paard springt niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

paard springt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-08 00:48

hallo, ik ben sinds deze maand aan het oefenen met springen omdat ik op 4 oktober springwedstrijd heb ( wel maar 40)
In het begin sprong die echt supergoed, na een tijdje had ik zelfs eens 80 gesprongen. Maar deze week springt hij echt niets meer hij stoot gewoon alles af. Het is precies of hij geen moeite doet om zijn benen op te tillen. Ik vind dit zeer frustrerend omdat hij het eerst zo goed deed. Er is helemaal niets veranderd van meer of minder rijden. Hij heeft vorige week de hele week rust gehad zodat hij eens lekker wat vakantie had.
Met dresuur gaat het goed, alleen nu met springen niet. Dus heeft iemand mss een idee waarom hij nu zo doet. Hij springt normaal echt super graag, want op de hindernis zelf is hij nog steeds hevig alleen tilt hij zijn benen gewoon niet op. Dusja als iemand tips heeft?
Morgen heb ik les op hem en dan zeg ik dat ook eens tegen mijn lessgeefster kijken wat die zegt, maar alle tips zijn welkom.

Groetjes
Nieky1993

Karennnn

Re: paard springt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:54

Niet te druk in maken, dat komt vast goed als hij in het begin zo super springt.
Nu kan het wel meerdere oorzaken hebben natuurlijk. Misschien is hij het een beetje moe aan het worden omdat jullie dit nu een maand trainen (mss te veel, dat weet ik natuurlijk niet )
Of is het juist omdat hij vakantie gehad heeft, dat hij er eventjes terug 'in' moet komen.

Ik zou het probleem gewoon aan je lesgever uitleggen, zien wat zij zegt, en voor de rest gewoon je best doen en misschien een keertje meer afwisseling in training zodat hij geboeid blijft in jullie werk samen.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:28

Misschien wat te vaak gesprongen meteen voor de eerste paar keer.
Inderdaad uitleggen aan je lesgever en zorgen voor veel afwisseling in het rijden dat je paard het leuk vind om iets anders te doen; in dat geval namelijk springen!
Super veel succes

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:55

Gooit hij ook de hogere sprongen eraf, of alleen de lagere, of juist alleen de hogere?

Ik ken paarden die bij 40 cm de moeite niet nemen en pas gaan springen zodra het een beetje hoog wordt. Dat zou ook de oorzaak nog kunnen zijn, maar ik weet dus niet of hij het bij elke hoogte doet of niet.

Het kan natuurlijk ook dat hij het een beetje zat is, en het weer wat uitdagender moet worden. Probeer eens wat 'enge' hindernissen uit. Het probleem zit m niet in het weigeren, dus misschien is dat een idee om hem weer wat alert te krijgen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:08

misschien een beetje te laks geworden, je hebt het ook over een hoogte wat eigenlijk heel simpel is, ik zou af en toe eens een hogere hindernis erbij pakken zodat ie weer op gaat letten

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 12:22

Eliine schreef:
Gooit hij ook de hogere sprongen eraf, of alleen de lagere, of juist alleen de hogere?

Ik ken paarden die bij 40 cm de moeite niet nemen en pas gaan springen zodra het een beetje hoog wordt. Dat zou ook de oorzaak nog kunnen zijn, maar ik weet dus niet of hij het bij elke hoogte doet of niet.

Het kan natuurlijk ook dat hij het een beetje zat is, en het weer wat uitdagender moet worden. Probeer eens wat 'enge' hindernissen uit. Het probleem zit m niet in het weigeren, dus misschien is dat een idee om hem weer wat alert te krijgen.

dit was eerst het geval hij sprong geen lage hindernissen alleen maar hogere.
ik doe nu veel dresuur enzo en veel afwisseling dusja ik heb eergisteren gewoon heel veel balkjes gedraaft en in het begin struikelde die de hele tijd, keek niet waar hij liep en hefde niet op, daarna gelukkig weer normaal keek hij heel goed, ga vandaag eerst eens dresuur doen en daarna ook weer balkjes draven en stappen en dan cavaletti's draven, dus ik hoop dat dat helpt,, ga dit eens eerst een paar daagjes doen en dan kijken of hij daarna een sprongetje wel doet

