Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Femke_x

Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 18:46

Hallo allemaal. Doei!

Ik zie soms foto's van mensen die met hun paard buiten rijden of op het strand,
en dan laten ze hun paard aan de teugel lopen enz.
Vroeg me af wat jullie daar van vinden?
Vinden jullie het gewoon dat als je lekker buitenrit gaat maken dat je paard aan de teugel moet, of vind je juist dat buiten rijden/strand juist moet zijn waarbij je paard even lekker met z'n koppie mag lopen zoals die wilt en gewoon even niet zo hoeft te lopen als bij de trainingen.

Ben benieuwd wat jullie vinden! Vork
Brand maar los!

Groetjess!! Doei, doei

Ti_Amo

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:56

Bij mij loopt ze dan lekker met der koppie naar voren!

bento1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:00

bij mij mogen ze ook lekker gewoon lopen,
en hoeven ze niet in de krul.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:02

Voor mij persoonlijk is het zoals jij zegt: buitenrit is als ontspanning voor ruiter en paard bedoeld en dan krijgt hij een lange(re) teugel.

Maar: bijna bij elke rit las ik een tiental minuutjes in waar ik ook buiten even de puntjes op de i zet. Gewoon om de gehoorzaamheid te behouden. En als je me op dat moment tegenkomt kan het inderdaad zijn dat ik hem aan de teugel rijd of oefeningen met hem doorneem.
En wat dacht je van mensen die hun trainingen in bos of veld verleggen omdat ze niet over een piste beschikken?

Het hangt er dus helemaal van af wat je op dat ogenblik aan het doen bent. Buiten rijden hoeft inderdaad niet altijd als ontspanning door te gaan. Knipoog

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:02

Mijn paard vindt het op een buitenrit zo spannend dat ze niet eens in de krul kán.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:03

Veron hoeft van mij niet rond te lopen.

Wel vraag ik af en toe wat nagevelijkeid om te kijken of hij nog goed op mij reageert. Soort van test tussendoor.

ponylover19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:05

Ik woon niet aan het strand, maar we nemen Love wel soms mee op vakantie ( naar zee dus ) Daar laten we haar inderdaad ook lekker vrij, ik bedoel je kunt niet tegen een boom knallen of zo dus waarom laat je haar dan niet lekker rennen? mijn zus die houdt haar pony inderdaad soms wel kort, maar Destiny heeft soms de neiging om als ze zot mag doen, er ook echt alles uit te gooien. Misschien is het trouwens wel een goede oefening?

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 19:08

soesita schreef:
Voor mij persoonlijk is het zoals jij zegt: buitenrit is als ontspanning voor ruiter en paard bedoeld en dan krijgt hij een lange(re) teugel.

Maar: bijna bij elke rit las ik een tiental minuutjes in waar ik ook buiten even de puntjes op de i zet. Gewoon om de gehoorzaamheid te behouden. En als je me op dat moment tegenkomt kan het inderdaad zijn dat ik hem aan de teugel rijd of oefeningen met hem doorneem.
En wat dacht je van mensen die hun trainingen in bos of veld verleggen omdat ze niet over een piste beschikken?

Het hangt er dus helemaal van af wat je op dat ogenblik aan het doen bent. Buiten rijden hoeft inderdaad niet altijd als ontspanning door te gaan. Knipoog

Als je tussen de rit door eens even je paard iets omlaag vraagt voor de gehoorzaamheid te behouden enz, vind ik dat opzich wel logisch Knipoog maar zie ook wel foto's van mensen die ''lekker'' naar het strand gaan,en daar hun paard dus steeds aan de teugel laten lopen, dat vind ik dan soms wel echt overdreven.
Strand en andere ritten beteken voor mij dus juist ontspanning voor ruiter &paard even iets anders tussendoor dan wat je altijd al in de trainingen doet.
In het bos trainen.. kan ook maar dan denk ik dat je niet dresuur gaat doen in een bos? lijkt mij?!

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:12

Die van mij loopt van zelf al nagevelijk,als ikde teugels oppakt maar als ik een ren galopje maak dan gaat het neusje wel meer naar voren,hoor.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:15

Mijn pony loopt in de bak niet eens aan de teugel Bloos (waar ik wel mee bezig ben) maar ik vind dat ze gewoon zelf mag weten waar ze haar hoofd houdt op een buitenrit. En dat van 10 min even de aandacht erbij vind ik juist goed!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:52

Bij mij hangt het ervan af ,
Ik wil volgend jaar op wedstrijd , dus soms moet ze buiten ook opletten omdat ze dat moet leren voor volgend jaar ,
maar als we echt echt gaan wandelen en ze braaf is krijgt ze gewoon lange teugel ..

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 20:13

_Lunaa schreef:
Bij mij hangt het ervan af ,
Ik wil volgend jaar op wedstrijd , dus soms moet ze buiten ook opletten omdat ze dat moet leren voor volgend jaar ,
maar als we echt echt gaan wandelen en ze braaf is krijgt ze gewoon lange teugel ..

