Overgangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jaquel

Overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 15:53

Hallo allemaal,

Ik heb niet direct een probleem maar het is iets wat toch nog wel eens terug komt en wat ik ook veel zie bij andere ruiters.
Het klinkt heel simpel, maar hoe kan je overgangen verbeteren?

Veel voorkomende fouten die ik zie op wedstrijden of zelf wel eens heb:
- tegen de hand komen
- uit elkaar vallen
- niet recht zijn in de overgangen
- stap-draf met een tussenhuppeltje
- doodvallen in de overgangen terug
- te diep komen

Nou ben ik benieuwd hoe jullie je overgangen trainen/ verbeteren.

Dus graag trainingstips om de overgangen te verbeteren en eventuele oplossing voor veel voorkomende fouten.

ankem

Re: Overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:25

Ik ben daar nu hard op aan het trainen. Die van mij maakte dus het hupje bij het aandraven.
Ik moet haar eerst activeren, haast tot ze een beetje dribbelt en dan rustig in draf laten rollen. Dit werk heel goed, ze blijft rond en het hupje is weg.
Heb zelf weer meer moeite met overgangen terug. Zithulpen negeert ze en moet dan soms echt even grof geschut inzetten en daar baal ik wel eens van.

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:31

Wat je zegt met dat tussenhupje van stap naar draf. Dat komt vaak omdat je TE voorzichtig bent. Weest iets strenger en druk haal als ze in draf wil eens flink door in een voorwaartse draf en dan moet je haar daarna weer terug nemen. Vaak wil je paard dan wel maar twijfeld ze als ze tussenpasjes nemen. Je moet dan NET iets duidelijker zijn. succes er mee

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:44

Ga mee met Bovenstaand commentaar,
heb zelf het probleem met terrug komen, of het gaat heel langzaam(geeft niks heb geduld) of net asl ankem zegt dat ze niet echt reageren...
daarbij rij ik nu veel overgangen op voorkeur van instructeur, veel draf/stap,stap/halt,draf/halt ens.

Verder bij het huppeltje; Je ziet vaak dat als een ruiter een pony rijd die een huppel/sprong maakt om in de volgende gang te komen dat de ruiterser aan wennen en tijdens de wissel van de gang iets voorover gaan, door dit te doen geef je je toe aan de fout en negeer je het eigenlijk.
Het is belangrijk daarbij recht op te gaan zitten, en je houding niet te veranderen dan hoe je normaal zit.

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:52

jaquel schreef:
- tegen de hand komen

overgang niet doorzetten, gewoon weer doorrijden en daarna opnieuw proberen, desnoods doe je er 10 rondjes over, maar pas doorzetten als die nagevelijk blijft
Citaat:
uit elkaar vallen

zelfde als hierboven, maar ook overgangen op een volte rijden, dus aandraven en meteen een voltje indraaien om hem rond te houden. Verder de overgang goed voorbereiden, dus voel de gang waar je naar toe wilt aankomen en geef dan pas je hulpen.
Citaat:
niet recht zijn in de overgangen

goed opsluiten tussen 2 handen en 2 benen, paard is dan in t hele rijden scheef, dus aandacht besteden aan rechtrichten
Citaat:
stap-draf met een tussenhuppeltje

paard is niet goed aan de hulpen, dus scherp maken aan je been, en overgang pas maken als je de draf aan voelt komen
Citaat:
doodvallen in de overgangen terug

schijnovergangen, dus bijna stap en weer voorwaarts weg, daarna overgang stap, 3 passen stappen en weer draven, eigenlijk heel simpel, scherp op je been maken en echt heel veel schakelen
Citaat:
te diep komen

goed van je hand naar je been toe blijven rijden..

maar net zoals voor alles geld, zorg voor goede lessen zodat een instructeur je kan helpen en je op het juiste moment de juiste hulpen kan geven