stuwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nati

stuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 23:22

hallo,

Ik heb al een tijd een probleem met mijn KWPN, hij is een enome stuwer, ik moet al heel veel stap-gallop galop-stap etc doen om achter te actieveren, Ik moet hem van mijn intructeur ook van achter steeds bij tikken en voor blijven opvangen, dan gaat hij wel beter lopen, en meer rollen van achter, maar wat kan ik hier nog meer aan doen, in stap doet ie het ook heel erg, en als er dan stukjes goed gaan, is dat alleen als ik hem hoger heb opgericht, wil ik hem laag. en rond....begint ie weer van voor af aan Clown ....

Ik ben benieuwd of jullie me wat nieuws kunnen brengen,

doeidoei Doei, doei

midgie

Re: stuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:09

Ik zou zeggen ga handwerk doen, ernaast op de grond leren het achterbeen er goed onder te plaatsen ,
Denk dat het achter aantikken en voor tegen houden geen juiste manier is, je moet bewust zijn spieren gaan trainen, kijken wat er gebeurt als je stelling en buiging vraagt waar kom het achterbeen, als hij zacht is in je handen kun je pas achter aan de gang.
Hoe richt je hem hoger op als hij achter niet zakt??

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:21

Kijk wel uit met dat steeds bij tikken en van voren bijven opvangen, dat werkt op korte termijn vaak wel, maar op langere termijn is het niet de oplossing. Het kost erg veel tijd om een stuwer verder te laten ondertreden. Dat lukt je alleen door goed te trainen op een goed achterbeen gebruik. Denk zeker ook aan buikspieroefeningen voor je paard, die kun je trainen door schoudervoor/-binnenwaarts en veel overgangen en verzamelde schijnovergangen. De hoogte van de hoofd/ halshouding is niet belangrijk, die bepaalt het paard, zodra er aanleuning is. Daar kun jij pas in een later stadium invloed op uitoefenen!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:38

Wat ik altijd moet doen bij paarden die stuwen en continu van het achterbeen aflopen is met hele kleine actieve passen draven. Vanuit daar af en toe eens wat naar voren rijden maar ze mogen geen moment zwaarder in de hand worden of vanuit de schoft naar beneden denderen. Verder moeten die paarden goed aan je zit staan omdat je ze daarmee bij je moet houden, ga je dat met je handen doen vallen ze alweer op de voorhand.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:32

Met een longeersingel en bijzetje echt flink doorstappen (vooral stap, en wat korte overgangen aan de longe) wil ook helpen. Daarvoor moeten inderdaad de buikspieren (zoals amadeo al zei) harder voor werken. Dit is een tip die ik ooit eens van een fysio kreeg.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:37

Ik zet even een stip en volg even. Knipoog

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:22

idd veel overgangen en schakelen is de oplossing. op zich is een stuwend paard goed, echter moeten ze zich ook wel leren dragen. dit moet je dus doen door correcte overgangen te rijden, dus jij vraagr stap dan moet dit quasi onmiddellijk gebeuren. dan terug laten starten. verder voltes verkleinen en vegroten en spelen met het tempo. dat van benen geven of tikjes en dan vanvoor tegenhouden vind ik niet kunnen is gelijk gas geven en remmen tegelijk. als je vooruit zet en hij valt vanvoor, dan geef je je handen voor (uberstreichen achtig) en zet je er je benen in en laat hem dan zelf zijn plan trekken, als hij dan terug wil komen terug vooruit. dit is een ruiterprobleem waar het paard gebruik van maakt. als jij hem ondersteunt is het namelijk makkelijk voor hem om daar gebruik van te maken.
leer hem op zichzelf te laten lopen.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:30

@Amadeo : Ik merk wel dat zijn buikspieren er nu echt weer beginnen te komen (dat is nu sinds 3 weken), dus dat is al een goed teken opzich.

@Rytm : wat jij zegt dat deed ik al Knipoog

@Manieki : wat jij zegt over het flink doorstappen......dat werkt echt niet, dan gaat ie er achter juist alleen onder vandaan lopen en maakt hij zichzelf veel te lang.

@bulck : dank je wel.

Hij heeft ook heel vaak dat hij met een overgang Stap-draf, dat hij eerst van voor gaat en dan komt achter mee (dan voel je hem echt van die hupsjes maken) en dat ie hetzelfde van draf naar stap, gallop-stap en stap-gallop doet ie super!