Paard valt uit de galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijn_xx

Paard valt uit de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:07

Het is een feit dat ik een zeer tempramentvol paard heb.
In de galop is ze niet te houden, echt niet normaal.
Ze gaat heel erg hard, en als ik haar nog voorwaartser rijd, dan gaat ze bokken tot ik ernaast lig.
Ik ben zeker niet bang voor haar, alleen als ik bezig ben met een galopoefening, is het vervelend als ze al knoerhard gaat en er dan uit valt.
Je kan het echt niet aan voelen komen.
Een ander kunstje van haar is dat ze wel eens in een keer op de rem trapt.
Ook dat kan ik helaas niet voorzien.
Verder is het een heel lief ding, vrolijk, altijd lief, alleen onder het zadel is het me er eentje.

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen (vooral hoe ik haar in de galop kan houden, andere tips zijn ook welkom)

SophieJJ

Re: Paard valt uit de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:14

probeer veel overgangen te rijden stapje, galopje, halthouden. en probeer hem/haar:) aan je been te krijgen dus veel met je benen rijden.
Veel sucses!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:14

hoe oud is ze en hoe lang heb je haar al?

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:19

Amadeo schreef:
hoe oud is ze en hoe lang heb je haar al?

Tempo is 5 en ik heb haar nu 3 jaar Lachen.
Zelf beleerd, is niet zonder stoot gegaan, maar ze is voor de rest erg braaf geweest.
Vorig jaar begon ze ineens maf te doen, toen heb ik een lelijke smak gemaakt, ik heb er een zware hersenschudding aan opgelopen en 3 weken niet mogen rijden.
Daarna is het eigenlijk alleen maar slechter gegaan.
We beginnen nu een lichtpuntje te zien, maar die galop blijft een verbeterpunt.

@ SophieJJ; Ik doe mijn best al om zo veel mogelijk overgangen te rijden, maar vanmorgen ben ik tegen een nieuw punt aangelopen die ik ben vergeten te melden.
Als ze niet uit de galop vált, krijg ik haar niet meer terug.
Dus ze maakt zich zo sterk dat ik haar niet meer uit de galop kan rijden, tenzij ze eruit valt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:20

Heb je les of ben je helemaal alleen bezig?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:23

Veel overgangen rijden, niet alleen in de galop, maar ook die en probeer eens balken op de grond te leggen, niet op een bepaalde afstand, maar gewoon op iedere lange zijde 2 bijv. dan moet ze wel goed kijken. zal niet meteen beter gaan, maar op den duur wel.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:25

Storm76 schreef:
Heb je les of ben je helemaal alleen bezig?

Ik heb 2 keer in de week les van een meisje die naast mij staat.
Zij is een instructrice en ze is steengoed.
Zij heeft me ook geholpen met het inrijden van Tempo, en als ik niet kan, dan rijdt zij op haar.
Ze heeft zelf ZZ-zwaar gereden met haar KWPN'er, maar heeft zelf ook problemen met Temp.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:29

Ik heb nog een manier voor je die misschien wel kan werken..
Als ze weer eens de benen neemt, laat maar vliegen. Maar.. Zodra ze zelf dus vind dat ze niet meer kan en wil zet je haar gewoon weer in galop tot ze er behoorlijk moe van is. Het lijkt misschien op het eerste gezicht niet de meest vriendelijke manier van afleren maar je doet het paard er geen pijn mee. Mijn paard heeft er namelijk ook wel een handje van dit te doen en voor hem werkt het wel heel goed dat ik hem laat razen en dan hem zelf nog even aan het werk zet. Dan is het snel afgeleerd bij hem.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:31

Ik heb het zeker nog niet gehad over haar oneindige energie hé? Nagelbijten / Gniffelen.
Zoiets dergelijks heb ik geprobeerd, maar toen heb ik een half uur door de bak gestoven.
Toen heb ik haar maar teruggenomen (de situatie was vorig jaar nog niet zo heftig).

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:33

tandartsje misschien ?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:34

Karlijn_xx schreef:
Ik heb het zeker nog niet gehad over haar oneindige energie hé? Nagelbijten / Gniffelen.
Zoiets dergelijks heb ik geprobeerd, maar toen heb ik een half uur door de bak gestoven.
Toen heb ik haar maar teruggenomen (de situatie was vorig jaar nog niet zo heftig).

Dan wordt het wat lastiger ja... Knipoog Dan moet je het heel lang vol gaan houden. Tong uitsteken
Wat me net ook nog te binnen schiet, kan het ook haar voerschema liggen, dat ze heel energierijk voer krijgt of valt dat mee?

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:36

In de zomer staat ze full-time op het land dus krijgt ze hooi bijgevoerd en na het rijden een handje biks.
Wortelen krijgt ze in overvloed, er gaat meestal per week een grote zak doorheen met 2 paarden.
Veel krachtvoer krijgt ze dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:38

klinkt als een balans probleem? Galop is moeilijk dus hard, onbeheerst en moeilijk om vol te houden.
Maar als je les hebt van zo'n goede instructrice dan kan die je er toch gewoon mee helpen?

