Paard legt tong over bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Paard legt tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 18:38

Hallo,

Ik kreeg van iemand de vraag: "wat te doen als je paard zijn tong over het bit legt?"
ik dacht er zelf aan de sperriem strakker te doen, maar dit is niet echt paardvriendlijk..

Zijn er nog andere oplossingen, zoals een andere neusriem ofzo?

gr

aslo

Re: Paard legt tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:35

Er kunnen vele redenen zijn waarom het paard zijn tong over het bit legt: problemen met het gebit, een te groot/te klein bit, een bit wat het paard niet fijn vindt T dun, te dik, model etc), een onvriendelijke ruiterhand, onrustige aanleuning e.d.
Dus zeker nooit de sperriem strakker maken, want dan los je ogenschijnlijk het 'probleem' mss op, maar het paard is er niet mee gediend, dus uiteindelijk de ruiter ook niet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:03

ben het eens met aslo, het paard geeft aan dat hij het bit niet prettig vind, dus ga kijken waarom dat zo is!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:08

Nooit de sperriem strakker doen, haal hem er liever af,
Hoe is het gebit??
Hoe zijn jou handen met rijden??
Tong over het bit is 9 van de 10 X een verzet tegen pijn en helaas is dat vaak tegen de ruiterhand,
Als je recreatoef rij ga dan eens bitloos proberen en anders eens goed kijken hoe jezelf rijd,

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:12

Wat betekend het als je paard een klein stukje tong uit zijn mond houdt??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:15

Kan teveel druk zijn op de tong, of bit is te dik en de tong past er niet meer bij in de mond.
Kijk of je een ander bitje kan lenen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:18

Eddy_Rocks schreef:
Hallo,

Ik kreeg van iemand de vraag: "wat te doen als je paard zijn tong over het bit legt?"
ik dacht er zelf aan de sperriem strakker te doen, maar dit is niet echt paardvriendlijk..

Zijn er nog andere oplossingen, zoals een andere neusriem ofzo?

gr

Paard dat protesteerd heeft of een lichamelijk probleem, bit past niet in de mond/bij het karakter of verzet tegen de ruiterhand.
Alle neusriemen maskeren die problemen. Probleem kan met een neusriem wegblijven, maar afhankelijk van het karakter van het paard krijg je er andere problemen voor terug.

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:11

Mijn pony heeft dit ook een tijdje gedaan, ik denk dat hij dit uit zelf bescherming doet, vanwege zijn verleden als manegepony... Tijdens het rijden merk ik hier eigenlijk niks van, maar toch heb ik het hem wel "afgeleerd". Ik deed zodra ik zijn hoofdstel in deed gewoon gauw de neusriem dicht en dan deed hij het niet meer, zodra ik te lang wacht gooit hij hem er alsnog overheen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:52

Uranique schreef:
Mijn pony heeft dit ook een tijdje gedaan, ik denk dat hij dit uit zelf bescherming doet, vanwege zijn verleden als manegepony... Tijdens het rijden merk ik hier eigenlijk niks van, maar toch heb ik het hem wel "afgeleerd". Ik deed zodra ik zijn hoofdstel in deed gewoon gauw de neusriem dicht en dan deed hij het niet meer, zodra ik te lang wacht gooit hij hem er alsnog overheen.

Dan heb je het toch niet afgeleerd , maar je geeft hem geen kans toch?