Sunny is een 11 jarige welshcobmerrie, we rijden B niveau (zonder winstpunten, helaas na 4/5 mei niet meer kunnen starten wegens omstandigheden)
Het is een hele tijd erg goed gegaan, en nu zijn we toch weer in een dal terechtgekomen. In de les zijn we vooral bezig met de ontspanning, en het voorkomen van gehuppel en opkroppen van haar kant. Bij het laatste puntje is vooral mijn houding erg belangrijk: rechtop zitten, schouders naar achter en hakken uitdrukken - ik merk zelf dat ik af en toe nog teveel druk heb op de binnenteugel, hieraan werken we ook in mijn les
Onlangs zijn we ook weer begonnen met meer overgangen en verzamelen, iets dat in de les goed gaat maar wat in de wei vaak nog uitloopt op een boze, drukke pony. Met name de galop vind ik een enorm moeilijk punt, het is een beetje een racekonijn en ik vind het moeilijk om het juiste tempo te bepalen om aan te springen. Ik geef sowieso pas het commando wanneer ze netjes stelling en buiging heeft gedaan omdat ze anders heel druk gaat doen, maar op de een of andere manier springt ze al op een hoge(re) snelheid aan waardoor ik niet goed weet wat ik moet. Ik probeer haar goed op de volte te houden, maar het inbuigen wil niet lukken; ik val naar voren en mijn benen beginnen dan ook te zwabberen. Als ik probeer mijn benen stil te houden ga ik weer niet goed op mijn kont zitten and so on - hiervoor wil ik dus gráág tips! Op de foto's viel het me ook op dat met name mijn buitenhand wel eens een paar mooie noten wil geven en dat ik soms ook vrij ver achter op mijn zadel ga zitten

Ze was vandaag ontzettend drammerig, ik zie op de foto's dat ik haar neusje er veel meer uit had mogen rijden en dat haar achterbeen véél actiever mag. Ik zit vaak door op deze pony omdat ik mijn benen dan iets netter kan houden, maar zie ook dat ik af en toe op het verkeerde been aan het lichtrijden ben *schaamt zich enorm diep*

Ik rijd haar met een ongebroken bustrensje, mochten er vragen over het waarom zijn dan beantwoord ik die graag

Verder is ze voor de kar beleerd, haar eigenaar rijd altijd heel erg voorwaarts daarmee (en rechtuit) dus dat is deels ook het probleem (de omschakeling wil niet altijd 100% lukken)
foto's van het losstappen&draven laat ik achterwege, daar valt weinig commentaar op te geven
met name de aanspringmomenten van de galop zijn een twistpunt, vandaar dat ik daar confronterende foto's van heb geplaatst! ik zie zelf ook dat ze van ontspannen naar spanning schiet en zou daar graag willen weten hoe ik dit aan kan pakken
de foto's staan op volgorde1.

het energieniveau bij het allereerste rondje in de bak

2.

opgekrulde pony, neusje mag meer omlaag en zéker eruit!
3.

iets meer voorwaarts rijden, strenge binnenhand

4.

richting halsstrekken, ik doe het even voor (rechtopzitten bren!
)5.

halthouden, ze had last van een horzel en ik zie hem nu op de foto zitten, de stiekemerd!
6.

nog steeds geen juist draftempo, duurt te lang na voorgaande overgang en ook geen actief achterbeengebruik
7.

drammerig: mijn benen&schouders schieten naar voren
8.

sunny zegt galop, ik zeg draf

9.

10.

rechtsom aanspringen
11.

klein stukje verder dan foto 10

onder het motto: van slechte foto's leert men het meest

)