Ruzie met mijn paard.......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthe1

Ruzie met mijn paard.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 19:45

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem, en ik dacht als ik het nou eens van mij af schrijf dan helpt mij dat misschien.
Ik heb sinds drie jaar een leuke ruin in mijn bezit. Hij is nu zeven en we rijden L2 + 2.
De laatste zes weken wil het echter niet meer lukken. Ik heb elke week les en dan gaat het wel goed, maar thuis wil het niet meer. Hij wil niet meer nageven, niet meer voorwaarts, niet meer zijwaarts, niets meer. Hij was altijd erg gevoelig in zijn mond, waardoor hij meestal wel lekker wilde nageven. Ik reed altijd zonder druk dus dat wou altijd goed. Beenhulpen zijn altijd wat moeilijker geweest, die wil hij graag negeren. Daar oefen ik dus hard op, overgangen ed maar het lijkt af het alleen maar erger wordt...... Huilen
Plus dat hij dus nu ook niet meer lekker wil nageven.
Ik wordt er echt gek van, vorige week had ik echt zin om in huilen uit te barsten.....maar ja daar heb je ook niks aan.
Ik heb al een poosje wat rustiger aan gedaan, veel buitenritten ( die maak ik zo en zo elke week 1x ) en veel longeren ( doe ik ook 1x per week standaard ) maar die 'vakantie' heeft niet echt geholpen.
Nu moet ik zeggen dat ik altijd wat onzeker ben geweest van eigen kunnen, en dat dat dus nu weer erg de kop op steekt, waardoor het nog minder wordt. Ik merkte tot mijn schrik dat ik helemaal verkramp en dus ook aan de voorkant te veel vasthoud.
Ook ben ik 15 weken zwanger en voel mij erg moe en misselijk, hierdoor had ik de laatste tijd ook niet echt puf. Zou het kunnen dat hij dit aanvoelt? En hebben jullie tips ( rijtechnisch ) om hem toch aan het werk te krijgen?
Wat ik zelf al doe is: ik rij los, wat langer en lager, hij loopt nl van zichzelf graag wat opgekropt. Met losrijden wil hij dan ook nog wel aardig nageven. Ik rij dan wat voltes, links en rechts, wat volte verkleinen en vergroten, wat kleine voltes links en rechts. Dan pak ik hem wat op, ga ik doorzitten en dan begint dus de moeilijkheid. Dan wordt hij strak en trekkerig, en wil hij niet meer voorwaarts. Wie o wie?

amazone77

Re: Ruzie met mijn paard.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:00

hartelijk gefeliciteerd met je zwangerschap!
wat ik eerst zou doen bij je paardje is even na laten kijken of hij iets mankeerd aan zijn gebit.
als dat niet het geval is dan zou ik er eerst iemand anders op zetten met genoeg ervaring,misschien van wie je le krijgt?
als hij daar wel goed bij loopt,dan denk ik dat je paardje het voelt dat je anders bent door je zwangerschap.
dan zou ik zo lang het nog kan,niet meer met hem dressuur werk doen,maar lekker buiten rijden en longeeren,en pas na je bevalling het dressuur matig rijden weer oppakken.
paarden voelen je heel goed aan!!!
als het mogelijk is dan zou ik iemand zoeken die zolang met hem verder wil rijden. bij mijn eerste zwangerschap heeft mijn vriendin mijn paardje een paar keer in de week gereden.
en kon haar naar de bevalling zo weer oppakken.
maar toen ik inverwachting was van mijn tweede kindje toen heb ik mijn paard alleen maar kunnen longeeren,omdat mijn vriendin toen ook zwanger was.
ik zou in ieder geval niet meer dressuur matig gaan rijden,over een paar weken begint je buikje in de weg te zitten en voelt het helemaal niet lekker meer aan ,en jou paard voelt dat denk ik nu al.
wens je heel veel succes met je zwangerschap en met je paardje.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:05

amazone77 schreef:
hartelijk gefeliciteerd met je zwangerschap!
wat ik eerst zou doen bij je paardje is even na laten kijken of hij iets mankeerd aan zijn gebit.
als dat niet het geval is dan zou ik er eerst iemand anders op zetten met genoeg ervaring,misschien van wie je le krijgt?
als hij daar wel goed bij loopt,dan denk ik dat je paardje het voelt dat je anders bent door je zwangerschap.
dan zou ik zo lang het nog kan,niet meer met hem dressuur werk doen,maar lekker buiten rijden en longeeren,en pas na je bevalling het dressuur matig rijden weer oppakken.
paarden voelen je heel goed aan!!!
als het mogelijk is dan zou ik iemand zoeken die zolang met hem verder wil rijden. bij mijn eerste zwangerschap heeft mijn vriendin mijn paardje een paar keer in de week gereden.
en kon haar naar de bevalling zo weer oppakken.
maar toen ik inverwachting was van mijn tweede kindje toen heb ik mijn paard alleen maar kunnen longeeren,omdat mijn vriendin toen ook zwanger was.
ik zou in ieder geval niet meer dressuur matig gaan rijden,over een paar weken begint je buikje in de weg te zitten en voelt het helemaal niet lekker meer aan ,en jou paard voelt dat denk ik nu al.
wens je heel veel succes met je zwangerschap en met je paardje.

