benen eraan? of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

benen eraan? of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 14:14

In heel veel topics wordt er 1 oplossing gegeven voor rijtechnische problemen;
die achterhand moet eronder dus been-been-been.
Ik heb ook zo lesgekregen. Je drijft continu links-rechts-links-rechts in de tact van de beweging en als het meer moet drijf je harder en als je een overgang maakt, drijf je nog harder.

(voorbeeldje uit ander topic over een paard dat met zn hoofd schudt;)
Citaat:
mijn paard had hetzelfde probleem. Inmiddels is dit gelukkig na een hoop bloed zweet en tranen opgelost. Maar het feitelijke probleem was toen ook het van achter naar voren rijden. ik had mijn been er onvoldoende bij. Dus zoals boven al gezegd: benen eraan Lachen

Maar als je continu drijft, dan stompt je paard toch enorm af? Ik heb het liefst dat mijn paard op elke beenhulp ook reageert. Wat verwacht ik dan van hem als ik continu drijf? Hoe moet mijn paard het verschil weten tussen gewoon doorlopen en een tandje erbij? Hoe krijg ik dan mijn paard beter aan het been en kan ik de beenhulpen verfijnen?

Dat zou ik graag willen weten van de mensen die zeggen dat je steeds maar been moet geven.

qalipso24

Re: benen eraan? of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:29

Het ligt er aan hoe je been geeft, geef je been met je Evt sporen / haken of gebruik je je kuit?

Constant been geven met je hakken/ sporen is niet goed. Je moet je kuiten gebruiken. Hak / spoor gebruik je om een reactie van je paard te krijgen, reageerd hij hierop dan gebruik je je kuit hulpen.

Het is niet alleen het been wat je gebruikt om de achterhand er goed onder te krijgen. Het is een combinatie van al je hulpen bij elkaar. ontspanning van paard/ ruiter, stille hand, nageeflijkheid van het paard, de juiste stelling en de juiste zit / balans van de ruiter.

Er zijn ruiters waarbij je geen enkele beenhulp kunt waarnemen, ze rijden hun paard op hun zit en geven kuithulpen die bijna niet te zien zijn Haha! helaas ben ik nog laaaaaang niet zo ver.

Wel verwacht ik een reactie van mijn mijn paard, ligt mijn hak gebruiken ( dus niet stampen) > reactie, dan verder rijden op mijn kuit. Meer kuitdruk betekend versnellen met beide kuiten tegelijk druk geven. Ik moet zeggen dat dat niet 1, 2 lukte. Maar veel overgangen maken, voltes en slangevoltes doen al veel.

Probeer eens te rijden hals je paard de halsstrekt, rij dan eens alleen op je been je zult merken dat dit na verloop van tijd steeds beter gaat.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 15:06

drijven met je hakken? Dat gaat helemaal in tegen wat ik altijd geleerd heb...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:08

Ik heb mijn kuit idealiter eraan liggen zonder druk, druk alleen de kuit eraan als ik versnelling wil, een actiever achterbeen wil of eenzijdig een actie opzij/buiging. Sporen gebruik ik als mijn paard er even niet bij is of een dikke vinger opsteekt als ik mijn kuit eraan leg.
Ik drijf dus (iig theoretisch Haha! ) niet elke pas aan, heb het zo ook niet geleerd.

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:14

Urielle schreef:
Ik heb mijn kuit idealiter eraan liggen zonder druk, druk alleen de kuit eraan als ik versnelling wil, een actiever achterbeen wil of eenzijdig een actie opzij/buiging. Sporen gebruik ik als mijn paard er even niet bij is of een dikke vinger opsteekt als ik mijn kuit eraan leg.
Ik drijf dus (iig theoretisch Haha! ) niet elke pas aan, heb het zo ook niet geleerd.

