Ik rij op een giraffe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Junip

Ik rij op een giraffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 13:31

Hallo allemaal!
Ik doe sinds kort een paardje voor een meisje bij mij op stal omdat ze ziek is.
Nu wordt dit paard bijna altijd naar beneden gereden door te 'zagen'.
Gister reed ik er voor het eerst op, en hoe erg ik mijn handen ook ontspan, het is kop in de lucht en lopen.
Ik heb haar ontspannen geprobeerd te laten lopen door lange teugel te geven, maar ook dan gaat haar koppie niet omlaag.
Ook stelling vragen werkt niet.
Het is gewoon net een giraffe Nagelbijten / Gniffelen

Nu is de grote vraag; hoe krijg ik haar lekker ontspannen aan het lopen?
(Dit is dus niet mijn eigen paardje)

ikowtje

Re: Ik rij op een giraffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:35

Ik denk dat je het beste zo min mogelijk aan haar mond kan zitten en verder je niet bezig te houden met dat hoofd. Ze is door dat zagen waarschijnlijk alleen maar meer in verzet gekomen in die hals en
bij het normaal rijden zal ze dan niet zakken...
Ga lekker voorwaarts rijden en probeer de rest van haar lichaam
lekker ontspannen te krijgen, dat nekje volgt uiteindelijk misschien...
Lekker veel overgangen en aan de been rijden en dat hoofdje laten lopen, ik denk dat je daar dan toch het meeste mee bereikt. Denk niet dat ze dan opeens wel lekker gaat lopen,
maar lekker door het lijf is de eerste stap naar lekker in
die hals Knipoog
Succes!
Laatst bijgewerkt door ikowtje op 05-08-08 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:36

Longeren... Heel veel longeren.. Totdat ze na gaat geven. Dan een longeersingeltje om met bijzetteugeltjes, zodat ze leert haar rug te ontspannen.

Daarna eerst een poosje alleen in stap vragen. Goed door laten stappen en desnoods je handen iets omlaag brengen en haar vragen haar koppie te laten zakken.

Nog niet aan de teugel willen rijden. Ervoor zorgen dat ze je hand volgt is al heel wat.

Vervolgens dit in draf herhalen. Zodra dit lukt kun je in stap en draf haar proberen iets meer op te pakken. Lukt dit nog niet gewoon weer omlaag gaan rijden.

Ik zou als ik jou was de galop er pas bij pakken als de stap en draf helemaal goed zit!

Veel plezier ermee.. Misschien werkt het.. Meestal is het een kwestie van vertrouwen.

Lachen

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:49

Ik zou inderdaad beginnen met longeren. Bijzet eraan, losjes, later steeds iets meer bijzetten. Zo gaan ze de rug beter gebruiken en nageven zonder te zagen. Ik weet niet hoelang je het paard moet doen? Maar je kan beter longeren dan rijden op het moment. Ja (ligt niet aan jou)

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 13:55

Thnx voor de reacties! Lachen

Ik ga longeren met bijzet deze week.
(Ik heb een elastiek liggen, gaat het daarmee lukken?)

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:59

Geen idee, ik gebruik nooit elastiek. Als 'ie maar niet te kort is. Knipoog

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:02

Ik zou niet met elastiek gaan longeren, dit heeft vaak een harde inwerking in de mond. Als ik jou was zou ik in eerste instantie het paard zelf de ontspanning op laten zoeken. Bijzetteugel is met dit soort dingen nooit gelijk goed, je pakt haar gelijk vrij veel aan op de spieren en straks durft ze helemaal niet meer.

Als jij iets altijd op een bepaalde manier doet, gaat het tijd kosten om het jou te leren op een andere manier. Zo werkt het ook bij paarden. Ze zou eerst zekerder moeten worden voordat ze dit goed durft!

Ga eerst eens een week dagelijks longeren zonder bijzet en desnoods een bosritje ofzo en ga zodra ze haar hoofd goed durft te laten zakken met bijzet longeren. Ondertussen kun je gewoon gaan rijden, maar dan ook met vrij losse teugel en alleen vragen te zakken. Iedere cm is bijzonder en dat moet je haar ook laten weten. Zodra ze door heeft dat als ze zakt ze beloond wordt, zal ze het ook met meer plezier en nog belangrijker vertrouwen doen!

Gr.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:02

Je kan in iedere bouwmarkt, supermarkt of waar dan ook wel nylontouwtjes vinden!

Mieke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:56

zet haar paar keer aan de longe met halster( geen kopstuk)en een slofteugeltje, dan moet ze wel ontspannen lopen en kan ze haar hoofd niet omhoog doen.

lukt het nog niet zou ik gewoon niets doen laat ze met haar hoofd lopen totdat ze haar zo op die manier ontspannen voelt. dan kun je beginnen te werken met haar.

sommige paarden lopen nu eenmaal graag met hoofd rechtop

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:33

Ik ken het! Ja Vreselijk!

Reageert ze wel goed op je links/rechts teugelhulpen? Ofwel: als jij met je binnenbeen naar je buitenteugel rijdt en vervolgens een wending in wil rijden, komt ze dan in protest oid?
Gezien jij zegt dat stelling rijden ook niet wil, krijg ik die indruk iig wel. Ik zou eerst weer beginnen vanaf het begin (geen scherpe wendingen) dat ze de hulpen weer aan gaat nemen en dat steeds uitbouwen. Maar dat is waarschijnlijk een half jaar/jaren project..

Probeer iig veel met je zit en benen te rijden en van voor alleen maar contact houden en zoals al gezegd veel overgangen.

Overigens is het belangrijk dat jij onafhankelijk kan zitten, zodat je niet ongemerkt te veel aan de teugels zit (ook niet bij schrikreactie oid). Longeren kan erg nuttig zijn omdat het paard dan geen last heeft van onbalans (en onnodige teugel"hulpen") van de ruiter.
Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:55

Denk als je echt gaat rechtrichten dat het een stuk minder gaat worden, dan worden zijn rugspieren langer en zal het moeilijker worden het hoofd hoger te dragen.
Dus echt gaan gymmen , kost tijd en geduld , maar je zal uiteindelijk een heel mooi resultaat. zien

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:00

Yvet_90 schreef:
Ik zou niet met elastiek gaan longeren, dit heeft vaak een harde inwerking in de mond. Als ik jou was zou ik in eerste instantie het paard zelf de ontspanning op laten zoeken. Bijzetteugel is met dit soort dingen nooit gelijk goed, je pakt haar gelijk vrij veel aan op de spieren en straks durft ze helemaal niet meer.

Als jij iets altijd op een bepaalde manier doet, gaat het tijd kosten om het jou te leren op een andere manier. Zo werkt het ook bij paarden. Ze zou eerst zekerder moeten worden voordat ze dit goed durft!

Ga eerst eens een week dagelijks longeren zonder bijzet en desnoods een bosritje ofzo en ga zodra ze haar hoofd goed durft te laten zakken met bijzet longeren. Ondertussen kun je gewoon gaan rijden, maar dan ook met vrij losse teugel en alleen vragen te zakken. Iedere cm is bijzonder en dat moet je haar ook laten weten. Zodra ze door heeft dat als ze zakt ze beloond wordt, zal ze het ook met meer plezier en nog belangrijker vertrouwen doen!

Gr.

hier ben ik het helemaal mee eens!
als je dit zo doet met heel veel geduld,dan zal je er voor beloond worden.geloof me.