Met dressuurzadel springen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michh

Met dressuurzadel springen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 19:01

Nou mijn vraag is dus .
Kan je met een dressuurzadel springen ?
Belast je zo niet de rug van het paard , of de pony ?
Of is het schadelijk ?

Borg

Re: Met dressuurzadel springen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:03

Ik vind het beroerd springen, hinder hem er alleen maar mee, zelfs bij een klein hupje. Ik zou een goed passend springzadel of veelzijdigheidszadel lenen.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:04

20cm gaat nog wel, maar daarboven wordt het denk ik lastig. Tong uitsteken

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:05

Geen problemen mee paard ook niet...
Heb een hekel aan springzadels vind ze lelijk en vind het echt onmogelijk zitten. Clown
Maar zal wel gewoon komen dat ik een grote voorkeur heb aan dressuur zadels en zelf ook meer dressuur gericht rij.

Springen zit er ook wel in en vind ik eigenlijk net zo leuk maar er is toch meer voorkeur naar de dressuur bij mij Huilen van het lachen

Maar ik spring net zo makkelijk 1,30 met een dressuurzadel als met een springzadel. Clown

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:09

ik heb echt 2 zadels, dressuurzadel vind ik heerlijk dressuren, maar kan er echt niet mee springen, voor de rug je paard maakt het niet super veel uit, maar je gaat zelf niet zo gemakkelijk mee met de sprong, waardoor je je paard nog wel eens hinderd in de mond.
Ik zou liever een spring- of veelzijdigheidszadel gebruiken.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 19:17

Ik heb zelf geen dressuurzadel , maar ik vroeg het me af .
Voor als ik ooit een nieuw zadel wil word het dus geen dressuur want ik spring voornamelijk ook veel Haha!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:34

Omdat ik indertijd vooral dressuurmatig reed, maar ook nog wel eens een sprongetje wilde maken, had ik een veelzijdigheidszadel met de nadruk op dressuur. Het leek dus veel op een dressuurzadel, maar was niet zo recht bij de kniestukken. Ik weet niet of ze nog gemaakt worden, maar dit was een Schontal Trenck VSD (my pride and glory Clown ). Misschien dat zoiets een idee is?

kaytjeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:56

Als je veel springt lijkt het me wel beter om een veelzijdigheidszadel te kopen.
Zelf deed ik vroeger noooit springen alleen dressuuren. Hierdoor heb ik een dressuur zadel gekocht.
Nu ik erachter ben gekomen dat mijn Fries heel goed kan springen en dat ze het ook heel erg leuk vind en ik ook en het gaat zo goed, spring ik wel 1x per week. Ik wet dat het niet goed is met dressuurzadel! Ik voel het voor mezelf, maar ook aan m'n paard dat het helemaal niet lekker is met een dressuurzadle. Voor mijn gevoel belemerd een dresuurzadel met het springen vooral de schouders! Hierdoor hebben ze met springen helemaal geen bewegingsvrijheid.
Het kan niet super veel kwaad, maar goed is het niet.
Ik ben nu aan het sparen voor een springzadel erbij Vork
groetjes

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:58

Ik ga veel buitenritten gaan maken, en dan vind ik een dressuurzadel leuker zitten.. Maar om te springen heb ik er zeker geen last van, en mevrouw Paard ook niet denk 'ik Haha!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:40

Lage sprongetjes gaat het nog wel Ja Maar als het wat hoger word kan ik niet meer goed blijven zitten met een dressuurzadel, daarom heb ik ook sinds kort 2 zadels.. Kan me nou niet zo heel erg voorstellen dat een paard er nou veel last van heeft..

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:49

Als je dressuurzadel veel wrong heeft, maakt dat hogere hoogtes springen een beetje onmogelijk voor je eigen houding.
Lukt je dat wel, zal je paard verder geen hinder ondervinden..

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:52

_Jennifer_ schreef:

Melody (zie profiel) kan ik momenteel ook alleen met dressuurzadel springen, deze heeft wel weinig wrong, maar ik heb er een aantal keer 1.40/1.45m mee gesprongen, ik heb er totaal geen last van en zit haar op geen enkele manier tegen Haha! Maar met mijn eigen dress zadel is 10cm ook hoog genoeg. *LOL*

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:55

sprong met mijn boomloos eigenlijk zelfs beter dan met mijn dressuurzadel.......
MAAR goed kort maken (de beugels) helpt wel!!.
ga toch ook ooit nog eens op zoek naar springzadel of springgericht vzh. Denk dat de belasting voor paard afhankelijk is van een (goede) zit...persoonlijk dus ook.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:50

mandy13 schreef:
_Jennifer_ schreef:

