Nog maar weinig controle over me paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gizmo_lover

Nog maar weinig controle over me paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:47

Hallo iedereen,

Ik zit met een probleem. Ik sta nu sinds 8 maanden op een nieuwe stal. Het is een hele mooie stal met ruime boxen en heel veel land. Ik kom van een stal die kleine boxen had en heel weinig land.
Gizmo is altijd een vrij rustig paard geweest. Hij kon wel eens rennen of bokken maar hij was over het algemeen erg braaf! Nu is hij sinds 8 maanden echt super schrikerig!
Alles vind hij eng en springt hij voor weg of rent hij naar de andere kant van de bak.
Hij bokt nu ook veel vaker. Buiten was hij echt verschrikkelijk maar ik merk dat dat nu al beter gaat(sinds 1 week)!
Alleen in de bak merk ik vrijwel geen vooruitgang(Al 8 maanden lang niet!).
Hij kan super goed lopen maar hij springt er zo vaak vandoor dat ik het wel uit me hoofd laat om nu te starten!
Ik zou zo graag willen dat ik hem weer kan rijden zoals hij vroeger was.
Daarbij komt ook nog eens bij dat ik soms bang ben. Ik stap niet bang op maar als hij er 5x fanatiek vandoor gaat of bokt krijg ik angst Boos! Nou stop ik echt nooit voordat hij de bak helemaal rond stapt draaft en galopeerd.
Maar het is gewoon echt heel vervelend zowel voor hem als voor mij.
En nou ben ik net 1 weekje terug van vakantie en op vakantie heb ik een paar x paardgereden en daar is gewoon gebleken dat ik op een ander paard totaal geen moeite hebt met steigeren bokken of rennen of opzij springen. Terwijl ik het niet uit m'n eigen paard krijg! Heeft iemand tips???

koetjes

Re: Nog maar weinig controle over me paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:51

het is normaal dat je paard zich anders gedraagt op een nieuwe stal. Het feit dat jij onzeker word na 5x ervandoor schieten had hij waarschijnlijk al veel langer door dan jij.

Hij maakt dus misschien misbruik van het feit dat jij angstig bent (geworden)

Je wilt graag dat je hem weer kon rijden zoals vroeger, misschien wil gizmo wel dat jij hem weer net zo rijd als je vroeger deed! Grote kans dat het probleem bij jou ligt.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 12:08

koetjes schreef:
het is normaal dat je paard zich anders gedraagt op een nieuwe stal. Het feit dat jij onzeker word na 5x ervandoor schieten had hij waarschijnlijk al veel langer door dan jij.

Hij maakt dus misschien misbruik van het feit dat jij angstig bent (geworden)

Je wilt graag dat je hem weer kon rijden zoals vroeger, misschien wil gizmo wel dat jij hem weer net zo rijd als je vroeger deed! Grote kans dat het probleem bij jou ligt.

Misschien heb je wel gelijk! Maar hoe doe ik dat dan? Ik kan niet opeens me emoties uitzetten toch?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:22

Wat doet hij als een ander op hem zit? Als je ander toevertrouwt op jouw paard kan je altijd kijken hoe hij op een andere ruiter reageert. En kan je ongeveer kijken of het aan jou ligt/ combi is tussen jou en Gizmo of dat het van hem uit komt.

Misschien is het ook handig om fysieke klachten uit te sluiten. Met een verhuizing kan (lichte) stress ontstaan wat door kan gaan op de spieren.

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:27

vraag je eerst af:
Is er niks medisch aan de hand, past t zadel nog goed etc?

zo niet: Heb je ook nog les, mss kan een instructeur je helpen om net even door te zetten als hij zo doet..

verder, hoeveel staat hij buiten, krijgt hij niet teveel of te energierijk voer.. hoevaak rijd jij hem...

probeer anders een of wat longeren/ grondwerk voor t rijden helpt om de frisheid eraf te lopen..

en met rijden, als je weet dat je blijft zitten gewoon denken mij kan niks gebeuren (koop desnoods veiligheidsbeugels of een bodyprotector als jij je daardoor zekerder voelt)...

verder als die gek gaat doen, volte indraaien en been eraan houden...

en om t te voorkomen, elke 3 passen iets van m vragen, ga bezig met m, blijven draaien, pasje naar voren, pasje terug, opzij voor je been zodat hij geen tijd heeft om gek te gaan doen

succes ermee

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 15:06

Fem_daf schreef:
Wat doet hij als een ander op hem zit? Als je ander toevertrouwt op jouw paard kan je altijd kijken hoe hij op een andere ruiter reageert. En kan je ongeveer kijken of het aan jou ligt/ combi is tussen jou en Gizmo of dat het van hem uit komt.

