Nando (onne x anton) 4 jarige fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Dressage

Nando (onne x anton) 4 jarige fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 23:11

Hoi mensjes!

Lieve fries nando (onne x anton) voor het eerst op bokt!
we zijn hem aan het in rijden, en proberen zoveel mogelijk dingen af te wisselen, zodat het leuk blijft.
dit keer waren de balkjes de pineut.

Als je kijkt en je merkt wat op, laat het me weten in een berichtje! ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
hou het wel aardig Knipoog

nu de foto's maar.
1. moeders wilde eerst het nieuwe zadel uitproberen
Afbeelding

2. en toen ging ik er op. ( heaaa moet ik daar over heeen?)
Afbeelding

3. En de tweede keer was niet interresant meer. ( sharon, kijk naar boven)
Afbeelding

4. Het was veel te warm voor dat arme beestje!
Afbeelding

5. vind het wel een leuke foto.
Afbeelding

6. mooi koppie!!
Afbeelding

7. aardige foto
Afbeelding

Soetekind

Re: Nando (onne x anton) 4 jarige fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:16

zelfde commentaar bij jou als bij je moeder:

zet je handen niet zo breed en vast, en behoud de knik in je elleboog en de losheid in je pols.. zodat je de mond beter kan volgen.
ook lijkt het zo dat je tempo meer voorwaarts mag, en het paard daardoor wat meer bij elkaar gereden kan worden, dan komt dat vwnw vanzelf, want nu 'trek' je het er een beetje in.. en lijkt het tempo er een beetje bij te zwabberen... (kan het mis hebben,, het zijn ook maar momentopnames en foto's

(btw: ook nog een sjaaltje om met dit warme weer pfff)

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:20

op0 bepaalde fotos zie ik dat je je benen wat te ver naar achteren legt. Dit kan natuurlijk een moment opname zijn Knipoog
Het is een mooi paardje met een lieve en werkwillige uitstraling! Succes ermee, en met het zadel ook Knipoog

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 23:21

@ tinaaz, klopt ik moet op letten op mijn ellebogen ben er al mee bezig, maar moet op zoveel letten dat ik het niet allemaal tegelijk kan! Knipoog mag ook voorwaartser, maar hij is moeilijk voorwaarts te houden met dit weer Tong uitsteken en het active moet er nog in komen, (alleen in de bak) buiten is hij heel voorwaarts. goed gezien Knipoog

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 23:23

@rox . hoe het komt dat mn benen soms wat naar achteren liggen is denk ik doordat ik hem moet stimuleren om voorwaarts te blijven en ga daardoor misschien wat naar voren en mn benen dus naar achter. Had het ook gezien Tong uitsteken weten jullie trouwens iets om zoon jong dier plezier in het werken in de bak te krijgen?

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:35

je bent op de foto's wel met je benen aan het drijven, maar als je dat in de hand dan weer tegenhoud, helpt het nog niet..
Ik zo gewoon die voorkant eerst eens laten voor wat het is, nagevelijkheid en het 'dragen' komt toch vanuit de achterhand, en niet vanuit het vastzetten van je hand..

allereerst moet je zorgen dat hij goed aan je been komt, doordat jij je been naar achteren legt word het paard écht niet vlugger,, maar juist luier,,... omdat hij toch het idee heeft dat ie er niets mee hoeft te doen..

ik heb zelf altijd als stelregel:

- 1e keer vragen om voorwaarts te gaan (wegdrukken met been)
- 2e keer gebieden om voorwaarts te gaan (been hulp duidelijk door laten komen )
- 3e keer een tik erbij Haha!

Hij is jong,, je kunt ook beter een kwartier actief en fijn rijden,, dan dat je een uur loopt te sukkelen, en je er wéér met een ontevreden gevoel afstapt..

verder veel (schijn) overgangen en veel figuren rijden.
en die balkjes die je hebt liggen,,, hardstikke prima, daar leert hij van op te letten, en zijn lijf te gebruiken...

het gaat niet om de kwantiteit,, maar om de ......... kwaliteit van het rijden bij een (jong) paard...

succes! Haha!

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:52

Is het zadel niet wat TE groot voor jouw qua Inch??

