Strandrit, weinig ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Strandrit, weinig ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 19:16

Hoihoi,

Dit leek mij de beste plek voor mijn vraag. Dus bij deze:

Ik heb van mijn 7e tot mijn 11e les gehad. Dat is nu dus alweer 6 jaar geleden. Tussendoor heb ik af en toe gereden op paarden en pony's van kennissen. Ik beheers draf prima, maar galop een stukje minder.

Nu wilde ik samen met wat vrienden een standrit gaan maken. 6 jaar niet serieus gereden en dan meteen weer een flinke rit maken... daar maak ik me eigenlijk nog niet eens heel veel zorgen over. De rengalop over het strand, echter. Lijkt me wat minder betrouwbaar met mijn ervaring.
Wat vinden jullie? En hoe kan ik het het beste aanpakken? Ik wil het namelijk wel erg graag doen.

lovefenny

Re: Strandrit, weinig ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:19

misschien eerst ergens anders een buitenritje gaan maken? niet over het strand maar gewoon even weer oefenen met galopperen enzo.. niet direct op dat gróóóte strand, want dat gaat hárd hoor;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:21

Strand gaat te hard denk ik. Je moet eerst je balans weer even hebben. Lachen

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 19:23

Dat was inderdaad waar ik ook aan twijfelde. De snelheid, en mijn balans.
Maar een (ander) buitenritje maken lijkt mij inderdaad ook wel een goed idee.
Misschien een lesje of 2 meepikken op de manege waar ik reed?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:37

Een paar lesjes lijken me idd een goed idee. Ik neem aan dat je de strandrit op een manegepaard maakt? vraag ook om een betrouwbaar paard/pony die niet knoerthard aan de kletter gaat, maar zich laat terugnemen zodat je wel een rem hebt als je je balans verliest. En rijd de rit met je beugels een gaatje korter, dan heb je iig meer steun...veel plezier!!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:41

Eerst een paar gewone buitenritjes maken, zou ik zeker doen!

Een strandrit is geweldig, echt, maar wat Juul en lovefenny zeggen: het kan héél hard gaan.
Misschien zelfs wel té hard voor je en dan moet je goed weten, wat je doen moet.
Stel dat je paard aan de kletter gaat en je houdt hem niet meer...
Niet dat ik je bang wil maken, maar ik heb zelf jarenlang heel veel strandritten gemaakt en vond het toch altijd wel spannend als een paard het ineens op zijn heupen kreeg en voor zichzelf ging beginnen.
En dat gebeurde ook met lieve, rustige manegepaarden...

Mieke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:03

ga een paar keer les nemen in een manege voor je gaat, dan word het paardrijden je wat meer gewend. maar eigenlijk moet je geen bang hebben, strandpaarden zijn braaf. ze kunnen zeer snel zijn maar zitten meestal heel fijn in de galop (bij mij toch) en als je je niet op je gemak voelt ga dan staan in je stijgbeugels en hou je benen stil.

Maripossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:17

Op Ameland heb je een stal waar je in groepen naar het strand gaat. Altijd genoeg begeleiding. Je hebt daar ritten van een uur: zonder galop, anderhalf uur: met galop en twee uur waar je in rengalop gaat, of in elk geval heel hard (tenzij je op de liefste en sloomste fries van de hele wereld zit) zoiets zou jij denk ik ook moeten doen, eerst gewoon wat buitenritjes maken, misschien zelfs met begeleiding voor de zekerheid, en dan pas naar het strand.

mvkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:41

Maar je hebt toch ook ritten voor minder gevorderden? Tenminste dat meen ik..
Anders zou ik toch maar een aantal keren van te voren oefenen..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:43

Ga eens een paar keer op een manege lessen en vraag dan aan de instructie hoe die er over denkt.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 21:41

Bedankt voor de tips!

En mvkj, ik ga met 2 vriendinnen van me, die zijn beide vergevorderd, en ik wil ze natuurlijk ook hun plezier gunnen. Dan lijkt het me handiger (of iig leuker voor hun) dat ik weer wat ga wennen aan het galopperen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:43

Er zijn ook meer dan genoeg maneges die wel stevig galopperen, maar geen rengalop doen. Dat zal wellicht ook schelen Lachen.

Maar inderdaad, eerst maar een paar lesjes nemen Lachen