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:38

Hoe zit het met de bespiering? Heeft je paard wel de juiste bespiering om gecontroleerd te galopperen?
Volgens mij kan hier bij jouw het probleem wel zitten ... als je paard de juiste bespiering niet heeft, ontbreekt de stevigheid en is het ofwel alles geven ofwel niets (wat ik bij jouw dus ook terugvind) ...
Hoe los je dit op? Op dezelfde manier als wat supertinkie voorstelt: de juiste bespiering laten krijgen door te laten galopperen, in het begin zal dit dus zijn door je paard gewoon zelf te laten galopperen ... daarna kan je pas meer en meer de touwtjes in handen nemen en gecontroleerd gaan galopperen.

veel succes
ik hoop dat je snel de oplossing vind zodat jij vooruit kunnen
x

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:41

Haar bespiering is inderdaad niet helemaal in orde .
Ze is goed op gewicht, maar omdat ik een aantal maanden een beetje "angstig" was voor haar (terwijl ik niet zo ben aangelegd), is ze alles weer kwijtgeraakt.

Dankjulliewel voor de tips!, ik ga er mee aan de slag.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:51

tis niet voor iedereen geschikt, maar mss kan longeerwerk met een pessoateugel wel helpen als de bespiering inderdaad fout zit. Daar train je de bovenlijn mee en uiteindelijk verbeter je zo dus ook de galop...

Mijn D pony heeft ook een slechte balans en bij haar werkt het goed om in een grote volte steeds kleinere voltes te rijden (dan mag je paard natuurlijk wel niet over de schouder vallen! anders doe je meer kwaad dan goed met deze oefening)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:07

Is ze een draver? Die hebben ook vaak last van het (balans)probleem wat jij beschrijft.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 17:56

Storm76 schreef:
Is ze een draver? Die hebben ook vaak last van het (balans)probleem wat jij beschrijft.

Rousseau x Burggraaf Lachen

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:06

mischien iets vaker (evt met dubbele lijnen) longeren

Metalstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:27

zoals al is gezegd.. veel overgangen rijden.. mischien laten kijken of het zadel goed ligt.. suc6..

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:31

Zelf heb ik dat ook meegemaakt. Ik heb van mijn instructrice te horen gekregen dat ik eerst moest zorgen dat ik het paard in stap en draf volledig onder controle had en daarna pas weer gaan denken aan galop. Hoe is je paard in draf? Is ze dan wel te beheersen? Anders zou ik ook beginnen het paard lui te maken voor de galop en wel door vanuit stap aan te galopperen en direct weer terug te nemen naar de stap. Dan fokt ze zich op een bepaald moment niet meer op want dan denkt ze na twee galopsprongen dat ze weer terug moet in stap. Pas dan kun je haar weer verder gaan bewerken. Succes ermee, het is een lastig probleem.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:33

Phoe Diane, ik zou daarmee oppassen, de meeste paarden worden juist hyper van de overgang galop-stap-galop-stap.

TS, ik zou juist doen wat Diane als eerste noemt, veel stap en drafwerk, en daarin overgangen maken weg-terug, stap-draf-stap enz. Laat de galop nog even voor wat het is en zorg dat je paardje zijn evenwicht goed krijgt. Rij veel voltes, en (schijn)overgangen, laat haar opletten door af en toe eens een heel klein pasje naar de hoefslag te wijken (vanaf de 2e hoefslag) en heb geduld. Als ze dan over een paar maanden in de stap en de draf goed is en op jouw tempo loopt, kan je op de volte gaan galopperen.

Als je dat doet dan draaf je eerst rond op de volte, dan galoppeer je aan en laat je haar een halve volte doorgaan, daarna neem je haar terug. Dat herhaal je een aantal keer en op de andere hand ook. Iedere keer met rijden doe je dat een aantal keer (niet ellendig lang, het moet voor haar ook leuk blijven). Je zal zien dat het na een tijdje beter gaat. Dan ga je het steeds iets uitbreiden tot een hele volte.

Weet dat vooral de overgang naar de galop toe en vanuit de galop naar de draf je paard sterker maken, en niet het gelopperen zelf!!! Als je dus veel overgangen rijd, wordt de galop beter. Hou haar eerst op de volte, en als dat doet gaat ga je de volte steeds breder maken (steeds iets langer over de hoefslag) net zolang totdat je de baan rond kan galopperen.

Vernaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:53

.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:53

Hoe gaat de galop aan de longeerlijn? is die wel gecontroleerd? Zo niet, dan is het een balansprobleem en moet je aan de spieropbouw werken. Dat kan bijgezet en met veel overgangen aan de longeerlijn (en dan bedoel ik tenminste elk rondje één overgang). Of onder het zadel. In adt geval zou ik ook vooral werken met overgangen in stap en draf en wachten tot de galop aan de longeerlijn onder controle is.