Melody (zie profiel) kan ik momenteel ook alleen met dressuurzadel springen, deze heeft wel weinig wrong, maar ik heb er een aantal keer 1.40/1.45m mee gesprongen, ik heb er totaal geen last van en zit haar op geen enkele manier tegen Haha! Maar met mijn eigen dress zadel is 10cm ook hoog genoeg. *LOL*

Haha, dat is wel hoog!
Was ook wel vergeten te zeggen dat die opmerking voor mij geldt Tong uitsteken
Denk ook wel dat het er inderdaad aan licht wat voor zadel je hebt.

mell_sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:51

op school sprong ik met en dressuur zadel.. dat is gewoon niet te doen... wil je goed zitten heb je niks om met je knieen op te steunen, kom je los uit je zadel en klap je terug in t zadel.. arm paardje. dus heb toen ook gezegt laat maar zitten.. 2 weken later lagen er 3 springzadels op school omdat t bij iedereen gebeurde. er is gewoon 1 paard weggebracht vanwege een gesloopte rug..
maar ken ook mensen die springen met gemak 1.30 met dressuur zadel. dus het ligt gewoon helemaal aan het zadel.. en aan mezelf.. ff kilootje of 20 zwaarder worden, dan word ik ook niet zo makkelijk gelanceert..

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:55

Ik "spring" ook met dressuurzadel, heb niet iets anders namelijk. Maar dat springen van mij is 1x in de drie weken over wat sprongetjes huppen, haha. Hoger dan 50 cm is het nog niet geweest. Als ik nou ooit nog serieus ga springen dan ga ik er ook wel serieus over denken een ander zadel erbij te kopen.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:20

hoi
ik spring wekelijks met mijn fries met een dressuurzadel... vaak genoeg gaat het richting 1 meter of hoger... je kunt er echt wel mee springen. ik doe altijd wel even de beugels een gaatje korter.

groetjes wendy

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 15:47

Ik heb inderdaad een vzh - springgericht , maar omdat in de vakantie een kennis van mij op mijn pony heeft gereden , ligt haar zadel er nog , dat is dus een vzh - dressuurgericht , dat zadel gebruik ik dus Haha! .

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:15

kaytjeeee schreef:
Als je veel springt lijkt het me wel beter om een veelzijdigheidszadel te kopen.
Voor mijn gevoel belemerd een dresuurzadel met het springen vooral de schouders! Hierdoor hebben ze met springen helemaal geen bewegingsvrijheid.
Het kan niet super veel kwaad, maar goed is het niet.
groetjes

Ben het idd eens met een veelzijdigheidszadel erop leggen, maar dit is vooral voor je eigen zit, zodat jij het paard niet belemmert.
Een dressuurzadel geeft net zoveel schoudervrijheid als een springzadel, dus hier zal het niet aan liggen.

Vriendin van mij heeft de boom van haar dressuurzadel gesloopt door er teveel mee te springen (volgens de zadelmaker), dus ik waag me er persoonlijk niet aan.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:03

Een dressuurzadel is geen springzadel, maar er kan zeker een sprongetje mee gemaakt worden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:05

Ik heb geen problemen om een sprong te maken met mijn dressuur zadel.

Wat wel een nadeel is. Is dat je je beugels niet zodanig kort kan doen als op een springzadel. dit ivm aanleggen knieen.
Maar voor een klein huppeltje is dat(bij mij) geen probleem.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:12

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:24

Ik heb met een oud dressuurzadel met weinig wrong gesprongen en ik doe dat nooit meer

Paard reed in een gecontroleerd maar voorwaarts tempo op de hindernis af. Hij weigerde een halve meter voor de hindernis. Ik zat in de verlichte zit. Ik bleef heel even zitten, maar omdat er geen wrongen waren knalde ik vol tegen de staanderd aan. Ik had 40 hechtingen in mijn gezicht en mond.

Nee, ik schaf wel een springzadel aan, als ik met mijn paard ga springen.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:28

Dat ligt maar net aan het soort dressuur zadel wat je hebt.
Maar dat hoeft echt niet aan het zadel teliggen want het had jou net zo goed kunnen overkomen met een springzadel.... Clown

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:32

Het had idd ook met een springzadel kunnen gebeuren, dat geef ik meteen toe. Maar ik had aan het zadel waar ik toen mee reed gewoon weinig steun.

Dus ik rij liever met een springzadel of een veelzijdigheid, dan dressuur.