Problemen met jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lin4Life

Problemen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 15:54

Mijn jonge friesje is nu 3 maand onder het zadel.
hij doet het lang niet slecht maar toch loop ik op enkele punten nu vast.
Linksom gaat t eigenlijk (voor zover als kan) super.
Hij loopt lekker nageeflijk en ontspannen, licht in de hand en buigt zelfs al om me binnenbeen op de voltes.
maar dan gaan we naar rechtsom...
Daarin valt hij heel erg door me binnenbeen. Wanneer ik hem met me binnenbeen naar buiten probeer te rijden ( binnenhand van de hals enz) dan gaat die eigenlijk alleen harder en duwd die terug tegen me been omdat hij het wijken voor druk nog niet kent..
Ik heb eigenlijk al van alles geprobeert en hierin blijf ik vast lopen.
Nou krijg ik van de week ook weer les met hem maar ik dacht misschien hebben jullie ideeen..

Hoe meer binnenbeen ik geef hoe harder die naar binnen komt en hoe harder die gaat. Wanneer hij dan er tussen uit wil wordt hij sterk en ja dan komen we nog niet verder want loopt die met zijn hoofd omhoog gewoon de andere kant op..

Wie o Wie heeft iedeeen om te proberen..

Lise81

Re: Problemen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:10

Blijf zelf rechtzitten en het gewicht verdelen en goed voor je uitkijken, hou je buitenhand er aan en stuur zijn schouders naar buiten (op twee handen) -dat heb je al geprobeerd volgens mij - of juist extra naar binnen. Gewoon een nieuwe rechte lijn of een volte inzetten. Waarschijnlijk valt hij dan eerst over zijn schouder naar rechts, waarna jij weer duidelijk naar links kan sturen.

Het is volgens mij een normaal balansprobleem bij een jong paard.
Je moet niet gelijk alles willen corrigeren, want dan breng je hem nog meer uit balans en dan maak je de problemen erger.

Rij veeeel voltes en overgangen, ga niet te veel over de hoefslag.

Verder kan longeren en grondwerk je paard goed helpen om meer balans te ontwikkelen.

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:21

jah het is denk ik ook vooral de balans.. maar het verschil tussen links en rechts is zo verschrikkelijk groot.
En normale rechte lijn is voor hem al heel moeilijk.. maar om rechtsom op de hoefslag te blijven moet ik heel erg me linkerteugel erbij houden.. ofnouwjah... eigenlijk moet ik hem met me binnenbeen naar buiten duwen en juist niet me buitenteugel er teveel bij pakken, maar dat lukt niet helemaal dus ben je snel geneigd het dan maar met de teugels op te lossen..
Ik ga zeker proberen om veel voltes en wendingen te rijden, doe ik ook al wel om zijn aandacht een beetje bij mij te houden..

En met longeren heb ik al wel pessoa bij hem eraan gehad maar ga ik denk ik maar eens dubbele longe gebruiken om er ook beetje stuur bij te werken...
thnx iig!

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:28

wanneer het paard van de hoefslag gaat zijn het je binnenhand en binnenbeen die hem terug naar de hoefslag moeten zetten(wijken voor druk principe ) het minst handig wat je kan doen is de buitenteugel opzij zetten om hem naar de hoefslag te zetten.Je krijgt dan alleen het hoofd(stelling) en niet de schouders.

Probeer maar eens!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:21

Lin4Life schreef:
En normale rechte lijn is voor hem al heel moeilijk..

Hieruit kan je afleiden dat hij dus niet op 2 teugels loopt!

Lin4Life schreef:
maar om rechtsom op de hoefslag te blijven moet ik heel erg me linkerteugel erbij houden.. ofnouwjah... eigenlijk moet ik hem met me binnenbeen naar buiten duwen en juist niet me buitenteugel er teveel bij pakken, maar dat lukt niet helemaal dus ben je snel geneigd het dan maar met de teugels op te lossen..

