hackmore

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jo_oxxie

hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 13:16

Gisteren ben ik met mijn paard naar utrecht geweest omdat hij een kloof heeft in zijn linker mondhoek, wat maar niet wil genezen. Het probleem is dat mijn bit er elke keer inschiet, waardoor het weer open gaat. Maar zelfs met een paar weken rust, geneest het niet. Nu willen ze het best opereren, maar niet voordat ik drie maanden geen bit in heb gedaan. Het advies was om 3 maanden met een hackmore te rijden en daarna een maand met een bit. Als het dan nog niet over is operenen ze het. Nu heb ik er gisteren mee gereden en ik vond het behoorlijk tegen vallen. Ik rij M1, maar had niet het gevoel dat ik hem er goed mee bij elkaar kan rijden. Hebben er mensen advies of ervaring met een hackmore? Hoe laag moet deze zitten en hoe strak? En kun je een paard goed bij elkaar rijden? Alvast bedankt voor de reacties!

dolor

Re: hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:21

bitloos kan je op het zelfde niveau rijden als met bit. de hackemore mag niet te laag hangen. ongeveer 2 vingers onder het jukbeen. het kan ook zijn dat dit niet de juiste optoming voor je paard is, maar dat hij beter loopt met een kruislingssysteem of met een sidepull. net zoals met alle verschillende bitten. het ene paard vindt het ene bit fijner dan het andere terwijl het bij het andere paard andersom is. dat is het zelfde met bitloze optomingen. dus je kan het beste verschillende bitloze optomingen uitproberen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:21

idd probeer meerdere bitloze optomingen uit voordat je zegt dat het niet werkt. Ik vind zelf dat een hackamore erg scherp inwerkt ik ben meer voor het kruislingssysteem.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:24

Ik heb vroeger, toen ik nog springruiter was vaak genoeg gereden met een hackamore. tprobleem me die dingen zijn dat een je paard er aan moet leren wennen, en twee je als ruiter een onafhankelijke zit moet hebben. dit laatste dan nog eens met goed kunnen rijden op benen en consequent in de handen blijven. vermoedelijk kom je nu de problemen tegen die je anders oplost met het bit. aan elkaar rijden van een paard heeft niets met de mond en dus ook niets met het bit te maken. dus de oorzaak is rijtechnisch. verder vind ik dat je zeker de eerste keren dat je met die hackamore rijdt hulp van iemand moet vragen. uiteraard kan je ook proberen om bovenstaande varianten te gebruiken. maar probleem zit echt wel rijtechnisch

Jo_oxxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 08:47

Ja, dat is absoluut zo. Ik merk nu ineens dat hij helemaal niet zo goed op mijn zit is en aan het been. Dus kom inderdaad rijtechnisch mijn problemen tegen. Ga vandaag weer rijden en kijken of het al beter gaat, maar ga ook vragen of er iemand meekijkt. Zo'n kruislingssysteem of een sidepullt ken ik niet. Wat houdt dat in? Weet zo weinig over bitloos rijden, daar baal ik echt een beetje van.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:52

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:03

De overgang naar bitloos is niet zo heel groot, zou zelf niet voor een hackmore of kruisling kiezen omadt daar vaak ook een grote druk achter de oren geeft.
Ik zou een sidepull kiezen om te beginnen.
Misschien ook idd wel handig een poos zonder bit te rijden en je iegn techniek te verbeteren, want denk als zijn mond genezen is en je zelf meer op je zit en indirechte teugel hulp kan rijden dat de kloof gewoon weg blijft , als je met mi imalen direchte teugelhulp kan rijden lijkt het me dat dat dan moet verbeteren.
Hoe komt d ekloof in de mondhoek??
Door een verwomnding van iets of van het bit gebruik??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:09

Hackamore heeft vaak te weinig fijne stuur mogelijkheden.
Wat je zou kunnen proberen is een hack met 1 teugel op de neus en 1 aan de schaar. bv : bloem hackmore Die kan je op verschillende manieren afstellen en met meerdere teugels rijden.
Website:
http://www.outdoor-riding.nl/index.php? ... &Itemid=26

Jo_oxxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 18:08

Heb vandaag met hulp gereden. Deze keer veel meer de focus gelegd op het aan mijn zit zijn en aan de hulpen. En het ging super! Kon hem goed bij elkaar rijden. Heb nu beter door hoe het werkt. Je wordt ertoe gedwongen om hem op twee teugels te rijden en niet te veel druk op je teugels te hebben. Het is ooit ontstaat doordat hij heel hoog steigerde en ik hem met een ruk weer op de grond wilde krijgen. Stom, maar het is zo gebeurt. En ik rij helaas te veel met mijn handen. Maar misschien is dit wel een goede manier om dit af te leren. Bedankt voor alle tips!

Jo_oxxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 11:59

Nog een vraagje: Kun je met een hackamore bijgezet longeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:02

Een hackamore moet zitten op de hoogte van een engelse neusriem.
Dus net 2 vingers onder het jukbeen.

Om eerlijk te zijn denk ik dat je teveel met je hand hebt gereden als het verschil nu zo groot is...
Want anders merk je amper de overstap van bit naar bitloos..omdat je voornamelijk op je zit en benen stuurt en pas als laatste wat met je handen doet.

daar zou ik dan ook aan gaan werken en daar heb je dadelijk als je weer met bit gaat rijden plezier van Lachen

Bijzetten zou ik gewoon aan het halster doen.
Druk op de neus moet ook gewoon dan voldoende zijn Lachen