idd ik denk dat je paardje het wel aanvoelt hoor dat je wat anders bent dan normaal.

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:09

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
Wat ik uit je verhaal ophaal, is dat ie pas moeilijker gaat doen als je hem oppakt en gaat doorzitten. Zit daar het probleem dan niet..? Heeft hij geen last van zijn rug..? Of zit je misschien, door je zwangerschap, anders door, waardoor die daarop reageert..?

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 20:20

Allemaal bedankt voor de felicitaties! Ik wilde zo en zo niet te lang door rijden, tenminste zolang ik geen buik heb wilde ik nog doorrijden daarna wil ik alleen nog gaan longeren. Mijn zusje heeft hem een poosje gereden toen ik mijn hand gebroken had, is ongeveer een half jaar geleden, en zij wil hem straks misschien wel doorrijden.
Wat betreft zijn gebit, die laat ik elk jaar grondig doen, de laatste keer was in juni, en toen was alles in orde. Ik denk dus niet dat hij daar last van heeft. Maar ik kan er nog wel even naar laten kijken natuurlijk.
Verder.....ja als ik ga doorzitten wordt ie lastig, maar meer als ik hem dan oppak zeg maar. Nu zat ik eergister weer te prutsen en toen heb ik mijn zusje even laten rijden. Ja, erg frustrerend, toen liep ie dus wel lekkker, daarna heb ik nog even gereden, wat toen gelukkig erg lekker ging. Ik denk dus niet dat ie last van zijn rug heeft.
Ik ben bang dat het toch te maken heeft met mij.....
Ik heb nog twee wedstrijden dit seizoen, (had ik me al voor opgegeven) helaas, anders zou ik lekker buitenritten gaan maken, maar ja, om die wedstrijden nou af te zeggen vind ik ook al wat..

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:25

zou ze toch maar gaan afmelden als ik jou was hoor.
om zo verder te moeten rijden op deze manier is niet leuk voor jou en je paardje.
hormonen haha je zal er nog wel eventjes last van blijven houden.je paardje is de eerste die het nu merkt haha.
als je toch je wedsrtijden wilt gaan rijden leg je er alleen maar meer druk op,en dat is echt geen fijne afsluiter.
ik zou pas na de bevalling je paardje weer dressuur matig gaan oppakken en als het dan weer lekker gaat weer inschrijven .

tessnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:57

Ik denk dat je gewoon moet toegeven aan je zelf dat je paard je eerder door heeft dan jijzelf!
Je paard is je aan het beschermen en als ik jou was zou ik daar goed naar luisteren. Versterkt ook de band met je paard meer!
En die wedstrijden.......alleen misschien zonde van het geld!!! Koop je dat leuke truitje een keertje niet.hihi.. Sigaar
Succes met je zwangershap!!! Dat is al het geniet waard. Deel het met je paard en ga wat meer grondwerk doen. Daar kan je ook mooie euforische momenten uit halen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:29

Ja ik zou ook de wedstrijden maar gewoon lekker afzeggen, want denk dat je paard erg aanvoelt dat je hormoonhuishouden een beetje van slag is en ga nooit het gevecht aan met een paard dat win je nooit en gooit je een stuk lager in rang,
Ga leuke dingen doen, wandelen , buiten rijden zolang je het nog kan en grond werk als je dadelijk niet meer kan rijden , lekker freestyle en aan de hand werken, hou het leuk voor jezelf, paardrijden is een hobby en geen vechtsport,
in elk geval veel sucses met je zwangerschap!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:49

Ben je niet beetje anders (emotioneel) door je zwangerschap? (nog gefeliciteerd trouwens hoor Tong uitsteken Haha! ! ) paarden zijn gevoelig en voelen dit snel aan, en sommige paarden houden niet van verandering en vinden het raar dat je anders doet. Met de les concentreert hij zich misschien wel op andere paarden en heeft hij er geen probleem mee, maar alleen is het alleen jij en hij.