Ben het er ook wel mee eens dat ze buiten wel eens mogen opletten hoor! Ja
Vind alleen niet nodig dat ze met buitenrijden de hele weg ''in de krul'' moeten lopen xd

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 20:50

johen schreef:
Die van mij loopt van zelf al nagevelijk,als ikde teugels oppakt maar als ik een ren galopje maak dan gaat het neusje wel meer naar voren,hoor.

Dat kan dus ook xd een paard die zelf al zo loopt! Vork ha ha!
Maar stel dat ze dat niet deed, vond je het dan ook nodig dat ze aan de teugel liep?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:56

Die van mij moet buiten ook nagefelijk lopen. Bijrijder en ik rijden erg vaak buiten en doen ook alle dressuuroefeningen buiten.
Als ik een hele lange rit maak, laat ik haar tussendoor wel vaker lang, maar daarna toch echt weer aan de teugel.

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 21:24

Def schreef:
Die van mij moet buiten ook nagefelijk lopen. Bijrijder en ik rijden erg vaak buiten en doen ook alle dressuuroefeningen buiten.
Als ik een hele lange rit maak, laat ik haar tussendoor wel vaker lang, maar daarna toch echt weer aan de teugel.

Hm.. oke! En waarom doe jij onder een buitenrit alle dresuur oefeningen? en moet ze nagefelijk lopen? ben wel benieuwd waarom je dat doet Knipoog

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:29

Waarom zou het per defenitie slecht zijn om je paard buiten aan de teugel te rijden? Aan de teugel is niet alleen leuk voor het plaatje, maar ook nog eens een goede manier om de ruiter te dragen. Ze hebben echt niet bedacht: 'he dat ziet er leuk uit, zo laten we het horen Knipoog ' Heeft dus een functie en in principe is er niets mis mee als een pony of paard lekker nageeflijk loopt.

Als ik met Mazzel naar buiten ga dan mag hij van mij gerust rond kijken en soms probeer ik bewust hem eens op te pakken. Als hij druk is trouwens loopt hij nog wel eens vanzelf extreem in de krul (hij zou in de bak eens zo actief mogen lopen Knipoog ), maar dat heeft dan weer geen functie Clown

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 21:35

Fenn schreef:
Waarom zou het per defenitie slecht zijn om je paard buiten aan de teugel te rijden? Aan de teugel is niet alleen leuk voor het plaatje, maar ook nog eens een goede manier om de ruiter te dragen. Ze hebben echt niet bedacht: 'he dat ziet er leuk uit, zo laten we het horen Knipoog ' Heeft dus een functie en in principe is er niets mis mee als een pony of paard lekker nageeflijk loopt.

Als ik met Mazzel naar buiten ga dan mag hij van mij gerust rond kijken en soms probeer ik bewust hem eens op te pakken. Als hij druk is trouwens loopt hij nog wel eens vanzelf extreem in de krul (hij zou in de bak eens zo actief mogen lopen Knipoog ), maar dat heeft dan weer geen functie Clown

Ik zal ook nooit zeggen dat het slecht zou zijn! Zeker niet Haha!
Alleen bekijk ik het van een andere kant Knipoog je paard loopt in de bak (meestal dan) altijd al aan de teugel en doet allemaal oefeningen in je training. Waarom zou hij dat bij het rijden buiten de bak niet even ze hoofdje lekker mogen doen waar hij wilt? Even iets anders dan zoals het gaat onder de training. even ter ontspanning,tussendoor?
Aan de teugel is ook zeker niet uitgevonden voor ''het plaatje'' maar niet elk paard die aan de teugel loopt doet dat uit nagevelijkheid!
Je paard loopt aan de teugel door ontspanning, maar hoevaak zie je niet dat het paard aan de teugel word ''getrokken''? Het paard loopt dan dus niet ontspannen. Knipoog

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:39

Nee, van het geruk en gepluk ben ik uberhaupt al niet en dat dan ook nog buiten? Tja, ik denk dat mensen dat doen om te laten zien dat ze goed kunnen rijden Knipoog Want hun paard/pony loopt wel mooi even met dat koppie in de krul.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:41

In de vakantie rijd ik eigenlijk heel veel buitenritten en dan dressuur ik ook tussendoor weleens een beetje. Soms doe ik ook een paar oefeningetjes. Maar hij mag vaak genoeg lekker aan de lange teugel. Alleen een beetje los werken kan nooit kwaad. Lachen Waarom zou je alleen in de bak dressuren ?

Als het even niet zo lekker gaat ga ik altijd wat meer buitenritten maken voor de afwisseling en omdat ik dan minder in de bak dressuur pak ik op buitenrit wat dressuur mee. Met dressuur hoort hij immers ook ontspannen te zijn.

