Middengalop verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Middengalop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:04

Ik rijd nu al een poosje in de M1 met mijn paardje. Er zijn een aantal dingen die ik vaak op mijn protocollen terug zie komen, waarvan de middengalop de meest voorkomende is. Vast commentaar is "Moet meer".

Voor mijn gevoel vertrekt hij echt wel op het moment dat ik iets achterover ga zitten en hem van voor iets ruimer laat. Ik denk echter dat hij vooral sneller gaat galloperen in plaats dat hij echt zijn pas verlengt. Heeft iemand tips hoe ik zijn sprong groter kan maken?

Hetzelfde probleem heb ik met de uitgestrekte stap. Zijn basis stap is al redelijk kort, in dat hij eigenlijk niet eens met zijn achterbeen instapt. Dalen in de hals doet hij wel. Hij verlengt ook wel iets, maar het is gewoonweg niet genoeg. Ook hier zijn tips erg welkom.

Iemand enig idee hoe ik deze 2 punten kan verbeteren?

amillia

Re: Middengalop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:11

balkjes kunnen helpen

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:21

In de uitgestrekte stap de hals meer laten dalen, als hij te snel stapt is het ook niet goed, dus kun je er beter voor zorgen dat zijn halslengte en lengte in zijn lijf in orde zijn en als het meezit krijg je iig een 6-je hiervoor. Zelfs Bonfire stapte amper over en Anky is toch ook een heel eind gekomen Knipoog

Middengalop is een kwestie van veel trainen op wegrijden en terugkomen en zelf groot denken in zijn galopsprongen. Hij mag niet harder, maar moet juist ruimer. Probeer hem anders in de hoek iets ronder en lager in te stellen voordat je vertrekt en geef hem wat lengte. Probeer er anders met je instructie wat meer aandacht aan te besteden, want hoe hoger je gaat rijden hoe meer alles voor elkaar moet zijn!

sowiezo is balkje lopen altijd een goede oefening!

succes!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:22

Ik rijd zelf geen wedstrijden, maar help iemand die M2 rijdt en kijk vaak naar haar lessen. Zij moet de uitgestrekte draf en middengalop meer voorbereiden, dus het tempo van arbeidsdraf en arbeidsgalop ieieiets lager, bij je houden, attent maken van hee, er gaat wat gebeuren. Dat doe je in de wending en dan kun je mooi 'vertrekken' wanneer je je middengalop oid moet laten zien. ik kon het verschil duidelijk zien. Eerst versnelde het paard in 2 a 3 passen, en daarna zag je direct actie. UIteindelijk is het tempo hetzelfde, dat is het gekke, maar je ziet meer verschil.

Voor je stap zou ik zo gauw niet iets weten. Misschien oefenen tijdens het longeren en dan flink het achterbeen stimuleren?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:27

heel veel schakelen in galop!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:31

Schakelen ben ik in ieder geval al mee bezig (ter voorbereiding op de galop/stap/galop iovergangen in de M2). Als ik er dan over nadenk is het een kwestie van het onderbeen meer onderbrengen en daar kan het inderdaad best eens aan liggen. Dat vindt hij erg moeilijk en protesteert daar ook snel en heftig op. Ik vrees dat ik daar ook een beetje tegen exterieurmatige problemen aanloop.

Talonius, wat jij zegt klopt. Soms scoor ik er nog een 6je voor als ik precies doe wat jij zegt. Vooral niet te veel aan rommelen. Balkjes zal ik zeker proberen. Iemand enig idee wat een goede afstand is om hem te "dwingen" zijn stap wat te verruimen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:32

Wat ikzelf een hele fijne oefening vind voor de middengalop is een oefening uit het boek 101 trainingsoefeningen.
Je rijdt in galop een grote volte op, bijv. bij B en telt de galopsprongen tot E. Nu rij je rest van de grote volte en je probeert er 1-2 passen af te krijgen op het stuk van E-B. Nu rij je van B-E weer verzamelde/arbeidsgalop en probeert hetzelfde aantal passen terug te krijgen als de eerste keer.
Beetje bij beetje wil je uiteindelijk het aantal passen op de tweede helft gaan minderen (maar daar gaat even tijd overheen).