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 16:27

Ja klopt, ik ben heel anders Haha!
En niet echt aardiger moet ik zeggen, ik ben heel snel van slag.
Vet irritant, en het is dus net af hij dat aanvoelt.
Zou dat kunnen?
Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen.......zou hij wel erg intelligent voor moeten zijn.
maar aan de andere kant gaat het echt zo oliebol vanaf het moment dat ik me beroerd ging voelen....
Dus dan zou je zeggen, dan voelt hij dat toch aan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:01

Ook ik wil je eerst feliciteren met je zwangerschap. Ik denk zeker dat je paard je veranderde stemmingen ed aanvoelt, als ik ga rijden wanneer ik me niet top voel gaat mijn paard ook meteen in de staakmodus als ik hem echt aan het werk wil zetten (waardoor ik nog pissiger wordt). Ik ga nu dus ook maar niet meer serieus rijden als ik me niet fit voel, maar maak bijvoorbeeld een buitenritje of gooi hem los in de paddock en ga daarna wat tutten. Mijn tip aan jou is dus probeer te accepteren dat het allemaal even wat minder gaat, en neem even wat gas terug. Misschien wel met de les mee rijden maar verder geen serieus werk?

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 13:31

ja ik denk dat ik dat maar ga doen. Alleen buitenritten, wat longeren en nog wat les mee rijden. Maar Susan, voel jij je dan niet oliebol als je niet lekker kunt rijden? Ik bedoel, eigenlijk zou je paard ten allen tijde gehoorzaam moeten zijn. En zou je als ruiter je paard er 'door heen ' moeten kunnen rijden. Dat lukt mij dus helemaal niet, en dan voel ik me zo;n loser..........Hoe gaan jullie daar mee om?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:36

leg je eigen er bij neer!
ga het zeker niet meer op zoeken.
geniet nu je zwanger bent van de dingen die nu nog wel gaan.
je paard moet zeker gehoorzaam zijn,maar niet als jij je eigen al anders voelt,en je paard voelt dat dus ook.
zou nu ook niet eerlijk zijn tegen over je paardje als je toch perse wil dat ie lekker gaat lopen. dan zal het zeker niet gaan,
pak het dressuur werk na je bevalling weer op,en dan zal je zien dat het beter zal gaan.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:47

Ten eerste van harte met je zwangerschap!

Ik zou inderdaad zijn tanden eventjes laten nakijken. Mijn pony wou op een gegeven moment ook slecht nageven maar bleek gewoon ontzettende haken op zijn kiezen te hebben. Toen die weg waren liep hij heerlijk Haha!

Heel veel succes en geniet van je zwangerschap!

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:00

hoi, ook ten eerste van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!
als ik je verhaal lees denk ik toch ten eerste aan zn gebit of rug.. alleen zoals je zelf zegt heb je hem in juni pas nog na laten kijken dus ik denk niet dat er daar een grote oorzaak zal zijn maar keer extra nakijken kan denk ik geen kwaad.. en voornamelijk zijn rug omdat je zegt dat het zodra je hem oppakt
en gaat doorzitten vooral 'vervelend' doet.. is dit ook als je niet gaat doorzitten en wel blijft lichtrijden? en heeft die vriendin op hetzelfde zadel gereden? want misschien past je zadel niet meer goed omdat hij er qua bespiering misschien beetje is uitgegroeid (hij is nog niet zo oud en heb het vaker meegemaakt/gehoord bij paarden)? ik weet niet of dat een mogelijkheid
is maar moest er even aan denken.. weet niet of er veel verschil in de manier van zitten of bijvoorbeeld gewicht tussen jou en die ander is, dat zou er misschien mee te maken kunnen hebben?
maargoed, ik heb je paard en jou niet gezien en heb niet veel verstand/geleerd maar dit zijn dingen
die in me opkwamen..
iig zal ik die wedstrijden toch afzeggen, want op deze manier lukt het denk ik toch niet om een echt
goede proef neer te zetten en raken jij en je paard misschien alleen maar meer gefrustreerd?
hoop iig dat t snel weer goed is en veel suc6 (en plezier!) nog met je zwangerschap en je paardje!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:07

gefeliciteerd met je zwangerschap, een paard kan van een paar meter afstand al voelen hoe jij je voelt! en ik denk dat ie jou aanvoelt, wel lief eigenlijk! msschien heeft ie ook even zin een weekje land ofzo, soms zijn ze het werken ook wel eens zat!
je bent nu je zwanger bent ook anders en je kan minder hebben dat voelen ze gewoon! ik denk dat het aan jou ligt, hij pakt dat op! en heel misschien is ie wel een beetje jaloers hiihiihii
succes ermee hoor komt best wel goed denk ik!
groetjes van bren!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:06

