Verkeerde houding bij de verlichte zit! wie kan helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lizzy_

Verkeerde houding bij de verlichte zit! wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 20:47

Hallo,

Ik zit met mij C-pony Bruin Junior elke dinsdag avond in de springles. Dit gaat heel goed, ik neem alleen heel vaak de verkeerde houding aan als ik over een hindernis ga. Ik ga eigenlijk gewoon een staan in de beugels en hang een beetje naar voren. ik moet ook wat meer meegeven boven de sprong. Ik had een paar weken terug cross les en meneer die mij les gaf zij dat ik meer moest gaan vouwen over een hindernis.
Bij elke sprigles probeer ik het weer om de goede houding aan te nemen, maar ik doe steeds precies het zelfde. Clown

Ik wou aan jullie vragen of jullie misschien was tips kunnen geven of oefeningen ofzo waardoor ik wel de goede houding ga aannemen?

Hier 2 topic's waar foto's in staan van mij en Bruin Junior met het crossen.

Cross les 1 :
[SPR-ITP] Cross les 1

Cross les 2:
[SPR-ITP] Cross les 2!

Op sommige foto's zie je dat hij er dan zooo dicht onderkomt en dan een beetje een noodsprong maakt, dan zit ik eigenlijk gewoon nog achterover boven de hindernis Boos!

Ik hoop dat jullie willen helpen! Haha!

Groetjes, Lizzy.

Amadeo

Re: Verkeerde houding bij de verlichte zit! wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:02

Probeer je beugels iets korter te doen en ga 'tegen de wind in zitten' als je op een hindernis aanrijd. Dan hoef je alleen nog maar vanuit je heupen te scharnieren. Niet gaan staan, dan verleng je jezelf alleen maar. Dat is niet de bedoeling. Je moet juist van je eigen lichaam een soort schokbreker maken en dat kan alleen als je van je knieen en heupen buigers maakt, dus niet strak en stijf houden. En oefen op veel lage hindernisjes, in uitjes enzo! 8 achter elkaar bijv.

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 21:02

Amadeo schreef:
Probeer je beugels iets korter te doen en ga 'tegen de wind in zitten' als je op een hindernis aanrijd. Dan hoef je alleen nog maar vanuit je heupen te scharnieren. Niet gaan staan, dan verleng je jezelf alleen maar. Dat is niet de bedoeling. Je moet juist van je eigen lichaam een soort schokbreker maken en dat kan alleen als je van je knieen en heupen buigers maakt, dus niet strak en stijf houden. En oefen op veel lage hindernisjes, in uitjes enzo! 8 achter elkaar bijv.

Oke bedankt voor de tip! Haha!
Ga het proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:09

Het belangrijkste is denk ik inderdaad oefenen. En niet gaan staan, maar leunen op je knieën, en je gewichtpunt niet naar voren verplaatsen.

Als een paard springt moet de voorkant als eerste omhoog. Als jij naar voren gaat leunen duw jij met jou gewicht de voorkant van de pony juist naar beneden. Je bereikt op die manier dus precies het tegenovergestelde van wat je graag wilt.

Dus wat wèl de bedoeling is, is dat je je lichaam uit het zadel verplaatst, maar boven je knieën, in plaats van vooruit.

En dat bereik je door wat Amadeo al zei Lachen

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:10

Doe je beugels iets korter en probeer je borst naar je pony te brengen.
En dan gewoon je handen naar voren duwen.
Het is belangrijk dat een pony genoeg ruimte heeft boven een sprong, anders kan hij nog een keer lelijk ten val komen (ik spreek uit ervaring).

Dit was vroeger ook mijn probleem.
Ik ben toen alsnog hoog gaan springen met mijn pony toendertijd, en die heeft een lelijke val gemaakt.
Met als resultaat een dikke splinter in haar been en een grote open wond op haar borst.
Ik heb weken niet kunnen rijden, en ons stalletje was toen ook niet echt het schoonste..
Het is gaan infecteren.
Ik heb echt heel erg mijn best gedaan om het tegen te houden, maar uiteindelijk is het haar te veel geworden.
Toen het genas bleef ze maar kreupel.
Uiteindelijk kwam boven water dat die splinter niet van de balken was, maar van haar bot.
We hebben haar toen moeten laten inslapen.

Dit is echt niet om jou op te stang te jagen, maar ruimte voor je pony boven de sprong is gewoon belangrijk.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:22

Ik denk dat een deel van je zitproblemen veroorzaakt wordt doordat je te groot voor deze pony wordt, en je zwaartepunt daardoor te hoog komt, sorry. Zolang je nog op hem rijdt, probeer altijd je rug recht te houden en je hoofd omhoog, kijkend naar de plek waar je na de hindernis heen wilt. Beugels wat korter dan bij een parcoursje springen.
Oefeningen: Vraag iemand je aan de longe te nemen, doe een knoop in de teugels en ga (alles in verlichte zit!) je beide armen vanuit met je handen als vuisten tegen elkaar voor je borst, met kracht strekken en naar voren stoten, even aanhouden en met kracht weer terug. Ook zijwaarts en weer terug. Strek beide armen voorwaarts (alsof je in het water duikt) houd ze zo en ga dan met beide armen tegelijk beurtelings naar je linker en rechter voet. Blijf vooral omhoog kijken, niet naar je handen!
Of doe je handen op je rug en probeer een in-uitje (niet hoog) te springen, of met je armen zijwaarts of achter in je nek.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:30

Ik las dat iemand hier schreef dat je op je knieën moet leunen, maar dat moet je juist niet doen.
Tenen een beetje naar buiten draaien en staan op je beugels, niet op je knieën leunen maar wel je knieën aangesloten houden aan je paard. Als je je knieën te diep tegen je paard aangedrukt houd, belemmer je zijn beweging in de sprong.
Waar je ook op moet letten, druk je billen naar achter in de sprong en laat je knie het scharnierpunt zijn. Dus je schaambeen niet naar de kamer brengen, maar je billen richting de lepel, en niet te hoog gaan staan. Beugels idd een gaatje (of 2) korter.
De tip om aan de longeerlijn te oefenen is een goede. Armen wijd en steeds een rondje in de verlichte zit met je gewicht dus op de beugels (met je tenen ietsjes naar buiten is dit makkelijker) en je billen dus naar achter.
Succes!

Voorbeelden; 1e is heel goed, 2e is verkeerd, schaambeen is naar voor gebracht, beugels zijn te lang.
Afbeelding

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 16:56

Bedankt voor de reactie's!
Ga er aan werken dat het beter wordt! Haha!