Met deze oefening kun je heel goed controleren of je inderdaad verruimt, en nog belangrijker: of je ook weer terugkomt naar je oude basistempo!

Mijn paard ging de middengalop trouwens pas snappen toen ik hem een keer op een echt lang stuk kon wegrijden. Toen ging hij in een 20x40 baan ook eindelijk verruimen. Terugrijden is nog even andere koek, dat wil nog niet zo. Dus eventueel kun je ook een keer naar buiten: zandpad op en probeer hem maar eens naar zijn limiet te rijden, mooi opwaarts laten springen en niet versnellen.

De stap doe ik aan de longe veel mee, vooral balkjeswerk helpt erg goed.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:35

afstand verschilt per paard, wellicht dat je tijdens het balkjes lopen de afstand iets verruimt zodat hij wel ruimer moet. Je kunt het ook stimuleren tijdens het longeren, maar houd er rekening mee dat als hij al klein stapt, je hem nooit heel veel ruimer gaat krijgen. IK ben daarom ook reuze blij dat ik nu veel verzamelde stap heb, want daar rijd ik allemaal 7-ens op!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:38

Goede tip Urielle. Toevallig ben ik van de week begonnen met zoiet op de lange zijde te doen. Goed meegeteld, maar ook daar ging hij voornamelijk harder. Het was geloof ik 8-9 galopsprongen Haha!

20x60 loopt hij inderdaad wat meer op... maar goed, ik heb ff geen 20x60 bij de hand. Buiten trainen zijn we niet zo erg goed in, want dan gaat de crossmode (zowel bij hem als bij mij) aan Haha! Daar geldt verruimen = rengalop voor ons =) Slecht, maar wel leuk...

Ook longeren ben ik niet gek op, maar mischien moeten we er maar eens aan geloven Lachen

Goede tips trouwens, erg leuk, bedankt alvast.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:13

Met paarden die (nog) moeite hebben om te verruimen oefen ik het meest op rechtrichten en sluiten (heel veel overgangen en tempowisselingen dus) zodat het paard meer gaat dragen doordat het sterker wordt in de achterhand.

Voordeel van verbeterd dragen is meer schoudervrijheid.

Voordeel van meer schoudervrijheid is veel meer mogelijkheden tot verruimen. In stap, draf en galop.

Verder is het zaak niet te veel te rommelen zoals iemand anders ook al typte. Ook moet je als je paard verruimen nog moeilijk vind genoegen nemen met kleine stukjes. Liever 1 stap goed dan 3 rommelig. Uiteraard kun je best een paar keer vaker die korte stukjes oefenen.

Succes!

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:47

Veel mensen hebben 't probleem dat het wegrijden goed gaat. (dus het begin stuk) maar dat ze 'm daarna niet genoeg door laten gaan. Ook kun je trainen met lange teugel in rustige galop. dit is lekker voor je paard, en goed voor de galop op eigen benen. Sommige pony's willen wel meer laten zien.. maar zijn onzeker

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:13

Ik ben het helemaal met Talonius eens Haha!
Alleen wat jullie volgens mij allemaal vergeten en waar de jury ook heel goed naar kijkt is het terug komen uit de midden/uitgestrekte galop. Verdrietig
Je kan namelijk je paard zo ruim mogelijk weglaten galopperen maar als je aan het einde je paard niet terug neemt dat de jury het ook echt daadwerkelijk ziet Clown dan heb je ook een probleem.
En dit is echt veel oefenen hoor k weet er alles van ik rijd met een ggk groninger dekhengst in de Z1 en die hebben een nek waar je soms jaloers van wordt maar het kan ook tegen je gebruikt worden.Heel veel overgangen rijden en niet altijd op de zelfde plek want dan gaan ze al vanzelf nee ze moeten leren om op jou te letten.
Veel oefenen dan gaat het je ook lukken Haha!