Lengte zweetbladen lijken mij ook aan de TE lange kant voor jouw korte pootjes Knipoog

Verder is meeste al gezegt,,(komt helemaal goed met jullie) Pling

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 09:15

@ tinaaz. ik denk dat dat met mn handen momentopnames zijn, ik heb mn teugels juist heel rustig vast *-) maar moet ik er ook even bij zeggen, sinds vorig jaar augustus zijn we begonnen met zadelmak, tijdje later zaten we erop. hij was eerst bokkerig en vandoor gaan. (maar goed voorwaarts!) en sinds tijdje is er niks meer mee te beginnen. we zijn ook maar kwartiertje met hem in de bak, maar hij loopt gewoon niet..

je stelregel is zeker handig! alleen weer jammer, dat nando gewoon nergens op reageert (in de bak)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:26

De stelregels die genoemd worden zijn heel goed, wat wel heel belangrijk is bij been geven en bij reactie vragen bij een paard dat daarmee niets lijkt te doen is ONTSPAN je (boven)been na het aandrijven. Zodat je paard wegkan, er zijn paarden die zich door de spanning in een bovenbeen tegen laten houden, zij hebben het gevoel dat ze niet wegmogen. Dus wil je weg, dan je bekken kantelen (= openen) been hulp geven en daarna bovenbeen tm knie ontspannen (eigenlijk ook openen) zodat het paard onder je weg kan. En ook je hand ontspannen zodat de voorwaartse beweging wordt toegestaan. Doet ie iets met je hulp dan goed belonen met je stem. Doet ie niets, dan extra been, maar elke keer bovenbeen, zit, knie en hand daarna ontspannen zodat hij niet tegen jou in gaat zitten "tegendrukken" ipv weggaan. Doet ie nog niets, stemhulp en/of zweep erbij, en weeeer ontspannen/toestaan met je lichaam.

Het punt is dat je op een niet voorwaarts paard vaak gaat zitten klemmen met je zit, bovenbeen, knie; alles dus. Waardoor een paard alleen maar minder gaat lopen en vaak terug gaat duwen. Dus losjes zitten, ontspannen zitten, hulpen geven en weeer ontspannen zitten. Dat is de enige manier om een niet voorwaarts paard toch uiteindelijk gevoeliger te maken voor je hulpen. Dan ontspant hij namelijk ook en komen je hulpen door. Ik zou voorlopig denk ik ter ondersteuning ook je stem veel gebruiken qua commando's maar ook heel erg ter beloning als hij wel iets doet! Belangrijk is dat je consequent wordt, ontspannen zijn, actie vragen, maar dan ook actie verwachten!!! Geen reactie is zwaardere hulp (been/spoor/stem/zweep) maar daarna altijd weer ontspannen en als ie het doet daarna weer eerst naar de lichte hulpen terug. Uiteindelijk gaat een paard zien dat reageren op de 1e lichte hulp veel prettiger is en makkelijker is dan incasseren en zware hulpen krijgen. Succes!!!
Laatst bijgewerkt door fargo op 31-07-08 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 09:42

hoi fargo!

Ik zal het eens gaan proberen.
maar het rare is dat hij tijdje geleden juist goed voorwaarts was, en buiten is hij nog steeds voorwaarts.
Hij vind het echt niet leuk in de bak, en we rijden echt niet elke dag in de bak ofzo.

ik zal je raad eens opvolgen en dan laat ik het in het forum weten!

gvmf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:02

Heey! Leuk paard Knipoog

je hebt een pb berichtje Lachen

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 11:45

Ik vind dat je je handen wat dichter bij elkaar kan houden en je benen proberen wat meer naar voren te houden. Voor de rest sluit ik me aan bij het hierboven gegeven commentaar.
Daarnaast sluit ik me aan bij 'zazoeyou' dat het zadel te groot is voor jou. Te veel ruimte in het zitvlak en de zweetbladen zijn ook veel te lang voor jou.
Het algemene plaatje van het rijden ziet er wel ontspannen en vriendelijk uit Lachen !

