Steeds benen klemmen wanneer een pony in galop gaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Steeds benen klemmen wanneer een pony in galop gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 19:46

Ik ben vanmiddag naar een pony wezen kijken, die we willen kopen.
Iemand had haar voorgereden, daarna ben ik erop gegaan.
Stappen ging allemaal goed. Ik heb eerst heel wat rondjes gestapt, want ik moest eerst weer wennen. Ik heb in oktober voor het laatst gereden. Toen ging ik aandraven. De pony reageerde snel, en ging na wat passen draven opeens in galop. (ik weet niet precies waarom ze in galop ging, het lichtrijden ging niet helemaal goed, omdat ik al meer dan een half jaar niet meer heb gereden, ik denk dat het daardoor kwam)
Dit keer was ik wel minder in paniek, en probeerde haar te stoppen. Maar ik maakte weer de fout om mijn benen helemaal om de buik te klemmen. Ik ben er na wat rondjes afgevallen, ik was één beugel volgens mij ook kwijt.
Ik weet wat ik moet doen; diep in het zadel naar achteren, en je benen niet klemmen, maar als een pony opeens in galop gaat of op hol slaat denk ik er niet bij na.

Dit is al de 3e keer dat ik dat doe, zijn er nog meer mensen die dit steeds doen?

Is het verstandig om die pony nog te kopen?, het is een superbrave pony, alleen het was mijn schuld weer. ze is wel rustiger dan mijn eigen pony.

Gucci_

Re: Steeds benen klemmen wanneer een pony in galop gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 12:06

niemand?

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:50

Zou je niet eerst weer wat vertrouwen moeten krijgen voordat he kunt beoordelen of een pony geschikt voor je is? Het klinkt namelijk alsof het voornamelijk door je eigen onzekerheid en onwennigheid komt.

Ik heb zelf ook nogal de neiging om te klemmen en mijn benen op te trekken als de galop niet lekker gaat. Het paard reageert hier natuurlijk weer op waardoor het nog slechter gaat. Dit ligt 100% aan mezelf en niet aan het paard.

Er moet natuurlijk wel een klik met de pony zijn, maar door je onzekerheid heb je nu misschien ten onrechte een slechte start gemaakt waar de pony niets aan kan doen
succes ermee in ieder geval

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:53

lessen lessen lessen, ik weet niet of het handig is om deze pony te kopen. aangezien je dat klemmen niet zo snel afleerd, daar gaat tijd inzitten.
doe je dit dan met een pony die er heel fel op reageerd, kun je alleen maar angstiger worden en dan ga je juist nog meer klemmen.

en denk dat het niet zo veilig zal voelen dan op een pony die er niet zo fel o reageerd, en waar je dit wel verder op kunt oefenen zonder ongelukken te krijgen...

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:30

Ik denk dat het verstandig is om zelf eerst wat (manege)lessen en zitlessen te volgen, om zodoende weer wat vertrouwen te krijgen en wat meer te wennen aan het rijden.

Op een gegeven moment kan je natuurlijk prima een eigen pony kopen en daar aldoende mee leren, maar een pony wat hierop fel reageert lijkt me nu niet zo handig. Omdat je aangeeft zelf onzeker te worden.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:26

Ik ga met met zitlessen en lessen.
Door zitlessen krijg je een onafhankelijke zit en ga je meer met je kont rijden om het maar plat te zeggen om je paard terug te rijden ipv je reactie met je benen.
Ik zou ook eerst gaan lessen en dan gaan kijken voor een nieuwe pony Lachen

Veel succes!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:50

Als je je balans hebt gevonden op je pony, dan lukt het allemaal wel. Het is natuurlijk ook een kwestie van vertrouwen. Zitlessen is ook een goede optie inderdaad.

Vorige keer dat het paard waarop ik reed in galop schoot (ik had een jaar of 2 niet gereden) merkte ik dat ik gewoon relaxed kon blijven zitten. [gewoon om het even mede te delen]

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:48

Als je wilt dat je pony stopt :

- Naar achteren leunen en niet te veel trekken in de mond maar : trekken los trekken los.

- Niet klemmen met je kuiten maar probeer je knieen tegen het zadel aan te drukken, desnoods je benen iets naar buiten.

Concentreer je op het zitten.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:35

trekken los?trekken los? ophoudingetjes bedoel je?

sommige ponys reageren juist door het klemmen van die knieen, je moet niet klemmen met je knieen.... je moet je benen juist lang maken...