Misschien is het ook handig om fysieke klachten uit te sluiten. Met een verhuizing kan (lichte) stress ontstaan wat door kan gaan op de spieren.

Ik laat wel eens andere erop rijden maar dan is hij helemaal schrikerig. Mijn oude bijrijdster ging rijden en we dachten laten we eens tellen hoevaak hij ervandoor gaat en we zijn bij 60x gestopt. Dus ik hoop dat gizmo en ik nog steeds de band hebben die we hadden. Hoe moet ik dat controleren of hij niets aan zijn spieren heeft? de dierenarts is wel al geweest die zei dat hij helemaal gezond is voor zo ver hij kon zien.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:19

past het zadel ook nog goed? (is al genoemd dacht ik)

Kan zijn dat hij verhuizingsstress heeft. Ga lekker eerst vanaf de grond werken met je paardje, grondwerk (is veel over te vinden). Terug naar de basis, maar houdt hem geboeid en bezig. Hij moet het leuk blijven vinden. Dat kan je dan uitbouwen tot rijden, eerst 5 min, dan bijv 15 min. Etc. Veel buitenwandelen helpt ook voor zijn (en jou) zelfvertrouwen. Want als het met buitenrijden mis gaat (als je op deze manier doorgaat) durf je dadelijk helemaal niet meer!

Hij voelt ook waarschijnlijk jouw angst en dit slaat weer op hem door. Hij voelt jouw spanning en denkt dat er wat aan de hand is. Ga daar aan werken, bouw jullie zelfvertrouwen weer op.

Succes Lachen

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 15:26

Nimmy schreef:
vraag je eerst af:
Is er niks medisch aan de hand, past t zadel nog goed etc?

zo niet: Heb je ook nog les, mss kan een instructeur je helpen om net even door te zetten als hij zo doet..

verder, hoeveel staat hij buiten, krijgt hij niet teveel of te energierijk voer.. hoevaak rijd jij hem...

probeer anders een of wat longeren/ grondwerk voor t rijden helpt om de frisheid eraf te lopen..

en met rijden, als je weet dat je blijft zitten gewoon denken mij kan niks gebeuren (koop desnoods veiligheidsbeugels of een bodyprotector als jij je daardoor zekerder voelt)...

verder als die gek gaat doen, volte indraaien en been eraan houden...

en om t te voorkomen, elke 3 passen iets van m vragen, ga bezig met m, blijven draaien, pasje naar voren, pasje terug, opzij voor je been zodat hij geen tijd heeft om gek te gaan doen

succes ermee

Na mijn weten ligt m'n zadel heel goed maar ik zal nog even iemand er naar laten kijken. Ik rij les en dan rijden we hem er wel doorheen maar het blijft terug komen. Hij staat dag en nacht buiten en krijgt geen hooi en geen bix(als ontbijt enz.). Hij krijgt alleen na het rijden 1 handje bix als beloning. Verder rij ik zo'n 4 a 5x per week en longeer 1 a 2x per week en hij heeft 1 dag rust. Voordat ik ga rijden longeer ik hem. Zelfs als ik een uur longeer en ik stap op springt hij alsnog alle kanten uit. Ik heb nog een heel mooi voorbeeld ik was 3 dagen geleden een buitenrit wezen maken in het bos. Ik ben ongeveer 4 uur weggeweest. Hij was naar mijn idee helemaal kapot. Ik wil hem in de bak gaan uitstappen en het begint gewoon weer van voor af aan.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:32

Ik zit ook aan het voer te denken, maar veel krijgt hij dus niet.
Krijgt hij misschien ook een ander merk voer, mijn paard wordt bijv. van Pavo heel erg vervelend, kijkerig en schrikkerig, ja idd zelfs van 1 handje per dag Boos!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:34

Had hij in zijn vorige stal een "maatje" waar hij op kon bouwen? En mischien heeft hij die nu nog niet op deze stal? En voelt hij zich onzeker zodat hij overal extra op reageert?
(this maar een idee) Tong uitsteken