Als ik het goed begrijp is hij dus wat stugger aan je linkerhand? Dit betekend dus dat hij rechts niet wil aannemen. Als er zo'n duidelijk verschil is tussen links en rechts, zou ik in alle gevallen rechts er meer aannemen en met je benen naartoe rijden, zodat hij links los wil laten. Zo wordt hij ook toegankelijker voor je binnenbeen rechtsom.

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 05:36

Links is die absoluut niet sterk.
Hij is zeker nnog niet recht op 2 teugels.. maar hij is 3 maand zadelmak.. dus heeft nog geen balans en alles..

Ik ben nu bezig met , vooral eerst in stap, om hem te buigen om me binnenbeen.
Op een volte, binnenbeen erbij, binnehand van de hals en als die heel erg naar binnenvalt iets bijtikken met de zweep op zijn binneschouder..
Dit gaat in stap op sommige stukken al redelijk..
maar dan komen we in draf.. en wanneer je dan je binnenbeen erbij legt om het opzij te duwen... dan geeft die een voorwaartse reactie.
Hij is 3 en een paard duwt van nature terug op druk..
Wanneer in meer binnenbeen erbij leg dan blijft die een voorwaartse reactie geven ipv zijwaarts.
Hierin wordt hij sterker in de hand (wat logisch is)

Maar hoe ga ik mijn paard bij brengen dat als ik op die manier kuitdruk geef, dat hij dan opzij moet voor me been ipv terug duwen...
Op de linkerhand doet die het overigs super, buigt die wel gewoon om me binnenbeen.

Het lijkt een heel simpel probleem.. en ik heb al van alles geprobeerd maar nog steeds nit echt de werkende manier gevonden

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 06:22

Hoe oud is je paard? (voor de een is 3 jaar jong en voor de ander 6 jaar) ik heb het idee dat je paard gewoon nog ontzettend in de groei is. Mijn jonge pony (waar ik zelf overigens niet op rijd maar mn zusje, aangezien ik er te groot voor ben) was eerst op rechts heel moeilijk. In de bochten viel ie ook ontzettend naar binnen. Een aantal maanden later kreeg ie nog een groeispurt en nu vind ie links in 1x heel lastig. Het lijf is nog helemaal bezig om uit te groeien, en dat geeft zo zn ongemakken. Kijk maar naar puberende jongens, die weten ook de helft van de tijd niet wat ze met hun lijf aanmoeten, zo lang en slungelig wordt het vaak inene. Ik denk dat je vooral geduld moet hebben en aan de hand buigoefeningen moet doen. Op die manier belast je hem niet met jouw gewicht waardoor het voor je paard een stuk makkelijker is om zijn balans te behouden en op die manier sterker te worden, waardoor je onder het zadel straks ook zult merken dat het beter gaat.

kaytjeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:58

Mischien heeftie gewoon wat groeipijn op links zodat rechtsom moeilijker is (denk: als je rechts pijn heb in je nek doet naar links kijken pijn).
ik zou indd ook veel overgangen rijden en veel op de tweede hoefslag rijden...

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:25

Het paard heeft zijn balans nog niet gevonden. Dit maakt het voor jou erg lastig om hem rechtsom te sturen. Wat je moet doen is ervoor zorgen dat rechtsom geen frustratie wordt voor julli ebeide. Je zegt dat het in stap al aardig begint te lukken, maar in draf verlies je alles wat je gewonnen hebt weer. Blijf geduldig. Je paard kan er niets aan doen en moet sterker worden. Je zult dus wel moeten blijven oefenen om et sterker te laten worden. Iedere pas die hij goed doet belonen is erg belangrijk voor je paard om zelfvertrouwen rechtsom te houden. Blijf rechtsom veel voltes rijden afgewisseld met linksom. Veel overgangen, als het goed gaat in stap, draaf je aan, zodra het weer slecht wordt ga je stappen. etc
Aan de hand kun je hem laten wijken voor druk. Dit oefen ik tegenwoordig ook met jonge paarden aan de hand. In het begin snappen ze er niet zoveel van, maar iedere pas die ze goed zetten wordt beloond en ze ervaren dat het leuk is om voor druk te wijken.
Veel plezier en succes met je paard

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:30

Een voorwaartse reactie op 1 been is eigenlijk een heel brave reactie. Want hij denkt: 'been = voorwaarts'. Ik ken het 'probleem' met mijn eigen jonge paard. Probeer misschien eerst te leren dat 2 benen een ander commando is dan 1 been aanleggen. Duw hem met 1 been, én met je gewicht, naar opzij. En beloon zodra hij ook maar iets opzij neigt!