Hai Mirthe1, gefeliciteerd met je zwangerschap Haha!
Je zegt zelf al een beetje de MOGELIJKE oorzaken. Rekeninghoudend met het feit dat je zwanger bent is het helemaal niet raar dat je nu onbewust wat voorzichtiger bent. Je paard kan hoogstwaarschijnlijk voelen dat je voorzichtiger bent. Als je zwanger bent wil dat niet zeggen dat je niet meer KAN rijden.
Ben je misschien per ongeluk je eigen houding op je paard aan het verstijven? Dat je onbewust misschien jezelf vastklamt in je hele lichaam, om voorzichtig te zijn? Met mijn nekhernia kon ik merken dat ik (in plaats van mijn paard) helemaal links vast zat. Ik gaf niet na met links en het ging helemaal door tot in mijn bekkens. Ik kreeg hierdoor een "statische" houding en zit.

Misschien is het goed om van een echt goede instructie een aantal zit-lessen te nemen. Daarin leer jij je lijf, je zit en je ademhaling goed te gebruiken en lekker ontspannen op je paard te rijden.

Eigenlijk is je paard klaar met wisselen van zijn kiezen maar misschien zit er nog een dop die er niet af is gekomen. Als je een goede paardentandarts laat komen bij je paard kan je dat in ieder geval uitsluiten. (of de oorzaak oplossen)

Geen ruzie met je paard maken, daar bereik je niets mee. De bedoeling is dat je lol hebt in het rijden. Alles heeft een oorzaak en jij bent degene die hiervoor een oplossing kan verzinnen. Paarden zijn nog niet zo slim om een oplossing te bedenken voor ons.... Clown

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:08

Myrthe1 schreef:
Ja klopt, ik ben heel anders Haha!
En niet echt aardiger moet ik zeggen, ik ben heel snel van slag.
Vet irritant, en het is dus net af hij dat aanvoelt.
Zou dat kunnen?
Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen.......zou hij wel erg intelligent voor moeten zijn.
maar aan de andere kant gaat het echt zo oliebol vanaf het moment dat ik me beroerd ging voelen....
Dus dan zou je zeggen, dan voelt hij dat toch aan.

Een paard kan al merken als je de hoek om komt of je anders ben, hoef je nog helemaal niets te zeggen tegen iets of iemand.
Erg frustrerend maar waar. Verdrietig
Ga veel grondwerk doen, weer een band opbouwen, rijden niet te veel doorzitten, ongemerkt ga je verstrakken, doorzitten vanuit stap tot je niet meer lekker zit en weer lichtrijden, weer stappen aandraven doorzitten, enz.

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:37

He allemaal!

Bedankt voor alle tips en felicitaties! Ik heb de afgelopen tijd veel buitenritten gemaakt en die gingen echt heerlijk!
Denk dat ik toch onbewust te veel verkramp met rijden. Afgelopen vrijdag ook een buitenrit gemaakt en toen wat doorgezeten en dat ging heerlijk! Ik kon zelf lekker ontspannen blijven, gelukkig. Ik denk dat ik,ook omdat ik zo moe ben, me teveel vastklem aan het zadel. En daar is hij echt allergisch voor. Dan loopt ie niet meer uit zich zelf, zeg maar.
Afgelopen zaterdag had ik dus nog een wedstrijd. Ik ben gewoon gegaan, ik moet toch betalen dus kan ik net zo goed gaan. Van te voren had ik al bedacht dat ik gewoon relaxed ging rijden. Het ging niet goed, maar gelukkig ook niet slecht.
Ik had 175 en 180 pnt. In beide proefjes wou achterwaarts niet goed, daar had ik twee 3 en op. Maar dat heb ik de afgelopen tijd ook niet geoefend. En in het bakje van de 175 had ik twee onderdelen in de rechter galop totaal verprutst. Toen ik middengalop moest sprong hij aan het einde van de lange zijde over in de linkergalop, waardoor ik hem dus niet netjes terug naar draf kon nemen. Een 3 en een 4 dus.... Bloos Erg jammer, want opzich was ie wel lekker voorwaarts en nagefelijk. Alleen heel erg gespannen. Toen ik weg ging en hem ingevlochten had, stond ie te trillen op de trailer, dat doet ie altijd als ik een poosje niet op wedstrijd ben geweest. Zo; n zenuwpees is het. Niet normaal. Maar goed, komende tijd nog lekker wat buitenritten maken en dan zie we wel.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:02

Ik weet wel zeker dat je paard aanvoelt dat er iets aan de hand is. Is het trouwens niet mogelijk om thuis les te krijgen? Misschien dat dit je iets meer vertrouwen geeft, als de instructeur erbij is...?