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:53

Je zegt dat je hem na je buitenrit in de bak gaat uitstappen en dat het weer van voor af en begint. Misschien haat hij het rijden in de bak? Maar volgens mij zei je ook dat hij tijdens buitenrit schrikachtig is. Hmm.. moeilijk moeilijk. En als je hem een tijdje vakantie geeft? Dan kan hij 'ontstressen'. Het is te proberen toch?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:25

Maar met longeren doet hij het niet? Dan zou ik toch even hem lichamelijk na laten kijken, fysio/osteopaat, even bloed laten checken, zadel laten nakijken of het nog past en tandarts laten nakijken. Komt daar allemaal niks uit zou ik er eens een andere ervaren ruiten opzetten.

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:29

als t idd alleen met rijden en alleen in de bak is zou ik idd iemand met verstand (zadelmaker) even het zadel laten controleren...

klinkt toch meer als een probleem omdat ie er met longeren/ buiten geen last van heeft..

mss zit er een spier vast in zn rug (fysio, maseur, osteo?)

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:27

Ik zou idd een fysio of ostheopaat erbij halen (fysio= vooral spieren, ostheopaat= botten, gewrichten).

De bodem van een bak is zwaarder dan de bodem in het bos, misschien kan hier de oorzaak liggen. Heeft de nieuwe bak een andere bodem dan waar je eerst stond? Is hij zwaarder/ losser/ ander materiaal?

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 01:12

Helaas hij doet het ook met longeren:(:( En ook al ik buiten aan het rijden ben alleen het is gewoon extreem erg als ik op hem zit en ik ben op het erf.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 01:14

claud1 schreef:
Had hij in zijn vorige stal een "maatje" waar hij op kon bouwen? En mischien heeft hij die nu nog niet op deze stal? En voelt hij zich onzeker zodat hij overal extra op reageert?
(this maar een idee) Tong uitsteken

Dit is de eerste reactie met een idee waar ik zelf nog echt niet over heb nagedacht! Hij had inderdaad een vriendje op de vorige stal waar hij echt alles mee deed. Alleen hij gaat nu wel goed om met andere paardjes en heeft ook andere vriendjes nu gemaakt maar misschien voelt hij(of ik Bloos ) zich gewoon nog niet zo zeker zonder toen de tijd zijn beste vriendje.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 01:16

Fem_daf schreef:
Ik zou idd een fysio of ostheopaat erbij halen (fysio= vooral spieren, ostheopaat= botten, gewrichten).

De bodem van een bak is zwaarder dan de bodem in het bos, misschien kan hier de oorzaak liggen. Heeft de nieuwe bak een andere bodem dan waar je eerst stond? Is hij zwaarder/ losser/ ander materiaal?

Hij heeft het ook in het bos, op asfalt, op zand of op gras, dus denk niet dat het aan de bodem ligt. Maar ik merk wel dat het buiten steeds mionder word en binnen steeds erger en dat frustreerd me gewoon heel erg. Maar ik ga er wel iemand bijhalen voor zijn rug enz. Wat kan ik er het beste bijhalen? Gisteren was de zadelmaker op stal bij ons niet voor mij maar voor een ander paardje en die heeft even gekeken hoe mijn zadel ligt en hij zei dat hij nog steeds heel goed op hem lag.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 01:18

Maar als het een rug probleem zou zijn of een vaste spier waarom uit hij dat dan in zulk schrikerig gedrag en niet in bijvoorbeeld alleen maar rennen steigeren of bokken?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 02:19

vandaag is de osteopaat bij mijnpaard geweest en die zat muurvast terwijl ik dat zelf niet zo heel erg in de gaten dat het zo ernstig was omdat ik een hele nieuwe weg in geslagen ben. Mijn paard was de laatste weken ook zo vreselijk prikkerig, schrikachtig, hyperalert en druk. Ook zo dat ze steeds weg spurtte op niets en dat ik er eenbeetje bangig van werd!

Het kan dus echt wel degelijk dat je paard zo doet vanwege pijn in zijn/haar lijf.

