wegrennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loe

wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 18:27

Hallo

Na lang zoeken naar een oplossing open ik toch maar even een topic in de hoop dat er misschien iemand in de zelfde situatie heeft gezeten als ik nu.

Ik heb sinds maart een 5-jarig haflingerruintje. Een beestje met een verleden( veel verschillende baasjes gehad etc.), maar een schat van een pony. Toen ik hem kocht was hij erg vlug. Maar ik dacht dat ik dat met wat vertrouwen en gewoon iedere dag even rijden of beweging geven er wel uit zou krijgen. Hij had waarschijnlijk gewoon te lang niet meer gereden en alleen maar op de wei of op stal gestaan.
Meteen de eerste week ging het al goed mis. Tijdens een buitenrit ging hij zo ongelooflijk hard aan de kletter tussen bomen en sloten door dat ik er halverwege voor mijn eigen veiligheid ben afgesprongen. Pony was door voetgangers gevonden en gelukkig was alles goed met hem. Buiten rijd ik hem nu met een stang en dat gaat veel beter. Pony is blij als ie lekker mee naar het bos mag, en ik heb totaal geen spanning op de stang, kan hem met 1 hand en losse teugels rijden.
Binnen rijdt ik hem met een gewoon gebroken bitje, binnen met stang ben ik erg tegen. Maar ook binnen krijgt ie het soms ineens op zijn heupen en gaat als een dolle hond de bak door. Niet kijken, gewoon gaan. Tot nu toe ben ik gelukkig nog wel altijd blijven zitten.
Nu vond ik dat het beestje een kans moest krijgen en dat hij vast nog gewoon even moest wennen aan weer een nieuw baasje en een nieuwe omgeving. Veel grondwerk gedaan, poetsen, knuffelen, wandelen...een beetje zijn vertrouwen winnen. Ik dacht dat het "wegrennen" dan ook wel minder zou worden.
Maar na een maand of 2 van met lange teugels rijden in de binnenbak, hij was totaal ontspannen en ik dacht dat hij zijn ontsnappingen niet meer nodig had omdat hij zich op zn gemak voelde, ging hij gister weer aan de kletter en dit keer scheelde het echt maar heel weinig of ik had waarschijnlijk alle botten in mn lijf gebroken.

Mijn vraag was eigenlijk: heeft iemand dit gedrag ooit meegemaakt en wat zou de reden kunnen zijn? Even op een rijtje|:
* Ineens wegrennen en dan voorlopig niet meer stoppen
* Dit op de meest vreemde momenten, soms aan het begin, soms na een uur
* Heel gevoelig zijn op de ruiter, teugels korter pakken is soms al een reden om te gaan
* En de rest van de tijd (80%) super lief en zelfs een beetje sloom zijn
* Is niet gevoelig op de rug of benen, kan overal aanraken en masseren
* Reageert wel heel heftig op voorwerpen in mensenhanden (alsof hij wel eens geslagen is...angstig)

Ik doe zo mijn best voor dat beestje, zit heel stil, maak geen grote gebaren met handen en benen, rijd hem ongeveer 6x per week, wissel binnen en buitenrijden af, heb les en als we samen in de bak aan het spelen zijn is hij graag bij mij ( achter me aan lopen, komen knuffelen enzo). Ik zou zo graag weten wat er aan de hand is, want zo is hij gewoon niet betrouwbaar en ik wil het graag oplossen. Ik ga nog eens zo hard tegen een muur aan, en ik heb het idee dat er gewoon iets is wat hem dwars zit, geen puberteit ofzo, maar echt iets anders.....wie kan helpen??

