Niet met het hoofd te hoog, maar te laag lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

creative

Niet met het hoofd te hoog, maar te laag lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 10:43

Ik lees zo vaak topics met mensen die problemen hebben met paarden die met hun hoofd in de lucht er vandoor sjezen of iig niet te houden zijn.

Mijn probleem(pje) is precies het tegenover gestelde: mijn paard heeft iets nieuws bedacht tijdens buitenritten. Wanneer we gaan galopperen gooit hij z'n hoofd tussen zijn voorbenen en ik krijg hem met geen mogelijkheid meer omhoog. Duivel De controle is dus volledig kwijt, dat snap je wel! Dat brutaaltje rukt mij telkens weer de teugels uit de handen!

En af en toe wil hij ook nog wel eens een bok geven, normaliter heb ik daar niet zo'n problemen mee en bokt hij, door de verlichte zit, wel onder mij door. Maar in zo'n geval is de lol er gauw af kan ik je wel zeggen. Bloos

Ik heb nog niet echt de oplossing hiervoor en daarom zou ik graag jullie tips & tricks willen horen.

Alicia2u

Re: Niet met het hoofd te hoog, maar te laag lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:46

Is zijn mond in orde? laat eens een paardentandarts naar zijn gebit en de ligging van het bit kijken.
Als je daar problemen hebt uitgesloten wil ik je het advies geven om je teugels los te laten en been te geven, zodat hij niet op je hand kan gaan hangen. Ballkjes lopen of kleine sprongetjes nemen zou ook kunnen helpen.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:47

ik weet niet of je hem nageefelijk rijd tijdens buitenritten, maar zoja.... zou ik dit proberen te vermijden. Laat hem dan maar met zn hoofd in de lucht lopen.
En steeds korte ophoudingen maken, zowel links als rechts. Wel een goede ophouding en weer goed loslaten, zodat hij wat speling heeft.
Vaak krijgen ze dan de kans niet meer om zo te zakken.
Maar ieder paard is anders, dus of het werkt, geen idee

iig suc6 ermee!

creative

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 10:50

Ieder jaar wordt hij door de tandarts behandeld, dus dat is het niet.

En buiten durf ik eerlijk gezegd niet te teugels volledig los te laten en been geven doe ik zeker wel, zelfs een flinke schop als ik het nodig vindt.
Het probleem is dat hij het in de bak/springwei niet doet echt alleen met een buitenrit. Hij wordt dan volgens mij zo enthousiast dat hij z'n goede manieren vergeet. Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:57

Het probleem ligt in jou handen, letterlijk. Als jij de teugels niet los kan laten, zal je paard blijven hangen. Ik ken het probleem wel: paard doet z'n hoofd naar beneden en blijft maar gaan, zonder op te letten waar hij loopt. daarom zijn de balkjes en sprongetjes een goed idee. Misschien zijn er wel wat omgevallen bomen in het bos? Of kies een wat onregelmatiger pad uit om te galoperen.
Ik zou je toch adviseren om je teugels eens los te laten, wel op een geschikt stuk; lang, recht, vlak en overzichtelijk. je kunt het eerst in stap en draf proberen voordat je gaat galoperen. In princiepe moet je namelijk je paard ook buiten op een losse teugel kunnen rijden, anders heb je nooit genoeg controle om veilig naar buiten te gaan.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:59

Ooow, herkenbaar. Die periode heeft mijn paard ook gehad. 'Lekker' hard en hoofd super laag. Ze mankeerde niks, maar was gewoon stout.

Ik heb het opgelost gekregen door inderdaad hele goede en duidelijke ophoudingen te geven. Wel loslaten! Iemand heeft ook wel eens gezegd dat ik mn handen gewoon even flink hard omhoog moest doen, eventjes gemeen zeg maar, maar die tip heb ik niet gevolgd. Heb het overigens niet in 1x opgelost, we hebben wat moeten oefenen zeg maar Knipoog Heb haar hierdoor ook wel eens in de bosjes moeten parkeren Bloos

Scheelt wel dat ze verder braaf is, dus hoefde niet bang te zijn voor bokken oid. Ik rij in het bos trouwens met lange teugel en in de galop met contact teugel, dus in mijn geval zat het daar niet in.

Succes!

creative

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 12:05

Bedankt voor jullie reacties!

@ Alicia: We hebben inderdaad wel een aantal omgevallen bomen in het bos maar die zijn niet echt hoog, zo'n 50cm. En daar springt meneer vrolijk met z'n hoofd omlaag overheen. Echt op de manier van zoef zoef scheur en ondertussen af en toe het kontje omhoog op de manier van "Goh wat heb ik het toch leuk buiten!" Duivel

Ik zal toch maar eens de teugels plots loslaten wanneer hij begint te trekken, kijken of het helpt. Maar dat lijkt me wel lastig hoor.. Vanavond heb ik weer met een groepje afgesproken om buiten te gaan rijden, dus dan kan ik het gelijk eens uittesten. (zul je zien dat ie heel braaf is...)

En wat ik nog vergeten te vertellen was is dat ik zo'n riempje heb wat je aan de ene kant vastmaakt aan het kopstuk van het hoofdstel en aan de andere kant aan het zadel. Ik heb hier twee maal mee gereden en dat had helaas niet het gewenste effect. Het hielp wel wat maar toch trok hij mij de teugels uit de handen.

Zelf geloof ik (uit ervaring) dat dit ook weer zo'n fase is. Dit paard bedenkt iedere maand wel wat nieuws uit om te proberen.. (vind hem nog steeds heel lief hoor Haha! )

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:19

ik zou niet mn teugels loslaten zodra hij zakt met zn hoofd, maar eerst een flinke ophouding maken voordat je loslaat.
alleen loslaten geeft denk ik of geen effect, of het verkeerde effect

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:29

je paard dwing je volgens mij zelf van dit te doen.
Been geven en niet nageven op je handen.

Als je paard zijn hoofd naar beneden steekt dan laat je los vanvoor en drijf je vooruit. Probeer dan je paard zijn hoofd omhoog te houden door middel van geen teugel aan te nemen en toch benen, terug pakken op je zit, stem en desnoods met een halve ophouding.

Ik ben een paardje aan het zadelmal maken en al wat aan het doorrijden. Eerst vecht ze tegen druk en wanneer ze nageeft doet ze het teveel en gaat veeeeel te laag met haar hoofd, ik los het zo op zoals hierboven vermeld.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:57

Ik rijd een pony die wel is neigt naar heel diep (uit zichzelf) te lopen en te hangen, dus zorg dat hij iig niet kan hangen, handen lucht geven. Als ze zo diep loopt maak ik snelle korte ophoudinkjes omhoog, hierdoor kan ze niet hangen en brengt ze haar hoofd omhoog, misschien kan je het proberen. En been geven erbij.

creative

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:12

Oh maar ophoudingen maken heb ik ook zeker wel geprobeerd zowel eerst links dan rechts als beide handen tegelijk. En op dat moment ben ik niet echt aardig hoor. Als hij niet luistert kan hij een flinke ruk en schop verwachten. Dat is het nadeel wanneer je met een groep rijdt je bent niet alleen verantwoordelijk voor jezelf vind ik maar ook voor je mederuiters. Gelukkig raced hij er niet vandoor, dat scheelt alweer.

Ik moet gewoon iets verzinnen waardoor tijdelijk dit duiken voor hem echt niet meer mogelijk is en dan "vergeet" dat hij dat ooit heeft gedaan.