Het probleem bij mijn paard zat hem in het scheve bekken van mijn paard, en hierdoor een te hoge spierspanning: dat gaf veel pijn waardoor ze eignelijk helemaal geen zin meer had om iets te doen. mijn paard was de laatste tijd heel kriegelig en heet, terwijl dat dus niet haar aard is! Ook bij longeren en loswerken kon ze van vanalles verschieten en wegsprinten terwijl ze eignelijk anders nooit ergens van schrikt, dus ik zou zeggen...... zoek even iemand met verstand van paarden en hun bewegingsmechanisme en laat je paardje even goed nakijken. Bij mij is steffi vd laarse geweest.

Ze was direct na de behandeling al stukker relaxter!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:05

8 maanden is wel erg lang om te moeten wennen.
Ik zou ook alles even na laten kijken, heb je de tandarts ook al laten kijken.
Hoe voel jij je op de nieuwe stal, misschien ben jij in de bak wat anders met rijden dan toen je bij je oude stal stond, dat er meer mensen meekijken of wat dan ook .
Kan aan zoveel dingen liggen, maar zou eerst het lichamelijke uit sluiten.
Maar kan ook zijn dat je paard zich niet prettig voelt op deze stal.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 14:58

kim1207 schreef:
vandaag is de osteopaat bij mijnpaard geweest en die zat muurvast terwijl ik dat zelf niet zo heel erg in de gaten dat het zo ernstig was omdat ik een hele nieuwe weg in geslagen ben. Mijn paard was de laatste weken ook zo vreselijk prikkerig, schrikachtig, hyperalert en druk. Ook zo dat ze steeds weg spurtte op niets en dat ik er eenbeetje bangig van werd!

Het kan dus echt wel degelijk dat je paard zo doet vanwege pijn in zijn/haar lijf.

Het probleem bij mijn paard zat hem in het scheve bekken van mijn paard, en hierdoor een te hoge spierspanning: dat gaf veel pijn waardoor ze eignelijk helemaal geen zin meer had om iets te doen. mijn paard was de laatste tijd heel kriegelig en heet, terwijl dat dus niet haar aard is! Ook bij longeren en loswerken kon ze van vanalles verschieten en wegsprinten terwijl ze eignelijk anders nooit ergens van schrikt, dus ik zou zeggen...... zoek even iemand met verstand van paarden en hun bewegingsmechanisme en laat je paardje even goed nakijken. Bij mij is steffi vd laarse geweest.

Ze was direct na de behandeling al stukker relaxter!

Wauw hé! Dat zijn precies de dingen die gizmo nu ook doet! Ik ga er dus zeker een osteopaat bij halen! Hardstikke bedankt voor je reactie en ik hoop dat het gaat helpen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:20

Het is al eerder gezegd maar daar heb je nog niet op gereageerd(of ik lees erover heen)
Het kan heel goed door een ander merk voer komen als dit wat rijker is reageren ze er soms ook heel heet op.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:31

Als je erop stapt, neem je dan direct de teugels kort of stap je in met lange teugel?
Als je hem meteen kort neemt, kan het zijn dat hij er erg gespannen van wordt, omdat hij meteen moet presteren.

Ik zou veel met lange teugel rijden en als hij wegschiet, terugrijden met je zit en hooo zeggen. Zit gewoon ontspannen op hem en doe ook wat oefenen met lange teugel. Misschien ontspant hij zo?

Of anders kan je als hij er vandoor schiet, hem langer laten lopen dan hij wilt. Dus als hij wegschiet en een rondje rent, hem nog 2 of 3 extra rondjes laten rennen. Dus die extra rondjes rijden, als hij langzamer wilt gaan. Beetje een combi van straffen en aan het werk zetten.
En direct op een volte zetten, dan kan hij er niet te hard vandoor.

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:03

probeer niet bang te zijn die van mij schrikt ook wel is en als ik dan een beetje gespannen word, naar een paar x ofzo, word het alleen maar erger bij die van mij, en wanneer ik de naar kijk ook, gewoon het negeren bij mijn paard werkt het! is het een kijkerige bak bij die nieuwe stal? onse bak is heel kijkerig daarzien ze de hele tijd mensen lopen en fietsen enzo, en de zitten ook bosjes aande zijkant en een kanaal. mischien is jullie bak ook wel heel kijkerig? en als je even met hem stapt door de bak heen voordatje de op gaat gewoon alles laten zien. mischien helpt dat? heb je hem al naar laten kijken dan?