Balken eraf op de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikowtje

Balken eraf op de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 17:22

Hallo,
Ik heb een jonge pony van 4 jaar, nou spring ik niet super vaak, maar wel af en toe... (1/2 x in de maand, maar dit wil ik in de toekomst wel meer gaan doen, ik kijk alleen uit vanwege zijn leeftijd).
Ik ben zelf namelijk wel dol op springen en hij vindt het ook geweldig.

Bij het vrijspringen gaat het al heel goed. Nu zijn we verhuist en staat hij aan huis.
Daar spring ik nu met 2 fruitkistjes en 4 houten balkjes.
Het kruisje springt hij meestal prima, maar ook daar verdwaalt af en toe een beentje. Bij
het stijltje gaat het een stuk minder, hij gooit constant de balken er af.
Bij het vrijspringen heeft hij hier ook moeite mee, maar dat gaat wel iets beter.
Nou gebruikte ik wel een grondbalk, maar ik was bang dat die misschien
slecht te zien was door de kleur.
Toen heb ik onder het stijltje ook nog een kruisje gemaakt, maar ook dit helpt niet.

Ik denk dat ook zijn enthousiasme komt, hij springt nogal roekeloos en ik probeer hem zo goed mogelijk te controleren, en soms lukt dat dan wel, maar dan vergeet hij vaak juist weer een beentje.
Bij een andere stalling hadden we gekleurde balken en het los springen ging daar super, hij heeft
daar de 80 cm gehaald, hoger heb ik niet gebeurt. Hier heb ik dat niet geprobeert. Waarschijnlijk kan ik daar echter ook nog wel eens een sprongetje wagen.

hebben jullie tips?

Amadeo

Re: Balken eraf op de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:50

Gun je paardje de tijd, wat maakt het uit dat hij nu balkjes eraf gooit? Of wil je binnen 2 jaar M2 springen ofzo? Ik zou me er niet druk over maken. Je kan wel wat varieren, een drafbalkje ervoor en of het afzetbalkje iets verder weg. Maar niet te vaak en te veel en zeker niet te hoog en ook niet te lang doorgaan. hang eens een sjabrak (of2) over de balk, maak het leuk en interessant, het obstakel waar hij overheen moet. Maar met mate dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:52

het beestje is pas 4! mag hij fouten maken? neem te tijd, hij moet het nog leren..
denk je echt dat het aan de balken licht, waarom verf je ze dan niet? Lachen
edit: ik weet het even niet meer, is het nu ligt, of licht? Huilen van het lachen

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 09:30

Kijk: Het gaat mij ook zeker niet om dat hij geen fouten mag maken, maar als het aan mij ligt, wil ik dat graag weten. Ik vraag gewoon jullie mening. Ik spring ook zeker niet veel,
en hij vindt het super leuk, maar het is altijd goed om op een
verantwoorde manier met je paard om te gaan.
Tuurlijk moet hij leren, ik vroeg me alleen ook af of de balken hier eventueel wat mee te maken kunnen hebben.
De balken zijn maar tijdelijk en ik zou ze liever niet verven, omdat
ze uiteindelijk bedoelt zijn voor brandhout, maar als dat toch beter is, zal ik het overwegen.

Ik ben niet eens van plan echt met hem te gaan starten, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Ik overhaast nooit iets.
Ik heb alleen nog niet vaak een jong paard leren springen en
daarom dacht ik, vragen kan nooit kwaad... als ik dcht dat hij geen fouten mocht maken, dan had ik wel vaker gereden en hier
anders een bericht neer gezet.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:26

Maak je er niet zo druk om joh!.
Het is een jonge pony, alles moet stapje voor stapje.
Precies wat er net gezegd werd.
Wil je volgend jaar een topspringruiter zijn of zoiets?.
Lijkt me niet hé.
Gun je pony de tijd!, laat hem wennen aan het springen, en als hij de balkjes eraf gooit, laat hem lekker, tot hij het wel een keer goed doet, beloon hem dan lekker.

Ik zou zeggen; nog even wachten.

ziggemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:58

Als hij de balken eraf blijft gooien, zal hij zich op den duur waarschijnlijk wel een keer wat zeer doen. Daar zal hij van leren en waarschijnlijk springt hij de volgende keer wel wat hoger.

Ook spring je nog niet zo vaak met hem en naarmate je het meer gaat doen, zal het vanzelf beteren.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:08

Een beentje laten hangen is normaal op deze leeftijd. Het zou best kunnen dat hij door het weinige kleurverschil zich vergist in de hoogte, maar dan zou hij al met zijn voorbeen de balk eraf moeten tikken. Je kan natuurlijk proberen om het middelste gedeelte een kleur te geven, misschien helpt dat?