Ik zou een beetje oppassen met veel voltes en veel overgangen als je paard echt nog jong is en nog zo kort onder het zadel. Hij moet nog erg veel spieren ontwikkelen.

Succes!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:05

Ah okee, het wijken voor druk kan je inderdaad heel goed aan de hand oefenen. Daarnaast zou ik eerder een tikje achter je binnenkuit geven dan op het schouder, hij moet immers voor je been aan de kant (niet voor je binnenteugel).
Kan je het schouder al wel verplaatsen met je buitenteugel?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:48

Buiten been buiten teugel op de linkerhand. Je paard onderduikt de rechterteugel. Je moet niet denken op dit moment aan de buiging en nagevenlijkheid. Ik denk personlijk dat je al een stapje te ver bent in de training. Ga een een stpje terug en stel hem recht. een paard wat niet recht is buigt niet op de juiste manier. Ik ben op dit moment met een 8 jarige bezig, die precies de zelfde sympthomen heeft.

Toevallig dat die dus ook de rechterteugel niet aanneemt. Je moet echt zorgen dat die allebei de teugels aanneemt, dat je hem ook recht kan stellen in zijn hele lichaam. Niet aan de buiging denken..

Ik weet als die buigt lijkt het heel lekker te gaan, maar dit is echt de verkeerde manier als het paard nog niet recht is.. probeer die lengte buiging achterwegen te laten.

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 17:01

Thnx voor alle reacties!
@ Eliine: hij is dan wel 3 jaar, maar hij kan wel omgaan met zijn lijf, hij is niet slungelig ofzo.. maar zijn balans is nog gewoon een super moeilijk punt.

@ kaytjee: dit kan idd, ik wil eigenlijk sowieso ff een keer een fysio langs laten komen om hem helemala na te laten kijken dat er nergens spieren of iets verkeerd zit of van die knoopjes erin.. dan krijgt die al een slechte start..

@ Lilke: ja klopt wel wat je zegt! in de stap is het voor hem natuurlijk ook een stuk makkelijker, heeft die meer balans. en ik ben veel overgangen en wat pgogingen tot tempowisselingen aan het doen om zo al een goede tempocontrole te krijgen zodat als die het moeilijk gaat vinden en weg wil lopen ik iig een rem heb Knipoog
En dat zelf rustig blijven gaat wel aardig goed. Ik rij altijd wel eerst me jonge paardje en dan me Z paardje, anders is het verschil zo groot en dan wil je snel te veel het gevoel krijgen wat je van de ander kreeg..

@ [***]: het is idd de balans ja. Het punt vind ik dus ook dat ik hem eigenlijk niet kan 'straffen' omdat hij kent been=vooruit.. en dat doet die braaf. maar het gaat al beter dus we zullen zien Lachen

@ _iDj_ : ik kan wel de schouder linksom begrenzen en als ik rechtsom rij dan heb ik nu zweepje op de binneschouder om hem toch zo veel mogelijk naar buiten te krijgen zonder me buitenteugel erbij te pakken.. Dat gaat wel redelijk.. maarja het is een jong paard.. wij hebben ook niet in 1 dag leren fietsen Knipoog

@ Navidad: Er is niet veel verschil in de druk op de teugels hoor.. Ik denk dat het gewoon een balans probleem is die veel jonge paarden hebben...
Valgende week les en dan komt t vast wel goed Lachen

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:08

hoi!

ik vind persoonlijk dat je al teveel vraagt van je paard. zoals je zegt heeft je paard nog helemaal geen balans. dan kun je het beste binnenhoefslagen rijden en niet teveel voltes. dat komt vanzelf wel. laat je paard eerst op je eigen benen lopen en meer balans opbouwen.
ga vooral niet te snel met een jong paard!!!

