. Vandaar deze topic, kan ik ook al een beetje mn hart luchten Knipoog. Hij is nog wel goed rijdbaar, maar ik voel dat hij 'anders' is dan vroeger (kreeg altijd heel erg veel complimenten over hoe braaf hij wel was voor zo'n jong paard). Nu, kan zijn dat het gewoon een fase is waar we doorheen moeten? Moet ik nu extra streng voor hem zijn? Dit was de commentaar die ik kreeg van 1persoon.

Bedankt Lachen

piewie

Re: Problemen met 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:44

consequent zijn en met hem naar de les, liefst tussen andere paarden...

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 09:47

piewie schreef:

Ohja, dat ik daar nog niet aan gedacht had. Dit is eventueel wel een mogelijkheid, al is de groepsles niet echt zeer goed...Maar met al die andere paarden is het misschien wel een goed idee. Maar toch: als hij ze gewoon moet volgen, werkt dit dan niet nadelig? Als ik dan alleen rijdt wil hij ze misschien ook volgen en wordt hij extra 'plakkerig'?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:48

Wat betreft kantelen: paarden van die leeftijd kunnen aan het wisselen zijn. Tandarts kan je er even bij laten komen voor de zekerheid.

Verder denk ik inderdaad dat het een fase is waar je doorheen moet. Mijn paard was als driejarige ook erg braaf. Met inrijden nooit een stap verkeerd gezet en altijd netjes en lief.
Nu is ze 4.5 en ze heeft meer zelfvertrouwen, zekerder van zichzelf.
Het is allemaal niet meer zo nieuw en ze doet alsof ze alles al weet Haha!

Ik moest echt met haar nieuwe en moeilijkere dingen gaan doen, anders was ze strontvervelend.
Telkens een nieuwe uitdaging zoeken en iets meer verwachten dan eerst.

Ik denk wel dat je consequent moet zijn. Als hij dingen doet, die niet door de beugel kunnen, duidelijk en consequent zijn.
Dit is wel de fase waarin je even van jezelf moet laten horen, als je hier goed doorheen komt, heb je er later waarschijnlijk een wereld paard aan Haha!
Dit betekent natuurlijk niet dat je je geduld moet verliezen..

Wat betreft het gezelschap: misschien verveeld hij zich een beetje met de shet alleen. Mijn paard heeft ook echt meerdere paarden in een wei nodig om zich niet te vervelen. Ze heeft ook sterke voorkeur voor welk paard ze mag en welke niet.
Weet natuurlijk niet precies hoe dat met jou paard zit en of ze wel eens samen spelen?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:49

Alizeetje schreef:
piewie schreef:

Ohja, dat ik daar nog niet aan gedacht had. Dit is eventueel wel een mogelijkheid, al is de groepsles niet echt zeer goed...Maar met al die andere paarden is het misschien wel een goed idee. Maar toch: als hij ze gewoon moet volgen, werkt dit dan niet nadelig? Als ik dan alleen rijdt wil hij ze misschien ook volgen en wordt hij extra 'plakkerig'?

Rijden jullie treintje dan in de les???????
Los van elkaar gaan rijden, die van mij trekt enorm naar andere paarden toe. Ze kan zich enorm sterk maken, maar oefening baart kunst.
Als je groepsles hebt, heb je een instructeur die je er verder mee kan helpen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:50

Je paard wordt nu wat sterker en gaat je dus uitproberen. Gewoon consequent doorrijden en zorg dat je m aan het werk houdt, overgangen, schijnovergangen, tempowisselingen voltes links rechts etc.

Als je al in de groepsles gaat niet achter een ander paard plakken maar blijven rijden!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:52

Mijn pony is nu ook weer helemaal goed zeg maar, spieren weer ontwikkeld en het spek zit er weer goed op en hoe braaf ze eerst was, nou ze wordt weer écht pony Clown Ze wordt vervelender enz, ik denk dat ze gewoon weer lekker pony is en weet hoeveel kracht ze heeft en wat ze kan gebruiken.
Grote kans dat dat met jou paard ook het geval is, hij was eerder jong en misschien nog niet echt klaar voor het echte werk en nu is hij sterker en groter en durft hij wat meer. Wordt zich wat meer bewust van zichzelf.
Groepsles met andere paarden is opzich wel een goede, natuurlijk niet een waarbij je achter anderen aan rijd, dat is nooit goed. Is er geen rijvereniging oid in de buurt?

