Belle (gelderse merrie)voor het eerst gelongeerd met kaptoom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joycie81

Belle (gelderse merrie)voor het eerst gelongeerd met kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 19:57

Belle is sinds een paar maanden mijn verzorgpaard. Ik rij haar in principe 2 keer per week maar omdat haar eigenares aan haar hand is geopereerd en 4 tot 6 weken niet mag rijden heb ik Belle fulltime tot mijn beschikking.

Dit is Belle:
Afbeelding
Belle is een 9 jarige Gelderse merrie.
Ze is 1.60m.
Wij rijden niet echt op een niveau omdat Belle nog herstellende is van scheve wervels, osteopaatbehandelingen etc. Het is dus vooral rechtrichten, goed inbuigen en dat soort dingen.
Ook zijn we bezig om te zorgen dat Belle niet haar kop erop zet en dus haar rug weg drukt maar dat ze netjes laag en nageeflijk loopt.

Sinds dinsdag hebben we ontdekt dat bij Belle weer een wervel scheef zit in haar rug op de plek waar het zadel ligt. Dus ik kan even niet rijden. Omdat we eerst willen kijken of we d.m.v. longeren met kaptoom haar wat soepeler kunnen krijgen en misschien de wervel los kunnen krijgen hebben we nog geen afspraak bij de osteopaat gemaakt. Wanneer het op deze manier niet werkt wordt zij er uiteraard bij gehaald.

Ik heb Belle vandaag voor het eerst zelf met kaptoom gelongeerd. Ze was in het begin erg 'kop erop en gaan!' maar zoals op de foto's te zien is gaat ze steeds lager met haar hoofd en uiteindelijk zelfs bijna met haar neus op de grond. Door zo te lopen onlast ze haar rug en wordt ze soepeler. Na het longeren is er duidelijk verschil te voelen en te zien bij Belle. Ze loopt makkelijker en de wervel die je voelt zitten steekt minder uit en de spier die erom zit is ook minder hard. We hebben dus goede hoop dat de kaptoom haar er misschien doorheen kan helpen.

(We longeren op de Monty Roberts methode. de circel in 4delen opdelen en elk kwart een ophouding, net zolang tot ze zelf zakt op die punten en uiteindelijk blijft zakken)

Afbeelding
Zo beginnen we dus..kop erop en wegdrukken die rug!

Afbeelding
En linksom ook..(al is het hier wel wat minder)

Afbeelding
Hier ontspant ze al meer

Afbeelding
Dit is al heel goed, lekker laag.

Afbeelding
Braaf

Afbeelding
Dit is de bedoeling!

Afbeelding
Ook rechtom doet ze het netjes

Afbeelding
En klaar!

Ik zie nu dat op de foto's niet duidelijk te zien is dat naarmate ze lager loopt met haar hoofd ze ook haar achterhand beter onderbrengt. Zodra ze hoog loopt zet ze erg korte pasje (ook waarschijnlijk omdat ze pijn heeft) maar wanneer ze zakt worden het nette grote passen met aardig wat swung. Ik zal de volgende keer mn fotograaf de opdracht geven om dit proberen vast te leggen Lachen

Omdat dit mijn eerste keer was dat ik met kaptoom longeerde (heb alleen gister met de eigenares meegekeken en even gevoeld) vroeg ik me af of jullie nog tips / opmerkingen hebben...
Zijn er nog ander tips over hoe ik Belle soepel kan laten lopen...
Tips zijn altijd welkom!

Anoniem

Re: Belle (gelderse merrie)voor het eerst gelongeerd met kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:59

Volgens mij moet dit op een ander forum.

Maar voor de rest;

Ik weet niet zo goed hoe ik commentaar kan geven op longeerfoto's.
Op de eerste foto's drukt ze inderdaad haar rug erg weg, en daarna ontspant ze steeds meer.
Dat is de bedoeling Clown

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 20:03

Ohw ja ik weet niet waar hij dan moet...? Ik dat HAW, of dat nou onder t zadel is of niet dat dat hier hoort.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:57

Als de TS "rij"technisch commentaar wil is ze toch echt op HAW op het juiste adres. GVL-ITP is een ITP forum.