pony duikt in snelle gallop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

pony duikt in snelle gallop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 21:43

Met Mazzel ben ik nu zover dat we ook buiten nog wel eens een lekker sprintje trekken. Dat doen we op een mooi uitgestrekt graspad (en dat herkent ie ondertussen als galloppad, dus voorlopig draaf en stap ik daar alleen nog maar). Alleen als we een lekker tempo bereiken en hij echt lekker hard gaat . . . zit zijn hoofd ongeveer tussen zijn voorbenen Nagelbijten / Gniffelen
Als ik hem dan weer terugneem komt zijn hoofd vanzelf weer omhoog en merk ik ook dat zijn achterhand er in een keer weer onderschuift.

Maar is dat duiken slecht? Ik had gevoel dat hij er onstabieler door werd. Waarom doet hij dit eigenlijk? (Naar mijn idee was hij gewoon een klein beetje op, zoveel conditie heeft hij nog niet.)

Fennax3

Re: pony duikt in snelle gallop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:00

Als jij al het gevoel hebt dat die er minder stabiel van word, kan je beter proberen zijn hoofd hoog te houden. Knipoog

Lijkt me sowieso een koprol effect geven als hij een keer goed struikeld Sigaar

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:51

Dit is heel logisch, je pony kan in zo'n tempo niet blijven dragen van achter en valt op de voorhand en zoekt daarbij nog eens steun op jou handen. Niet doen dus, je kan beter wat beheerst blijven galopperen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:00

inderdaad, net wat Rytm zegt. In rengalop gaat ieder paard/ pony stuwen en het gevolg daarvan is dat het paard het meeste gewicht nog eens extra naar de voorhand brengt. Het ene paard zal daarbij het hoofd wat verder naar voren of omlaag brengen dan het andere.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 13:04

En is dit slecht? Moet ik het van voren blijven opvangen (nu geef ik hem de ruimte die hij wil gebruiken) of dus gewoon niet meer zo hard gaan. Kan ik er iets aan doen?

bedankt in elk geval voor de antwoorden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:09

De galop sterker maken door veel tempowisselingen te rijden en dat gaat nergens beter dan buiten op een lang pad. Voorlopig even niet op zn hardst, risico op een koprol is te groot. Vanuit een kalme handgalop een paar passen flink naar voren rijden en dan weer terug. Dit herhaal je dan een paar keer om de paar passen. Van dat opschakelen in tempo ze zowel sterker als gehoorzamer.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 13:11

oké, dat zal ik dan de volgende buitenritten blijven doen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:40

Inderdaad, niet laten lopen. Tuurlijk af en toe wel eens een stukje, je moet ook lol hebben. Maar het doel van rijden is natuurlijk om het achterbeen actiever te krijgen en meer op gewicht naar achteren te verplaatsen, dus een duikelende pony is niet wat we wensen. Overgangen rijden, ook tijdens een buitenrit, is erg goed, probeer maar.