Hoe kun je zien en voelen of je paard op de voorhand is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Hoe kun je zien en voelen of je paard op de voorhand is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 15:34

Weet niet waar het moet, dus anders verplaatsen.

Ik weet namelijk niet meer zeker of ik het goed heb geleerd. Ik vroeg me namelijk af hoe je kan zien en voelen of je paard op de voorhand of op de achterhand loopt.

Ik heb altijd geleerd dat je kan zien of een paard op de achterhand loopt als hij zijn benen verder onderzet (tot aan/over het spoor van de voorhoeven afhankelijk van de ruglengte) en zijn achterhand dus kanteld, waarmee hij meer bergopwaarts wordt.

Dat je het kan voelen doordat je paard van voren hoger lijkt en dus van achteren zakt en ontspannen over de rug loopt. Daarbij ook een goede aanleuning heeft.

Waarschijnlijk heb ik dit dus verkeerd onthouden, want ik rijd nu een merrie (overigens wel onervaren en een beetje overbouwd) die met het lopen achter wat zakt en voor beter in aanleuning komt als ik het idee heb dat ze de achterhand eronder zet (Haar rug is dan recht, gezien vanaf de grond). Ze loopt wel met de neus voor de loodlijn. Ook met aandraven zakt ze weer ietsje achter (meer bergopwaarts) en draaft weg (neus blijft voor de loodlijn) Ik heb vandaag alleen het commentaar gekregen dat ik haar steeds uit elkaar laat vallen, op de voorhand laat lopen. En dat ik dus niet goed rijd.

Ik wil dus eigenlijk weten hoe je kunt zien en kunt voelen of een paard op de voorhand loopt, of goed de achterbenen gebruikt.

s6801881

Re: Hoe kun je zien en voelen of je paard op de voorhand is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:48

Niemand? Ik zou het namelijk wel heeel erg graag willen weten, en erg waardereb als iemand me kan helpen...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:12

heb je foto's en/of een filmpje? Zo valt er moeilijk wat over te zeggen. een gevoel leg je niet zomaar uit Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 19:42

dus wat ik heb geleerd klopt dus niet? Kun je me dan ff zeggen hoe je wel kunt voelen/zien hoe je dan kunt voelen of je paard op de achterhand komt?

Foto's/filmpjes heb ik niet, want mij cam is kapot Bloos

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:06

het is inderdaad moeilijk uit te leggen,maar ik wil wel een poging proberen haha,je een paard dat corect loopt zal je berg op waarts zien lopen,hij zakt als het ware van achter,dat is alleen mogelijk als je de aanleuning goed voor elkaar hebt,vaak zie je bij paarden die niet goed worden gereden,of die problemen hebben met de aanleuning,dat ze als ware op zn kop lopen,dus komt het gewicht van het paard aan de voor kant te liggen,en doet de achterhand bijna niks meer. als een ruiter heel veel druk heeft op de teugels dan zie je bijna al die paarden op de voor hand lopen. het voelen is nog moeilijker uit te leggen,een paard dat op de voorhand loopt,rijd niet fijn. je kan dan moeilijk zitten vind ik. en vaak duikt dat paard dan ook naar voren,
een paard dat op de meer op de achterhand loopt ,laat je echt zitten,en je voelt dan ook echt dat het van achter uit komt.
weet niet of je dit veel wijzer maakt haha.
ik ben geen inctructrice,dus hopelijk weet iemand het op een makkelijker manier jou te vertellen.als je het een maal gevoeld hebt dan is dat een stuk makkelijker haha.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:40

Misschien kun je het goed voelen als je je paard verzamelt? Het lijkt mij dat je dan wel zou kunnen merken of ie naar voren 'valt' of mooi actief de achterhand erbij heeft.
Je zou degene die commentaar gaf ook nog om meer tekst en uitleg kunnen vragen, sommige mensen roepen ook wel eens wat omdat het goed klinkt zeg maar.
Op zich klinkt het nl wel goed - dat wat je vertelt over hoe je kunt zien & voelen dat een paard op de voor- dan wel achterhand loopt, maar het is niet zo zwart-wit natuurlijk, er zitten wel nuances in.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 08:15

Hmhm, inderdaad. Ik kan het gevoel zelf ook niet zo in woorden uitleggen, is vrij lastig, maar ik heb wel les gehad op twee verschillende paarden die vrij veel op de voorhand liepen. Dat zit niet lekker, ik krijg er last van mijn rug van Tong uitsteken. Heb daar dus ook geleerd hoe je je paard meer op de achterhand krijgt. Het paard waar ik het nu over heb is het het zelfde gevoel (rugpijn na 5 minuten). Als ze op de achterhand loopt is ze net een sofa Lachen.

(ik heb wel een beetje rugproblemen, dus vandaar dat ik last van mijn rug krijg, niet ivm houding Knipoog)

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:04

Hoi, je uitleg is wel goed. Ik denk dat je wel goed bezig bent. Maar ik lees in je profiel dat je twee arabische volbloeden rijd. Mijn ervaring is wel dat die vaak snel op de voorhand lopen.

Mijn tip zou zijn meer been geven en voor niet laten"hangen".

Succes ermee.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 17:15

Ik geef redenlijk vaak been, omdat ze anders snel op de voorhand gaat, maar ik probeer wel een goede balans te vinden tussen been en geen been (niet geven wanneer het overbodig is, maar ook niet wachten tot ze uit elkaar valt). Ze is alleen wel een heethoofd en heel kijkerig, dus constante aanleuning is niet even makkelijk. Het gaat trouwens nu wel lekker!

Nog een handige opmerking: Ze is ingereden toen ze 3 was en toen is er 7 jaar nooit meer mee onder het zadel gereden. Ik rijd haar nu een maand of 3.