Gipsy@na lange tijd trainen, toch verbetering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Gipsy@na lange tijd trainen, toch verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:32

Hoi ! Na lange tijd trainen, zet ik gipsy maar weer eens op bokt.
We zijn hier bij verzorgpaard van Lovelygirly@bokt.
Ik weet het is niet allemaal geweldig. en ik ben druk bezig met haar meer aan de teugel te laten rijden, maar dat vind ik echt super moeilijk. en zij ook
Als je dit slecht vind , zou het leuk zijn als je eens naar mijn andere topic's van gipsy keek.
Dan vind ik dat het toch best goed gaat.

Eigencommentaar:
Tenen.
Handen
En ik hang te ver naar voren.
Cap=eigenkeuze.
En ik weet dat ik te groot word voor haar.
Dus daar hoef ik geen reacties op !

Graag opbouwend commentaar !
Hier is mijn meisje Gipsy.
Afbeelding

Hier was ik dus hard bezig haar ietsjes aan de teugel te laten krijgen
Afbeelding

Omg. Die beugels , Ik weet ze zijn te kort, maar op dat moment zaten ze gewoon fijn!
Afbeelding

... tja..
Afbeelding

En na het rijden, had ik zelf nog lekker tijd om te klooien met de camera!
Hier het resultaat!
Afbeelding

Omg , wat jammer van dat riempje !!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn chik
Afbeelding

Bedankt voor het kijken, Laat je een berichtje achter ?
Kusjes [Giolli].
Ps: ik had dit topic al eerder geplaatst , maar daar werd echt bijna niet op gereageerd, en hier bij horse@work verwacht ik dat van wel...

Kus.

Anoniem

Re: Gipsy@na lange tijd trainen, toch verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:44

Hoi,

Veel van de dingen die nog niet zo goed gaan omschrijf je zelf al, alleen niet erg duidelijk. Je zegt wel dat er iets mis is met je handen, maar niet wat Knipoog
-Je handen mogen meer rechtop, en probeer wat meer een vuist te maken. Op de tweede foto houd je ook je armen vrij gestrekt. Probeer die knik erin te houden.
-Focus niet teveel op haar aan de teugel krijgen. Eerst goed van achteruit rijden, en veel overgangen. Niet werken aan de voorkant, maar juist proberen haar achterkant aan het werk te krijgen, dan volgt de nageeflijkheid vanzelf. Door aan de voorkant te gaan werken zal ze waarschijnlijk alleen maar meer in protest komen.
-Op de eerste rijfoto heb je je onderbeen vrij ver naar voren, zelfs tegen de schouder van je pony aan. Probeer je onderbeen iets meer terug te houden.
-Je beugels zijn inderdaad kort, maar als je ze wel op maat zou doen kan je niet meer goed bij de buik van je pony. Ik zou ze dus zo laten zitten.
-Je dekje zit erg ver naar achteren, aan de voorkant lijkt het zadel er zelfs niet op te liggen. En op de eerste rijfoto zie je ook dat het een beetje opkruipt/rimpeld. Schuift het tijdens het rijden? Als het dekje schuift zou ik eens goed naar je zadel laten kijken.

je topic voldoet ook niet aan de nieuwe HAW regels (geen info over niveau etc), ik zou ze nog even doorlezen anders wordt het gesloten Knipoog

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:48

Hoi,

Bedankt voor al je tips, Lachen
Ik ga vanavond op vakantie, en als we terug komen(volgendeweekwoensdag) gaan we voor een nieuw zadel kijken, we gaan dan meteeen passen, dus we nemen haar mee, dit zadel heb ik kunnen lenen, en deze paste het best, ik weet dat het niet geweldig is. maar een nieuw zadel+ dekje komt er echt aan Lachen
En dan heb ik nog eenv raag, misschien heel dom hoor Huilen van het lachen weet ik niet , maar veel mensen zeggen precies wat jij zecht, werk meer aan je achterkant.
Ik weet in mijn god niet wat het betekend. Verward Frusty

Zou je er misschien iets over uit kunnen leggen of is dat niet mogelijk via de pc ? Lachen
iig bedankt voor je tips Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:06

Chikkie96 schreef:
Hoi,

Bedankt voor al je tips, Lachen
Ik ga vanavond op vakantie, en als we terug komen(volgendeweekwoensdag) gaan we voor een nieuw zadel kijken, we gaan dan meteeen passen, dus we nemen haar mee, dit zadel heb ik kunnen lenen, en deze paste het best, ik weet dat het niet geweldig is. maar een nieuw zadel+ dekje komt er echt aan Lachen
En dan heb ik nog eenv raag, misschien heel dom hoor Huilen van het lachen weet ik niet , maar veel mensen zeggen precies wat jij zecht, werk meer aan je achterkant.
Ik weet in mijn god niet wat het betekend. Verward Frusty

Zou je er misschien iets over uit kunnen leggen of is dat niet mogelijk via de pc ? Lachen
iig bedankt voor je tips Lachen

Oei!
Dat is moeilijk uitleggen achter de computer, je kan het beste vragen aan iemand die jury of instructeur is. Zij kunnen je ook gerichter tips geven als ze jou en je pony kennen. Voor de duidelijkheid, ik ben geen instructeur maar heb wel een jaar of 9 rijervaring tot en met M2 niveau. Ik zal het proberen uit te leggen

Eerst een theorielesje, waarom rijd je een paard aan de teugel?

Een paard heeft de motor zitten in zijn achterbenen. Het is dus het beste voor hem als hij met zijn achterbenen het meeste gewicht draagt. Dat probeer je te bereiken door aan de teugel te rijden. Aan de teugel is dus niet dat hij met zijn neus naar beneden loopt (dat is in de krul), maar dat het achterbeen er onder komt. Als zijn achterbeen er meer onder komt en hij laat zijn rug los gaat hij vanzelf met zijn neus in de goede positie lopen. Hoe hij zijn hoofd houd is dus niet het belangrijkste, het is het resultaat van goed rijden. Als je aan de voorkant gaat trekken (om het even bruut te zeggen) om zijn hoofd naar beneden te krijgen dan houd hij zijn hoofd wel op de goede plek maar is hij verder nog niet aan het werk.
Als je paard zijn gewicht draagt met zijn achterbenen, zijn rug goed gebruikt en zijn hals opricht noemen we dat verzameling. (dit is de zeer simpele versie van het verhaal)

Met werken aan de achterkant bedoel ik dus dat je het achterbeen actiever moet proberen te krijgen. Dat bereik je onder andere door veel overgangen te rijden. Je pony zal dan (uiteindelijk, lange weg te gaan) zijn achterbeen meer onder zetten, zijn rug loslaten en ook het bit loslaten en netjes nageeflijk lopen. Om dat te bereiken heb je absoluut les nodig! Als je niet weet hoe je de achterkant aan het werk zet heb je iemand nodig die je helpt en ook zegt wanneer hij wel goed loopt. Je moet dit echt leren voelen en het is niet makkelijk.

Lees anders de volgende artikelen eens door voor meer informatie
http://www.manege-liesbeuker.nl/aandeteugel.htm
http://www.bokt.nl/wiki/Verzameling
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=173675

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:07

Heel erg bedankt, ik kopier dit , en bewaar het dan . dit is heel belangrijk voor mij, omdat ik graag verder wil komen Lachen

echt, nogmaals bedankt ! Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:12

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van HAW, daarom gaat er een slotje op.
Lees eerst even [HAW] Welkom op HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.