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:53

mijn paard had als stoere 4,5-5jarige ook heel wat praats en was de stoere bink nu we wat aan het doorrijden zijn en hij volwassener en verstandiger? wordt loopt alles weer op wieltjes dus heb vertrouwen, geef niet op, les nemen
veel succes!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 09:54

Ja, in de groepssles rijden ze bij ons helaas achter elkaar. Vroeger heb ik enkele keren in deze les gereden, mocht toen wel altijd vooraan, maar weet niet of dit nu nog zo is.

@ Def: bedankt voor de tips. De shet vindt hij leuk en niet leuk, hij vindt het niet leuk als ze weg gaat, maar zit er ook regelmatig eens achteraan in de weide. Volgens mij heeft hij liever grotere paarden, vooral merries dan, maar als die merries er zijn denk ik dat het helemaal uit de hand loopt Lachen (zoals toen aan de zee een beetje).

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 09:56

Bedankt voor de tips en aanmoedigingen! Ik ga niet opgeven, maar soms heb ik wel even een dipje (zoals gisteren Lachen).
Qua rijverenigingen is het hier helaas niet veel soeps. Binnen 1.5 weken ga ik op zoek naar een goede trailer, misschien lukt het dan om regelmatig eens een goede les te volgen...

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:51

Dat heb ik ook aan de hand gehad met een jong paard dat ik rij Lachen
Het hinniken, ja dat deed mijne ook heel fel, geen aandacht aan besteden ofwel straffen.
Als er andere paarden weggaan (mijne werd dan meestal wel een beetje gek) dan moet je er voor zorgen dat je hem bezig houdt, een jong paard en concentratie dat is heel wat Lachen
Ja het dominant doen, dat is op zich toch niet zo erg he?
Uitwijken enzo ja doodnormaal. Het beestje test je uit Lachen Het zal je wel lukken!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:13

Ik denk dat dit een fase is. Paarden ga door allemaal fases en voor dat je het weet zijn ze over zonder dat jezelf vaak echt weet hoe je dat nou weer hebt gedaan. Gewoon blijven doorrijden, maak het voor hem interessant en hou hem goed bezig. Veel overgangen rijden dus, op voltes en over de hoefslag. Stellingen rijden, ook op de voltes en over de hoeflag.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 12:38

Even opnieuw aanhalen.
Het is nog steeds zo...Na problemen met hoefijzers (vielen constant af, hij staat nu eindelijk zonder) en bijgevolg lang stilstaan, ben ik vandaag weer gaan rijden.
Het zelfde probleem stak (natuurlijk, heb er nog niet aan kunnen 'werken) de kop op.
Nadat de staleigenaar de paarden op de wei gezet heeft (lees: stal open en paarden de gang doorlaten crossen, gelukkig was ik afgestapt, maar Deus was al hoorndol) ben ik er weer opgekropen. Eerste 40min waren verschrikkelijk, hinniken, moeilijk te houden, bijna geen controle,...Heb die eerste 40min op 1/2 piste gereden, tot hij wat kalmer was (aan het andere uiteinde liggen de weides. De poort was wel dicht maar hij hoorde ze wel).
Aangezien hij lange tijd heeft stilgestaan(op de weide) wou ik eigelijk vandaag max 30min rijden, maar heb minstens een uurtje gereden, tot hij braaf en heel erg moe was...Dan naar huis gegaan.
Ik MOET hem denk ik echt in het werk zetten, vroeger was hij heel erg braaf, maar ik ree er ook veel mee. Moet wel zeggen dat ik er wat tegenop kijk.

Dus, moest iemand nog extra tips hebben, ze zijn méér dan welkom!!!