Haha! Haha! Dat is ook wat ik bedoelde, jij schrijft het beter op dan ik Bloos

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:16

Je drijft toch aan tot je een reactie krijgt? Anders krijg je idd een afgestompt paard. Een hulp geef ik in 3 stappen, ik span eerst mijn kuit aan, krijg ik geen reactie dan dan drijf ik wat harder aan en als hij dan niet luistert is stap 3 een tikje achter mijn kuit. Paard reageert en ik hou mijn benen weer stil

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:03

Ik heb mijn been er niet aan en er niet af. Ik rijd met een wakend been. Zodra er meer actiefiteit moet komen ben ik er snel bij. Zo leert je paard ook impuls te houden zonder steeds been, been ,been. En dat is waar je naar toe wilt. Jij vraagt 1 keer en paard doet totdat jij wat anders aan geeft, in het begin komt het dus neer op best vaak been. Maar als jij je been daarna altijd weer ontspant en altijd een reactie verlang op het moment dat je been eraan is, stompt je paard ook niet af.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:09

Ik geef ook niet bij elke pas been.
Op de manege zie ik dat echt héél veel, mensen die bij elke pas de hakken erin stampen en weer van t paard af halen.. Ik begrijp dat niet, eerst leer je dat je benen stil moeten liggen, en dan weer bij elke pas te drijven..??
Nee, ik drijf alleen bij het veranderen van gang of snelheid, en zodra ik mijn benen van mn paard af haal dan moet hij gewoon in diezelfde gang en zelfde tempo doorgaan.
Alleen een uitzondering; als ik hem echt flink wil verzamelen, beetje zoals de piaffe, dan moet ik hem van voren tegen gaan houden, en dan moet ik wel elke pas klikken met mijn tong of drijven met mijn kuit om hem in draf te houden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:39

Je geeft been door aan te drukken daar moet het paard op reageren en in het aangegeven tempo blijven lopen tot jij een andere hulp geeft. De meeste paarden gaan echter na 3/4 passen weer in hun eigen tempo lopen en dan geef je nog een keer been. Maar tussentijds is het stil. Je drijft niet als het paard doet wat jij heb gevraagd heb, dan zijn je benen stil. Kan het paard ook niet afgestompt worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 07:55

Ik ben het er mee eens hoor, maar wat ik dan niet begrijp is dat je zovaak - ook in topics hier - alleen maar hoort; been-been-been.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:13

Die ervaring deel ik niet met je beantsje. Ik lees eigenlijk nooit been been been

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:41

Ik denk dat er met been-been-been eerder bedoeld wordt dat het probeem voorwaarts opgelost moet worden. Dus voorkant los en voorwaarts rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:44

Nooit blijven drijven...het is geen fiets waar je op moet blijven trappen Haha!
1x been, daar moet hij op blijven lopen tot jij tempo veranderd.

Nu is dat natuurlijk bij een paard dat dat niet gewend is een utopie om dat te verwachten.
Maar je moet dat been wel gaan verminderen...pak maar streng aan als hij gaat vertragen.

De uitspraak been been been...hoor je idd wel vaker zeggen als men bedoel, blijf van die voorkant af...
Omdat mensen zo graag continue met de hand frotten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:00

Omdat het neusje dr dan uit is (en vaak de rest ook Clown ) en dat mag natuurlijk niet, want dan kun je niet goed rijden Clown

90% van de problemen die hier voor komen zijn omdat paard niet aan het been is. Eerst respect krijgen voor het been, de rest gaat dan een stuk makkelijker. Het ene paard maak je het echter een stuk sneller duidelijker dan het andere paard. Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:30

Volgens mij wordt met 'been eraan' niet altijd bedoeld dat je ook continu aan het drijven bent. Meer is het (naar mijn mening tenminste) dat je goed contact houdt, zodat je op het minimaalste signaaltje van het paard ook met een minimaal signaaltje terug kunt reageren, zonder dat je helemaal je benen aan moet leggen en een echte hulp geeft. Dat betekent dus dat je niet je benen af kunt steken of lekker kunt laten hangen, of dat je je teugels helemaal los kunt laten, dan heb je geen contact en ben je met je reactie, als die nodig is, meestal te laat. Door echter steeds actief contact te houden, kun je met een milimeter beweging of nog minder al doorgeven 'ik ben er nog, ga maar door' en dat maakt vaak alle verschil.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:22

Ik rijd ook gewoon met een wakend been. Gewoon contact houden met de buik, en als een versnelling hoger wil dan span ik mijn kuitspier aan. (Nouja oké, rijd op manege paarden, dus vaak smokkel ik door meer te knijpen zegmaar... Ik krijg ze met een uurtje per week niet aangeleerd om op zo'n lichte hulp te reageren. Het is al heel wat dat ik redelijk onzichtbare hulpen kan geven en dat er dan ook reactie op komt.)