breakie_

Re: wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:11

hoe je dit zo allemaal typt lijkt het wel of hij vertrouwen in je heeft. ben je ook bang dan als hij de vandoor gaat of vandoor wil gaan dat moet je niet zijn sommige paarden vinden dit aleen maar leuk! en probeer dan heel ontspannen te zitten, meschien vind hij het te saai met rijden kan ook ik weet niet wat jij allemaal doet met rijden;) maar het kan ook zijn dat de pony dan heel bang is.. meschien dat jij dan iets doet waar hij bang voor word ik weet niet? meschien heb je dat zelf wel niet eens door is hij gevoelig voor je benen enzo? is hij vroeger mishandeld? je hebt hem ook nog niet zo lang begrijp ik? als je m net hebt kan het ook uitproberen zijn kijken hoe jijdan reageert of jij dan bang word enzovoort dat doet elke pony in het begin maar elke pony doet het op een andere manier.maar dat hoeft niet het kan ook angst zijn.kijkt hij dan bang en is hijdan gespannen? als hijdan bang is moet je zorgen dat hij niet bang hoeft te zijn gewoon heel ontspannen zitten als hij gespannen word of bang word, moet je zorgen dat hij niet bang hoeft te zijn , veel met hem praten, je hoeft niet bang te zijn ik ben bij je enzovoort.. dan krijgtie nog meer vertrouwen in je wat zegt je instructeur hier over dan?

Loe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 11:36

Instructrice gooit het op uitproberen, maar daar ben ik niet van overtuigt. Hij voelt echt angstig aan als hij zo wegrent en hij doet niets om me eraf te krijgen. Dat is toch wel waar een pony z'n best voor doet als het uitproberen is.
Ik zit zelf heel rustig, ben van tevoren niet bang, tijdens wel Bloos, maar ik doe naar mijn weten niets wat hem kan aanzetten.
Het ineens wegrennen doet hij ook af en toe, in 5 maanden tijd heeft hij het nu ongeveer 5 a 6 keer gedaan. Maar het feit dat hij het ineens doet, ineens kan veranderen, maakt dat ik eigenlijk continu moet opletten.
En idd zijn verleden weet ik weinig van. Ik heb 1 jaar van zijn leven weten te achterhalen a.h.v een oude eigenaresse. Haar reden tot verkoop was ook dat wegrennen. Het werd te gevaarlijk iedere keer. Verder weet ik dat hij 2 keer op de handelsstal heeft gestaan waar ik hem heb gekocht en dat hij ergens anders weer is geboren.

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:40

oow maar handelaren zijn ook niet altijd aardig voor paarden sommige wel.. weetje niet waardie geboren is dan meschien ziet hij dan iets waardie heel erg bang voor is en vluchtie

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:40

Ik weet percies wat je bedoelt k heb ook zo'n pony..

Zo rijd je hem weken goed en dan gaat hij ineens uit het niets rennen. Niks om bang voor te zijn nee uit het niets.. Stopt ook het komende uur niet meer met rennen. Als hij dan eenmaal gestopt is staat hij helemaal te trillen van angst terwijl er niks gebeurt is..

In het begin gebeurde dit ook vaak met mijn pony.. Ik heb hem nu een jaar en hij doet het al bijna niet meer..

Heb ook geen idee wat je eraan kan doen..

Loe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 11:45

@breakie_: zijn eerste eigendomssticker staat op naam van Molenwei bv. in Bemmel. Een vee-handelaar. Maar dat zegt me niets, is niet een hele bekende of iets. Nouja er kan altijd wel wat gebeurd zijn, hoop maar dat het er ooit uit gaat...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:47

Kan je geen reading laten doen?
Dit heb ik wel gedaan toendertijd met mijn paardje.
Hier kwam uit dat hij me nog niet 100% vertrouwde. Er kwam ook uit dat hij er niet meer vandoor zou gaan.
Sinds dien is hij er bij mij ook niet meer vandoor gegaan, bij mijn toenmalige verzorgster wel een paar keer.

Metalstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:22

ik denk eigelijk dat het ook angst is zo te horen..ik heb zelf ook met mijn paard dat dernaast super veel vertrouwen maar als ik erop zit dan is dat wat minder.. met heel veel gedult meot het dnek ik wel goed komen.. als hij er vandoor gaat mischien teugels iets losser laten dat hij minder druk op zijn mond heeft.. en dan je goed vast houden aan het zadel zodat je blijft zitten.. ondertussen ook tegen hem praten en proberen met je stem te kalmeren..