ik ben zelf ook bezig met een jong paard... vergt veel geduld... heel veel succes.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:10

Eerst balans en op 2 teugels leren lopen, dan volgt de rest veel makkelijker!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:48

Dit probleem komt me bekend voor!
Ook buigt ze links makkelijker dan rechts. (dit wil NIET zeggen dat ze vasthoud oprechts!)
Ze is nu een paar maanden ingereden en weet dat halve ophouding & benen naar draf is en buitenbeen naar achter galop is.
Dit doet ze dan ook goed maar druk met een been = wijken dat kent ze niet. Maar stukje voor stukje zal ze het wel gaan snappen.

Ook als ik rechtdoor rijdt buigt ze bijna vanzelf links! Dus probeer ik haar vooral recht te rijden maarja probeer maar eens als ze niet op de zijwaarste druk van je benen reageert.
Ik rij zonder zweep of sporen dus wordt het toepassen van je gewichtshulpen.

Je merkt ook wel dat ze het niet echt snappen en het hun dus 'duidelijk' uitleggen. En elke vooruitgang belonen!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:29

Hij is inderdaad nog erg jong en zal moeite hebben met zijn balans zoals hierboven meerdere keren aangegeven.
Klein tikje met de zweep op de schouder wil ook nog eens helpen. En nee, niet gelijk slaag, maar gewoon dat hij de bedoeling snapt. Of een pion in een hoek zetten en daarom heen rijden.
En zelf denken dat je om een boom heen rijdt, zonder uiteraard je knie te stoten.
Niet teveel focussen, eerst lekker die balans zoeken.
Volte in stap verkleinen en vergroten, zodat ze het zijwaarts op een eenzijdige druk leren.
Succes.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:46

je kan hem ook aan de longeerlijn doen en dan de zweep richting zijn buik houden heel de tijd dat is dan de "ruststand"van de longeerzweep en als hij dan ook naar binnen kom.. gewoon met de longeerlijn richting zijn bewegen. hoeft niet eens raak te zijn, maar zodra hij aan de longeerlijn op een volte kan lopen kan hij dat onder het zadel ook en als het niet lukt dan ligt het misschien of aan de ruiter of aan het zadel of weet ik veel wat

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:28

Je rijdt best wel niet té veel kleine voltes met een jong paard.
Dat is niet echt bevorderlijk voor hun!

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:32

Google eens rechtrichten van paarden, daar zal heel veel duidelijk worden

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:46

Miss_Maya schreef:
Je rijdt best wel niet té veel kleine voltes met een jong paard.
Dat is niet echt bevorderlijk voor hun!

Ben het hiermee eens. Probeer hem eerst veel lange rechte stukken te laten lopen, in het bos bijvoorbeeld (weet niet of dit mogelijk is bij jou?). Als hij rechte stukken loopt, leert hij op een correcte manier om zijn balans te vinden, als je nu al veel wendingen/ voltes ed rijdt, vangt hij zich verkeerd op wat je terug kunt voelen in hangen tegen hand/ been/ zit. Hij moet eigenlijk helemaal opnieuw leren lopen omdat er opeens een extra gewicht bijkomt waar hij zelf geen controle over heeft.

Mijn advies is dus: veel rechte stukken rijden, tijdens wendingen nog niet teveel aandacht schenken aan buiging ed, dit komt als hij zijn balans heeft gevonden. Been en hand erbij houden is natuurlijk wel verstandig, hij moet wel een beetje steun krijgen van jou.

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 16:26

Het gaat al stukken beter.. op de rechte lijn gaat hij juist het tempo overnemen omdat hij het dan moeilijk vind.. daarom rijd ik dan een volte.. maar die is gewoon een grote volte met een diameter van 20 meter...
Dit is naar mijn idee toch echt niet te klein voor een 3 jarige..
Hij gaat momenteel best fijn en gaat super vooruit dus we gaan nog zo ff verder Lachen
Toch thnx voor het meedenken!

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:00

gelukkig maar ! succes nog Knipoog