Tinker Lowara @ SGW concours --> dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Tinker Lowara @ SGW concours --> dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 10:58

Jaaaaa gisteren hadden we een onderlinge cross in Enschede, en als fanatieke ( ahum) combinatie.. besloten om eens een poging te wagen.

Lowara is een euhm.. 10 jarige ( Verward ) Tinkermerrie van het type Grai. Ik heb haar vanaf haar 2de jaar, en we rijden L1 dressuur officieel tussen de paarden.
onze aandachtspunten zijn voornamelijk dat Lowara sterk is en graag hangt/uitelkaar valt, en ik mag zelf wat losser en aardiger in mijn polsen en handen zijn ipv gezellig mee te vechten Clown
Dit is te danken aan ons jarenlange regime van niet dressuur rijden en alles toe te staan, waardoor Lowara erachter is gekomen dat ze eronder uit kan komen door zich sterk te maken of uit elkaar te vallen.Hier werken we hard aan in de lessen, en elke dag gaat het weer een stuk beter.

het concours bestond dus uit een B dressuurproef, een parkours springen en een enge cross Clown
Dressuur waren we 1e met 197 punten, springen foutloos en binnen de tijd, en de cross bijna foutloos.. tot de een na laatste hindernis Nagelbijten / Gniffelen
de waterbak vond Lowara maar niets ( mietje).. dus gediskwalificeerd.
maar ach.. van alle deelnemers die dag waren er maar 5 niet op de waterbak gediskwalificeerd, dus op zich best netjes gereden.

Hierbij de foto's van de dressuurproef:

inrijden.. dan is Lowara nog flink stug en druk

Afbeelding

Afbeelding

wow.. ik heb zowaar m'n tenen naar het paard Ja

Afbeelding

draven

Afbeelding

DING DING... Uw paard is los Clown het plaatje veranderd dan echt totaal vind ik

Afbeelding

aan de beenhulp en de stelling te zien.. schouderbinnenwaarts? stelling naar buiten? was in ieder geval bezig met een omstel actie

Afbeelding

Iets hoger instellen

Afbeelding

en de proef in.. waar ik dus niet tevreden over was ( ook al was ik 1e met 197 punten Clown ) ze was echt stug.. gaf weinig stelling en viel vaak uit elkaar. dit is in de foto's goed terug te zien.

Afbeelding

Afbeelding

middenstap

Afbeelding

drafje

Afbeelding

en de gruwel van de dag Clown .............. Nagelbijten / Gniffelen
hier zie je dus dat ze zich gewoon sterk maakt, en ik haar gewoonweg niet meer kan houden. dag ontspannen paard.. hallo uit elkaar val Lowara.. zucht..

Afbeelding

nou.. bennieuwd wat jullie ervan vinden Ja

WenK

Re: Tinker Lowara @ SGW concours --> dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:02

Grappige foto's hoor...

Valt me op dat ze behoorlijk op de voorhand is, wellicht versterkt doordat ze overbouwt is?

Verder vind ik haar zo op de foto's te weinig van achter naar voor. Ik krijg er een beetje het gevoel bij dat ze van voor uiteindelijk het krulletje wel (een beetje) opzoekt, maar door het lijf nog te weinig doet.

Overigens vind ik het zonde hoe je haar invlecht, doordat de vlecht zo naar onder gevlochten is toont de hals ook nog eens veel zwakker/dunner dan ie al is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:19

Ik vind haar hier inderdaad gigantisch op de voorhand lopen, maar dat kan inderdaad verergerd worden door haar bouw. Ik zou heel veel gaan schakelen, zodat ze haar achterhand goed gaat gebruiken.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:45

Ze loopt idd hard op de voorhand , aan de foto's te zien is ze ook heel sterk in haar mond?
Wel een mooi paard en zeer mooie manen!! Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 22:27

maar.. hoe raden jullie aan om haar minder op die voorhand te laten lopen?
ik rij namelijk al continue overgangen en vraag steeds stelling en contra stelling om haar los te laten lopen. maar ik krijg haar gewoonweg niet van die voorhand af

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 07:33

Ten eerste, dit is heel moeilijk precies te zeggen omdat er per paard net wat andere dingetjes kunnen zijn, maar misschien kun je wel wat uitproberen van onderstaande...

Houd haar op je zit onder je, geef been bij. Als ze sterk wordt van voor geef je been bij, zij moet achter zo actief worden dat ze voor los gaat laten. Op het moment dat ze op 1 kant sterker wordt geef je aan die kant been. Daar ben je heel consequent in, been (kuit!) is voorwaarts zo niet schop en of tikje tot ze echt naar voor schiet. Dat beloon je en je doet het opnieuw door vriendelijk vragen (constateren, corrigeren, controleren).

Verder kun je heel mooi schijnovergangen rijden, terug naar bijna stap, maar houd haar heeeeeel actief achter. Let er echt op dat het niet "langzaam draven" is maar een mooie actieve schijnovergang, na een paar passen vraag je weer meer voorwaarts. Zo ook een voorwaartse schakeling, je wilt maar een kleine reactie, daar kun je ook in spelen, soms vraag je net even 2 passen meer activiteit achter en dan weer terug, een andere keer vraag je echt een middendraf.

Zorg er voor dat je bij alles wat je doet echt blijft ZITTEN. Been af laten hangen, reactie op je uit en voorwaarts denken. Als je dat voor elkaar hebt kun je al een heel stuk fijner werken denk ik.