Paard: New Legend
Geslacht: Merrie
Leeftijd: 13
Niveau: L2
Afstamming: Allegretto
Het paard is van mijn instructrice, helaas heb ik momenteel geen les van haar in verband met zwangerschap.
New Legend is een pittige tante die zich niet zomaar gewonnen geeft. In het begin van het uur is ze niet aan je been en voordat je het door hebt is ze ineens heel heet. Als je haar eenmaal aan het lopen hebt is het heerlijk, maar het is hard werken voor je haar daar hebt.
Dan even het verhaal over/ van mij.
Ik ben een manegeruiter en rijd dus maar één uur per week. Ik rijd dit paard nu zo’n 2 of 3 jaar. Ik ben zelf ongeveer op L1 niveau, kan ook wel dingen van hoger niveau, maar niet voldoende om te zeggen dat ik het niveau beheers. Ik ben zelf momenteel nog steeds aan het tobben met mijn rug en nek wat het rijden bemoeilijkt. Het probleem is dat ik te gespannen ga zitten en dit werkt weer door op het paard. Mijn houding is ook nog lang niet wat het wezen moet, maar er wordt aan gewerkt.
Momenteel loop ik tegen een basisprobleem, namelijk mijn handhouding. Ik fiets als het ware in de bochten waardoor ik geen gelijke teugellengte heb. Hier ga ik weer bewuster mee aan het oefenen. Het tweede probleem is dat ik op den duur zoveel looplust en heetheid van het paard aangeboden krijg dat ik er zelf niet goed mee uit de voeten kan. Dit resulteert in een te strenge hand en een paard dat half stuiterend in een heel prachtig mooi ingehouden drafje de bak doorgaat. Zodra ik meer ruimte geef dan schieten we in volle middendraf de bak door. Ik los dit momenteel op door weer terug te pakken op de basis en normaal onder mij te lopen en niet voor mij uit. Hopelijk is het voldoende informatie, zo niet kan ik alsnog antwoord geven.
BELANGRIJKE INFO:
Deze les was weer de 2e keer dat ik in de buitenbak heb gereden sinds dat ik daar enorm hard van dit paard afgevallen ben. Bij mij zit de schrik er nog redelijk in, dit zorgt er weer voor dat ik zit te mutsen. Eigenlijk dus tijd voor ene privéles in de buitenbak.

Deze les ging het ook niet echt goed, behalve het laatste kwartier, maar natuurlijk was toen de accu van de camera leeg.
Dan nu de foto’s.

Net een charmant sta moment. Geen idee waarom ik mijn benen zo afsteek.

Wijken, geen idee waar mijn buitenbeen heen gaat. Kont gaat niet voldoende mee.

Nogmaals wijken

Een beetje sloom drafje, met een zoutzakzit

Hier kwam ik op het moment dat het tijd werd om wat gedurfder te rijden.

Wijken de andere kant op, hier houd ik haar teveel tegen.
Rijtechnisch commentaar en tips welkom, let wel dat dit een slechte les was.
. Ik zou het niet durven, bovendien sowieso knap wat je met d'r kan maar omdat het moet nog wat commentaar wat misschien helpt.
). Ieder paard en iedere ruiter heeft zijn ups and downs, je kunt niet elke week pieken ookal willen we dat nog zó graag. Om heel eerlijk te zijn denk ik vooral dat deze frustratie meewerkt in het tegenstribbelige gedrag van NL. 'Het moet goed en het zal goed gaan' dat werkt nu eenmaal niet fijn en zéker niet bij deze dame. Stel je doelen bij, verlaag ze naar een punt waarvan je weet dat het sowieso haalbaar is, en stap op zonder je dáár zelfs maar op in te stellen. Kijk op je gemak of je dat doel haalt en prijs NL en jezelf de hemel in als dit lukt. Dan de lat een treetje hoger leggen en ook hier weer: je móet er niet komen, je kijkt of het je lukt om het doel te halen, blijf gemakkelijk denken en rijden ookal heb je met deze dame je handen vol, werk niet hup hatseflats naar dat doel...maar doe het in een rustig tempo, pak andere oefeningetjes mee en kijk indertussen of je dichter bij je 'doel' komt.
.