springprobleem!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CARTOUCHExxx

springprobleem!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:17

hallo allemaal Haha! ,leuk dat jullie me willen helpen.
ik heb een Engels volbloed Vingers aflikken Cool(ex-renpaard).
Ze springt erg goed en ik denk ook dat ze het graag doet.
Maar als er bv,een waterbakhekje of muur onderstaat panikeerd ze.
ze stopt en steigerd.
mijn vader rade me aan om voor zo een sprong een tik met de zweep te geven.
is dat de oplossing? Koe

L_ola

Re: springprobleem!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:19

Nee, een tikje met de zweep is niet de oplossing.
Laat haar eens aan de hindernis ruiken, en probeer het dan nog een keer.
Stopt ze weer, nog een keer laten ruiken.
Bij mij hielp het. Steeds er naar laten kijken/ruiken, tot ze het niet meer eng vind.
Je kan natuurlijk altijd een een tikje geven als aanwijzing van doorgaan.
Maar meestal helpt een '' tikje " niet, en worden tikjes zweepslagen. Lachen

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:22

Nou niet in eerste instantie.... Ik denk dat ze het gewoon niet kent, dus het eng vind als er iets anders staat dan een normale hindernis. Het is een kwestie van veel oefenen en je paard laten merken dat het niet eng is. Dan zou ik persoonlijk niet met de zweep beginnen...

Ik rijd een paard dat in het begin nooit enge hindernissen sprong, door veel geduld en vaak doen is het wel gelukt. Ik liet hem altijd eerst op zijn gemak naar de hindernis kijken, een paar keer naartoe stappen, hem op zijn gemak stellen, een keer de andere kant laten kijken. Zo heeft hij geleerd dat die hindernis hem niet opeet en hij er gewoon over heen kan springen.

Probeer netjes aan te rijden en haar goed op te sluiten, een keer stoppen is niet erg maar probeer haar ervoor te houden.... al kijkt ze er 100 keer naar, uiteindelijk springt ze hem wel. Natuurlijk als ze al een paar keer geweigerd heeft kan je haar best een keer een tikje geven maar niet straffen.

heb je les? Anders moet je een keer vragen om het samen met je instructeur te oefenen als ze het zo eng blijft vinden.

Zie dat hierboven bijna hetzelfde geantwoord is! Haha!

CARTOUCHExxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:28

bedankt lola en japp!!!ik zal het zeker is uit proberen en alle mogenlijke tips ijn welkom! Haha!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:31

Misschien is het wat om eens een schriktraining te doen, heel wat anders dan springen dat weet ik....maar je paardje krijgt er meer zelfvertrouwen van.

CARTOUCHExxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:33

Wat is een schriktraining?

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:35

Jah dat is heel erg leuk, hebben wij op stal ook gehad en in het begin vond ieder paard het doodeng maar na een tijdje deden ze het bijna allemaal.

Wij moesten over zeiltjes lopen, een afgezet stuk met allemaal platte plastic flessen, de rookmachine enz enz. Heel erg leuk en leerzaam.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:37

CARTOUCHExxx schreef:
hallo allemaal Haha! ,leuk dat jullie me willen helpen.
ik heb een Engels volbloed Vingers aflikken Cool(ex-renpaard).
Ze springt erg goed en ik denk ook dat ze het graag doet.
Maar als er bv,een waterbakhekje of muur onderstaat panikeerd ze.
ze stopt en steigerd.
mijn vader rade me aan om voor zo een sprong een tik met de zweep te geven.
is dat de oplossing? Koe

Nee! Probeer eerst andere dingen, in plaats van gelijk naar die zweep te grijpen. Misschien is er wel iets wat haar doet herrinneren aan iets vervelends. Misschien loopt ze daarom ook wel niet meer op de ren baan?

meloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:48

nou als je weet zo van oei daar kan ze wel is op gaan weigeren zou ik hem zelf wel even opvrissen dus exstra druk geven en misschien wel een schopje als die stopt laten ruiken een een schopje geven als die daarna springt belonen zo niet kan je hem beter een tik verkopen zo dat die het weet dat het fout is wat ook handig is om echt bij elke hindernis denken dat die stopt en echt heel veel druk te geven zo dat die weet dat die er over heen moet ik heb ook een pony gehad die het ook bets wel eng vond maar als ik heb dan twee gelopsprongen vantevoren een schopje te geven en exstra druk ging die meestal wel door.

suc 6 er mee

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:56

Je paard stopt omdat hij bang is en de hindernis niet vertrouwd. Als jij hem op dat moment bestraft voor zijn onzekerheid maak je hem alleen maar onzekerder. Laat je paard eerst eens aan al die nieuwe dingen wennen.
Je kunt hem wel over die hindernis heen slaan, maar daar krijg je alleen maar meer problemen en een angstiger paard voor terug.

Heel goed en uitgebreid belonen als hij de hindernis durft te nemen. Schriktraining zou ook een hele goede oefening zijn voor je paard. Moet je even hier op bokt of youtube (filmpjes) zoeken naar info hierover.

Succes!

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:37

begin inderdaad niet met tikjes...
Probeer haar anders is aan de hand langs dat soort 'enge' dingen te begeleiden en rustig te laten ruiken, een keer los te laten springen over zo'n sprong en haar rsutig te laten wennen
aan dit soort enge dingen

Mieke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:44

als ik jou was, zou ik met je paardje naar de hindernis toewandelen. eerst wat verder ervoor stoppen. belonen, omdraaien terug er naar toe wandelen maar dan weer iets dichter . belonen. tot je er helemaal voor staat en dan belonen. zo door gaan totdat ze er geen schrik meer van heeft. ze zal nog een paar keer protesteren. En als ze er een keer overspringt, moet je ook direct stoppen en een dag later opnieuw proberen. Je moet het plezant maken voor het paard.

En als ze het dan nog niet doet. zou ik gewoon de waterbak ergens leggen. zonder hindernis. en haar er zo proberen over te krijgen. uiteraard zonder zweep. en als ze dat doet! kan je het met hindernis proberen.