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:34

marsmars schreef:
Ik vind dat je je handen wat dichter bij elkaar kan houden en je benen proberen wat meer naar voren te houden. Voor de rest sluit ik me aan bij het hierboven gegeven commentaar.
Daarnaast sluit ik me aan bij 'zazoeyou' dat het zadel te groot is voor jou. Te veel ruimte in het zitvlak en de zweetbladen zijn ook veel te lang voor jou.
Het algemene plaatje van het rijden ziet er wel ontspannen en vriendelijk uit Lachen !

dankjewel!

ik vind het zadel zelf wel meevallen, maar we hebben nu eindelijk een goed passend zadel gevonden na een jaar. en voor mn moeder past hij ook. het is gewoon een standaard dressuurzadel qua zweetbladen hoor! maarja als ik nou een apart zadel voor alleen mij zou moeten kopen word te beetje duur allemaal:P

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:39

Hey Sharon!

Wat leuk nou ook foto's van jou te zien op je paard Knipoog
Vind het er netjes uitzien, nette houding, je handen zouden inderdaad wat dichter bij elkaar mogen, je benen lijken op de foto's veel te bewegen, of je drijft heel ver.. Probeer die ook verder naar voren te leggen..

Voor de rest, er leuk paard is nog jong, dus komt wel goed..

Groetjes Natasja (zusje van... Knipoog )

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 18:28

NatassJa schreef:
Hey Sharon!

Wat leuk nou ook foto's van jou te zien op je paard Knipoog
Vind het er netjes uitzien, nette houding, je handen zouden inderdaad wat dichter bij elkaar mogen, je benen lijken op de foto's veel te bewegen, of je drijft heel ver.. Probeer die ook verder naar voren te leggen..

Voor de rest, er leuk paard is nog jong, dus komt wel goed..

Groetjes Natasja (zusje van... Knipoog )

Hee Natasja! leuk dat je ook op bokt zit!

normaal kan ik mn benen aardig stil houden, maar moet hem nogal stimuleren, dus denk dat ik te ver naar achteren zit om inderdaad aan te drijven. zal er op letten Knipoog

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 07:56

KIDOWx schreef:
@rox . hoe het komt dat mn benen soms wat naar achteren liggen is denk ik doordat ik hem moet stimuleren om voorwaarts te blijven en ga daardoor misschien wat naar voren en mn benen dus naar achter. Had het ook gezien Tong uitsteken weten jullie trouwens iets om zoon jong dier plezier in het werken in de bak te krijgen?

Ik denk dat je eerst lekker alle basishulpen aan moet leren, en dan lekker naar buiten moet gaan voor het vertrouwen en het plezier in rijden krijgen. Dan daarnaast ook lekker loswerken in de bak!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:57

Heb je nog wat aan mijn tips gehad? Nog kunnen oefenen? Ben benieuwd. Belangrijk is in ieder geval actie vragen is actie krijgen, zodat jij ontspannen kan zitten en niet door het continue drijven ook verkeerd gaat zitten. En als jij ontspannen zit, ontspant hij ook en krijg je weer veel makkelijker en sneller een reactie op je been.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 10:38

Heb gister nog even gereden, het weer was wat minder, en hij was redelijk voorwaarts, en goed voorwaarts te krijgen. hij was zelfs een beetje drukjes ! Heb mn beugels ook gaatje korter gedaan, zodat ik ook minder de kans krijg om te gaan klemmen.
had weer balkjes gedaan en ging super.
ben ook snel weer gestopt. hij was zo voorwaarts dat ik het wel goed vond. Nando is ook herstellende van ziek zijn. hij had te hoge leverwaardes. en we geven hem nu vitaminen en speciaal eten voor herstellende paarden. Dus hoop dat dat ook gaat werken!

in ieder geval hardstikke bedankt! Lachen
en mocht er nog problemen voorkomen, plaats ik het wel Knipoog

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:49

hey daar hebben we het lekkere stuk NANDOOOOOOO!!!!

mooi zadel en hoofdstel hoor. ik ben benieuwd hoe het er in reeeaaal life uitziet Haha!

tot uuhh, vandaag?morgen?

gr lee

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 15:55

Jaja nando op bokt!
Wij zijn vanavond op stal denk ik.
misschien tot vanavond!