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:02

nieky1993 schreef:
Eliine schreef:

dit was eerst het geval hij sprong geen lage hindernissen alleen maar hogere.
ik doe nu veel dresuur enzo en veel afwisseling dusja ik heb eergisteren gewoon heel veel balkjes gedraaft en in het begin struikelde die de hele tijd, keek niet waar hij liep en hefde niet op, daarna gelukkig weer normaal keek hij heel goed, ga vandaag eerst eens dresuur doen en daarna ook weer balkjes draven en stappen en dan cavaletti's draven, dus ik hoop dat dat helpt,, ga dit eens eerst een paar daagjes doen en dan kijken of hij daarna een sprongetje wel doet

als hij over sprongetjes van 40cm moet op parcour, kan het juist dat je door zoveel cavaletti's te draven, het paardje eigenlijk leert om over een sprong te draven. Want voor een paard is 40cm vaak niet de moeite om over te springen. Ik zou dus niet echt de oplossing gaan zoeken in die cavaletti's en balkjes, maar eerder in galop naar de sprong komen, iets onder de sprong leggen, eens een paar in-uitjes achtereen, een keer een 3dubbel sprong, je moet eigenlijk de sprong interessant genoeg maken voor hem om erover te springen. Als je hem dan indraf over cavaletti's laat draven en je hem daarvoor gaat belonen als hij het goed doet, zeg je eigenlijk tegen je paardje (want 40cm en een cavaletti verschilt ook niet echt veel) ik wil dat je in een rustig drafje over de 'sprong' gaat en dan gaat je paard lakser worden. Het is maar een ideetje maar in het springen kan ook veel afwisseling gebeuren, hou het boeiend, probeer in galop aan te rijden, leg ook zeker een keer een V op de sprong (twee balken waarvan de bovenste uiteindes op de hoogste balk in het midden van de sprong samenkomen en de onderste uiteindes leg je 'open' op de grond (op gelijke grond met de staanders, of zelfs wat ruimer)) dat doet echt veel paarden beter springen, omdat ze ten eerste heel goed kunnen zien waar ze de sprong moeten nemen (namelijk de 2 balken die wijzen naar elkaar op de sprong) waardoor ze zelf hun afstand beter zien. ten tweede: Ze vinden het een beetje eng in het begin dus kijken beter mee en springen voorzichter en ten derde: Als je paard dan een keertje de balk raakt doet dat iets meer pijn omdat ze 3balken ipv 1 balk eraf tikken waardoor de balk meer weegt (Tlijkt mss heel erg maar het laat je paardje even beter opletten en voorzichtiger worden) waardoor ze dat de 2e keer niet meer doen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:35

het kan zijn dat jij bij elke sprong je paard in de mond trekt doordat je ervaring te weinig is, maar hoe minder je paard springt hoe zachter het voor z'n mond

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 13:16

amillia schreef:
het kan zijn dat jij bij elke sprong je paard in de mond trekt doordat je ervaring te weinig is, maar hoe minder je paard springt hoe zachter het voor z'n mond

dit is het probleem niet, ik spring ook nog met 2 andere paarden die niet van mij zijn en ik geef goed mee, krijg ook springlessen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:46

Hoevaak ben je nu gemiddeld per week opeens met springbalken in de weer?

Niet elk paard blijft zijn plezier behouden in eindeloos dezelfde dingen oefenen. Het oefenen hoort er een beetje bij, maar als de basis er goed in zit is het leuker om wat meer uitdagingen te zoeken. Oefen inderdaad niet téveel met cavaletti´s op draafhoogte en probeer juist wat meer afwisseling in een parcoursje te maken. Eén hindernis in de bak waar je overheen gaat kan ook nogal snel ´saai´ worden..

MissArianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:30

Het is inderdaad ook een idee om wat andere dingen tussendoor te doen.
Niet alleen maar springen, springen, springen.
Ben het ook eens met Bienotje.
Als het daar niet aan ligt, en hij tilt zijn voorbenen gewoon niet meer op
kun je misschien proberen om een tikje met de zweep op zijn schouder te geven.
Dan is hij ervan bewust dat hij zn benen op moet tillen. Knipoog