Ik heb vandaag toevallig in de bak zonder hoofdstel gereden en hij heeft dus ook de hele tijd zijn hoofdhouding bepaald. Waarom zou hij in de bak niet even lekker mogen waar hij zijn hoofdje wil? Nou dat mag hij soms en vaak ook tussen door. Haha!

Ik denk niet dat mensen het doen om te laten zien dat hun paard het kan hoor.. Tsja dat kan natuurlijk, maar denk eigenlijk niet dat dat zo vaak het geval is.. Nagelbijten / Gniffelen

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:30

tja ik zou de eerste 10 minuutjes wel even soort van werken om het los te krijgen maar daarna is het gewoon pure ontspanning

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:33

Voor mijn paard is een bosrit echt ontspanning en ze krijgt dat ook een lekker lang teugeltje. Tussendoor vraag ik haar ook wel eens een beetje aan de teugel, gewoon om haar gehoorzaamheid te testen en soms doen we ook wat oefeningen of een grasveldje.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:37

Ik pak mijn paardje buiten heel vaak dresuurmatig op. Heerlijk die stukken waar je gewoon rechtdoor even wat dingen mee kunt pakken zonder het einde van de bak tegen te komen. Heerlijk een lang pad en dan een galopje, beetje terugrijden, beetje naar voor rijden en zo een heel stuk schakelen.

Zelfde geld voor een pasje schouderbinnenwaarts of een middendraf. Als het ff net niet lukt kun je ff rechtstellen en meteen opnieuw proberen. Of juist ff doordrukken als het niet wil.

De slingerpaadjes zijn zooooo fijn om het omstellen te oefenen, en een stukje contra-galop, worden ze lekker handig van.

En vergeet niet dat je impuls buiten vaak wat beter is, kun je heel fijn gebruiken...

Natuurlijk hebben we ook dagen dat we met een lange teugel het bos in gaan, of ik zet haar voor de wagen en laat haar op die manier een stuk bos zien.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:55

Wat ik altijd frappant vind, is dat mensen zeggen dat hun paard buiten lekker mag ontspannen en dus niet aan de teugel hoeft of nageeflijk. Terwijl beide dus voort moeten komen uit ontspanning. (Maar goed, die discussie ben ik inmiddels helemaal beu Knipoog ) Ik denk dat als een paard ontspannen wordt gereden het dier vanzelf al aardig in de richting van nageeflijkheid gaat.

Zelf rijd ik buiten voornamelijk met lange teugel, tenzij mijn paard het even in zijn bol krijgt, dan wil ik even dat hij/zij gehoorzaamt, maar dan nog hoeft het paard daarbij niet aan de teugel te lopen! (Want moeten is nooit goed)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:07

Fenn schreef:
Nee, van het geruk en gepluk ben ik uberhaupt al niet en dat dan ook nog buiten? Tja, ik denk dat mensen dat doen om te laten zien dat ze goed kunnen rijden Knipoog Want hun paard/pony loopt wel mooi even met dat koppie in de krul.

Wat een onzin. Ik ben heel erg anti ruk en pluk (en ook schop trouwens).
Er zijn inderdaad veel mensen die hun paard door geruk en gepluk 'aan de teugel' rijden. Aan de teugel is sowieso een raar woord. Het heeft namelijk niet zoveel met teugel te maken.

Ik hoef niet te rukken en plukken om mijn paard nagefelijk te rijden.
Ik rijd het meerendeel van de tijd buiten en daarom rijd ik mijn paard buiten aan de teugel. En rijd ik dressuuroefeningen. Hetzelfde als wat iemand anders in de bak zou doen.
Ik vind het buiten zelfs nog veel leuker. En mijn paard ook. Lekker boompjes slalommen. Langs een hegje schouderbinnenwaarts, boomstammetjes kunnen hele mooie cavalettis zijn enz.

Natuurlijk mag mijn paard ook weleens lekker lang op buitenrit. Net als je even lange teugel geeft in de bak. Ook ga ik vaak wandelen, gewoon ter ontspanning lekker niets doen alleen wandelen en rondkijken.

Lange lijnen doe ik ook buiten. Kan ik ook prima dressuuroefeningen mee doen in de buitenlucht.

Heb klassieke dressuur grondwerklessen in de bak en ik longeer in de bak.
Ik vind een bak verder gewoon vrij saai Vork

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:12

Ik probeer haar momenteel op buitenritten toch wat aan de teugel te houden, omdat ze lang heeft stilgestaan (op de wei) en nogal kijkerig is.
Hiermee wil ik gewoon dat haar volledige aandacht op mij gericht is en niet op die enge ruin van de boer, die knaloranje likemmer in een wei,..... en andere kabouters....

Maar ik zou het zeker niet "in de krul rijden" noemen want daar zijn we nog lang niet.

Ik hoop wel na verloop van tijd, gewoon ontspannen te kunnen buitenrijden met lange teugel.