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:50

'n Reading is een goed idee, je pony heeft in z'n jonge leventje met verhuizingen al een aardig verleden opgebouwd.
Ook kan een paard/pony van iets in z'n ooghoek schrikken, iets wat jou zelf totaal niet opvalt - toen mijn paard net op haar nieuwe stal stond schrok ze van van alles, wat wij zelf 'gewoon' vinden (mijn paard schrok dan gelukkig alleen en gaat gelukkig niet aan de kletter maar wil het daarna wel even goed bekijken - nieuwsgierig aagje). Als angst de oorzaak is, kun je b.v. door een aantal weken Bach bloesems te geven in de voor jouw paard geschikte combinatie, dit goed verhelpen.
En misschien z'n ogen laten nakijken, misschien ziet hij slecht?
Succes!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:48

Het komt bij mij enerzijds over als een echte "Maflinger" en daarbij is hij pas 5.
Heb verschillende haflingers zo ineens door de bak zien scheuren terwijl ze 9 van de 10 keer super braaf zijn.
Anderzijds is het een jonge ruin, waarschijnlijk nog in de groei lichamelijk en geestelijk.
Misschien kan je beginnen met lange lijnen werken als overgangsfase tussen grondwerk en rijden?
Verder heel consequent en duidelijk blijven, of het nu angst of pubergedrag is. Als jij vindt dat er geen reden is om bang te zijn dan moet hij op jou vertrouwen en dus ten alle tijden zijn aandacht bij jou houden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:32

volgens mij is dit gewoon een paard met een verborgen gebrek, en als je hem niet al sinds maart had gehad, had ik gezegd dat je hem z.s.m retour moest sturen.
Net als bijv. kribbenbijten moet hollen gemeld worden. Het is een ondeugd. Maar omdat je hem al maanden hebt, wordt het bijna onmogelijk om te bewijzen dat hij het vóór de aankoop ook al deed. Tenzij je hem van een handelaar hebt, dan kan je alsnog proberen hem terug te brengen als je snel bent.

maar aangezien jehem al 5 maand hebt, zul je dat niet meteen van plan zijn.

Hoe dan ook, helaas zijn dit soort paardjes onverbeterlijk en uiteindelijk levensgevaarlijk. Klinkt hard, maar de meest eerlijke oplossing is ofwel pensioen ofwel slacht.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:34

Is er niks lichamelijks aan de hand (zadel, rug, etc)? (of heb ik hier per ongeluk overheen gelezen)

Goed van je dat je hulp zoekt en het niet snel opgeeft Lachen Wie weet kan je het gewoon oplossen (met veel geduld), dit is wel zo eerlijk om te proberen!

Misschien zijn ze tijdens zijn inrij periode te hard van stapel gelopen en associeert hij rijden dus met een vervelende/moeilijke ervaring en probeert hij er zo onderuit te komen.

De tip van Lise81 zou ik ook aanraden om te proberen (lange lijnen).

Zorg ook dat je de vertrouwensband steviger maakt, maar laat ook duidelijk zijn (dmv grondwerk en geen dwang!) dat JIJ de leider bent. Veel oefenen en zorg dat je zelf geen angst heb die hij aan kan voelen.

Succes ermee Lachen

Loe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 08:38

Dankje voor alle reacties.
Ik heb de pony idd een "kans" gegeven. Ik had hem meteen terug kunnen brengen na de proefperiode, vanwege het rennen en schrikken, maar ik heb ervoor gekozen om te gaan proberen of ik het eruit kan krijgen. Iedere pony verdient een kans vind ik. En zeker als je als 5-jarige al meer dan 8 eigenaren hebt gehad.
Lange lijnen ben ik nu aan het aan oefenen en over het algemeen gaat dat heel goed. Het rechtrichten is nog een probleem, maar met mijn instructrice ben ik daar hard mee aan het werk.
Het wegrennen is tot nu toe nog steeds goed gegaan (ben blijven zitten), maar is voor mij wel een feit waar ik rekening mee moet houden. Ik geef hem graag een kans,maar zoals iemand al zei: het moet niet gevaarlijk gaan worden. Misschien dat ik eens iemand laat komen voor een reading, ik zou mijn pony zo graag willen begrijpen en laten weten dat hij nu "veilig"' is, en geen angst meer hoeft te hebben..
Ik zal over een tijdje weer een update geven, met hopelijk goed nieuws Haha!