Handenprobleempje, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Handenprobleempje, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 11:57

Hoi bokkers,

Als ik aan het rijden ben dan heb ik een klein probleempje. Als ik linksom aan het rijden ben, dan heb ik mijn linkerteugel te strak en mijn rechterteugel te los. Ik ben dus aan het 'fietsen' als het ware. Hoe zeer ik er ook op let ik betrap mezelf er steeds op. Wie heeft hier de gouden tip voor?

Alicia2u

Re: Handenprobleempje, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:12

Rijden met één teugel Knipoog rij voorlopig een tijdje alleen met je buitenteugel en je zit. Binnenteugel is er alleen ter ondersteuning.

De oorzaak van dit probleem ligt waarschijnlijk bij een scheef paard. Vraag dus aan je instructrice of ze le kan helpen met het rechtrichten van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:14

Ik doe dat ook. Maar als je er beter op gaat letten zul je merken dat je als je je buiten teugel eraan hebt veel meer kan met je paard. Gewoon jezelf eraan blijven herinneren dus. Ja

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:15

Ik heb dat ook weleens.
Gewoon jezelf eraan herinneren werkt het beste, denk ik. Ja

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:17

Misschien knoopje maken in de teugek, dat je de teugel net voor de knoop pakt? ik heb eigelijk geen idee of dit een beetje werkt, maar dit was het enige wat me te binnen schoot Haha!

Rijden op een teugel klinkt logisch Knipoog lijkt me alleen wel een beetje eng Bloos

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:29

Pak gewoon één teugel op maat en laat de andere los. Mocht er dan toch iets mis gaan, kun je altijd je tweede teugel erbij pakken.
Maar eigenlijk is rijden met één teugel veiliger dan met twee, want als je de linkerkant van je paard kan stoppen, stop in de meeste gevallen de rechterkant ook (en andersom Knipoog ). Terwijl als je met twee teugels rijd en je paard gaat op hol, helpt het zelden om aan beide teugels te trekken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:39

Ik herken je probleem. Ik ben het niet eens dat je met één hand moet gaan rijden. Dan stel je je probleem namelijk uit volgens mij. Je moet namelijk het gevoel krijgen in die hand. En dat kost tijd, maar het is haalbaar.

Eigenlijk zit het probleem dan in je buitenhand. Die is dan te los. Door gebrek aan steun gaat je paard dan op je moeilijke hand 'hangen' en dat versterkt elkaar. Mijn instructrice let er enorm op bij mij. Als ze haar mond al open doet, weet ik het al. Haha! Ik heb springteugels met van die leertjes. Ik let er op dat ik mijn handen op hetzelfde 'leertje' heb zitten en dan voel je op een gegeven moment dat de ene kant losser zit dan de andere kant. Ook doe ik moedwillig af en toe gewoon mijn moeilijke kant-hand wat mee naar voren steken. Zo geeft mijn paardje na en dat vereenvoudigt mijn 'gelijke' teugeldruk. Maar ik ben inmiddels ook al een jaartje aan het tobben hoor. Het eureka-gevoel heb ik al een paar keer gehad en dan ga je het vanzelf echt voelen!

Ik wissel veel van hand. Dan voel ik de goede kant en streef ik ernaar de moeilijke kant net zo goed te houden en veel stelling (naar buiten) en slangevoltes rijden. Dat werkt ook enorm. Ook stelling in een volte naar buiten. Keimoeilijk maar heel bevorderlijk voor je handhouding.

Hopelijk heb je iets aan mijn tips.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 15:46

Bedankt voor de tips. Helaas is het rijden met 1 teugel ook niet echt een optie aangezien ik met dit paard bijna alleen maar in de les rijd. Niet om kwaad te spreken over mensen bij mij in de les, maar het gebeurt regelmatig dat je ineens de andere kant op moet of wat dan ook. Plus dat het paard waar het om gaat er een behoorlijk tempo in heeft zitten, gemiddeld hoger als het tempo van de overige paarden. Ik zal van de week eens aan het werk gaan met de tips en ook eens vragen of de instructrice er duidelijk op wil letten.

Metalstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:22

zet overdreven gezegd je binnen hand gewoon naar voren en hou goed contackt met de buiten teugel.. verder veel binnebeen.. Knipoog

mvkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:51

Zoals al aangegeven, springteuegls met van die nopjes/leertjes.. En dan beide teugels op de zelfde maat , en opletten dat je je handen naast elkaar houd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:56

Misschien helpt het om 2 letters in de bak te kiezen (B en E bijvoorbeeld) en elke keer dat je langs die letters gaat denk je aan je handen. Wat ook goed helpt is om iemand mee te laten kijken die je elke keer aanspreekt als je het weer verkeerd doet.

tessnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:02

Misschien een riempje tussen de teugels?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:21

Zoals idefix al zei, springteugels met leertjes. Dan kun je vastpakken bij een bepaald leertje, en dan zit je eigenlijk nooit verkeerd Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:29

Toch moet je met die springteugels oppassen. Kijk in de winkel goed of de leertjes wel op gelijke afstand zitten. vaak zit er namelijk toch verschil tussen de linker en rechter teugel!

Saffierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:36

ik heb dressuur teugels met leertjes, precies voor het zelfde probleem!

Caroline17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:57

Gewoon goed erop blijven letten.

lisannewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:49

misschien helpt het om een bruggentje te maken met teugels tussen je handen.
Als je op de linkerhand rijdt: je linker teugel ook in je rechterhand doen met ongeveer 10 cm. er tussen.
Als je op de rechterhand rijdt: doe je dit anders om.
zo wordt je gecoriceerd door je zelf.
ik hoop wel dat het zo duidelijk is uit gelegt.
succes