En het belangrijkste is ook: Zelf actief erop zitten. Dan blijft je paard ook eerder actief.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:48

Ik rij zelf ook met een 'wakend' been.
Als ik ergens lees: been-been-been, lees ik dat als: je moet zorgen dat je reactie krijgt. Eerste vereiste is voorwaarts.. is je paard niet voorwaarts aan het been, kan je de rest wel vergeten..

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:54

Urielle schreef:

Hier ben ik het mee eens.
En ook ik gebruik wel eens een spoortje als me paard er met ze pet naar gooit. Huilen van het lachen
Of zoals Urielle zegt een dikke vinger opsteekt. Vork
Maar dat betekend ook niet meteen omdat ik een spoortje aantrek ik continu met die spoor zit te prikken meestal hoeft hij alleen maar tezien dat ik ze pak en dan is het eigenlijk al klaar. Clown

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:20

bijtikken,zo word hij vel van achter en niet lui aan het been!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:06

MissDonna schreef:
bijtikken,zo word hij vel van achter en niet lui aan het been!

Dus jij tikt em elke pas bij met je been??
Om een paard flitsend aan je been te krijgen en houden, moet je juist overgangen rijden.. veel overgangen, en heel concequent zijn..
Niet van elke pas bij tikken.. daar stompen ze vaak juist op af..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:20

Bij elke teugelhulp hoort een been, of zit hulp. Daarom is het zo verschrikkelijk belangrijk om je paard scherp te maken voor je been. En bij elke stap aanschoppen stomp je het paard af. Been is GAAN en niet...okee ik doe het wel na 20 passen en 20 schoppen. Daarom staat er dus heel vaak als antwoord...scherp maken aan je been. En liever een keer een flinke mep met de zweep als 30 keer een por in zijn buik. Maar dan wel consequent en niet de ene keer wel en de andere keer heb je er geen zin in.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:21

Bij mij is het meestal been - BEEN (schop) - (evt. BEEN-prik) - TIK. En niet opzij gaan voor eenzijdige kuitdruk wil ik nog wel eens met de zweep een tikkie bij m'n been doen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:31

Hou je benen altijd aan het lichaam, als je iets van hem wilt geef je licht been. Je kan wel harderr gaan drijven maar als er geen reactie op is moet je niet doorgaan 2x been geen reactie? Tik/ prik, dan kan hij doof op je been worden. Succes.
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 09-08-08 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:34

maar, aan de andere kant. Dit is zo'n kwestie waar niet iedereen het mee eens zal worden. IEdereen rijd anders, want iedereen voelt zich met een bepaald rij-patroon 'thuis' het is maar waar jij jezelf bij thuis voelt. Ik vind het onzin je paard constant been te drukken. Ik denk dat je paard dan meer iets heeft van 'oh, dat hoort er gewoon bij' en niet 'oh, volgens mij moet ik nu sneller stappen' Net als bij honden en kinderen en alles wat kan leren. ALs er wordt gereageert, moet je het niet nog eens gaan herhalen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:38

Femke16 schreef:
Je kan wel harderr gaan drijven maar als er geen reactie op is moet je niet doorgaan, dan kan hij doof op je been worden. Succes.

Verward Dus je moet als ruiter accepteren dat een paard niet hoeft te reageren op een beenhulp? Als hij een keer geen zin heeft mag hij lekker doorgaan waar hij mee bezig was. Je maakt een paard dood of doof door elke keer been te geven als het niet nodig is of door tegenstrijdig te zijn.

Maar niet reageren is bij mij toch écht een duidelijkere herhaling van mijn hulp. Dus hard been en dan evt. prik/tik.