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 14:01

MissArianne schreef:
Het is inderdaad ook een idee om wat andere dingen tussendoor te doen.
Niet alleen maar springen, springen, springen.
Ben het ook eens met Bienotje.
Als het daar niet aan ligt, en hij tilt zijn voorbenen gewoon niet meer op
kun je misschien proberen om een tikje met de zweep op zijn schouder te geven.
Dan is hij ervan bewust dat hij zn benen op moet tillen. Knipoog

afwisseling doen we genoeg, ik doe vaak dresuur, of gwoon tuttelen of grondwerkd ofzo , buiternit gaat helaas tot midden augustus hier niet want als je de bos ingaat heb je een stuk of 100 dazen rond je ( niet overdreven is echt zo)
dusja hij heeft nu een paar daagjes vrijaf gekregen of dat ik gewoon wat longeerde. Ik ga vandaag weer rijden en dan ga ik was dingetjes die jullie hier hebben gezet proberen, bedankt voor alle tips.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:28

Als je paard ontspannen springt kun je misschien ook een keer de balk op z'n kant leggen
zodra het paard deze er dan afschopt word ze wat vlugger in het been.
en heel veel in uitjes, is ook goed!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:30

Het kan ook zijn dat je zadel niet goed meer past, dat had ik ook met mijn paard, ze wilde absoluut niet springen, nog geen 20 cm. En toen ging ik kijken en was de boom inderdaad te smal geworden. En een week later ging ik zonder zadel springen en sprong ze alles met pleizer.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 13:10

Sodeletuut schreef:
Het kan ook zijn dat je zadel niet goed meer past, dat had ik ook met mijn paard, ze wilde absoluut niet springen, nog geen 20 cm. En toen ging ik kijken en was de boom inderdaad te smal geworden. En een week later ging ik zonder zadel springen en sprong ze alles met pleizer.

het zadel is een verstelbare boom is onlangs nog nagekeken of hij paste.
Heb ondertussen weer gesprongen, hij springt wel maar alleen als hij niet te moe is en als hij heeeel veel zin erin heeft, maar we zijn ons nu toch meer met dresuur bezig

Denatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:18

komt wel weer goed mijn vriendin heeft dat ook een keer gehad en waarschijnlijk kwam het door dat die stil heeft gestaan en weer even moet wennen aan het goed optillen van zijn benen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:17

Moderatoropmerking:
Off-topic verwijderd van berichtenspammer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:13

Misschien iets rustiger aan doen?.
Voor zover ik uit jou verhaal op kan maken, train je vrij vaak.
Maak je niet druk, rustig aan, en het komt vanzelf goed.
Anders zweepje erbij en bij de afzet een tikje.
Misschien komt het omdat je pony niet voorwaarts genoeg is tijdens de "aanloop" ?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 16:15

Emmaa_ schreef:
Misschien iets rustiger aan doen?.
Voor zover ik uit jou verhaal op kan maken, train je vrij vaak.
Maak je niet druk, rustig aan, en het komt vanzelf goed.
Anders zweepje erbij en bij de afzet een tikje.
Misschien komt het omdat je pony niet voorwaarts genoeg is tijdens de "aanloop" ?

Ik doe de laatste tijd terug dresuur en heb het laatst eens balkjes met hem gedraafd, daarna 3 galopbalken gelegt, en toen heb ik de middelste galopbalk een heeel laag hindernisje van gemaakt gewoon een rechte, en daarna de achterste galopbalk weggelaten en de voorste behouden zodat hij omdat hij toch nog enthousiast is op springen (soms té enthousiast) goed moet opletten. En dat deed hij prima sprong er netjes over tilde zijn benen goed op, naderhand nog een kruisje gesprongen en dat ging ook. een paar dagen daarna nog eens gedaan en toen sprong hij weer het kruisje. Maar tijdens de les vorige week ( ong 1,5 week na dat ik ds dat sprongetje had gemaakt) gooide hij de balken weer af maar dat was omdat hij echt super had gelopen tijdens de les ( was dresuurles dus maar afentoe op het einde doen we een sprongetje) en hij had zich echt helemaal gegeven tijdens de les, dus hij gooide 2 keer de balken af en bij de 3de keer sprong hij der over en toen heb ik hem uitgebreid beloont en hem lkk uitgestapt. Dus hij springt wel weer terug maar wel alleen als hij veel zin heeft en niet te moe is. Clown
en hij is best wel voorwaarts op de sprong maar hij let gewoon soms niet op wat hij doet of tilt zijn benen niet op.