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:29

Wat je zegt ja nóg geen probleem...!
Miss is het wel goed als 'ie juist wat meer met andere paarden omgaat.. Ik weet niet of het in je topic stond.. maar als hij nog niet gecastreert is kan hij ook dominanter zijn, en miss is 'ie ook wel bang voor honden en daarom mans tegen ze doet...? Veel mensen zeggen dat paarden van bepaalde kruiden ook rustiger wordt, miss moet je dat ook eens proberen!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 14:35

Het is net: vroeger had hij daar helemaal geen probleem mee, mensen, honden, paarden, hij was zo mak als een lammetje Lachen
Het is een ruin, dus dat is het ook niet echt...
Hij staat nu bij een shetje op de weide...Misschien ziet hij haar niet echt als 'vriendje'? Heb nog een ander paard maar deze staat momenteel op de weide met een lichte peesblessure, zou niet willen dat het weer erger wordt. Maar misschien probeer ik ze toch eens samen te zetten.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:47

Ja denk dat het fases zijn van jonge paarden, die van mij heeft het ook gehad en ik zeg nogmaals we zijn er nog niet. Elke keer is het wat anders. Kwestie van geduldig zijn, probeer niet bang te worden en durf aan te pakken en aan het werk zetten. Zodat aandacht voor jou blijft. Leg tempo niet te hoog in rijden, zorg dat je gewicht op achterbeen houd ook al is het een 5 jarige. Die kan dat vaak wel aan. Die van mij is een merrie en echte dame die echt soms in staking ging of juist bokte. Rustig blijven en probeer met been doorheen te rijden, maar tempo niet te hoog gooien, rustig tempo met actief achterbeen. Voor lichtjes opvangen zodat je paard bij elkaar rijdt zodat je dus ook voelt wat paard onder je doet. Dat heeft bij mij enorm geholpen. Zoek goeie hulp/les.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:55

Bedankt voor de tips!

Hoe hou je nu die aandacht echt bij jou? Het lukt me wel even, maar nooit echt lang helaas...Nu ik hoop dat het beter wordt als hij weer volop in het werk staat.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:01

aandacht hou je bij jou door veel afwisseling, tempowisselingen, overgangen, figuren etc. zodat hij op jouw moet blijven letten.
Heb het met mijn 5 jarige ook gehad en het is ook uit proberen hoor. Hij is nu net 6 en nu is het voor het grootste deel afgelopen.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 19:03

Ok, bedankt voor de tips. Dit doe ik, maar zn aandacht glipt heel erg snel weer weg!
We zullen dan waarschijnlijk nog een zwaar jaartje voor de boeg hebben, aangezien het er waarschijnlijk niet uit zal gaan door hem gewoon een jaartje te laten staan Clown (is een grapje hé Lachen).

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:02

Hey, alles wat je schrijft komt mij zeer bekend voor. Ikzelf heb een Tinker van 5 en die is ook zeer snel afgeleid. En erg voorwaarts zeker in het begin. Zelf rijd ik veel overgangen, voornamelijk van stap naar draf en weer terug, galop 1 rondje, niet meer. Ik rijd veel voltes en gebroken lijnen 5 mtr. Puur om hem ook van de bakrand af te krijgen waardoor hij zijn aanleuning mist en zelfstandig verder moet. Net als van hand veranderen etc.

Heb zelf 2 zeer jonge kinderen en voor zover je het gedrag van een paard met een kind kan vergelijken, maar ik kan mijn kinderen ook niet langer dan 5 minuten stil laten zitten of naar een verhaal laten luisteren van een half uur. Dus dat bedenk ik me ook maar als mijn paard zijn aandacht op mij kwijt is.

Suc6!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 21:03

Bedankt voor de tips! Ik heb zelf nog geen kinderen maar ik kan me er best iets bij voorstellen Lachen Misschien moet ik het dan ook een beetje zo gaan bekijken. Nog veel succes met je Tinker.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:15

heey,
Ik weet niet of je een paardentandarts hebt? Anders zou ik je toch aanraden om er ff een goede tandarts naar telaten kijken. Maar als het niet aan de tanden ligt, Paard op kleine volte zetten , onderin vragen en naar jou laten concentreren niet naar andere paarden