belg voor de kar, trens of stang??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

le0nie1985

belg voor de kar, trens of stang??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 00:40

dilemma, wie kan mij aan advies helpen?
ik heb een belg, en we zijn hem aan het inrijden.
ook leert hij binnenkort voor de kar te rijden.
Alleen hebben we nu een discussie!!!!
met rijden wil ik graag een trens gebruiken. voor de kar gebruikt men vaak een stang.
is het handig om dit ook op deze manier te doen? of kun je beter een soort bit gebruiken voor beide handelingen?zowel rijden als voor de kar?
ik hoor het graag! alle info is welkom!
groetjes
Laatst bijgewerkt door le0nie1985 op 02-08-08 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: belg voor de kar, trance of stang??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 00:41

Lijkt me link, een Belg onder hypnose voor de kar Nagelbijten / Gniffelen

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 00:43

Ik zou 2 verschillende gebruiken

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 00:44

Haha trance! Doe je hem muziek in de oren??? Wel super als hij het daar goed op doet! Succes.
Laatst bijgewerkt door Vio op 02-08-08 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 00:45

Nee joh, Belg met mp3 speler op z'n oortjes Clown

Maar nu serieus, wij gebruiken voor de kar vaak een ongebroken trens, vaak ook stang zonder scharen genoemd.
Ligt rustig in de mond, geen gerommel en reageren ze best goed op.
Onder het zadel werd een Billy Allen mondstuk het meest gewaardeerd door het paard Clown
(ook zonder scharen overigens)
Rustig uitproberen waar het paard goed op reageert en verschillende bitten gebruiken als dat nodig blijkt te zijn.
Niet meteen naar het strengste bit grijpen als het niet meteen gaat zoals je wil, dan is er nog wat werk aan controle over het paard.
Laatst bijgewerkt door coydog op 02-08-08 00:50, in het totaal 2 keer bewerkt

le0nie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 00:47

Vio schreef:
Haha trance! Doe je hem muziek in de oren??? Wel super als hij het dara goed op doet! Succes.

haha, ja zijn baasje zingt he...maar geentrance;) sorry voor de spelfouten...dislect he:S

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 00:57

Het is trens i.p.v. trance.
En wat dacht je er van om nog even helemaal geen trens of stang in de mond van je paardje te stoppen? Hij is 2 jaar. Doe rustig aan! Laat hem nog lekker in de wei lopen met leeftijdsgenootjes. Als hij 3 jaar is kan je langzaam aan beginnen met zadelmak maken en aanspannen voor de kar.
Veel succes ermee! Maar wacht nog even een jaartje Lachen

le0nie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 01:00

Jaime_ schreef:
Het is trens i.p.v. trance.
En wat dacht je er van om nog even helemaal geen trens of stang in de mond van je paardje te stoppen? Hij is 2 jaar. Doe rustig aan! Laat hem nog lekker in de wei lopen met leeftijdsgenootjes. Als hij 3 jaar is kan je langzaam aan beginnen met zadelmak maken en aanspannen voor de kar.
Veel succes ermee! Maar wacht nog even een jaartje Lachen

het betreft hier ook een discussie! maar als het hier alleen maar gaat over de leeftijd..:S

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 01:02

Was ook als grapje bedoeld hoor! Ik zou hem gewoon een trens in doen als hij het daar fijn op doet. Zo niet dan kan je altijd nog naar de stang over gaan. Je kan de verschillende bitten gewoon proberen. Je kan toch nooit van te voren weten wat voor een mond een paard heeft.

midgie

Re: belg voor de kar, trens of stang??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 08:18

Ja ik zou ook kijken wat het best in de mond ligt, als je voor een stang kiest neem er dan een met tongvrijheid.

Met rijden zou ik een dubbel gebroken bitje nemen of bitloos.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:22

een bit is zo hard als de hand van de ruiter/menner
onder het zadel: trens, altijd, problemen dien je rijtechnisch op te lossen

Voor de kar: stang
Waarom? ten eerste: hulpen komen door de lange leidsels en de leidselogen veel zwakker door (daarom mag je niet onder het zadel op enkel een stang rijden, een gewone hulp komt dan veel te sterk door)
in principe is voor de kar veel gevaarlijker, als een paard voor de kar begint te rennen kun je aanzienlijk meer schade aanrichten dan een paard onder het zadel
een "noodrem" voor de kar is dan wel zo handig
zolang je zacht bent met je handen komt die stang ook zacht door, maar indien nodig kun je wel scherper inwerken.

ikzelf rij ook een belg, met een mondje van boter, die loopt onder het zadel op een dubbelgebroken watertrens, maar voor de kar krijgt zij echt wel een liverpoolstang in op het tweede gat, als zij het in haar hoofd krijgt kun je ze echt niet meer houden op een trensje, terwijl ik ze met een stang wel weer even met haar aandacht op mij kan richten.

verder zou ik ook aanraden met zeker te wachten tot hij drie jaar is om te beginnen, trekpaarden zijn even laat volwassen als andere paarden!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:44

Stang!