Wat robin_ziggy zegt klopt ook, een paard wil niet aantikken dus hij zal dan op den duur sowieso zijn benen beter optillen.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 19:20

Bedankt!
Ik wil echt NIETS overhaasten, maar mijn pony wel zo goed mogelijk ondersteunen. Daarom vroeg ik me alleen af, of het normaal was en of ik niets verkeerd deed. EN hoe ik hem kan
helpen. Topspringruiter ben ik totaal niet mee bezig, ben nooit
een wedstrijdruiter geweest Knipoog

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:04

schilder de balken dan gekleurd

Metalstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:25

geef het tijd.. dan komt alles goed.. je zou wel meer een uitdaging van kunnen maken met doeken e.d. eroverheen te hangen..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:49

Amadeo schreef:
Gun je paardje de tijd, wat maakt het uit dat hij nu balkjes eraf gooit? Of wil je binnen 2 jaar M2 springen ofzo? Ik zou me er niet druk over maken. Je kan wel wat varieren, een drafbalkje ervoor en of het afzetbalkje iets verder weg. Maar niet te vaak en te veel en zeker niet te hoog en ook niet te lang doorgaan. hang eens een sjabrak (of2) over de balk, maak het leuk en interessant, het obstakel waar hij overheen moet. Maar met mate dus!

M2 springen.. Hier spreekt een kenner.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:50

Yvonniej schreef:
Amadeo schreef:

M2 springen.. Hier spreekt een kenner.

Nagelbijten / Gniffelen

Gewoon rustig blijven oefenen. Knipoog

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:16

als ze niet geverfd mogen worden i.v.m met brandhoud, kan je er dan niet gekleurde tape ofzo over heen plakken?

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 19:30

Dat is best een goed idee... ik zal er eens naar kijken.
En verder heb ik zeker geduld, ik zal het ook wel eens wat uitdagender maken Knipoog en lekker af en toe blijven oefenen.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:44

ik heb zelf een jonge pony 5 jaar, zelf ingereden en spring er nu L mee. ook mijn pony deed dit eerst, beentjes laten hangen, slingerend op de sprong af enzovoorts. Probeer je pony eerst zelf de hindernis als het ware te laten zoeken, wel je hand er aan houden, maar je moet hem het vooral zelf laten doen. Dus niet te veel willen sturen. Die balkjes mogen gerust vallen. Als hij na een tijdje wat evenwichtiger is kun je proberen hem voor de sprong iets te verzamelen en wat terugnemen en vervolgens 1 of 2 galopsprongen hem weer iets op de sprong attenderen, zodra hij afzet geef je hem wat been, zodat hij nog wat meer oplet.
Het belangrijkste eerst is dat hij zelf uitvind hoe het moet, laat hem hetzelf eerst oplossen, dus niet te veel er aan willen rijden totdat ie evenwichtig wordt in het springen. Zorg wel voor een grondbalk, die ziet hij echt wel, zo schat hij de afstan beter in. desnoods leg je een kleedje opgerold onder de hindernis als soort grondbalk. doe ik ook wel eens Tong uitsteken
Suc6 Pling

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:37

het beste is om met een jong paard veel cavaletti te draven,, hij leert dan om zijn benen op te tillen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 08:56

Je pony is nog erg jong idd, hoe is de basis rijtecniek? denk ook bij springen dat je wat tijd aan het rechtrichten moet besteden, denk ook dat hij dan wat meer bewust van zijn achter benen gaat worden en ook dat dat door werkt met springen, dus denk idd aan zijn balans en jou gaan werken.

Dat er gezegt word dat hij zich wel een keer zeer doet en dan wel zijn benen op tilt, sorry maar dat vind ik Ziek

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:00

Wat ik me afvraag: Is je pony wel sterk genoeg?
Train je hem dressuurmatig, loopt hij op de voorhand of komt hij al netjes op het achterbeen?
Als je pony sterker wordt, meer op het achterbeen komt en goed bij elkaar gereden wordt, zal hij ook minder moeite hebbenop de sprong.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 07:08

Joris komt goed op het achterbeen in de dressuur, ik rijd elke week les en vind de basis zeer belangrijk.
Laatst heb ik zonder zadel en hoofdstel gereden (nu zo'n 3 keer gedaan) en nadat ik weer een keer joris had laten vrijspringen...
Wat overigens super ging. Heb ik hem nu ook weer een keer een sprongetje laten wagen (heel laag), gewoon zonder zadel en hoofdstel. Ging helemaal lekker... Ik merkte wel dat hij naarmate hij langer heeft gereden wat luier wordt, of gewoon dat beentje vergeet... Ik denk omdat hij moe wordt.

bosperdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:27

Geef hem ook de kans om wat sterker te worden van achter, en dan komt dat vanzelf. Zelf maar goed proberen de afstanden te rijden, die balken blijven vanzelf liggen. Niet harder gaan rijden, dat heeft vaak geen nut.Succes! Lachen

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:05

Kom, dat heeft niets te maken met sterk maken, die sprongetjes zijn kinderwerk.

Het gaat om ervaring opbouwen, cavaletti's draven, uiteindelijk erover galopperen zijn de eerste oefeningen voordat er überhaupt gesprongen gaat worden. Dit zorgt voor rust en routine. Als het galopperen goed gaat en in alle rust plaatsvindt kun je weer een stap zetten richting kruis en stijl. En gebruik gewoon goed materiaal. Een paar cavaletti's kosten niet de hoofdprijs als je ze nog niet hebt.